Jan Fišer Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DOMY Otázky a odpovědi.
Advertisements

ENERGETICKÉ A EKOLOGICKÉ SYSTÉMY BUDOV 2
Program na výpočet parametrů vlhkého vzduchu
Zdeněk Hruška Analytik přípravy provozu
Fotogrammetrie 1 Průseková metoda přednášející Jindřich Hodač JH_13.10.
8 Průseková metoda - nejstarší fotogrammetrická metoda
Vysoké učení technické v BrněFakulta stavebníANALÝZA VLHKOSTNÍCH PROCESŮ OBALOVÝCH KONSTRUKCÍ ANALÝZA VLHKOSTNÍCH PROCESŮ OBALOVÝCH KONSTRUKCÍ Ing. Ondřej.
VÝPOČETNÍ PROGRAM AUTOŘI Ing. Ondřej Šikula, Ph.D. Ing. Josef Plášek
FRONT PAGE VÝZKUM TEPLOTNÍCH POLÍ V PRŮMYSLOVÝCH BUDOVÁCH
VIP – vakuové izolační panely Prezentace společnosti VIRTUAL, s.r.o. Připravil: Zdeněk Hastrman.
Ochrana Ovzduší Hustota a vlhkost plynu cvičení 3
Koncepce rozvoje a řízení vědy a výzkumu
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
ZÁPADOČESKÁ UNIVERZITA Fakulta aplikovaných věd Semestrální práce z předmětu Matematické modelování NESATCIONÁRNÍ VEDENÍ TEPLA – POROVNÁNÍ VÝPOČTU S.
Ing. Rudolf Drga, Ph.D. Zlín 2014 Měření směrových charakteristik detektorů narušení Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně Fakulta aplikované informatiky Ústav.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Věda pro Debrujáry Debrujáři pro vědu Principy fyzikálního pokroku, historie, současnost a budoucnost Lenka Scholzová 29. března 2014.
Označení materiálu:. VY_32_INOVACE_JANJA_VYRZARIZENI_T _11
METADATA „Tvoří velice důležitou složkou geodat (prostorově lokalizovatelných dat) “ Renata Hrabinová.
Tepelné vlastnosti dřeva
FEM model pohybu vlhkostního pole ve dřevě - rychlost navlhání dřeva
Využití simulačních modelů v praxi II.
Výpočetní nástroj bilančního hodnocení energetické náročnosti budov
Vývoj inteligentního senzoru relativní vlhkosti vzduchu
LIDSKÁ POSTAVA základní pravidla kresby
Stanovení vodní páry v odpadních plynech proudících potrubím
Vývoj inovativní in-situ sanační technologie uplatňující mikrovlnný ohřev Ing. Jiří Kroužek Ing. Jiří Hendrych Ph.D., Ing. Jiří Sobek Ph.D., Ing. Daniel.
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Jan Vávra Působení auxinu u Oscillatoria sp. pozorované in situ.
UKÁZKY APLIKACÍ VW RPP Č.BUDĚJOVICE.
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
Experimentální metody (qem)
Hodnocení výstupů dynamických modelů Obsah předmětu: Počítačová podpora řízení Předmět : Počítačová podpora řízení K126 POPR Obor : E LS, 2015, K126 EKO.
Metody hydrogeologického výzkumu V.
ANALÝZA TEPLOTNÍHO POLE OKENNÍHO RÁMU MKP Martin Laco, Vladimír Špicar ®
Ústav technických zařízení budov MĚŘENÍ A REGULACE Ing. Václav Rada, CSc. ZS – 2003/
Jsou pro nás rentgenová vyšetření nebezpečná?
9. OTVOROVÉ VÝPLNĚ I. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Jan Pokorný, Jan Fišer Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu Obsah:  Úvodní slovo  Vývojové prostředí  Uživatelské rozhraní  Aplikace.
FYZIKÁLNÍ POKUS NA OHŘEV VZDUCHU POMOCÍ SLUNCE (tepelné záření) Základní škola Dr. E. Beneše, Mladá Boleslav.
Experimentální metody oboru - Úvod 1/8 VŠB - Technická univerzita v Ostravě Fakulta strojní Katedra částí a mechanismů strojů VŠB - Technická univerzita.
Stanovení součinitele tepelné vodivosti 2015 BJ13 - Speciální izolace Vysoké učení technické v Brně Fakulta stavební Ústav technologie stavebních hmot.
Přednáška Akce: Přednášející: Jan Široký | výzkum a vývoj | Energocentrum Plus, s.r.o. | | mervis.infowww.energocentrum.cz mervis.info.
Komplexní hodnocení stavebních detailů Dvourozměrné vedení tepla a vodní páry Ing. Petr Kapička ČVUT v Praze, fakulta stavební Katedra konstrukcí pozemních.
Jan Fišer Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření Obsah:  Program workshopu  Tepelný komfort/pohoda  Prostředí v kabinách.
Prezentace Bc. Zdeněk Šmída. Osnova Úvod – Co je úkolem práce Doosan Škoda Power – Minulost a současnost společnosti + vývoj výzkum Parní Turbíny – Rozdělení,
Teplotní procesy při odlévání do samonosných skořepinových forem a jejich numerická simulace Roučka,J., Kováč,M., Jaroš,M., Šikula,O. – VUT Brno Hrbáček,K.,
Mikropočítačová technika Úvod do mikropočítačové techniky a její aplikací.
Vytápění Klimatizace. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Program prezentace O firmě Produkty Popis vybraných funkcí.
Příklad měření MTF digitálního fotoaparátu podle normy ISO 12233
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Stanovení součinitele tepelné vodivosti
Jiří Kroužek V. Durďák, J. Hendrych, P. Špaček
MĚŘENÍ VIBRACÍ NA TRUBKOVÉM SVAZKU, ZPRACOVÁNÍ A UCHOVÁVÁNÍ DAT
Hlavní části těla: hlava krk trup horní končetiny dolní končetiny
Hydrologický předpovědní systém pobočky ČHMÚ České Budějovice
Vědní obory zabývající se informacemi
Zpracovatel dat: Ing. Roman Musil
Měření rychlosti zvuku
Průmyslové rozvody *** návrh a jištění vodičů
SPJ TEPELNÁ DYNAMIKA BUDOV V LETNÍM OBDOBÍ
Jaroslav Pekárek , Jiří Gajdoš
Pavel Lipina Rozšířená porada vedoucích ÚMK
fonty, čitelnost barevných textů, zarovnání atd. bude upraveno
Návrh metodiky výpočtu příspěvku resuspenze ke koncentracím PM10
Možnosti zvýšení účinnosti záchytu SO2 v rozprašovacím
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
TECHNIKA ZNAK – rotace, souhra Lekce č. 17
Transkript prezentace:

