´ NENÍ NAD TO, KDYŽ MŮŽETE „OPISOVAT“ OD TĚCH, KTEŘÍ UMÍ aneb TRENDY MODERNÍ PERSONALISTIKY V PRAXI moderuje Lucie Bartoš Spot „S chutí do toho a půl je.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Advertisements

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
„Slaďování rodinného a pracovního života v ICT průmyslu“ - představení projektu Barbora Slavíčková.
Řízení diverzity Mgr. Hana Velíšková, HR specialistka Česká společnost pro rozvoj lidských zdrojů.
Citigroup soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR Bc. Jitka Kolářová, Gender Studies o.p.s.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Genderový audit Mgr. Tomáš Bitrich Společenská odpovědnost firem v Ústeckém kraji CZ.1.07/3.2.06/
Netradiční formy zaměstnávání  Způsoby a okolnosti uplatňování nových forem  Slaďování rodinného (soukromého) života se zaměstnáním  Účast žen na trhu.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_12.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Závěrečná mezinárodní konference projektu MOPPS Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec Králové 2 1www.centrumandragogiky.cz Centrum andragogiky, s.r.o. Škroupova 631, Hradec.
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Prekérní pracovněprávní vztahy větší flexibilita na úkor zaměstnanců Jaromíra Kotíková VÚPSV.
Gastouderopvang v Nizozemsku V jakém rozsahu je v Nizozemsku hlídání dětí v domácnostech (childminding) opravdovou alternativou k mateřským školkám? Tijne.
Představení projektu ANIMA PLUS CZ – audit rodina a zaměstnání Marie Oujezdská Národní centrum pro rodinu.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Work Life Balance Slaďování práce a rodiny nejen pro ženy.
Vypracovali: Marcela Kučerová Martina Ševců Radka Šebková
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
ZAMĚSTNÁNÍ RODINA Slučitelnost má mnoho faset Pracovní doba „flexibilní, férová, v zájmu rodiny“  Flexibilní pracovní doba pro rodiče  Částečné úvazky.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Podpora částečných úvazků?
PRACOVNÍ PRÁVO Pracovní doba JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Návrh novely zákoníku práce předložený vládě Svaz průmyslu a dopravy ČR souhlasil s návrhem novely zákoníku práce Stanovisko ze dne 31. března 2011.
Implementace flexicurity v ČR Projekt "Implementace přístupů k flexicurity v malých a středních podnicích (MSP) v podmínkách ČR s využitím zahraniční spolupráce",
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Rozvíjení rovných příležitostí a podpora zaměstnatelnosti v Jihočeském kraji Záměr projektu do programu Equal (3.pilíř: Podpora adaptability) Tento příspěvek.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Moderní personalistika DS 2009/ Flexibilní formy zaměstnávání flexibilita jako heslo dne minimalizace mzdových nákladů rozpor mezi požadavkem.
MARKETINGOVÝ MIX.
Oblasti úpravy pracovního práva 1. Volný pohyb osob (pracovníků) 2. Rovné zacházení a boj s diskriminací 3. Pracovní podmínky 4. Ochrana zaměstnanců 5.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Pracovní doba, BOZP Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES – přednáška č. 4.
Prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Týká se všech oblastí a v našem případě konkrétně jde.
Nepřehledná zákoutí zákoníku práce Petr Hůrka. Předmět a účel pracovního práva umožnit zaměstnavateli, aby prostřednictvím pracovní síly zaměstnance realizoval.
VÝPOČTY O PRACOVNÍCÍCH
Jak správně vést evidenci pracovní doby
Zkušenosti získané při realizaci projektu Brandýský Matýsek o.s.
Pracovní smlouva - co musí a nemusí obsahovat
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES Sociální ochrana zaměstnanců Přednáška č. 6.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Flexibilní formy práce Aktivní politika zaměstnanosti – modul Ia.
Prosazování rovnosti žen a mužů na ministerstvu vnitra v rámci projektu „Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV“ Eva Ferrarová Ministerstvo.
VY_62_INOVACE_ Pracovněprávní vztah.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
1 Aktivní politika zaměstnanosti a agenturní zaměstnávání.
Postavení osob do 25 let, nad 50 let a absolventů a mladistvých na trhu práce 24. listopadu 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
PRACOVNÍ DOBA VY_32_INOVACE_2_1_5 PRACOVNÍ DOBA Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední odborná.
Anotace: Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních.
Pracovní doba a doba odpočinku, provozní doba
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Poznatky z kontrol agentur práce
Pracovně právní vztahy
Bezradný rodič? Bezradný zaměstnavatel? Hledejme společnou řeč…
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Korupce při veřejných zakázkách v ČR a SR
Podpora implementace dětských skupin CZ /0.0/0.0/15_009/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

