OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-2-011. Socializace jedince pro TL (2.část) Mgr. Marie Mikulcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha.  KAPKA MEDU PRO VERUNKU Nový původní český muzikál pro všechny generace Příběh o lásce, přátelství, o modré planetě a o tom, jak.
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
pro společnost Chodura
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_593_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Propagace a reklama na facebooku
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Vztahy mezi lidmi 7. ročník - září.
(Z knihy: Neal Donald Walsch Přijímání Boha)
Slova Květiny.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
SOCIOLOGIE.
PSYCHICKÉ STAVY.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociální kontrola Filip Keresteš.
Dokáže člověk vytvořit něco tak dokonalého jako je příroda ? …snad možná hudbu..
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Pozornost Přednáška s prezentací nebo prezentace s přednáškou (Zapněte si prosím zvuk a sami přecházejte na další snímky.) © Radka Mužíková.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Myšlenkové základy skautingu
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Sociální skupiny VY_32_INOVACE_ZSV3r0113 Mgr. Jaroslav Knesl.
Psychologie štíhlé postavy
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_19_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Dav a jeho členění Barbora Vítová, C2A.
Úsměv je levnější než elektřina a dává více světla.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_15.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Socializace,
Psychologie II Sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
OBECNÁ PSYCHOLOGIE p ř e d s t a v y ψ Představa  obraz předmětu, který není přítomen – tj. nepůsobí aktuálně na naše smysly.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
SVOBODA je vaše životní právo ( Z knihy: Sanaya Roman ŽÍT S RADOSTÍ )
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Slova Květiny.
PSYCHOLOGIE DAVU VY_52_INOVACE_ prosince 2013
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sebepoznání a sebepojetí
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Socializace Kejřová.
Temperament, charakter, motivace
Škola základ občanského života
Transkript prezentace:

OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-2-011

Socializace jedince pro TL (2.část) Mgr. Marie Mikulcová

DO JAKÉ MÍRY SE NECHÁM OVLIVNIT? Upozornění: je zcela nemožné zůstat neovlivněn. Cíl testu: zjistit svou náchylnost k manipulacím. 1. Jak si vybíráte hudbu, kterou posloucháte? a) co zachytím v rádiu b) od přátel c) co poslouchají druzí, mě nezajímá, mám vlastní oblíbené tipy

2. Kupujete si často právě to zboží, které nabízejí v reklamě? a) některé reklamní slogany umím odříkat zpaměti, určité věci např.oblečení apod. By bez značky pro mě nepřicházelo v úvahu b) reklamu nemám rád(a), ale občas raději sahám po zboží, které znám z reklamy c) reklama mi vadí, přeruší program, je to ztráta času

3. Co si myslíte o politických názorech svých rodičů? a) nikdy jsem o tom nepřemýšlel(a) b) někdy mluví pravdu, jindy nesmysly c) naše názory jsou naprosto rozdílné 4. Ve vaší partě probíhá debata na téma přetřásané ve zprávách, na netu. Jakou roli při tom hraješ? a) nejdřív nic, ale většinou zastávám názor většiny b) otevřeně řeknu svůj názor, někdy ustoupím argu- mentům ostatních c) okamžitě se vytasím se svým názorem, snažím se všemi prostředky, aby se ostatní přidali ke mně

5. Přistihnete se někdy při tom, že vyjádříte názor, za kterým nemůžete později stát? a) často b) někdy c) nikdy, spíš se ostatní přizpůsobí 6.V televizi debatují politici různých stran. Jak to na vás působí? a) nevím, co si mám myslet, každý má svou pravdu b) podle sympatií k určitému politikovi se přikláním k jeho názorům c) nemohu ty řeči poslouhat, nenechám si předepisovat své politické názory

7. V čem podle vás spočívá smysl života? a) dokázat něco ve svém povolání, vydělávat peníze, postavit dům, mít rodinu, děti b) někdy myslím, že obvyklé záležitosti (kariéra, manželství...) jsou zbytečné, ale důležitější je jaký jsem člověk, zda mám čas pro druhé apod. Jindy se neubráním pocitu, že se dříve nebo později stejně budu muset přizpůsobit realitě c) jednou chci dělat všechno jinak, než je obvyklé, ať se to druhým líbí, anebo ne

