1 Fondy vnější spolupráce EU Jak se stát dodavatelem EU ? 15. dubna 2016 Ministerstvo zahraničních věcí ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Doporučení pro přípravu žádosti;
Advertisements

Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9. výzva IOP - Komunikační infrastruktura veřejné správy Ing. Jana Břicháčková.
NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Co je důležité znát pro realizaci projektu?
Pracovněprávní vztahy v organizaci
MONITOROVACÍ ZPRÁVY v OP VK Seminář pro příjemce v rámci globálních grantů Olomouckého kraje Olomouc, 20. a 21. dubna 2009.
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Možnosti kontroly veřejných zakázek Oživení, o. s.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
Stanovení postupu soutěžního dialogu Jonathan Davey, Partner, Addleshaw Goddard
Zpracování záměru projektu a jeho příloh Ing. Hana Kuželková, NVF, o.p.s.
Program švýcarsko – české spolupráce Fond na přípravu projektů Ministerstvo financí - Národní koordinační jednotka (NKJ)
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Zkušenosti se soutěžním dialogem ve Velké Británii z poslední doby Jonathan Davey, Partner, Addleshaw Goddard
Veřejné zakázky. Právní základ 3 Právní základ - Smlouva o založení Evropského společenství - Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách - Zákon č.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Způsob financování sociálních služeb v rámci projektu „Služby sociální prevence v Olomouckém kraji“ Ing. Pavel Poles Odbor strategického rozvoje kraje.
Výběr dodavatele, veřejné zakázky. Legislativa, informace Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Důležité.
Seminář pro žadatele k 14. výzvě IROP „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání“ a 15. výzvě „Infrastruktura pro předškolní vzdělávání pro sociálně vyloučené.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Zastoupení zadavatele – ano - ne Konference: Elektronizace veřejných zakázek Pořadatel QCM s.r.o. Hotel Barcelo, Praha, Ing. Miroslav Jeništa.
Seminář pro žadatele OP LZZ - Mezinárodní spolupráce: Shrnutí, doporučení, diskuse 29. červenec 2008 Praha.
Pokyn NKM k VZMR financovaných z EHP a Norských fondů Česko-norský výzkumný program CZ09 Czech-Norwegian research programme CZ09 Ministerstvo.
1 Strategický plán Leader Partnerství venkova – Prosperita regionu Zadávání zakázek – výběrová řízení v rámci LEADRU a PRV Evropský zemědělský fond pro.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Přerov Podmínky pro dopracování projektu (problémy, rizika)
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Seminář pro žadatele k 34. a 35. výzvě IROP „Sociální bydlení (pro SVL)" Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Nové podmínky administrace projektů Ing. Zdeněk Bogoč.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Lenka Kšanová, Marta Mlejnková (Praha, duben 2016) Výzva Dodatečných aktivit.
Cesta k uplatnění na trhu práce Fond dalšího vzdělávání, 2017
Seminář pro žadatele k 25. výzvě IROP „KNIHOVNY"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
GRANTY Praha, duben 2017 Jaromír Levíček Delegace EU ve Skopje.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Seminář pro žadatele k 72. výzvě IROP „Cyklodoprava II"
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Výzvy k předkládání žádostí o podporu MAS Podhorácko - IROP
Lenka Kšanová, Marta Mlejnková (Praha, duben 2016)
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
V. Setkání se starosty obcí
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Transkript prezentace:

1 Fondy vnější spolupráce EU Jak se stát dodavatelem EU ? 15. dubna 2016 Ministerstvo zahraničních věcí ČR

2 Základní pravidla (dodávky, práce, služby) Právnická nebo fyzická osoba Národnost žadatele EU, EHS, přístupové země, přijímající země, reciproční přístup, mezinárodní organizace, POZOR: platí pro dceřinou společnost i ústředí, na vás, vaše partnery v konsorciu a pod-dodavatele. PRAG 2016 Příloha A2a. Experti v týmu jakákoliv příslušnost Původ zboží z EU nebo výše uvedených zemí (výjimky pouze v urgentních případech), POZOR: Když více zemí, původ v té zemi, kde věc nabyla finální podoby ("last substantial transformation") Vyloučení žadatelé trestní řízení, bankrot, neplatí dluhy, přerušená činnost, obvinění z profesionálního pochybení, zpronevěra vůči zadavateli (Evropské komisi, instituci přijímající země), neplatí sociální zabezpečení, neplatí daně, podvod, korupce, kriminální čin, střet zájmů, nepravdivé údaje, "EDES". TIP: od konsorciálních partnerů chtějte tyto dokumenty předem (viz "Proofs for exclusion") Viditelnost EU manuál Předprojektové výdaje si hradí žadatel sám Finanční záruka od € TIP: vystavte učet jen na € Překlady z češtiny nejsou třeba (z oficiálních jazyků EU) Ostatní smluvní závazky „ber nebo nech být“

