Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): České baroko: Exilová protestantská literatura Tematická oblast: Český jazyk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Advertisements

Jan Amos Komenský 1592 – pedagog vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově vytvořil ucelenou soustavu poznatků o výchově propracovaný program.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Školní život Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 39.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
JAN ÁMOS KOMENSKÝ 28.BŘEZNA LISTOADU 1670.
(1592 – 1670).  renesančně-barokní osobnost  poslední biskup jednoty bratrské  narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod)  studia na latinské.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Jan Amos Komenský Učitel národů. Jan žil s rodiči v Uherském Brodě. Jeho otec byl členem Jednoty bratrské. Rodný dům Jana Amose Komenského.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název prezentace (DUMu)
Filozofie osvícenství ve Francii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_04_DÝCHACÍ SOUSTAVA
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠABLONA III/2 JAN AMOS KOMENSKÝ Mgr
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_30_Hádej_kdo_jsem _(1310 _1790)_šg2 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: Moderní škola
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Vznik česky psané literatury
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
28. březen 1592 – 15. listopad 1670 Mgr. Hana Šenková
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
13. Růst lidské populace, demografie
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Jan Amos Komenský Jméno: A. Andršová Věk: 12 Třída: VII.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Téma (název prezentace)
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Jan Amos Komenský Autor: Mgr.Dana Vagenknechtová
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Člověk a jeho svět Vlastivěda
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Jan Amos Komenský (1592−1670) České baroko
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Stupeň základního vzdělávání: 1.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 19
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
ŠABLONA 2/III Literární test pro 8. roč
Transkript prezentace:

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): České baroko: Exilová protestantská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura Ročník: I. ročník Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:únor 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Záměrem této sady výukových materiálů s názvem: Český jazyk pro I. ročník oboru KRAJINÁŘ je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, prohloubit a kultivovat jazykový projev žáků. Žáci získají přehled o hlavních jevech a pilířích v české a světové literatuře od počátku starověku do poloviny 19. století. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě reflektují tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Český jazyk a literatura na SOU Uherský Brod. Tato prezentace se věnuje české barokní literatuře: exilové protestantské literatuře.

České baroko Exilová protestantská literatura

Pavel Stránský O státě českém - latinský spis vychvalující předbělohorské poměry v Čechách Pavel Skála ze Zhoře Historie církevní - záměrem bylo sepsat dějiny křesťanství od počátku do současnosti. Rukopis díla obsahuje deset svazků, poslední dovedl do roku Celkem obsahuje rukopis stran. Z tohoto důvodu Skálova práce nebyla nikdy vydána celá. Na dějiny nahlíží Skála jako na výsledek boje pravé, tedy reformované církve, s Antikristem, kterého ztělesňuje katolická církev včele s papežem. Pavel Stránský (reprodukce z r dle staré rytiny)

Jan Amos Komenský jeden z největších českých myslitelů, filosofů a spisovatelů Už za Komenského života si získaly mimořádnou oblibu jeho jazykové příručky Brána jazyků otevřená a Svět v obrazech. Komenský je považován za zakladatele moderní pedagogiky a vysloužil si přízvisko Učitel národů. Tvořil spisy encyklopedické a jeho ideálem byla pansofie (vševěda). byl posledním biskupem jednoty bratrské

Polsko V roce 1628 odešel do exilu do polského Lešna, které se stalo centrem bratrské víry. Začal psát učebnice a připravoval plán na zlepšení organizace školství. V tomto období vznikla velká část jeho děl, především pak z oblasti pedagogiky. Komenskému jeho díla jako Brána jazyků otevřená a Informatorium školy mateřské zajistila věhlas po celé nekatolické Evropě. Byl zván na univerzity několika zemí, nabídky však odmítal.

Anglie Roku 1641 se rozhodl vyhovět pozvání anglického parlamentu na přednáškové turné, během něhož vystoupil i před Královskou akademií věd. Kvůli zvyšujícímu se tlaku občanské války Komenský Anglii opustil.

Švédsko Roku 1642 odešel přes Amsterdam do Švédska, kam byl pozván, aby vedl reformu tamního školství a napsal pro ni učebnice. Učebnice požadované švédským kancléřem Komenský nevytvořil. Vznikla zde část Obecné porady o nápravě věcí lidských.

Lešno Roku 1648 se společně s těžce nemocnou manželkou vrátil zpět do Lešna, kde působil jako biskup. V Lešně jeho druhá žena zemřela a již o rok později se v oženil potřetí, tentokrát s o více než třicet let mladší Janou Gajusovou pocházející z Týna nad Vltavou. Když byl v roce 1648 uzavřen vestfálský mír (skončila třicetiletá válka), skončily též naděje českých exulantů na návrat do vlasti. Komenský se loučil s vlastí a církví spisem Kšaft umírající matky jednoty bratrské.

Uhry Roku 1651 přijal pozvání uherského knížete Zikmunda Rákocziho do Sárospataku, kde měl u jeho dvora organizovat reformu školství a pansofickou sedmiletou školu. Poprvé měl tedy možnost ověřit si své názory v praxi. učebnice Svět v obrazech a Škola hrou.

Lešno V letech 1654–1656 opět pobýval v Lešně, pracoval na Pansofii Roku 1656 při požáru Lešna přišel téměř o všechen majetek i cenné rukopisy jako Česko-latinský slovník, na kterém pracoval prakticky celý život a který považoval za stěžejní dílo.