Jan Fišer Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty  Diagram komfortních zón (DKZ)  Tepelný manekýn Newton  Kalibrace tepelného manekýna  Výpočet DKZ po kalibraci  Příklady měření s Newtonem  Vyhodnocení měření  Plán experimentu pro workshop

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 2 Historie vývoje manekýnů Hill – první pokusy s měřením tepelného komfortu pomocí katateploměru

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 3 Historie vývoje manekýnů Dufton – měděný válec s černým povrchem vyhřívaný žárovkami = měření suchých tepelných ztrát

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 4 Historie vývoje manekýnů Gagge,Burton a Bazett – definice jednotky clo, která představuje tepelnou izolaci muže oblečeného v pánském obleku (oblek, vesta, košile s dlouhým rukávem) 1 Clo = 0,155m 2 K/W

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 5 Historie vývoje manekýnů 1941 – Dr. Harwood Belding - vývoj prvního manekýna – z trubek a plechů 1942 – Dr. Harwood Belding – ve spolupráci s inženýry z General Electric Co. – měděný manekýn SAM I – geometrie na základě průměrné postavy US kadeta. – možnost regulace teploty dlaní a chodidel

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 6 Historie vývoje manekýnů 50. – 70. léta – postupné zdokonalování manekýnů - Více samostatně regulovatelných zón - Lehčí materiály – hliník, plasty - Analogová regulace

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 7 Historie vývoje manekýnů 80. léta – zdokonalování regulace a měření manekýnů - Především digitální regulace a zavádění měření počítačem - Zlepšování fyziologických procesů – simulace pocení, dýchání

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 8 Historie vývoje manekýnů 90. léta až současnost – Zmenšování podpůrných systémů = snadnější transportovatelnost – Pohyblivý manekýni = měření funkce oděvů při pohybu – Integrace softwarů pro regulaci povrchové teploty na základě fyziologických modelů – Integrace softwarů pro real-time vyhodnocování tepelného komfortu Manekýn Adam

