OBSAH Pokrok v realizaci OP LZZ Přínosy OP LZZ pro aktivní politiku zaměstnanosti Přínosy OP LZZ pro sociální začleňování osob Přínosy OP LZZ pro oblast.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dotační možnosti pro obce a města
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Lidské zdroje a zaměstnanost
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Program konkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Evropský sociální fond v ČR
Evropský sociální fond a podpora zaměstnávání
Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost (2007 – 2013)
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
OP LZZ vybrané priority pro regionalisty Velká část OP LZZ obsahuje podporu v oblastech, které známe z OP RLZ: adaptabilita, aktivní politika zaměstnanosti,
Role evropských dotací v sociálních službách XIV. celostátní finanční konference Svazu měst a obcí ČR Praha,10. listopadu 2011 Karel Vít, MPSV.
Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost (2007 – 2013) Jihlava, 18. června 2007.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha Podpora inovací Oddělení řízení a implementace JPD 3, MPSV Ing. Světlana.
TISKOVÁ KONFERENCE TISKOVÁ KONFERENCE Čerpání z programů Evropského sociálního fondu v roce 2007 Praha, RNDr. Petr Nečas.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor fondů EU, oddělení pro implementaci.
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Zhodnocení realizace JPD 3, možnosti podpory z ESF v dalším období Konference Inovace ve vzdělávání – vzdělávání o inovacích Praha, Ing. Světlana.
Konference ke II. kolu Iniciativy Společenství EQUAL Konference k vyhlášení druhého kola výzvy Iniciativy Společenství EQUAL v ČR Iniciativa Společenství.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část obsahová Praha, 15. března 2006 Ing. Jarmila Modrá Národní vzdělávací.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Individuální projekt „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji II“ Závěrečné setkání k realizaci projektu Lenka Sládková, Jana Moravcová
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Informace o zahájení realizace operačních programů Cíle 1 OP RLZ - Aktuální stav MV RPS, 12. ledna 2005 Ministerstvo práce a sociálních věcí, odbor řízení.
Jana Hadravová Informace o realizaci globálních grantů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Kraji Vysočina Jana Hadravová Oddělení.
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
Mgr. Zdeněk Semorád, náměstek ministryně MMR pro evropské programy
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
OPERAČNÍ PROGRAM ZAMĚSTNANOST Podpora rovných příležitostí žen a mužů v Operačním programu Zaměstnanost Jihlava.
Individuální projekty MZ Globální granty Porada hlavních sester ČR Lékařský dům.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Operační program Praha - Adaptabilita odbor fondů EU, Magistrát hl. m. Prahy Operační program Praha - Adaptabilita Možnosti čerpání z ESF v.
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
OBSAH Představení OP Praha Prioritní osa 3 Oblasti podpory – specifické cíle Výzvy Kontakty.
KOORDINOVANÝ PŘÍSTUP K SOCIÁLNĚ VYLOUČENÝM LOKALITÁM Ing. Helena Petroková Praha,
Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost v Ústeckém kraji Most
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Excelentní výzkum Mgr. Helena Hořáková Praha, 17. února 2016.
INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM Setkání s ASZ a NNO
OP ZAMĚSTNANOST – PODPORA PROJEKTŮ V PRIORITNÍ OSE 2 SE ZAMĚŘENÍM NA SOCIÁLNĚ VYLOUČENÉ LOKALITY Ing. Helena Petroková
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Evropský sociální fond v ČR * Městská knihovna, Praha.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
UKONČENÍ ADMINISTRACE Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Tisková konference
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy 12. listopadu 2008Dr. Aleš Vlk Prioritní osa 2 Výzva.
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
1 Plánování sociálních služeb z pohledu MPSV Brno
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 lll INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM INTEGROVANÝ OPERAČNÍ.
Ing. Jan Havránek vrchní ředitel sekce fondů EU Sekce fondů EU 10. dubna 2014.
Trh práce v ČR, veřejné služby zaměstnanosti ČR
Integrovaný regionální operační program
Podpora vzniku a rozvoje sociálních podniků a chráněných pracovišť
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013 Oblast intervence 3
INTEGROVANÝ OPERAČNÍ PROGRAM pro období 2007–2013
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Ing. Stanislava Správková
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