Nizozemí Na pozvání svého přítele Louise De Geera se v roce 1656 uchýlil do Amsterdamu, kde strávil posledních 14 let svého života, kde se mohl v klidu věnovat pracím všenápravným. V Amsterdamu byla vydána polovina z celého Komenského díla, například soubor 43 spisů pod názvem Veškeré spisy didaktické. Zemřel po dlouhodobých zdravotních problémech 15. listopadu Pohřben je v Holandsku v Naardenu, jeho hrob je majetkem ČR, která za něj platí symbolickou částku nizozemské vládě.

Filozoficko-náboženská díla Listové do nebe – fiktivní list s nářkem chudých Kristovi a list Krista chudým, nabádajicí k smíru, životu podle bible Hlubina bezpečnosti – hlubinou je víra v Boha, čím více se člověk Bohu vzdaluje, tím více bloudí a zmatkuje Kšaft umírající matky jednoty bratrské – kšaft = závěť; 1648 v Čechách vestfálský mír... konec jednoty bratrské; JB nechává promlouvat jako umírající matku, jakoby dopis na rozloučenou Kancionál – soubor duchovních písní

Labyrint světa a ráj srdce typická barokní alegorie kritizující soudobou společnost, motiv poutníka; poutník toužící po poznání světa prochází městem- labyrintem (světem); jeho průvodci Všezvěd Všudybud (zosobnění zvídavosti, umožňuje poutníkovi být, kde chce) a Mámení (vykládá poutníkovi, jak čemu ve světě rozumět) mu nasazují pravdu zkreslující růžové brýle a uzdu žádostivosti (ta ho žene k dalšímu poznání), on ale zašilhá přes brýle a spatří pravdu. Všude rozpoznává jen podvod a klam, pravda je fiktivní, vidí všude jen marnost lidského pachtění. V druhé části nalézá východ z labyrintu – je to cesta do vlastního nitra (ráje svého srdce – cesta k Bohu).

Pedagogická díla Didaktika česká -obsahuje všechny zásady moderní pedagogiky. Orbis pictus (Svět v obrazech) – první ilustrovaná učebnice cizích jazyků Škola hrou – netradiční učebnice latiny dramatickou formou Brána jazyků otevřená - první moderní učebnice latiny Informatorium školy mateřské – upozorňuje na význam předškolní výchovy.

Rozvoj českého jazyka O poezii české – mimo jiné propaguje časomíru, českou poezii chtěl povznést, uvádí zde překlad Žalmů. Poklad jazyka českého – plánovaný slovník vědních oborů, ale shořel v Lešně.

Hlavní pedagogické názory Žádné dítě nemělo být vyloučeno z výchovy, protože i to nejméně nadané dítě lze alespoň poněkud vychovat. Výchova dítěte má podle něj tři hlavní cíle: 1. poznat sebe a svět – vzdělání ve vědách, uměních a řemeslech 2. ovládnout sebe – výchova mravní 3. povznést se k Bohu – výchova náboženská Klade důraz na význam kázně. Odmítá tělesné tresty za neznalost, ale za porušení kázně je v určitých případech připouští.

Hlavní pedagogické názory Ve svých spisech navrhoval Komenský tuto školskou organizaci: - od narození do 6 let má být dítě vychováváno doma. Obsah výuky stanovil v příručce pro rodiče Informatorium školy mateřské - od 6 do 12 let navštěvují děti školu obecnou, která by měla být v každém městě i vesnici. Škola je pro chlapce i dívky. Vyučuje se čtení, psaní, počítání, náboženství, reálie (učení o přírodě a společnosti), zpěv, ruční práce. Vyučování probíhá dvě hodiny dopoledne a dvě hodiny odpoledne. - od 12 do 18 má mládež navštěvovat školu latinskou, která by měla být v každém městě. Základem vzdělání je sedmero svobodných učení (gramatika, rétorika, dialektika, aritmetika, geometrie, astronomie a múzika), přírodní vědy, zeměpis, dějepis, matematika a jazyky jako latina a řečtina. Komenský ovšem doporučuje i jiný jazyk, aby se každý dorozuměl se svými sousedy (němčina). - od 18 do 24 let slouží ke vzdělávání akademie, která by měla být v každé zemi. Jde o vysokou školu, kde by se studovalo bohosloví, práva nebo medicína. Důležité je i vzdělání náboženské a filosofické. Vysokou školu nazývá akademie, protože univerzity byly katolické, chtěl je tedy odlišit od protestantských.

Hlavní pedagogické názory Po ukončení vzdělávání by měl člověk cestovat. Zdůrazňoval ale, že vzdělávání nikdy nekončí, že je neustálé. Poprvé definoval pojem školní rok, školní prázdniny a školní týden. Ve třídách by měli být žáci stejného věku a stejné úrovně znalostí.

Při výuce aplikoval Komenský zásady Zásada názornosti – přímá žákova zkušenost. Zásada systematičnosti a soustavnosti – učivo by na sebe mělo navazovat, nejen v jednotlivých předmětech, ale i mezi nimi. Zásada aktivnosti – žáci by měli své poznatky získávat vlastní zkušeností, využívat je v praxi. Zásada trvalosti – je třeba soustavně učivo opakovat. Zásada přiměřenosti – učitel by měl vycházet z věkových a individuálních schopností dětí.

Kontrolní otázky Které pedagogické zásady Komenský navrhoval používat při výuce? Které lexikografické dílo se nedochovalo? Ve kterém alegorickém díle Komenský kritizuje soudobou společnost (objevuje se zde motiv poutníka)?

Seznam obrázků NICKE L. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SAPFAN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ZIVNER, Adam. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Seznam zdrojů Česká literatura od počátků k dnešku. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1998, 1048 s. ISBN NEZKUSIL, Vladimír. Česká a světová literatura pro 1. ročník středních škol: nejstarší literární památky : počátky českého národního obrození. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2002, 149 s. ISBN