Bodování: za každou odpověď a) máte 1bod, za odpověď b) máte 2 body, za c) máte 3 body Vyhodnocení: ● 7-10 bodů Ve všem, co děláte, se řídíte podle druhých. Všechno, co vám druzí předkládají, nekriticky přijímáte a možná vás ani nenapadne, že by mohli lhát nebo mít nečestné úmysly. Vaše dobromyslná povaha vám zřejmě umožní vést snadný život. Máte o sobě tak malé mínění, že si nedovolíte rozvinout vlastní charakter. V hloubi duše však velmi dobře víte, že váš život nemůže být záležitostí druhých. Vydejte se hledat vlastní cestu. ● bodů Máte skutečně nazávislou povahu. Je dobře, že vše, co vám lidé říkají, nejprve podrobíte vlastní kritice. Víte, že není všechno „zlato“, co vám chtějí druzí prodat. Někdy se chováte ještě trochu polovičatě, ale důležité je, že to, co říkáte a co si myslíte, pokládáte za pravdivé. Klidně buďte i více odvážní a mějte „vlastní hlavu“. ● bodů Zdá se, že vaše oči i uši jsou zabarikádovány proti jakýmkoli vlivům zvenčí. Ve všem, co děláte, posloucháte jen svůj vlastní vnitřní hlas a uznáváte jen své představy o světě. Tento postoj je chvályhodný hlavně při obraně proti negativním vlivům. Člověk, který prochází životem se zátkami v uších, se nejen vyhýbá ošklivým zvukům, uniká mu však nejkrásnější hudba života. Zralost může znamenat, že dokážete přiznat vlastní chybu a uznáte pravdu druhých.

Sociální skupiny 1. KOMUNITA relativně izolovaná skupina lidí, kteří spolu hospodaří a žijí společně v určitém prostoru

2. Sociální agregát = termín označující náhodné sdružení lidí v daném čase na základě prostorového principu

Sociální agregát - SHLUKY = náhodné seskupení lidí např.v místě dopravní nehody, v čekárně ordinace, ve výtahu, ve frontách, při cestování, turistice...

Sociální agregát - DAV ● Pasivní (posluchači, diváci, tj.publikum) ● Aktivní popř.agresivní ● útočné – lynčování, ● únikové – souvislost se vznikem paniky, ● získávací – drancování obchodů, ● expresivní – demonstrace, vzpoury. ● Člověk je v davu chráněn anonymitou, může se chovat naprosto odlišně od běžných situací. V průběhu akce se forma může měnit: spořádaný divák se může dostat do davu řádících fanoušků. ● Znaky: iracionalita, emociálnost, tendence k nápodobě

● Které skupiny provozují nezákonnou činnost? ● Znáte některé projevy extremismu? ● Zopakujte si pojmy: ● rasismus (nadřazenost jedné rasy na základě tělesných znaků) ● xenofobie (apriorní odpor a nenávist vůči čemukoli cizímu, co nepatří do naší kultury) ● etnocentrismus (interperetace společenských jevů cizích kultur v pojmech vlastní společnosti) ● eugenika (pseudovědecký názor o vhodnosti šlechtění lidí po vzoru schlechtění zvířat)

Anomie = sociální stav, kdy dochází k totálním u rozkladu hodnotového a normativního systému společnosti

Členění sociálních skupin: ● Malé (do 30 členů) ● Velké (nad 30 členů) ● Formální ● Neformální (vznikají neformálně, znají se, mají stejné zájmy apod.) ● Otevřené ● Uzavřené (sekty, gangy) ● Trvalé ● Přechodné (probíhá proces obměny členů) ● Referenční (hluboká identifikace se skupinovými cíli) = rodina, pracovní skupina

Zdroje: %20inter.jpg Rolland Rottenfusser – Víš, kdo jsi? Portál, Praha u/komunita.jpg Stanislav Bendl – Nová maturita,soubor testovacích úloh pro společnou část nové m aturitní zkoušky, nakladatelství Aleš Skřivan ml.