OBSAH Pokrok v realizaci OP LZZ Přínosy OP LZZ pro aktivní politiku zaměstnanosti Přínosy OP LZZ pro sociální začleňování osob Přínosy OP LZZ pro oblast rozvoje veřejné správy Příklady dobré praxe OP Zaměstnanost

Pokrok v realizaci OP LZZ Jiří Kinský ředitel odboru řízení pomoci z ESF (MPSV)

2 – Podpora zaměstnanosti 1 - Vzdělávání zaměstnanců a zaměstnavatelů 3 - Sociální služby a sociální začleňování 4 - Kvalita veřejné správy a veřejných služeb 5 - Mezinárodní spolupráce OP LZZ – základní údaje I.

OP LZZ – základní údaje II. Finanční prostředky: cca 58,5 mld. Kč (85 % ESF, 15 % SR) Realizace projektů: –projekty realizovány od poloviny roku 2008, ukončení realizace projektů do konce roku 2015 –příjemci projektů jsou firmy, NNO, vzdělávací a poradenské instituce, subjekty veřejné správy (ÚP ČR, ministerstva, kraje, obce) apod. Řídicím orgánem je MPSV – plná odpovědnost za věcné a finanční plnění cílů programu

OP LZZ – věcný pokrok Plnění věcných cílů OP LZZ probíhá uspokojivě, spíše nad rámec původního očekávání. vyhlášeno 113 výzev pro předkládání grantových a individuálních projektů v celkové výši 69 mld. Kč schváleno projektů v objemu téměř 60 mld. Kč nejrůznější formou bylo podpořeno 1,46 mil. osob bylo podpořeno téměř 55 tis. nových pracovních míst

Realizace OP LZZ

OP LZZ – pokrok finanční Čerpání prostředků v hlavních částech programu (aktivní politika zaměstnanosti, sociální služby) probíhá podle plánu, resp. jsou zde prostředky ještě navyšovány. příjemcům bylo proplaceno 58 % alokace certifikováno ministerstvem financí bylo 43 % alokace Navýšení prostředků – realokace z OP VK: v září 2012 přesun 1 mld. Kč do oblasti sociální integrace v březnu 2013 přesun 575,6 mil. Kč do oblasti aktivní politiky zaměstnanosti Dodatečné vyhlašování a navyšování financí na výzvy v oblastech aktivní politiky zaměstnanosti a sociální integrace.

OP LZZ – pokrok finanční II vývoj v jednotlivých prioritních osách a oblastech není stejný, což je dáno i charakterem programu (škála postupů, způsobů financování, odlišné typy projektů, od celonárodních po lokální malé grantové, pestrá struktura implementačních subjektů a příjemců) nejrychleji čerpají projekty v oblastech sociální integrace a služeb (3.1), vzdělávání zaměstnanců a zaměstnavatelů (1.1) a posílení aktivních politik zaměstnanosti (2.1) naopak, nejslabší výsledky jsou trvale patrné v oblasti veřejné správy (4.1) průběh čerpání za program jako celek je rovnoměrný, harmonogram čerpání je v součtu za celý program plněn pouze s drobnými odchylkami

Pokrok v realizaci programu

OP LZZ – řešení finančních problémů Problémy v čerpání v oblasti veřejná správa a veřejné služby: ztráta původně odhadovaná na 20 mil. € z ESF, aktuálně jen 4,2 mil. € z ESF – ztráta částečně kompenzována čerpáním v ostatních oblastech podpory Opatření MPSV k minimalizaci ztráty prostředků ESF: interní realokace z veřejné správy do aktivní politiky zaměstnanosti –v září 2012 přesun 720 mil. Kč a –v březnu 2013 přesun 250 mil. Kč každý měsíc ZS MV vypracovává akční plán čerpání a administrace, který je následně ŘO vyhodnocován, organizovány schůzky vyhlášení nových výzev v oblasti modernizace veřejné správy

Územní finanční dopad OP LZZ (vzdělávání zaměstnanců a zaměstnavatelů, APZ a sociální služby a začleňování) Pozn. Hodnoty za projekty s místem dopadu v daném kraji. Nejsou zahrnuty víceregionální projekty.