´ NENÍ NAD TO, KDYŽ MŮŽETE „OPISOVAT“ OD TĚCH, KTEŘÍ UMÍ aneb TRENDY MODERNÍ PERSONALISTIKY V PRAXI moderuje Lucie Bartoš Spot „S chutí do toho a půl je hotovo“

„Tento typ organizace práce je nejběžnější v Nizozemsku, následuje Belgie a nejnižší výskyt v analyzovaných podnicích vykazuje Maďarsko. aktuality kolem tématu...

Genderová expertka na místě: Mgr. Veronika Šprincová členka Rady vlády pro rovné příležitosti žen a mužů, členka Výboru pro institucionální zabezpečení rovných příležitostí žen a mužů při Radě vlády pro rovné příležitosti žen. Je absolventkou Katedry genderových studií FHS UK, kde v současné době vyučuje kurz zaměřený na feministické teorie a současné feministické diskuse. Kromě koordinace projektů, lektorování a vytváření analýz pro Fórum 50 % studuje v doktorském programu na Ústavu politologie FF UK, kde se zabývá feministickou politickou filosofií.

´ Organizace pracovní doby: pohled zaměstnaných X pohled zaměstnavatelů/ek (viz studie Evropské nadace pro zlepšení životních a pracovních podmínek) ► K zaměstnanci/kyni vstřícná flexibilita X ►K zaměstnavateli/ce vstřícná flexibilita Jak to vnímáte Vy? Na koho je ve skutečnosti v každém z těchto případů flexibilita zaměřená?

► K zaměstnancům/kyním vstřícná flexibilita = umožňuje svobodu v naplánování pracovních hodin a dává možnost upravit je podle osobních i rodinných potřeb ►K zaměstnavatelům/kám vstřícná flexibilita = využití lidského kapitálu pro uspokojení aktuálních potřeb byznysu/firmy: ● ZAMĚSTNAVATELŮ/EK (efektivita - potřeby s ohledem na chod provozů, úspory, pozitivní interní komunikace) ● KLIENTELY (požadavky klientely, image v očích klientely) ---- zaměstnanec se „podřizuje“ klientele

Dostupné výzkumy poukazují na to, že v rámci Evropské unie spíš převažují taková uspořádání pracovní doby, která stanovuje zaměstnavatel/ka: - Stanovuje zaměstnavatel/ka, zaměstnaní nemají možnost volby 59,2 % - Zaměstnaní si mohou volit mezi více schématy fixovaného pracovního rozvrhu 7,7 % - Zaměstnaní mohou upravit svoji pracovní doby v rámci stanovených limitů 15,8 % - Pracovní hodiny jsou zcela determinované rozhodnutím zaměstnance/kyně 17,3 % (údaje za EU 27; EWCS, 2010)

Videovsuvka (hrubý natočený materiál z připravovaného dokumentu): Evropská kontaktní skupina (ZAMĚSTNANKYNĚ H. Košťálová – lektorka, 2 děti)

PŘEKVAPENÍ: Obvykle vyšší míru flexibility pracovní doby využívají muži než ženy! Flexibilitou však kromě úprav pracovní doby rozumíme také další faktory: Např. využití různých typů kontraktů v rámci pracovního poměru i mimo něj – tedy využívání nezávislých konzultantských firem, outsourcing aj.

Z jakých flexibilních úprav se v daných východiscích vycházelo (viz umiňovaná studie): konta pracovní doby proměnná pracovní doba v různých dnech/částech dne směnný provoz pružná pracovní doba stlačený pracovní týden zkrácené úvazky Jsou tyto pojmy pro Vás zcela zřejmé nejen povrchně?