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 9 Historie vývoje manekýnů Současnost – manekýn Newton Pohyblivý s možností poceníPohyblivýS aktivním regulací dle modelu

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 10 Historie vývoje manekýnů

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 11 Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty  Diagram komfortních zón (DKZ)  Tepelný manekýn Newton  Kalibrace tepelného manekýna  Výpočet DKZ po kalibraci  Příklady měření s Newtonem  Vyhodnocení měření  Plán experimentu pro workshop

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 12 Koncept ekvivalentní teploty Základní princip

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 13 Koncept ekvivalentní teploty Základní princip

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 14 Povrchová teplota segmentu = 34 ° C Tepelný odpor oděvu a mezní vzduchové vrstvy (na segmentu) Tepelný tok ze segmentu Součinitel přestupu tepla Koncept ekvivalentní teploty Základní princip

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 15 Vypočítáme pro každý segment zvlášť Koncept ekvivalentní teploty Základní princip Počet segmentů = počtu eqv. teplot

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 16 Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty  Diagram komfortních zón (DKZ)  Tepelný manekýn Newton  Kalibrace tepelného manekýna  Výpočet DKZ po kalibraci  Příklady měření s Newtonem  Vyhodnocení měření  Plán experimentu pro workshop

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 17 Diagram komfortních zón (DKZ) H.O. Nilsson 2004 – Ph.D. Thesis T eq vs. MTV

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 18 Diagram komfortních zón (DKZ) H.O. Nilsson 2004 – Ph.D. Thesis

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 19 Diagram komfortních zón (DKZ) Protože do výpočtu T eq vstupuje R CT, diagramy pro různé oblečení jsou rozdílné!!!

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 20 Diagram komfortních zón (DKZ)

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 21 Diagram komfortních zón (DKZ)

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 22 Diagram komfortních zón (DKZ)

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 23 Diagram komfortních zón (DKZ) Hodnoty R cl, tepelný odpor oděvu používané pro letní a zimní oblečení v simulacích

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 24 Diagram komfortních zón (DKZ) – příklad

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 25 Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty  Diagram komfortních zón (DKZ)  Tepelný manekýn Newton  Kalibrace tepelného manekýna  Výpočet DKZ po kalibraci  Příklady měření s Newtonem  Vyhodnocení měření  Plán experimentu pro workshop

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 26 Měření tepelného komfortu a vyhodnocení , – hlava 2 – záda 3 – hrudník 4 – pánev 5 – P rameno 6 – L rameno 7 – P paže 8 – L paže 9 – P dlaň 10 – L dlaň 11 – P stehno 12 – L stehno 13 – P lýtko 14 – L lýtko 15 – P chodidlo 16 – L chodidlo 1

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 27 Tepelný manekýn Newton

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 28 Tepelný manekýn Newton Pravá dlaň– zóna 11

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 29 Tepelný manekýn Newton Obličej – zóna 1 Hlava – zóna 2

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 30 Tepelný manekýn Newton Power Supply Amb Temp 1 Amb Temp 2 Air speed RH J-Box Breathing system Filtr RS-232 USB

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 31 Tepelný manekýn Newton Power Supply Amb Temp 1 Amb Temp 2 Air speed RH J-Box Breathing system Filter RS-232 USB Připojení pro sondy vnějšího prostředí 2x Teplota vzduchu 1x Rychlost vzduchu 1x Relativní vlhkost

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 32 Tepelný manekýn Newton Power Supply J-Box Breathing system Filter RS-232 USB Nádech nosem Výdech ústy nos ústa

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 33 Tepelný manekýn Newton Therm DAC 8 software Záznam dat a vizualizace Všechna data exportovatelná v CSV On-line visualizace dat

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 34 Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty  Diagram komfortních zón (DKZ)  Tepelný manekýn Newton  Kalibrace tepelného manekýna  Výpočet DKZ po kalibraci  Příklady měření s Newtonem  Vyhodnocení měření  Plán experimentu pro workshop

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 35 Kalibrační měření Ta = 24 ° C Tr = 24 ° C Tsk = 34 ° C S oblečením Kalibrace tepelného manekýna Tepelné toky pro všechny části h CT pro všechny části q ct = 90,1 W/m 2 T sk = 34 °C T a = 23,5 °C Příklad výpočtu pro levou dlaň

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 36 Kalibrace tepelného manekýna Kalorimetrická komora v budově D5