OP LZZ - zaváděná zlepšení Zjednodušení pro realizátory projektů: zrušení závaznosti jednotkových cen v rozpočtech projektů rozšíření výčtu nepodstatných změn zrušení povinnosti závěrečného auditu u grantových projektů a individuálních projektů s rozpočtem do 100 miliónů Kč zkrácení formuláře Zprávy o zahájení realizace projektu a Monitorovací zprávy snížení počtu kopií účetních dokladů a kopií pracovních výkazů v příloze monitorovací zprávy

Aktuální výzvy Grantové projekty: B9 Posilování sociálního dialogu a budování kapacit sociálních partnerů (oblast podpory Adaptabilita) –konec výzvy B7 Sociální inovace (oblast sociální integrace a služeb) –konec výzvy Individuální projekty: 10 otevřených výzev – 8 z nich končí na přelomu roku, 2 na konci roku 2014

Plánované výzvy Grantové projekty: Oblast péče o duševní zdraví žadatelé: kraje, obce, NNO, registrovaní poskytovatelé a zadavatelé soc. služeb, finanční objem 100 mil. Kč Podpora služeb komunitního typu navazujících na transformaci ústavních zařízení žadatelé: kraje, obce, NNO, registrovaní poskytovatelé soc. služeb, finanční objem 30 – 40 mil. Kč Podpora standardizace orgánů sociálně právní ochrany žadatelé: obce a kraje, finanční objem mil. Kč Individuální projekty: Zvýšení adaptability zaměstnanců a konkurenceschopnosti podniků žadatelé: Ministerstvo zdravotnictví, Fond dalšího vzdělávání

Děkuji za pozornost

Přínosy OP LZZ pro aktivní politiku zaměstnanosti Štefan Duháň ředitel odboru trhu práce (MPSV)

Obecné přínosy OP LZZ pro APZ OP LZZ umožňuje financovat aktivity, které není možné realizovat ze státního rozpočtu pilotovat a ověřovat v praxi inovace v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti uspokojit vícero klientů služeb zaměstnanosti nacházet nové metodické postupy při realizaci APZ

Obecné přínosy OP LZZ pro APZ přímá podpora klientů a přímá tvorba pracovních míst systematická podpora státní správy pro efektivní realizaci nástrojů a opatření APZ –hledání nových způsobů a přístupů k aktivní politice zaměstnanosti –zvyšování efektivnosti jejího zacílení –personální a odborné posílení služby zaměstnanosti

Finanční prostředky z OP LZZ

Primární cíl projektů Zlepšování postavení osob, které se na trhu práce pohybují: osoby hledající pracovní uplatnění osoby, kterým je z objektivních i subjektivních důvodů bráněno v trvalém pracovním uplatnění osoby, které pracovní uplatnění již nalezly, ale jsou či byly ohroženy jeho ztrátou posilování postavení již zaměstnaných osob na trhu práce formou podpory jejich odborného rozvoje

Zaměření projektů Tvorba nových pracovních míst prostřednictvím nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti: „Společensky účelná pracovní místa“ „Veřejně prospěšné práce“ v závěru programového období nahrazeny projektem „Vzdělávejte se pro růst! – pracovní příležitosti“ Projekty zaměřené na poradenské aktivity a na zajišťování rekvalifikačních kurzů: celostátní projekty „Poradenství a rekvalifikace“ „Vzdělávejte se pro růst! – rekvalifikace“ „Vzdělávání a dovednosti pro trh práce“

Realizátoři projektů dle typu organizace

Projekty OP LZZ a hospodářské krize Realizace projektů u zaměstnavatelů postižených hospodářskou recesí zachování pracovních míst podpora odborného rozvoje zaměstnanců postižených podniků posílení konkurenceschopnosti zasažených zaměstnavatelů Projekty: „Vzdělávejte se pro stabilitu!“ „Vzdělávejte se pro růst!“