TEST - DOTAZNÍK Správné řešení: ANO, SOUHLAS – pro tvrzení 1-19, zbytek NEJSOU pravdivá tvrzení

POJMY ZKRÁCENÝ/ČÁSTEČNÝ ÚVAZEK = zaměstnaní pracují na určitou část klasické týdenní pracovní doby - časové vymezení úvazku se odvíjí od potřeb zaměstnavatelů a zaměstnaných - 0,1 až 0,9 celého úvazkunejčastější: poloviční úvazek (4 – 8 – 0 apod.) - mzda se krátí poměrně k úvazku - zaměstnanci/kyně mají nárok na: ● poměrnou část benefitů ● poměrnou část dovolené Výhody pro zaměstnance/kyni: ● Více volného času ● Vyšší efektivita a výkon ● Možná kombinace s jinými profesemi/podnikáním ● Možnost při přechodu z mateřské, rodičovské dovolené ● Postupné snižování zátěže před odchodem do důchodu ● Možnost pro dočasné snížení pracovního zatížení z osobních důvodů (nemoc, potřeba načerpání sil apod.) Nevýhody: ● Méně peněz pro zaměstnance/kyni ● Náročnější pro manažery (více lidí na starost) ● Vyšší administrativa ● Vyšší náklady na benefity ● Posilování genderové nerovnosti v případě, že částečné úvazky využívají pouze (nebo ve velké většině) ženy pečující o osoby blízké ● Pomalejší profesní rozvoj v případě, že organizace cíleně s touto hrozbou nepracuje

SDÍLENÝ ÚVAZEK (JOB-SHARING) (obrázek převzat) = plný pracovní úvazek a jedna pracovní pozice, kterou sdílí 2 či více zaměstnanců/kyň. Velmi dobré využití může mít tato forma práce ve směnném provozu, službách, kancelářských pozicích, při manuální práci, v sociálních službách apod. ▌ Je logické, že část pracovní doby tyto osoby většinou sdílí společně a spolupracují na předávání informací. Existují i skutečně ROZDĚLENÉ Úvazky, kdy sdílení části doby není nutné Výhody ● Zastupitelnost v případě nemoci, služební cesty, školení ● Dvojí kontrola práce ● Vzájemná zpětná vazba ● Více odpracované práce za jeden plat ● Více pracovních nápadů ● Vyšší flexibilita při nárazové práci ● Efektivnější využití talentů Úskalí ● Vyšší nároky na komunikaci, přesnost informací ● Nejasnosti v kompetencích a odpovědnosti za případné nedostatky ● Zdvojení úkonů nebo naopak opomenutí ● Vyšší nároky na manažera/ku ve stylu vedení, práce s jednotlivcem ● Vyšší nároky na zadávání úkolů ● Nevstřícnost kolegů/yň ● Mírně náročnější na evidenci, účetnictví, benefity DOPORUČENÍ?

DOPORUČENÍ: „V praxi sdíleného úvazku se osvědčilo stanovit jednoho ze dvou asistentů zodpovědným za celkové výsledky obou zaměstnanců, zavést systém reportování výsledků na týdenní bázi a jednoznačně rozdělit kompetence. Velkou výhodou je nahraditelnost na této pozici (v případě nemoci apod.) a především velmi efektivní využití talentů i schopnosti každého jednotlivce v rámci sdíleného úvazku.“ » Petra Janíčková, ředitelka Britské obchodní komory

TUCET RAD JAK ZVLÁDNOUT VÝZVY SDÍLENÉHO ÚVAZKU: ● Předeslat vyšší nároky na komunikaci, přesnost informací; zdvojení úkonů nebo naopak opomenutí ● Zavést systém předávání informací – tabulky, maily, reporty ● Eliminovat nejasnosti v kompetencích a odpovědnosti za případné nedostatky ● Předem určit pravidla, která se upravují dle potřeby ● Upozornit na relevantnost vyšších nároků na manažer/ku ve stylu vedení, práce s jednotlivcem ● Zdokonalovat se v komunikačních dovednostech, zvládání konfliktů a manažerských dovednostech ● Mít vyšší nároky na zaměstnané ● Vytvářet jednotný tým, v němž není místo pro konkurenční boje, zdokonalovat se v komunikaci a zvládání konfliktů ● Uplatňovat vyšší nároky na zadávání úkolů ● Jasně vymezit kompetence, pravidla a postupy plnění úkolů ● Eliminovat nevstřícnost kolegů/gyň ● Komunikovat, vydržet, přesvědčit! Sdílené úvazky byly tématem projektu MC Balónek v Praze, jehož výsledkem jsou zpracované případové studie. Pokud máte zájem, více informací naleznete na

