13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Elektronická učebnice - II
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
1. Popiš co vidíš a odhadni teplotu na obrázku?
JARO? LÉTO? ZIMA? PODZIM? ROČNÍ OBDOBÍ
25.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků II. OBSAH a OBVOD
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
56.1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti I.
1. Čím se liší pohyby těchto těles?
1. Křížovka Věci, která má tvar, rozměr, říkáme
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Pedosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Elektronická učebnice - II
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Kolik zbyde? Když sníš půlku koláče? Když sníš čtvrtku koláče?
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8
PŮDY – 2.ČÁST Název : VY_32_inovace_05- PŘ – PŮDY -2.ČÁST
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
Chráníme přírodu Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_19_CHRÁNÍME PŘÍRODU_HULEJOVÁ Člověk a jeho.
11.1 Sčítání do 20 s přechodem přes desítku
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Neživá příroda - vzduch
27.1 Vlastnosti a konstrukce lichoběžníků I.
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
20.1 Malá násobilka - násobení
5.1 Místo, kde žijeme – ČESKÁ REPUBLIKA
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra (z řečtiny: pedos - půda, sphaira - koule) Půdní obal země je nesmírně důležitý pro obyvatelstvo naší planety. Proč?

13.2 Co je to zvětrávání? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis. Svrchní část zemské kůry je rozrušován vnějšími a vnitřními vlivy. To už víš. Připomeň si je podle obrázků. A rozděl je. VNĚJŠÍ VNITŘNÍ

13.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Na obrázku vidíš i složení půdy. ŽIVOU A NEŽIVOU SLOŽKU PŮDY. Popiš jednotlivé vrstvy. Půdní profil – průřez půdou od povrchu po nezvětralý horninový základ --- MATEČNOU HORNINU. Nejdůležitější částí půdy je HUMUSOVÁ VRSTVA. Víš odkud se vzala? Proč je v půdě potřebná? Protože jsou na zemi různé druhy hornin, existují i různé typy a druhy půd.

13.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis DRUH PŮDY určuje množství menších či větších částeček. Půdy se liší také propustností vody. Podívej se na obrázek a porovnej tři nejtypičtější půdní druhy. Jak se liší velikostí zrn? Která půda udrží nejvíce vody? Která bude nejúrodnější? Myslíš, že může půda být třeba hlinitopísčitá? Pro úplnost chybí ještě jeden druh půdy. Je neúrodný. Poznáš ho podle obrázku? Který druh a typ půdy se nejvíc hodí pro zemědělství? TYP PŮDY určuje množství humusu. černozem hnědozem hnědé lesní podzol I podle názvu asi odhadneš, která půda obsahuje nejvíc humusu

13.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Něco tu není v pořádku! Poznáš co? Co to způsobilo? Dá se tomuto jevu zabránit? EROZE PŮDY Už jsi zemědělec amatér? Co hrozí půdě na prvním obrázku? Co erozi způsobuje?

13.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Které pojmy nepatří do následujících řádků? A.jíl – prach - půdní voda – půdní vzduch – písek – půdní bakterie B. odumřelé části rostlin – krtek – brouci – dešťovky - mravenci Dokážeš vysvětlit obrázek? Spoj správně: půdní druhy hlinité půdní typy písčité živá složka přírody písčité, hlinité, jílovité neživá složka přírody jílovité lehké půdy půdní voda, humus střední půdy kořínky, mikroorganismy těžké půdy černozem, hnědozem úrodná půda černozem

13.7 CLIL Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography translate and explaid this picture

13.8 Test znalostí Správné odpovědi: 1.Půda se skládá z: a/ neživé a živé složky b/ povrchové a podzemní složky c/ hnojiv a humusu d/ hlíny a kamínků 3. Půdní druhy rozlišujeme podle: a/ uspořádání jednotlivých půdních horizontů b/ zrnitosti c/ chuti a vůně d/ barvy 2. Úrodnost půdy je dána: a/ množstvím písku b/ množstvím humusu c/ množstvím žížal a krtků d/ velikostí zrn 4. Pojem kontaminace znamená: a/ půda zaplavená škodlivinami b/ půda plná humusu c/ půda obohacená hnojivy d/ půda, do které přidali americké žížaly 1.a 2.b 3.a 4.a Test na známku Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis

13.9 Použité zdroje, citace 1.kliparty slide 1 2.kliparty slide slide slide 4http://files.beckotc.webnode.cz/ f80f807ac/P%C5%AEDA_3.jpeg slide 4http://biom.cz/upload/9dde8a86bc39c815ad93f4e52cbe3ebf/petrikova_1.jpg slide 5http:// slide slide 6http://web2.mendelu.cz/af_291_projekty2/vseo/files/40/1438.jpg slide 7http:// 1.kliparty slide 1 2.kliparty slide slide slide 4http://files.beckotc.webnode.cz/ f80f807ac/P%C5%AEDA_3.jpeg slide 4http://biom.cz/upload/9dde8a86bc39c815ad93f4e52cbe3ebf/petrikova_1.jpg slide 5http:// slide slide 6http://web2.mendelu.cz/af_291_projekty2/vseo/files/40/1438.jpg slide 7http://

AutorMgr. Lenka Hrdá Období01 – 06/2013 Ročník6. ročník Klíčová slovaPedosféra AnotacePrezentace popisuje vznik půdy, její stavbu, půdní druhy a typy, vliv pedosféry na život lidstva. Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Anotace