Regionální projekty reakce na regionální rozdíly trhů práce a jejich specifické struktury projekty realizované přímo v regionech krajskými pobočkami Úřadu práce ČR nosným prvkem je komplexnost - kombinace různých nástrojů a opatření cílících vždy na konkrétní potřeby konkrétních skupin osob na trhu práce

Programové období Zaměření zejména o projekty cílící na: boj s dlouhodobou nezaměstnaností problematiku mladých a starších pracovníků a slaďování rodinného a pracovního života

Děkuji za pozornost

Přínosy OP LZZ pro sociální začleňování osob Martin Scháněl ředitel odboru sociálního začleňování a rovných příležitostí (MPSV)

Sociální začleňování Proces, který zajišťuje, že osoby sociálně vyloučené nebo sociálním vyloučením ohrožené dosáhnou příležitostí a možností, které jim napomáhají se plně zapojit do běžného způsobu života. Přístup ke zdrojům o zaměstnání o bydlení o sociální ochrana o zdravotní péče o vzdělávání a další Hlavní nástroj = SOCIÁLNÍ PRÁCE

Podpora sociálního začleňování v OPLZZ Prioritní osa 3 „Sociální integrace a rovné příležitosti“ 3.1 Podpora sociální integrace a sociálních služeb 3.2 Sociální integrace příslušníků romských lokalit 3.3 Integrace sociálně vyloučených skupin na trhu práce 3.4 Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce a sladění pracovního a rodinného života Individuální a grantové projekty

Směřování zdrojů podpory z prioritní osy 3 Největší finanční podíl připadá na kraje s největším počtem projektů: Ústecký, Středočeský a Jihomoravský. Podpora principům sociálního začleňování: o zaměření na potřebné cílové skupiny, vyloučené lokality o účelné jsou intervence přímo v terénu a projekty řešící problémy komplexně o rozvoj služeb místně dostupných a kvalitních o podpora rozvoje sociální práce a dalších začleňujících aktivit o podpora spolupráce různých aktérů, veřejných služeb o nesegregující SS, umožňujících setrvání v přirozeném prostředí Mld. Kč Programové období Prioritní osaCelková alokaceRegistrované žádosti Schválené projekty Projekty v realizaci 314,541,613,6

Podpora sociálních služeb z IP

Podpora cílových skupin GP 3.1 Cílem je integrace do společnosti a na trh práce, zamezení vyloučení ze společnosti či z trhu práce

Efektivita navýšení finančních prostředků na SS dlouhodobá finanční jistota = rozvoj sítí služeb zvýšení kvality a rozsahu poskytovaných služeb Efektivita podpory z ESF je velmi dobrá! Rizika: finanční udržitelnost služeb, poskytovatelů role krajů a obcí v plánování SS a finanční podpoře služeb udržení vícezdrojového financování obce – ztráta zodpovědnosti za komunitu vlastní zdroje, sponzoři 3.2 – podpora především organizací pracující s Romy, ne samotných romských organizací

Udržitelnost, hospodárnost udržitelnost na vysoké úrovni – především u IP snížení nákladů na administraci, víceletá stabilita, zisk nutná návaznost financování z veřejných zdrojů

Doporučení pro další období podpora začleňujícím službám, rozvoje sociální práce podpora komplexních projektů, které mají schopnost řešit problém jako celek, spolupráce aktérů důraz na územní dimenzi, nesegregaci, dostupnost, kvalitu, efektivitu zapojení obcí do sociálního začleňování - koordinace zajištění víceleté finanční stability v návaznosti na SPRSS finanční zapojení obcí a krajů, dalších donátorů, vlastních zdrojů poskytovatelů podpora romských organizací

Děkuji za pozornost

Přínos politik OP LZZ pro oblast rozvoje veřejné správy Jiří Klein vedoucí oddělení optimalizace eGovernmentu a vnitřní správy (MV)

Oblast veřejné správy (4.1) celková alokace na podporu veřejné správy v gesci MV ČR: EUR (4.327,71 mil. Kč) 19 výzev pro předkládání individuálních projektů 5 výzev pro předkládání grantových projektů projekty s vydaným Rozhodnutím/Stanovením výdajů: 4 341,82 mil. Kč celkem příjemcům proplaceno: 1.538,32 mil Kč, což je cca 36 % z alokované částky

Cíle a cílové skupiny Cíle: posilování institucionální kapacity a efektivnosti výkonu veřejné správy a veřejných služeb (zlepšení kvality řízení úřadů, zvýšení jejich transparentnosti, vzdělávání úředníků, aj.) Cílové skupiny: správní úřady, organizační složky státu, územní samosprávné celky, zaměstnanci úřadů, aj.

