Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Interoperabilita v elektronickém zdravotnictví
Advertisements

© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
Úvod do počítačových sítí Úvod. Úvod do počítačových sítí •Úvod, síťové protokoly, architektury,standardy •Fyzická úroveň •Linková úroveň •Lokální počítačové.
Řeč, jazyk, mluva.
Ekonomická krize, lidský a sociální kapitál Mgr. Ing. Petr Wawrosz.
Přednáška č. 5 Proces návrhu databáze
Základy informatiky přednášky Kódování.
Komunikační dovednosti
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - spojová vrstva I. Ročník:4. Datum.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Expertní řízení průběhu E-learningu VOSTROVSKÝ Václav Česká zemědělská univerzita Praha.
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Počítačové sítě Architektura a protokoly
Protokol TCP/IP a OSI model
Systémy pro podporu managementu 2
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_169_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
1 Představa komunikačního procesu ve funkčních vrstvách 1.Přístup uživatele k síťové službě prostřednictvím aplikačního programu 2.Vytvoření datové „zprávy“
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - spojová vrstva III. Ročník:4. Datum.
Základní pojmy Systém je abstrakce, kterou si lidé vytvářejí v procesu poznávání jako nástroj zkoumání reálných objektů.
Modelování a simulace MAS_02
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - prezentační vrstva, aplikační vrstva.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Telekomunikace Tematická oblast:Datová komunikace Téma:OSI - transportní vrstva I. Ročník:4. Datum.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Projekt realizace referenčního rozhraní Ing. Jan Pokorný Ministerstvo informatiky ČR ISSS, 5. dubna 2005.
(komentovaný přehled)
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_168_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
„ EU peníze školám“ Projekt DIGIT – digitalizace výuky na ISŠTE Sokolov reg.č. CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Průřezová témata.
JADEGen Nástroj pro generování chování z prostředí Agent Studio Implementace (ver0.1)
Kybernetika Jakub Ježek 3IT.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
ISOP/2 registr entit přírodního prostředí Roman Bukáček CENIA, laboratoř GIS Žďár nad Sázavou.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Teorie ES a jejich aplikace Biskup Jiří, Fakulta stavební, ČVUT Praha, Květen 2004.
Principy fungování sítě Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Základní pojmy Standard sítě Důvod vzniku standardů
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Základní pojmy v automatizační technice
Vrstvy ISO/OSI  Dvě skupiny vrstev  orientované na přenos  fyzická vrstva  linková vrstva  síťová  orientované na aplikace  relační vrstva  prezentační.
Základní problémy realizace eLearningového systému Roman Malo Ústav informatiky PEF MZLU v Brně.
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Dekódování, zpětná vazba Sdělení dekódujeme smyslovým vnímáním. Nejen systémem znaků, ale snažíme se porozumět sdělení jako celku. Proces dekódování.
Úvodní schůzka k projektu „Optimalizace procesů a nastavení způsobu komunikace“ Fulnek
„Multimediální vybavení ZŠ Dvorského“ Datum zahájení projektu: Datum ukončení projektu: Doba trvání projektu: 21,4 měsíce Celkové.
Počítačové sítě pro V3.x Teoretická průprava I. Ing. František Kovařík SPŠE a IT Brno
Počítačové sítě pro V3.x Teoretická průprava II. Ing. František Kovařík SŠ IT a SP, Brno
Vypracoval / Roman Málek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Strategie regionu, obce
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Referenční model ISO/OSI
Assessment centrum.
Distribuovaný operační systém pro mikroprocesory
Zdravotnický management
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Revize ICT kurikula, rok dva
Představa komunikačního procesu ve funkčních vrstvách
Transkript prezentace:

Informatika

Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali prakticky využít k naplňování svých potřeb. Vedle toho studenti rozvíjí související klíčové kompetence (především řešení problémů a komunikace) a informatické myšlení.

Informatické myšlení Výuka informatiky už nesměřuje jen ke zvládnutí užívání ICT pro běžný život a případná výuka programování neslouží primárně k ovládnutí syntaxe jazyka a tvorbě programů. Cílem je obdoba kultivace myšlení, ke které má docházet např. ve výuce matematiky (vedle např. tréninku početních dovedností). CT („computational thinking“) jsou myšlenkové postupy zapojené při takovém formulování problémů a jejich řešení, které umožní tato řešení efektivně provést agentem zpracovávajícím informace.

Informatické myšlení Zmíněným agentem může být jak stroj, tak člověk. CT obecně má zahrnovat schopnosti – pochopit, které aspekty problému jsou řešitelné strojově; – vyhodnotit shodu mezi informatickými prostředky a problémem; – porozumět možnostem a omezením informatických prostředků; – použít informatické prostředky novým způsobem či v nové situaci (nebo prostředky přizpůsobit); – použít informatické strategie v jakékoliv oblasti. Informatickým prostředkem se zde rozumí jak technické nástroje, tak abstraktní postupy a teoretické výsledky.

Komunikace Komunikace je předávání informací

Různé úrovně komunikace Proces komunikace můžeme dělit jednak na kratší úseky („příčně“), jednak na jednotlivé úrovně („podélně“). Příklady kratších úseků komunikace – rozdělení zprávy na slova, věty apod. Rozdělení komunikace na vrstvy není jen samoúčelnou teorií. Výběr odpovídající vrstvy nám může značně ulehčit uvažování. Snad nejdůležitější jsou pak vrstvy při odhalování chyb.

Architektura TCP/IP

Referenční model ISO/OSI Komunikaci mezi systémy tvoří: komunikace mezi vrstvami jednoho systému, řídí se pravidly, která se obvykle nazývají rozhraní (interface), komunikace mezi stejnými vrstvami různých systémů, řídí se protokoly. Na počátku vznikne požadavek některého procesu v aplikační vrstvě. Příslušný podsystém požádá o vytvoření spojení prezentační vrstvu. V rámci aplikační vrstvy je komunikace s protějším systémem řízena aplikačním protokolem. Podsystémy v prezentační vrstvě se dorozumívají prezentačním protokolem. Takto se postupuje stále níže až k fyzické vrstvě, kde se použije pro spojení přenosové prostředí. Současně se při přechodu z vyšší vrstvy k nižší přidávají k uživatelským (aplikačním) datům záhlaví jednotlivých vrstev. Tak dochází k postupnému zapouzdřování původní informace. U příjemce se postupně zpracovávají řídící informace jednotlivých vrstev a vykonávají jejich funkce.

Shrnutí Informace je stěžejní nejen pro fungování lidské společnosti, ale také světa vůbec. Informace nám slouží k rozhodování. Informace jsou data spolu s jejich významem. Komunikace je předávání informací. Komunikaci modelujeme jako postupné zakódování zprávy, její přenos komunikačním kanálem a následné dekódování a interpretaci příjemcem. Při komunikaci je často žádoucí zpětná vazba pro ověření, jestli zpráva došla, a jestli došla v pořádku. Komunikační proces lze rozkládat na různé úseky a úrovně, což může být užitečné např. pro odhalení chyby v komunikaci.