PRUŽNÁ (POHYBLIVÁ) PRACOVNÍ DOBA V České republice poměrně široce využívaná forma! = zaměstnanec/kyně si může volit začátek a konec pracovní doby dle svých osobních potřeb pod podmínkou, že bude přítomen v jasně vymezený čas a odpracuje daný počet hodin (40 a méně) za týden. Ve většině organizací je daný přesně vymezený úsek pracovního dne, v němž je zaměstnanec povinen být na pracovišti (tzv. základní pracovní doba). Volitelná pracovní doba je flexibilní dle potřeb zaměstnaných tak, aby se naplnil fond pracovní doby. ▐ Pružná pracovní doba se nevztahuje na pracovní cesty, zabezpečení naléhavého úkolu, provozní důvody, důležité osobní překážky v práci apod.

Výhody: ● Možnost přizpůsobit si časový režim ● Flexibilnější při nárazové práci ● Měsíční přehlednost ● Nenáročná pro zaměstnavatele, poskytuje možnost sladit své soukromí s pracovními povinnostmi dle individuálních potřeb Úskalí: ● Omezené proplácení návštěv u lékaře, úřadů apod. ● Sebeřízení (hlídání fondu odpracovaných hodin) ● Práce „přesčas“ NEROVNOMĚRNÉ ROZVRŽENÍ PRACOVNÍ DOBY = specifický režim, v rámci kterého může zaměstnavatel v určitém období zaměstnanci přidělovat práci v takovém rozsahu, v jakém to odpovídá jeho potřebě, a to za předpokladu, že zaměstnanci bude vyplácet stálou mzdu ve výši nejméně 80 % průměrného výdělku. Průměrná týdenní pracovní doba nesmí přesáhnout stanovenou týdenní pracovní dobu za období nejvýše 26 týdnů po sobě jdoucích (52 týdnů v případě kolektivní smlouvy) a délka směny nesmí přesáhnout 12 hodin. Existují dvě základní formy: 1. STLAČENÝ PRACOVNÍ TÝDEN = naplnění 40 pracovních hodin do méně než pěti plných pracovních dnů. 2. KONTO PRACOVNÍ DOBY (viz již výše) = klouzavý pracovní rok, nerovnoměrné rozvržení pracovní doby, kdy se pracovní fond odpracovaných hodin plní dle potřeby v průběhu celého roku.

Výhody: ● Více volného času v určitých dnech/obdobích ● Přizpůsobení pracovní doby chodu rodiny / potřebám zaměstnavatele ● Možná kombinace s jinými profesemi Úskalí: ● Intenzivnější pracovní zátěž po určité období (může ovlivnit výkon) ● Vyšší nároky na manažera/ku/rodiny ● Nevstřícnost kolegů/gyň v případě, že nejsou dostatečně informování (nevidí zvýšený počet hodin v době, kdy oni sami nejsou na pracovišti).

OSTATNÍ MOŽNOSTI ANEB CO JE TAKÉ ALTERNATIVOU Mezi flexibilní formy práce se zařazují i dohody o práci konané mimo pracovní poměr, tj. – ● dohoda o provedení práce ● dohoda o pracovní činnosti Dále existují různé specifické podoby flexibilních úprav práce, například: ● PRÁCE V ČASOVÝCH BLOCÍCH = zaměstnaný pracuje na dlouhodobý kontrakt v předem určeném časovém období – např. únor – červen, září – listopad. ● VÍKENDOVÁ PRÁCE ČI NOČNÍ PRÁCE = pracovní doba je určena na noční hodiny či na sobotu a neděli, tento čas není prací přesčas ● „V“ pracovní čas = zaměstnaní si odsouhlasí redukované hodiny na určitou dobu s garancí, že po této době se opět pracovní doba změní na standardní počet hodin. ● Posun pracovní doby – podle potřeby zaměstnaného (např. u rodiče odvoz dítěte do jeslí, dopravní dostupnost zaměstnání, změna jízdních řádů, apod.). Celková týdenní pracovní doba se nemění, dochází jen k určení odlišné hodiny začátku a konce výkonu práce. ● Tzv. nulový kontrakt = zaměstnanní pracují, jen když je potřeba.

