Ing. Jan Kašík Konzultant NDCON s.r.o. Implementační plán projektu D- air Dopravní fórum Severozápad, Letiště Václava Havla Praha 24.9.2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Advertisements

ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Příprava nové dopravní politiky ČR
Projekty EOC v ČR v období
Integrovaný dopravní systém
MOBILITA V AKTUALIZACI STRATEGICKÉHO PLÁNU Marek Zděradička
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Vliv dopravy na životní prostředí
PIAQ Lenka Němcová. Schůzka přípravného týmu – únor 2011 Schiedam 6 účastníků (NL, IT a CZ) Diskutována zpráva z 1. workshopu v Praze Diskuse týkající.
MANAGEMENT MOBILITY Jiří Galatík CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Ing. Jan Šimůnek Ing. Martin Jareš
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Společenská odpovědnost organizací
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR Ing. Richard Baxa.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
Digitální strategie krajů Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Digitální strategie krajů Datum:
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Organizátor regionální dopravy V Královéhradeckém a Pardubickém kraji.
Účast ČD v integrovaných dopravních systémech ČR
SOUČASNÝ STAV A STRATEGIE PROJEKTU OPENCARD OPENCARD v Praze, dne:
Aktuální výzvy z operačních programů. Integrovaný regionální operační program Srpen –silnice II. a III. tříd (průběžná výzva) –Provozní a animační náklady.
Dotační projekty Vysokého Mýta
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Integrované dopravní systémy (IDS) Ing. Tomáš.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
Možnosti financování správy majetku a provozu budov z Evropských strukturálních fondů Aktuální výzvy, potenciál IROP a vícezdrojové financování Michal.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Cena dopravního výkonu v dlouhodobé smlouvě o zajištění dopravní obslužnosti veřejnou linkovou dopravou Kroměříž
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Ing. Pavel Šolc Náměstek ministra průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE ČR A POSUZOVÁNÍ JEJÍHO VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 11 Jaderná.
Odbavování cestujících Českých drah v tarifech IDS Ing. Petr Vychodil.
Dotační možnosti ve zdravotnictví v rámci ESIF programové období
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Následky nehod osobních automobilů ve vazbě na jejich věk a roční proběh km (počty nehod a usmrcených osob při nehodách osobních automobilů) (vývoj za.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Ing. Eduard Muřický Národní akční plán čisté mobility NAP ČM Ing. Eduard Muřický 18. října 2016 “CNG jako dostupná ekologická alternativa”,
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY MĚST MOSTU A LITVÍNOVA PLÁN UDRŽITELNÉ MĚSTSKÉ MOBILITY VE MĚSTECH MOST A LITVÍNOV.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Zkušenosti se sledováním uhlíkové stopy Airport Carbon Accreditation
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Příprava společného IDS Prahy a Středočeského kraje
Operační program životní prostředí
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Ing. Miloslav Roman Vedoucí oddělení regionálního rozvoje
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Ing. Jan Kašík Konzultant NDCON s.r.o. Implementační plán projektu D- air Dopravní fórum Severozápad, Letiště Václava Havla Praha

Regionální implementační plán (IP) Obsah: –Cíle IP (povrchová doprava + provoz letiště) –Evropské a národní strategie pro snižování CO 2 + zákony –Výpočet emisí CO 2 v současném stavu Povrchová doprava (jednotkové hodnoty/dopravní průzkum 2012) Provoz letiště (výpočet ze spotřeby energií) [+ LTO cyklus] –Přepokládaný rozvoj letiště a emisí CO 2 –Opatření IP (povrchová doprava + provoz letiště) probíhající, schválená, plánovaná a navrhovaná Navržená opatření v kontextu evropských zkušeností a trendů –Cílové hodnoty IP / Souhrn plánovaných a navrhovaných opatření –Strategie realizace –Koordinace se zúčastněnými stranami

Současnost – povrchová doprava os/den (44 % cestující, 22 % zam.) Letečtí cestující –Z/do Prahy: MHD 22 % cestujících, TAXI 42 %, IAD 36 % –Z/do ostatní ČR: pouze 16 % veřejnou dopravou (VD) Zaměstnanci –Z/do Prahy: 66 % MHD –Z/do okresu Kladno: 30 % VD –Ostatní ČR: 25 % VD Intenzita dopravy –Profil Aviatická + K Letišti: voz/den (z toho IAD - 70 % cestující + doprovod)

Současnost – emise CO 2 Cca 288 tis. tun CO 2 za rok –44 % povrchová doprava z/na letiště –1 % doprava v areálu letiště –18 % ostatní provoz letiště (stacionární zdroje, provoz technologií, nakoupená elektřina) –37 % LTO cyklus – D-AIR se netýká (ale letiště může spolupracovat při snížení emisí CO 2 při rolování a volnoběhu)

Rozvoj letiště – počet cestujících Prognóza počtu cestujících – zdroj Letiště Praha, a.s.

