Jan Fišer Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů Obsah: Historie vývoje manekýnů Koncept ekvivalentní teploty Diagram komfortních zón (DKZ) Tepelný manekýn Newton Kalibrace tepelného manekýna Výpočet DKZ po kalibraci Příklady měření s Newtonem Vyhodnocení měření Plán experimentu pro workshop
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 2 Historie vývoje manekýnů Hill – první pokusy s měřením tepelného komfortu pomocí katateploměru
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 3 Historie vývoje manekýnů Dufton – měděný válec s černým povrchem vyhřívaný žárovkami = měření suchých tepelných ztrát
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 4 Historie vývoje manekýnů Gagge,Burton a Bazett – definice jednotky clo, která představuje tepelnou izolaci muže oblečeného v pánském obleku (oblek, vesta, košile s dlouhým rukávem) 1 Clo = 0,155m 2 K/W
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 5 Historie vývoje manekýnů 1941 – Dr. Harwood Belding - vývoj prvního manekýna – z trubek a plechů 1942 – Dr. Harwood Belding – ve spolupráci s inženýry z General Electric Co. – měděný manekýn SAM I – geometrie na základě průměrné postavy US kadeta. – možnost regulace teploty dlaní a chodidel
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 6 Historie vývoje manekýnů 50. – 70. léta – postupné zdokonalování manekýnů - Více samostatně regulovatelných zón - Lehčí materiály – hliník, plasty - Analogová regulace
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 7 Historie vývoje manekýnů 80. léta – zdokonalování regulace a měření manekýnů - Především digitální regulace a zavádění měření počítačem - Zlepšování fyziologických procesů – simulace pocení, dýchání
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 8 Historie vývoje manekýnů 90. léta až současnost – Zmenšování podpůrných systémů = snadnější transportovatelnost – Pohyblivý manekýni = měření funkce oděvů při pohybu – Integrace softwarů pro regulaci povrchové teploty na základě fyziologických modelů – Integrace softwarů pro real-time vyhodnocování tepelného komfortu Manekýn Adam
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 9 Historie vývoje manekýnů Současnost – manekýn Newton Pohyblivý s možností poceníPohyblivýS aktivním regulací dle modelu
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 10 Historie vývoje manekýnů
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 11 Obsah: Historie vývoje manekýnů Koncept ekvivalentní teploty Diagram komfortních zón (DKZ) Tepelný manekýn Newton Kalibrace tepelného manekýna Výpočet DKZ po kalibraci Příklady měření s Newtonem Vyhodnocení měření Plán experimentu pro workshop
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 12 Koncept ekvivalentní teploty Základní princip
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 13 Koncept ekvivalentní teploty Základní princip
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 14 Povrchová teplota segmentu = 34 ° C Tepelný odpor oděvu a mezní vzduchové vrstvy (na segmentu) Tepelný tok ze segmentu Součinitel přestupu tepla Koncept ekvivalentní teploty Základní princip
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 15 Vypočítáme pro každý segment zvlášť Koncept ekvivalentní teploty Základní princip Počet segmentů = počtu eqv. teplot
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 16 Obsah: Historie vývoje manekýnů Koncept ekvivalentní teploty Diagram komfortních zón (DKZ) Tepelný manekýn Newton Kalibrace tepelného manekýna Výpočet DKZ po kalibraci Příklady měření s Newtonem Vyhodnocení měření Plán experimentu pro workshop
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 17 Diagram komfortních zón (DKZ) H.O. Nilsson 2004 – Ph.D. Thesis T eq vs. MTV
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 18 Diagram komfortních zón (DKZ) H.O. Nilsson 2004 – Ph.D. Thesis
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 19 Diagram komfortních zón (DKZ) Protože do výpočtu T eq vstupuje R CT, diagramy pro různé oblečení jsou rozdílné!!!
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 20 Diagram komfortních zón (DKZ)
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 21 Diagram komfortních zón (DKZ)
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 22 Diagram komfortních zón (DKZ)
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 23 Diagram komfortních zón (DKZ) Hodnoty R cl, tepelný odpor oděvu používané pro letní a zimní oblečení v simulacích
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 24 Diagram komfortních zón (DKZ) – příklad
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 25 Obsah: Historie vývoje manekýnů Koncept ekvivalentní teploty Diagram komfortních zón (DKZ) Tepelný manekýn Newton Kalibrace tepelného manekýna Výpočet DKZ po kalibraci Příklady měření s Newtonem Vyhodnocení měření Plán experimentu pro workshop
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 26 Měření tepelného komfortu a vyhodnocení , – hlava 2 – záda 3 – hrudník 4 – pánev 5 – P rameno 6 – L rameno 7 – P paže 8 – L paže 9 – P dlaň 10 – L dlaň 11 – P stehno 12 – L stehno 13 – P lýtko 14 – L lýtko 15 – P chodidlo 16 – L chodidlo 1
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 27 Tepelný manekýn Newton
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 28 Tepelný manekýn Newton Pravá dlaň– zóna 11
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 29 Tepelný manekýn Newton Obličej – zóna 1 Hlava – zóna 2
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 30 Tepelný manekýn Newton Power Supply Amb Temp 1 Amb Temp 2 Air speed RH J-Box Breathing system Filtr RS-232 USB
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 31 Tepelný manekýn Newton Power Supply Amb Temp 1 Amb Temp 2 Air speed RH J-Box Breathing system Filter RS-232 USB Připojení pro sondy vnějšího prostředí 2x Teplota vzduchu 1x Rychlost vzduchu 1x Relativní vlhkost
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 32 Tepelný manekýn Newton Power Supply J-Box Breathing system Filter RS-232 USB Nádech nosem Výdech ústy nos ústa
