Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Advertisements

Warez scéna, crack. Warez, co to je? Warez je termín počítačového slangu označující autorská díla, se kterými je nakládáno nelegálně, zejména v rozporu.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada34 AnotaceJazyk.
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Senzory pro EZS.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Marketing 6 Nástroje propagace.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_23_FYZIKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lineární funkce - příklady
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
UČENÍ.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
Poměr v základním tvaru.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Technické prostředky v požární ochraně
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_16 poměr stupňovací
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_06
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
DUM:VY_32_INOVACE_IX_1_19 Páka
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
ADAPTACE NA ŽIVOT VE ŠKOLE
Typy promluv.
Poměr v základním tvaru.
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_85.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Naučil jsem se....
Odkrývání obrázků – poznej místa
Poezie a verš.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Lineární funkce a její vlastnosti
Pořádek slov v české větě
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok

Zvuková stavba souvislé řeči -rovina suprasegmenální Tzv. prozodické (modulační) prostředky: -síla hlasu -výška hlasu -tempo -pauzy -barva hlasu

Síla hlasu -proměna síly hlasu souvisí s hranicí slov, s rytmem jazyka, se slovním a větným přízvukem; mimo to může sdělovat postoj konkrétního mluvčího k dané skutečnosti Výška hlasu - významotvorné jsou zejména změny výšky hlasu

Tempo -rychlost artikulační práce; pro určitý jazyk je obvykle udáváno počtem slabik na určitou jednotku -v různých jazycích se liší Pauzy -přerušení řečové činnosti z logických důvodů a také z fyziologických příčin (doplnění dechu) -je signálem terminálního předělu -absolutní pauza signalizuje hranice promluvy -rozlišujeme: a) komunikativní, odlišující větší řečové celky; b) fakultativní (nemusí být vždy realizována)

Barva hlasu (tembre) -je spíš složkou estetickou -může sloužit k identifikaci mluvčího, z hlediska významu však není podstatná

Slabika (sylaba) -základní seskupení fonémů v jazyce je (fonologická) slabika -tvoří ji slabičné jádro (nucleus) a svahy slabiky (praetura; coda)

Slovní přízvuk -souvisí s rytmem jazyka -rytmus mluvené řeči je dán systematickým opakováním určitých zvukových prvků, jejich organizací, uspořádáním a využitím -základem rytmu v určitém jazyce je slovní přízvuk

-čeština má přízvuk stálý, vždy na první slabice slova nebo slovního spojení (tj. včetně slabiční předložky ´na západ, ´pro sebe apod.) -pravidla přizvukování jsou intuitivní, osvojují se společně s osvojováním mateřského jazyka -český slovní přízvuk není významotvorný, ale má svou důležitost, protože odlišuje (jako tzv. hraniční signál) spojení dvou slov od slova jediného (např. je ´den x ´jeden; to ´pivo x ´topivo; ta ´jemná x ´tajemná)

Některá slova, obvykle jednoslabičná, přízvuk nemají: -příklonky – přiklánějí se ke slovu předcházejícímu a tvoří s ním jeden rytmický celek (např. ´řekl mi; ´viděl ho; ´rád bych; může jich být i více: ´lépe jsem si to ´rozmyslel) -předklonky – nepřízvučná slova, která předcházejí přízvučným (Jak ´ohnivý ´mrak se ´roztáhl.)

Přizvukování slabičných předložek -přízvuk následujícího slova obvykle přejímá předložka (´do lesa, ´na pole) -spojení s jednoslabičnou předložkou tvoří jednu těsnou zvukovou jednotku, v tomto smyslu není rozdíl mezi předložkou a předponou (´do stanu; ´dostanu) Odchylky -následuje-li sousloví, sémanticky podstatné, slovo relativně delší (´Pojede na ´olympijské ´hry.; ´Stanul na ´nejnebezpečnějším ´místě.; ´Dostal se do ´příliš ´nebezpečné ´situace.)

Vedlejší přízvuk -uvnitř slova ve víceslabičných slovech -ve slovech složených (´černo´bílý, ´česko´polský)

Zvukové prostředky větné Intonace – zvuková podoba promluvy; realizuje se nejen pohybem výšky tónu, ale i silou hlasu, tempem i kombinací těchto prostředků -normována nejsou jen pravidla výslovnosti hlásek a hláskových spojení, přizvukování slov a slovních spojení, ale také členění celkového přednesu souvislé řeči Frázování – členění souvislé řeči na jednotlivé promluvové úseky souvisí jak s intonací, tak s místem větného přízvuku (důrazu) -členění řeči je těsně spjato se smyslem, významem, a obsahem promluvy, s fyziologickou stránkou řeči a současně rytmizuje projev

Frázování -významové členění promluvy na logické celky -věta, coby základní jednotka souvislé řeči, obvykle není pronesena vcelku, mluvčí ji pomocí různých zvukových prostředků člení na kratší větné (promluvové) úseky; např. Policisté se zhostili nesnadného úkolu ve velmi krátké době.; Poslechněte si oblastní předpověď počasí pro českou republiku. -častou chybou z hlediska logického i rytmického členění věty je rozpojování těsných spojení; např. Je to opravdu poutavá hračka pro děti japonské výroby.

Větný přízvuk -ve větě i větném úseku jsou určitá slova zdůrazněna, vytčena, popřípadě postavena do protikladu k jiným slovům ve větě -různé prostředky zdůraznění: slovosled, využití zdůrazňujícího výrazu, zvukové prostředky → větný přízvuk (intonační centrum; logický přízvuk; důraz) -dochází zde k zesílení přízvučné slabiky, ke zvýšení (či snížení) tónu této slabiky i k jejímu prodloužení -větný přízvuk je vždy spojen s významovým jádrem výpovědi

- v klidné neutrální větě je větný přízvuk většinou na konci: Díval se na televizi. Odešla jsem nakoupit. Včera hlásili v rozhlase, že se zhorší počasí. -změna místa větného přízvuku může změnit smysl věty; často signalizuje i změnu emocionálního postoje mluvčího Děti zasadily v parku lípu.

Intonace -intonací v užším slova smyslu označujeme výškovou, tónovou modulaci v průběhu mluvené řeči; úzce souvisí s melodií řeči -směr vzhůru, dolů, nebo se výška udržuje na jedné rovině -intonace souvisí s větným členěním, resp. s větnými úseky -rozlišujeme: a) kadenci úseků koncových; b) kadenci úseků nekoncových

Takt -je skupina slabik patřících k jednomu slovnímu přízvuku -v češtině jsou nejčastější dvoj- a trojslabičné takty tzv. sestupné (Děti se vrátily po jídle domů.) -je-li takt delší než 3 slabiky, uplatňuje se tzv. vedlejší slovník přízvuk (fakultativní; je důležitý zejména u složených slov): zeměkoule, samoobsluha -rovněž více jednoslabičných slov vedle sebe tvoří dohromady takt (To se mi nelíbilo. To by byl nevděk. Má strach z prohry.)

Výpovědní/taktový úsek, taktová skupina -správné členění mluvené řeči na jednotlivé úseky se nazývá frázování -výpověď je uzavřena významově, intonačně, je pro ni charakteristický větný přízvuk, tj. zvýraznění určité části věty, o níž mluvíme jako o jádru výpovědi -obvyklý slovní pořádek (objektivní slovosled) je pořadí výpověď–jádro: Dívali jsme se na televizi. -opačný pořádek: jádro–výpověď je u subjektivně zabarvených výpovědí: Pěkně jste to napsali.