OBECNĚ: Na co si dát pozor  Obsah pracovní smlouvy a interních předpisů  Pracovní doba vs. rozsah činností a úkolů  Domluvit předem pravidla – písemně je zaznamenat  Aby řešení skutečně vedlo k rovnováze a sladění práce a soukromí  Poučit se od ostatních – příklady z praxe, workshopy, kulaté stoly  Jakým způsobem bude opatření komunikováno spolupracovníkům  Domluva s rodinou (partner, děti, rodiče…)

Prezentace „Možnosti flexibilních úvazků v projektu ROVNÁ ŠANCE“ Bc. Roman Kysela

Videovsuvka č. 2 (hrubý natočený materiál z připravovaného dokumentu): Evropská kontaktní skupina (ZAMĚSTNAVATELKA – 0 dětí)

Jestliže zaměstnavatel či zaměstnanec řeší určitou situaci, skoro vždy se dá najít forma práce, ve které se alespoň částečně zdaří uspokojit potřeby obou stran.

Videovzkaz zaměstnavatelky ostatním zaměstnavatelům

Prezentace „Legislativa v otázkách rodičovské dovolené….“ Gabriela Nekolová Prezentace „Jak to funguje v Odpovědné firmě….“

Prostor pro diskuzi, občerstvení… Máme pro Vás užitečnou literaturu ZADARMO: Přiveďte na příští workshop kolegu, který tu dnes nebyl, a automaticky od nás dostanete knihu na téma slaďování, rovných příležitostí, flexibilních forem zaměstnávání a podobně! Jde nám o osvětu

Avízo na příště – připravované téma: ■ PRÁCE NA DÁLKU ■ HOMEWORKING ■ ICT ŘEŠENÍ pro flexibilní formy zaměstnávání (data na dálku, bezpečnost dat, outsourcing, kontrola - (modelové řešení – možnosti a úskalí) POUKÁZKY NA BEZPLATNÝ ICT AUDIT! Předběžný host: zástupce SÚIP aneb Co Vám (ne)hrozí

CHTĚLI BYCHOM DÁLE NABÍDNOUT „INTERAKTIVNÍ DÍLNU“: Mají Vaši zaměstnanci korupční tendence? Novinka na trhu – plánujeme, že si možná vyzkoušíte psychodiagnostiku korupčního chování. Měli by vaši vaši zaměstnanci šanci dosahnout na osvědčení korupční odolnosti: Měří se 28 kritérií KORUPČNÍ ODOLNOST, KLIENTELISMUS, SPEKULACE … MORÁLKA, ETIKA, DŮVĚRYHODNOST … PSYCHICKÁ STABILITA, PROSAZOVÁNÍ ZÁJMŮ... MOTIVACE A JINÉ VLASTNOSTI A SKLONY ke korupčnímu jednání

A JAK TO SOUVISÍ NEJEN S PERSONALISTIKOU, ALE I PŘÍMO S GENDEROVOU TÉMATIKOU? ■ Idnes.cz: „Až bude v české politice více žen, klesne korupce“. ■ „Čím vyšší je zastoupení žen v politice, tím nižší je míra korupce.“ Jana Smiggels Kavková Fórum 50 procent Jsou ale průzkumy a mínění odborníků relevantní? Infostřípky: - Reálné závěry měření korupčního chování u mužů a žen mluví jasně v číslech. - - Zajímavý rozdíl mezi pohlavími můžeme nalézt v informační zpronevěře, která se silněji vyskytuje u žen: Vynášení informací může být i nevědomé, kdy si při živém vyprávění s kamarádkami sdělí věci, které by měly zůstat tajemstvím. A tak aniž by to věděly, mohou poškodit společnost tím, že předají konkurenci zásadní informace. Informační zpronevěra, která je podpořená psychickou nestabilitou a slabší morálkou, může vyústit v záměrné vynášení informací s cílem obohatit se nebo získat výhodu. - U žen více převažuje vyžadování a braní úplatků než, že by je samy nabízely. U mužů tomu je přesně naopak, ti častěji sáhnou do své kapsy, aby úplatek nabídli. Děkujeme za pozornost a těšíme se příště!