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 33 Tepelný manekýn Newton Therm DAC 8 software Záznam dat a vizualizace Všechna data exportovatelná v CSV On-line visualizace dat
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 34 Obsah: Historie vývoje manekýnů Koncept ekvivalentní teploty Diagram komfortních zón (DKZ) Tepelný manekýn Newton Kalibrace tepelného manekýna Výpočet DKZ po kalibraci Příklady měření s Newtonem Vyhodnocení měření Plán experimentu pro workshop
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 35 Kalibrační měření Ta = 24 ° C Tr = 24 ° C Tsk = 34 ° C S oblečením Kalibrace tepelného manekýna Tepelné toky pro všechny části h CT pro všechny části q ct = 90,1 W/m 2 T sk = 34 °C T a = 23,5 °C Příklad výpočtu pro levou dlaň
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 36 Kalibrace tepelného manekýna Kalorimetrická komora v budově D5
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 37 Kalibrace tepelného manekýna II. Kalibrace manekýna v kalorimetrické komoře výsledky
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 38 Kalibrace tepelného manekýna Finální hodnoty h CT,cal z kalibrace a průměrované hodnoty pro párové části manekýna
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 39 Obsah: Historie vývoje manekýnů Koncept ekvivalentní teploty Diagram komfortních zón (DKZ) Tepelný manekýn Newton Kalibrace tepelného manekýna Výpočet DKZ po kalibraci Příklady měření s Newtonem Vyhodnocení měření Plán experimentu pro workshop
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 40 Výpočet DKZ po kalibraci
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 41 Výpočet DKZ po kalibraci
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 42 Výpočet DKZ po kalibraci
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 43 Výpočet DKZ po kalibraci Původní diagram Diagram po úspěšné kalibraci
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 44 Obsah: Historie vývoje manekýnů Koncept ekvivalentní teploty Diagram komfortních zón (DKZ) Tepelný manekýn Newton Kalibrace tepelného manekýna Výpočet DKZ po kalibraci Příklady měření s Newtonem Vyhodnocení měření Plán experimentu pro workshop
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 45 Příklady měření s Newtonem – kabina letadla Amb2 RH Amb1 T1 T2 a Pt100 pro regulátor T3
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 46 Příklady měření s Newtonem – kabina letadla
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 47 Příklady měření s Newtonem – kabina letadla
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 48 Příklady měření s Newtonem – kancelář tamb cm RH - 80 cm tamb2 and wind cm Změřit tepelný komfort při běžném provozu kanceláře. Celkem změřeny 3 dny
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 49 Příklady měření s Newtonem – kancelář Case 1 – ta = 24,5 °C Case 2 – ta = 24,9 °C, zrovna zašlo slunce a bylo vyvětráno Case 1 – ta = 21,5 °C Case 2 – ta = 25,0 °C + přímé sluneční záření
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 50 Obsah: Historie vývoje manekýnů Koncept ekvivalentní teploty Diagram komfortních zón (DKZ) Tepelný manekýn Newton Kalibrace tepelného manekýna Výpočet DKZ po kalibraci Příklady měření s Newtonem Vyhodnocení měření Plán experimentu pro workshop
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 51 Vyhodnocení měření -Vyhodnotit naměřená data v grafech a vyhodnotit podstatná fakta a závěry. - Kontrola výsledků a závěrů, pokud se něco „nezdá“ pečlivě konfrontovat se záznamy z měření (psané, foto)
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 52 Vyhodnocení měření Převedení dat z CSV souborů Provedení statistik (průměry, SD, variace) Výpočet T eq pro všechny části Vynesení v DKZ
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 53 Vyhodnocení měření – kontrola výsledků
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 54 Vyhodnocení měření – kontrola výsledků stejné části, různé teploty?
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 55 Vyhodnocení měření – kontrola výsledků
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 56 Vyhodnocení měření – kontrola výsledků části byly různě oblečené.
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 57 Obsah: Historie vývoje manekýnů Koncept ekvivalentní teploty Diagram komfortních zón (DKZ) Tepelný manekýn Newton Kalibrace tepelného manekýna Výpočet DKZ po kalibraci Příklady měření s Newtonem Vyhodnocení měření Plán experimentu pro workshop
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 58 Plán experimentu pro workshop Cíl: Změření změny lokálního tep. komfortu při použití vyhřívané sedačky ?
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 59 Plán experimentu pro workshop Časový plán
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 60 Plán experimentu pro workshop – ostatní data
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 61 Plán experimentu pro workshop – zpracování dat
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 62 Program workshopu 09: :30 - Úvodní přednáška: Prostředí v kabinách automobilů - možnosti jeho predikce a měření (J. Fišer) 09: :30 - Model pro predikci tepelné zátěže kabiny automobilu (struktura modelu, vlastnosti modelu, parametrizace geometrie, vstupní data, výstupy) (J. Pokorný) 10: :30 - Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů (J. Fišer) 11: :30 - Přestávka na oběd a kávu 12: :30 - Ukázka funkcí a aplikace modelu tepelné zátěže automobilu (J. Pokorný) 13: :00 - Měření s tepelným manekýnem Newtonem (Seznámení s hardware manekýna, ukázka měření a vyhodnocení tepelného komfortu pomocí metodiky diagramu komfortních zón - ISO )(J. Fišer) 16: :00 - Možnost diskuze u kávy
Měření tepelného komfortu v kabinách automobilů prostřednictvím tepelných manekýnů 63 Konec prezentace Děkuji za pozornost Workshop je podpořen z projektu: - Podpora tvorby excelentních týmů mezioborového výzkumu na VUT CZ.1.07/2.3.00/