Podporované činnosti zefektivnění řízení lidských zdrojů, vzdělávání, rozvoj vzdělávacích programů (včetně distančních forem) aplikace moderních metod zvyšování výkonnosti, kvality a transparentnost analýzy veřejné správy k návrhům realizace postupů a činností vedoucích ke zvyšování efektivity, kvality a transparentnosti veřejné správy

Příjemci Individuální projekty správní úřady Grantové projekty územní samosprávné celky (obce, kraje) svazky, asociace a sdružení územních samosprávných celků organizace zřizované kraji a obcemi

Typy příjemců

Typy projektů v prostředí MV ČR Vzdělávací projekty Vzdělávání v eGovernmentu I. a II. Aplikace moderních metod zvyšování výkonnosti, kvality a transparentnosti VS Procesní modelování agend Podpora standardů agend (PMA II.) Personální portál Modernizace legislativní práce na MV Posilování etických standardů ve veřejné správě Vzdělávání v oblasti etiky a protikorupčních opatření

Smart Administration a eGovernment Smart Administration strategie ministerstva vnitra na efektivní veřejnou správu a přátelské veřejné služby základní cíl strategie – zjednodušení a transformování postupů veřejné správy, aby mohly být využity moderní komunikační a informační technologie eGovernment projekt vzniklý na podporu strategie Smart Administration v oblasti vzdělávání jednotná, centrálně koordinovaná metodika umožňující řízení a administraci prezenčního i e-learningového studia

Příklady dalších projektů Projekt na vytváření, správu a rozvoj procesních modelů sloužících pro optimalizaci procesů v různých oblastech veřejné správy cílem je zefektivnění veřejné správy včetně snížení administrativních nároků a nákladů a tím zkvalitnění služeb klientům Projekt na interaktivní personální portál cílem je připravit (vedoucím) zaměstnancům, kteří mají na starosti personální agendu, vhodný metodický nástroj pro potřeby efektivního nastavení systému rozvoje a řízení lidských zdrojů Projekt na vzdělávání v oblasti etiky a protikorupčních opatření navazuje na Strategii vlády v boji proti korupci 2010 – 2012 cílem je zvýšení znalostí o korupci a jejích důsledcích prostřednictvím vzdělávacích programů zaměřených na boj proti korupci, povinných pro všechny úředníky veřejné správy

Děkuji za pozornost

Příklady dobré praxe – projekty OP LZZ Radek Rinn ředitel odboru řízení projektů (MPSV)

Obsah Základní informace o odboru řízení projektů MPSV Příklady dobré praxe jednotlivých projektů: - Vzdělávejte se pro růst! – pracovní příležitosti - Vzdělávejte se! - Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání - Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny

Základní informace o odboru řízení projektů MPSV Odbor řízení projektů je příjemcem a realizátorem projektů spolufinancovaných ESF v těchto oblastech: - trh práce - sociální politika - vnitřní agendy úřadu (např. IT, …) Poskytování metodické pomoci v oblasti realizace projektů. Průběžný monitoring a reporting projektů napříč resortem MPSV.

Příklady dobré praxe projektů OP LZZ projekt „Vzdělávejte se pro růst! – pracovní příležitosti“ Příjemce: Ministerstvo práce a sociálních věcí Doba realizace: Rozpočet: Kč Podstatou projektu je působit proti dlouhodobé nezaměstnanosti prostřednictvím nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti v podobě veřejně prospěšných prací a vyhrazených společensky účelných pracovních míst. V rámci projektu bylo do října 2013 podpořeno již osob, z toho na vyhrazených společensky účelných pracovních místech a na veřejně prospěšných pracích. Úspěšně se dařilo zařazovat i osoby do 30 let a osoby nad 55 let věku.

