Finaalinen lauseenvastike. Finální konstrukci odpovídá vedlejší věta účelová. Věta účelová Věta účelová  vyjadřuje účel,  je uvedena spojkou jotta a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Lauseenvastikkeet. 0.1 Finitní (určitý) tvar slovesa je tvar s koncovkou osobní (koncovka časování sloves): -n, -t, -V/0, -mme, -tte, -vAt a osobní neurčitá.
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
45.1 Větné vzorce
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné členy.
Větné celky Věta Souvětí. Větné celky Věta Souvětí.
Předmět: Český jazyk - mluvnice Cílová skupina: 6. ročník ZŠ
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
Slovesa.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
DRUHY PŘÍSLOVEČNÝCH URČENÍ A TVOŘENÍ PŘÍSLOVEČNÝCH VĚT
Slovesa.
Věta.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Německá gramatika – slovosled
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Passive voice.
Pro 5. ročník ZŠ Jazyk a jazyková výchova – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova – Tvarosloví VY_32_INOVACE_137 duben 2011 Mgr. Hana Patschová.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Věta jednoduchá a souvětí.
Mgr. Michal Oblouk.  v ě ta, která je tvo ř ena jednou skladební dvojicí  obsahuje jedno sloveso v ur č itém tvaru = jeden p ř ísudek Na nádra ž í p.
Skladba souvětí.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_737_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Kertova lauseenvastike. 0.1 Finitní (určitý) tvar slovesa je tvar s koncovkou osobní (koncovka časování sloves): -n, -t, -V/0, -mme, -tte, -vAt a osobní.
TVARY PODMIŇOVACÍHO ZPŮSOBU
MINULÝ ČAS PROSTÝ PAST SIMPLE VY_32_INOVACE_ICT 185
Druhy vět vedlejších VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.05. Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí – poznává funkcí vět vedlejších. Žák řeší drobné.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
holé, rozvité, několikanásobné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Filosofie Základy logiky.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Souvětí, věta hlavní, vedlejší
AUTOR: Kateřina Křížová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Opakujeme vedlejší věty 1
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_13
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Reálné podmínkové souvětí - budoucí
Transkript prezentace:

Finaalinen lauseenvastike

Finální konstrukci odpovídá vedlejší věta účelová. Věta účelová Věta účelová  vyjadřuje účel,  je uvedena spojkou jotta a  její predikát je způsobu podmiňovacího: Lämmitimme saunan, jotta voisimme rentoutua perusteellisesti. Lämmitimme saunan, jotta voisimme rentoutua perusteellisesti.

Tvar slovesa, „predikátu“ nominální konstrukce: 1. infinitiv s koncovkou translativu a posesívním sufixem: 1. infinitiv s koncovkou translativu a posesívním sufixem: kmen - znak infinitivu - pádová koncovka - poss.suf. kmen - znak infinitivu - pádová koncovka - poss.suf.  teh-dä-kse-ni  teh-dä-kse-si  teh-dä-kse-en  … Lämmitimme saunan voidaksemme rentoutua perusteellisesti. Lämmitimme saunan voidaksemme rentoutua perusteellisesti.

Finální konstrukci nelze použít tehdy, když je ve větě matriční, čili ve větě s finitním tvarem slovesa predikát v pasivu: *Mennään aikaisin nukkumaan jaksaakseen nousta aikaisin ylös.

Posesivní sufix ve tvaru významového slovesa finální konstrukce vždy odkazuje k subjektu věty matriční. Subjekt věty matriční je zároveň i subjektem finální konstrukce. Pasivní věty však nemají subjekt, takže by posesivní sufix konstrukce neměl na co odkazovat v matriční větě. *Mennään aikaisin nukkumaan jaksaakseen nousta aikaisin ylös. *Mennään aikaisin nukkumaan jaksaakseen nousta aikaisin ylös.

Špatné použití finální konstrukce Konstrukce svým významem neodpovídá vedlejší větě účelové: Konstrukce svým významem neodpovídá vedlejší větě účelové: *Klaus lähti unelmiensa retkelle palatakseen vasta kuukausien kuluttua. Srov.: Klaus se vydal na výpravu svých snů, aby se z ní vrátil až za několik měsíců.

Konstrukci lze nahradit vedlejší větou Klaus lähti unelmiensa retkelle, jotta hän palaisi vasta kuukausien kuluttua. Klaus lähti unelmiensa retkelle, jotta hän palaisi vasta kuukausien kuluttua. Toto souvětí odpovídá výše uvedenému českému souvětí se spojkou aby. Věty vedlejší z těchto dvou souvětí však nejsou věty účelové, jelikož nelze smysluplně tvrdit, že Klaus se vydal na výlet za tím účelem, aby se z něj vracel.

Optimální nápravou této špatně vytvořené konstrukce bude věta Klaus lähti unelmiensa retkelle, jolta hän palasi/aikoi palata vasta kuukausien kuluttua. Klaus lähti unelmiensa retkelle, jolta hän palasi/aikoi palata vasta kuukausien kuluttua.

Waltari: Vieras mies…, s. 11: [V]ain silmissä kipunoi enää raivoisa avuttomuus sammuakseen taas kohta […] kipunoida – (za)blýskat se, (za)jiskřit raivoisa – zuřivý Je finální konstrukce použita v této větě oprávněně?

Nahraďte vedlejší větou a přeložte: Hän istui alas katsoakseen televisiota. Hän istui alas katsoakseen televisiota. Leena lähti ulos mennäkseen pankkiin. Leena lähti ulos mennäkseen pankkiin. Pekka meni ravintolaan juodakseen tuopin olutta. Pekka meni ravintolaan juodakseen tuopin olutta. Menin kauppaan ostaakseni ruokaa. Menin kauppaan ostaakseni ruokaa. Virtaset matkustivat Brnoon voidakseen levätä. Virtaset matkustivat Brnoon voidakseen levätä. Menen kahvilaan tavatakseni ystäväni. Menen kahvilaan tavatakseni ystäväni.