Dekódování, zpětná vazba
Sdělení dekódujeme smyslovým vnímáním. Nejen systémem znaků, ale snažíme se porozumět sdělení jako celku. Proces dekódování je ovlivněn způsobem podání produktorem a předchozími komunikačními zkušenostmi příjemce (také řadou dalších faktorů, např. vztah mezi účastníky komunikace, postoje, prostředí, apod.)
Výsledek dekódování je interpretace obsahu sdělení a představa příjemce o tom, čeho chtěl produktor dosáhnout. Čím je představa bližší záměru produktora, tím úspěšnější bylo dekódování.
Zamyslete se, kde se můžeme setkat s následujícími piktogramy a co nám sdělují:
Je smyslové vnímání pro úspěšné dekódování dostatečné?
Zpětná vazba je informace, kterou produktorovi poskytuje příjemce. Může být verbální i neverbální Vymyslete příklady na neverbální zpětnou vazbu: (např. po mé poznámce příjemce zčervěná, zatváří se nechápavě, zasměje se…)
Zdroje: Kolektiv autorů. Český jazyk a komunikace pro střední školy 1.díl. První vydání. Brno: Didaktis, s. ISBN