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 37 Kalibrace tepelného manekýna II. Kalibrace manekýna v kalorimetrické komoře výsledky

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 38 Kalibrace tepelného manekýna Finální hodnoty h CT,cal z kalibrace a průměrované hodnoty pro párové části manekýna

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 39 Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty  Diagram komfortních zón (DKZ)  Tepelný manekýn Newton  Kalibrace tepelného manekýna  Výpočet DKZ po kalibraci  Příklady měření s Newtonem  Vyhodnocení měření  Plán experimentu pro workshop

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 40 Výpočet DKZ po kalibraci

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 41 Výpočet DKZ po kalibraci

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 42 Výpočet DKZ po kalibraci

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 43 Výpočet DKZ po kalibraci Původní diagram Diagram po úspěšné kalibraci

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 44 Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty  Diagram komfortních zón (DKZ)  Tepelný manekýn Newton  Kalibrace tepelného manekýna  Výpočet DKZ po kalibraci  Příklady měření s Newtonem  Vyhodnocení měření  Plán experimentu pro workshop

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 45 Příklady měření s Newtonem – kabina letadla Amb2 RH Amb1 T1 T2 a Pt100 pro regulátor T3

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 46 Příklady měření s Newtonem – kabina letadla

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 47 Příklady měření s Newtonem – kabina letadla

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 48 Příklady měření s Newtonem – kancelář tamb cm RH - 80 cm tamb2 and wind cm Změřit tepelný komfort při běžném provozu kanceláře. Celkem změřeny 3 dny

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 49 Příklady měření s Newtonem – kancelář Case 1 – ta = 24,5 °C Case 2 – ta = 24,9 °C, zrovna zašlo slunce a bylo vyvětráno Case 1 – ta = 21,5 °C Case 2 – ta = 25,0 °C + přímé sluneční záření

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 50 Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty  Diagram komfortních zón (DKZ)  Tepelný manekýn Newton  Kalibrace tepelného manekýna  Výpočet DKZ po kalibraci  Příklady měření s Newtonem  Vyhodnocení měření  Plán experimentu pro workshop

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 51 Vyhodnocení měření -Vyhodnotit naměřená data v grafech a vyhodnotit podstatná fakta a závěry. - Kontrola výsledků a závěrů, pokud se něco „nezdá“ pečlivě konfrontovat se záznamy z měření (psané, foto)

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 52 Vyhodnocení měření Převedení dat z CSV souborů Provedení statistik (průměry, SD, variace) Výpočet T eq pro všechny části Vynesení v DKZ

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 53 Vyhodnocení měření – kontrola výsledků

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 54 Vyhodnocení měření – kontrola výsledků stejné části, různé teploty?

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 55 Vyhodnocení měření – kontrola výsledků

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 56 Vyhodnocení měření – kontrola výsledků části byly různě oblečené.

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 57 Obsah:  Historie vývoje manekýnů  Koncept ekvivalentní teploty  Diagram komfortních zón (DKZ)  Tepelný manekýn Newton  Kalibrace tepelného manekýna  Výpočet DKZ po kalibraci  Příklady měření s Newtonem  Vyhodnocení měření  Plán experimentu pro workshop

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 58 Plán experimentu pro workshop Cíl: Změření změny lokálního tep. komfortu při použití vyhřívané sedačky ?

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 59 Plán experimentu pro workshop Časový plán

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 60 Plán experimentu pro workshop – ostatní data

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 61 Plán experimentu pro workshop – zpracování dat

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 62 Program workshopu 09: :30 - Úvodní přednáška: Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření (J. Fišer) 09: :30 - Model pro predikci tepelné zátěže kabiny automobilu (struktura modelu, vlastnosti modelu, parametrizace geometrie, vstupní data, výstupy) (J. Pokorný) 10: :30 - Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů (J. Fišer) 11: :30 - Přestávka na oběd a kávu 12: :30 - Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu (J. Pokorný) 13: :00 - Měření s tepelným manekýnem Newtonem (Seznámení s hardware manekýna, ukázka měření a vyhodnocení tepelného komfortu pomocí metodiky diagramu komfortních zón - ISO )(J. Fišer) 16: :00 - Možnost diskuze u kávy

Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 63 Konec prezentace Děkuji za pozornost Workshop je podpořen z projektu: - Podpora tvorby excelentních týmů mezioborového výzkumu na VUT CZ.1.07/2.3.00/