Příklady dobré praxe projektů OP LZZ projekt „Vzdělávejte se!“ Příjemce: Ministerstvo práce a sociálních věcí Doba realizace: – Rozpočet: Kč Projekt byl zaměřen na zaměstnavatele, kteří v důsledku hospodářské recese nebyli přechodně schopni svým zaměstnancům přidělovat práci v plném rozsahu, a zároveň měli zájem těmto zaměstnancům v době jejich nucené nepřítomnosti na pracovišti prostřednictvím vzdělávacích aktivit rozšiřovat či prohlubovat kvalifikaci. Do projektu se zapojilo malých, středních či velkých podniků, které podaly celkem žádostí o příspěvek. Vzdělávacích aktivit se zúčastnilo celkem zaměstnanců těchto podniků, z nich vzdělávání absolvovalo úspěšně.

Příklady dobré praxe projektů OP LZZ projekt „Stáže pro mladé zájemce o zaměstnání“ Příjemce: Fond dalšího vzdělávání Doba realizace: – jaro 2014 Rozpočet: Kč Stáže pro mladé umožňují žákům a studentům již v době studia implementovat teoretické dovednosti v praxi u konkrétního zaměstnavatele, seznámit se s podnikovou kulturou a navázat pracovní kontakty pro následné zvýšení jejich šance pro uplatnění se na trhu práce. V současné době je evidováno 219 ukončených stáží a současně 623 realizovaných stáží.

Příklady dobré praxe projektů OP LZZ projekt „Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny“ Příjemce: Ministerstvo práce a sociálních věcí Doba realizace: – Rozpočet: Kč Hlavním cílem projektu je systémová změna péče o ohrožené děti a rodiny v ČR, prevence sociálního vyloučení zkvalitnění a zefektivnění systému. Nutnost systémových změn v oblasti péče o ohrožené děti vychází ze současného neuspokojivého stavu systému, který vyplývá ze závěrů řady analýz a výzkumů. V současné době je 20 vyškolených lektorů, kteří dále proškolili 100 žadatelů (jednotlivci i páry) v rámci příprav žadatelů o náhradní rodinnou péči. S některými z nich budou dále pokračovat v přípravě na pěstounskou péči (další proškolení proběhne v lednu 2014).

Děkuji za pozornost

OP Zaměstnanost Jan Havránek vrchní ředitel sekce fondů EU (MPSV)

Obsah prezentace k OPZ Příprava OP Zaměstnanost Věcné zaměření OP Zaměstnanost Veřejné připomínkování Další plánované kroky při přípravě OP Zaměstnanost

Příprava OP Zaměstnanost Při přípravě OPZ byl plně respektován princip partnerství – založena PS pro Programování a jejích 5 pracovních podskupin (členství: resorty, regiony, města a obce, NNO, sociální a další partneři) – členové připomínkovali jednotlivé verze OPZ. OPZ navržen v souladu s požadavky relevantní legislativy EU a pokyny EK a MMR. Jednotlivé verze OPZ průběžně předkládány na MMR (konec března, června, září, listopadu 2013). Souběžně s přípravou OPZ probíhá ex-ante evaluace programu (HOPE/Naviga4). Hlavní doporučení jsou průběžně zapracovávána do textu programu. V průběhu listopadu 2013 – veřejné připomínkování OPZ na webu

PO1 Podpora zaměstnanosti a adaptability pracovní síly (1/2) IP 1.1 Přístup k zaměstnání pro osoby hledající zaměstnání a neaktivní osoby, včetně dlouhodobě nezaměstnaných a osob vzdálených trhu práce, také prostřednictvím místních iniciativ na podporu zaměstnanosti a podpory mobility pracovníků. IP 1.2 Rovnost žen a mužů ve všech oblastech, včetně přístupu k zaměstnání a kariérní postup, sladění pracovního a soukromého života a prosazování stejného ohodnocení za stejnou práci. IP 1.3 Přizpůsobení pracovníků, podniků a podnikatelů změnám.