Rozvoj letiště – počet letů Prognóza počtu letů – zdroj Letiště Praha, a.s.

Růst emisí CO 2 Není přímá úměra s vývojem počtu cestujících a letů –Obnova letového parku (snižování emisí CO 2 na km a vyšší kapacita letadel) Rok Cestující (tis.) %100 %148 % 229 % Lety (tis.) %100 %138 % 212 % CO2 (tis. t) % 100 %113 %131 %

Opatření – povrchová doprava Klíčové – železniční spojení Prahy, Letiště Václava Havla Praha a Kladna s vazbou na dálkové vlaky 28 % v r (snížení o cca18 tis. tun CO 2 za rok) S Integrace PID a SID = MID – návazná integrovaná doprava k metru a k železničnímu spojení (terminály Jeneč, Hostivice, Dlouhá míle, Ruzyně; Kladno a dálková doprava na letiště) S Vyšší standard autobusové dopravy (před dokončením železnice) N Spolupráce zaměstnavatelů v areálu letiště s organizátorem MID, autobusy pro zaměstnance podle potřeb N Systém přestupních terminálů MID N Taxi služba – komunikační technologie, eko vozidla (18 % výkonů) N Parkovací management N Nabíjecí stanice pro elektromobily N Dostupnost letiště pro cyklisty a pěší N Propagace a zlepšení informací o veřejné dopravě na letiště N

Opatření – provoz letiště Řada realizovaných a schválených opatření již v rámci systému Airport Carbon Accreditation –Do roku 2017 snížení emisí CO 2 o 9% v porovnání s rokem 2009 Probíhající: CDM, HVAC, chlazení, vytápění, ekologická výchova Navrhovaná opatření v rámci IP –Operativní ovládání osvětlení –Umožnění přijetí letadel se systémem WheelTug

Uvažovaná opatření – neschválená do IP Reforma taxi služby s využitím komunikačních technologií a zvýhodněním ekologických vozidel Autobusy pro zaměstnance na objednávku Využití biomasy pro vytápění a chlazení Retence a energetické využití dešťové vody Využití alternativních paliv pro dopravu v prostoru letiště

Kontext evropských trendů Opatření v kontextu evropských zkušeností a trendů –Letiště projektu D-AIR si mohla v některých případech dovolit jít s opatřeními na podporu snižování emisí CO 2 dále než Letiště Praha –Letiště – nositelé vyspělých technologií a provozu spojeného s poškozováním ŽP, velmi viditelné a atraktivní – demonstrují příklady nejlepší praxe – vnímání letiště coby odpovědného a pokrokového partnera občanů měst a regionu. –První doporučený krok pro Letiště Praha – přijetí odpovědnosti za důsledky dopravy zaměstnanců a cestujících

Cílové hodnoty Do roku 2020 – 40 % cestujících bude využívat veřejnou dopravu (podmínkou je výstavba železničního spojení do roku 2020) Do roku 2020 – 60 % zaměstnanců bude využívat veřejnou dopravu (podmínkou je výstavba železničního spojení do roku 2020) Kontinuální zvyšování energetické efektivity Snižování spotřeby energie

Strategie realizace Prosazování navrhovaných opatření u gestorů, aby přešla ke schváleným projektům Efektivnost nemusí být dána pouze ekonomickými a provozními ukazateli – nutné sledovat i soulad s naplňováním platných i připravovaných norem a směrnic, ale i trendů a cílů, především v oblasti ochrany ŽP na domácím i evropském poli Nejvýznamnější opatření je zajištění železničního spojení Harmonogram

Koordinace se zúčastněnými stranami Podpora zvyšování podílu veřejné dopravy Letištěm Praha s hl. m. Prahou, Středočeským krajem a ROPIDem Letiště Praha – aktivní účastník plánování dopravy Regiony aktivnější při stanovování cílů na snižování emisí CO2 a propagaci tohoto trendu, a to nejen v okolí letiště Zpracování plánů mobility, zohledňující všechna specifika letištního regionu, včetně logistických terminálů

Doporučení pro budoucnost Nelze dělat nic, co není ekonomicky efektivní (nebo předmětem investice státu či města) Bude-li zavedena legislativa v oboru GHG, budou možné další kroky Bez železnice nenastane zlepšení povrchové dopravy na letiště

Politická doporučení (nad rámec IP) #1: Definovat legislativní požadavky na snižování emisí CO2 Platí zákon 383/2012 – nemá vliv na letiště Střednědobá strategie (do roku 2020) zlepšení kvality ovzduší v ČR – nezabývá se GHG (jen podobná opatření) – od k dispozici Opatření mimo ekonomickou efektivitu – dotační programy, operační programy, CO2 je indikátorem Programy reprodukce majetku – zohlednění GHG ? #2: Zvážit možnost zavedení majetkové účast SČK a hl.m.Prahy na Letišti Václav Havla

Děkuji Jan Kašík