PO1 Podpora zaměstnanosti a adaptability pracovní síly (2/2) IP 1.4 Modernizace institucí trhu práce, jako jsou veřejné a soukromé služby zaměstnanosti a přispívání k adaptaci na potřeby trhu práce, včetně prostřednictvím opatření pro zlepšení nadnárodní mobility pracovníků a programů mobility a lepší spolupráce mezi institucemi a příslušnými zúčastněnými stranami. IP 1.5 Trvalé začlenění mladých lidí na trhu práce, mimo jiné pomocí „záruky pro mladé lidi”, a to zejména těch, kteří nemají zaměstnání nebo nejsou v procesu vzdělávání nebo neprocházejí odbornou přípravou, včetně těch mladých lidí, kterým hrozí sociální vyloučení, a mladých lidí z marginalizovaných komunit. Cílové skupiny v PO1: uchazeči a zájemci o zaměstnání, neaktivní osoby, ženy ohrožené na trhu práce, zaměstnanci a zaměstnavatelé, instituce trhu práce a jejich zaměstnanci.

PO2 Sociální začleňování a boj s chudobou IP 2.1 Aktivní začleňování, včetně začleňování s ohledem na podporu rovných příležitostí a aktivní účast a zlepšení zaměstnatelnosti. IP 2.1 je zaměřena na klienty sociálních služeb. IP 2.2 Zlepšení přístupu k dostupným, udržitelným a kvalitním sociálním službám, včetně zdravotních a sociálních služeb obecného zájmu. IP 2.2 je zaměřena na systém sociálních a zdravotních služeb. IP 2.3 Komunitně vedené strategie místního rozvoje. Vyčleněno výhradně na podporu zaměstnanosti a sociálního začleňování metodou komunitně vedeného místního rozvoje. Cílové skupiny v PO2: osoby sociálně vyloučené a osoby sociálním vyloučením ohrožené, znevýhodněné skupiny obyvatel, osoby žijící sociálně vyloučených lokalitách, etnické menšiny a osoby z jiného socio- kulturního prostředí, imigranti a azylanti, osoby bez přístřeší, poskytovatelé a zadavatelé sociálních a zdravotních služeb, místní samosprávy.

PO3 Sociální inovace a mezinárodní spolupráce Smyslem této prioritní osy je vytvořit prostředí pro kvalitní pilotní testování veřejných intervencí zejména pro oblast zaměstnanosti, sociálního začleňování a zvyšování efektivnosti veřejné správy. Z obsahového hlediska PO3 především doplňuje a rozšiřuje problematiku řešenou v ostatních tematických prioritních osách – tematická provázanost je nutná mj. kvůli potřebě šíření nově vzniklých nástrojů. Nečlení se dále na investiční priority. Cílové skupiny v PO3: zejména uchazeči a zájemci o zaměstnání, neaktivní osoby, osoby sociálně vyloučené nebo ohrožené sociálním vyloučením a chudobou, zaměstnavatelé a zaměstnanci, sociální pracovníci poskytovatelů služeb, zaměstnanci NNO a sociálních podniků atd.

PO4 Efektivní veřejná správa IP 4.1 Investice do institucionální kapacity a výkonnosti veřejné správy a veřejných služeb na vnitrostátní, regionální a místní úrovni za účelem reforem, zlepšování právní úpravy a řádné správy. Cílové skupiny v PO4: ústřední orgány státní správy, územní samosprávné celky a jejich zaměstnanci, občané.

Porovnání obsahu OPZ s OP LZZ Prioritní osa OPZ Obsah prioritní osy Analogie s OP LZZ Podpora zaměstnanosti a adaptability pracovní síly Posílení aktivních politik zaměstnanosti Současná oblast podpory částečně 3.3 Modernizace služeb zaměstnanosti Současná oblast podpory 2.2 Zvýšení adaptability zaměstnanců a konkurenceschopnosti podniků Současná oblast podpory rozšíření o potenciální zaměstnance Rovné příležitosti žen a mužů na trhu práce a sladění pracovního a rodinného života Současná oblast podpory 3.4 (přesun do PO 1, aby nebyly na úrovni prioritní osy kombinovány různé tematické cíle) 2 Sociální začleňování a boj s chudobou Podpora sociální integrace a boj s chudobou Současné oblasti podpory částečně Sociální inovace a mezinárodní spolupráce Sociální inovace a mezinárodní spolupráce Současná oblast podpory 5.1, doplněny sociální inovace 4 Efektivní veřejná správa Podpora reformy veřejné správy (měkké investice) Současná oblast podpory 4.1

Finanční rámec OPZ Dle aktuálně dostupných informací by alokace OPZ z ESF měla dosáhnout cca 2,1 mld. EUR (cca 10 % z celkového objemu pro ČR). Po připočítání nezbytného národního spolufinancování (zohledněna předpokládaná kombinace kategorií regionů v poměru 1:27,2) by se mělo jednat celkem o cca 2,57 mld. EUR (cca 69,5 mld. KČ při kurzu 27 Kč/EUR). Kombinace kategorií regionů zohledňuje záměr, aby OPZ mohl ve všech prioritních osách financovat aktivity na celém území ČR včetně Prahy. Prostředky bude možno čerpat do roku 2023 včetně.

Finanční rámec OPZ Aktuální rozdělení prostředků na prioritní osy PO1 Podpora zaměstnanosti a adaptability pracovní síly 59 % PO2 Sociální začleňování a boj s chudobou30 % PO3 Sociální inovace a mezinárodní spolupráce2 % PO4 Efektivní veřejná správa5 % PO5 Technická pomoc4 %

Zjednodušení implementační struktury Implementační struktura OPZ je bez zprostředkujících subjektů. Nepočítá se ani se službami tzv. externích administrátorů. Veškeré činnosti spojené s výkonem funkce řídicího orgánu budou vykonávány v rámci sekce fondů EU na MPSV. Věcní garanti – instituce, které mají věcnou a odbornou k některé z oblastí intervencí podporovaných v OPZ – věcné sekce MPSV, MŠMT, MV, MPO, MZdr. a TAČR.

Posun oproti období Posílení důrazu na měřitelnost výsledků intervencí, efektivitu a účelnost výdajů. Zjednodušení pravidel pro žadatele a příjemce OPZ – zjednodušené formy vykazování výdajů, elektronizace procesů, efektivnější nastavení těch činností, které byly v rámci OP LZZ zdrojem vysoké administrativní zátěže jak pro žadatele a příjemce, tak pro útvary odpovědné za řízení programu. Zavedení povinného spolufinancování projektů ze strany příjemců. Zvažováno je zohlednění finanční stability žadatelů z řad obchodních společností.

Veřejné připomínkování OPZ OP Zaměstnanost (verze 31. říjen) zveřejněn na webu k připomínkování ze strany veřejnosti – více než 3 týdny. Obdrželi jsme pouze 31 připomínek (včetně těch po termínu). Část připomínek se netýká OPZ, ale nastavení podmínek čerpání podpory (parametry výzev) primárně ve vztahu k OP LZZ. Část připomínek spočívá v návrzích na doplňování nebo upřesňování stávajících formulací v OPZ (naráží na limity velikosti kapitol stanovené Evropskou komisí). Připomínky budou vypořádány a akceptované připomínky budou zohledněny při tvorbě další verze OPZ (předběžně leden 2014).

Další plánované kroky v přípravě OPZ Prosinec 2013/leden 2014 zapracování připomínek z veřejného připomínkování OPZ, zohlednění finálních verzí nařízení, dokončení kompletní verze OPZ (doplnění cílových hodnot indikátorů). Únor 2014 – projednání kompletní verze OPZ v PS Programování a v rámci vnitřního připomínkového řízení na MPSV. Březen 2014 – předložení OPZ vládě ČR po vnějším připomínkovém řízení. Duben 2014 – oficiální zaslání návrhu OPZ na EK (začátek formálního vyjednávání). Podzim 2014 – předpoklad schválení OPZ ze strany EK. 1. polovina 2015 – vyhlášení výzev pro předkládání projektů.

Děkuji za pozornost