3 Profil žadatele – ověření způsobilosti Finanční a ekonomické aktivity Průměrný roční obrat za poslední 3 roky musí být minimum průměrný roční rozpočet kontraktu ale nesmí se žádat víc než dvojnásobek Poměr mezi aktivy a krátkodobými závazky ≥ 1 (každý člen konsortia) Profesionální a technické schopnosti Vzdělání a profesní kvalifikace experta (služby) Zkušenosti – služby a dodávky za posledních 5 let (3 výjimka), práce za posledních 8 let (5), vč. data, místa, částky (% vašeho zúčastněni), nutno doložit „certifikát spokojenosti“ (nezapomínejte si jej vyžádat), % podíl u konsorciálních zakázek (min. % může být stanoveno v zadání) Popis technického vybavení a přístrojů (podle zadání), certifikát o kvalitě zboží podle standardů EU Přehled expertů (zejm. odpovědných za kvalitu) Přehled zaměstnanců vč. managementu Pozor: V zadání EU by se neměly objevovat požadavky, které by zvýhodňovaly určité kandidáty (např. dřívější zkušenosti s projekty EU, příliš podrobné specifikace zboží poukazující na některou značku, spolupráce s „lokálním“ či „mezinárodním“ partnerem – neexistuje definice, atd.). → PRAG stanovuje i způsoby, jak si stěžovat.

4 Role konsorcií a ekonomického operátora Jsou podmínky způsobilosti pro Vaši firmu příliš náročné? S výhradou poměru aktivy na krátkodob závazky, kritéria platí na celé konsorcium (ne na každého z členů zvlášť) Ručitel (není členem konsorcia) se za Vás může postavit Pravidla: Jedna firma se nesmí účastnit více konsorcií Složení konsorcií není v průběhu tenderu možno měnit (3 výjimky dále) Ručitel musí sám napsat, že se za vás zaručuje a v čem konkrétně (nikoliv vy o něm, že se za vás zaručuje)

5 Typy zakázek Soutěžní vyjednávací procedura – min. 3 uchazeči, vyhrává nejnižší cenová nabídka …jinak klasická veřejná zakázka (kvalita/cena) ≥ € Mezinárodní omezené € – Rámcová smlouva / Vyjednávací řízení ≥ € Mezinárodní otevřené € – Rámcová smlouva / Místní otevřené € Rámcová smlouva / Soutěžní vyjednávací € Jednoduchý tender € faktura ≥ € Mezinárodní otevřené / Mezinárodní omezené € – Místní otevřené € – Soutěžní vyjednávací € Jednoduchý tender PRÁCE SLUŽBY DODÁVKY € Jednoduchý tender € faktura

6 Průběh (omezeného) výběrového řízení Květen 2016 Leden 2017 Procedura trvá nejméně 6 – 7 měsíců Klíčoví experti 5-15 dnů Předběžné oznámení min. 30 dní Výzva k předkládání předběžných nabídek Kritéria min. 30 dní Shortlist 4-8 kandidátů Spuštění výběrového řízení Otázky a odpovědi (21/11) 50, 60, 90 dní Zadání smlouvy 60 dní Vyhodnocení Podpis smlouvy 30 dní

7 Etapy a zveřejňované dokumenty 1.Předběžné oznámení (Prior information notice) – povinné zveřejnit v Úředním věstníku EU a na webu EuropeAid, obecné informace, právně nezávazné, min. 30 dní předem. 2.Zveřejnění (Contract notice) – povinné zveřejnit v Úředním věstníku EU a na webu EuropeAid, detailní informace, KRITÉRIA PRO VÝBĚR uchazečů (pečlivě číst čl. 21. a také additional criteria !), právně závazný, min. 30 dní předem. 3.Užší výběr uchazečů (Shortlist) – posouzení předběžných nabídek, výběr 4-8 kandidátů, pouze na webu EuropeAid

8 Etapy a zveřejňované dokumenty 4.Výzva k předložení nabídek (Invitation to tender) – předložení nabídky do 50 dnů u služeb, 60 dnů u dodávek a 90 dnů u prací, vyrozumění neúspěšných kandidátů Zadávací dokumentace (Tender Dossier): pokyny uchazečům (Instructions to tenderers), zadávací podmínky u služeb (Terms of Reference), zadávací podmínky u dodávek a prací (Technical Specifications), „podpůrné dokumenty“ (u služeb - pozor na dokumenty partnerů), návrh smlouvy (General conditions and Draft Special conditions – Pozor : platební podmínky), hodnotící tabulky a seznam přizvaných účastníků u služeb Po shortlistu by měl úplnou nabídku předkládat stejný kandidát 3 předem schválené výjimky (složení konsorcií jinak není možno měnit): Člen konsorcia přešel do nové společnosti, ta však splňuje zadání tenderu Záměna pozic mezi členy uvnitř konsorcia Partner opustil konsorcium, konsorcium však stále splňuje zadání tendru

9 Etapy a zveřejňované dokumenty 5.Příjem nabídek (Reception of tenders) – lhůta 50 dnů, otázky do 21 dnů a odpovědi 11 dnů před datem na dodáni nabídky, nabídky jsou platné 90 dnů 6.Hodnocení (Evaluation) – finanční nabídka v samostatné obálce, kontrola formálních náležitostí, bodování: 80 % technická kvalita (min. 75 bodů) + 20% cena, (např. 50% metodologie, 30% životopis klíčového experta, 20% životopis ostatních expertů) 7.Zadání smlouvy (Contract award) / zrušení tenderu – prohlášení o disponibilitě klíčového experta (5 dnů ano/ne, 15 dnů na výměnu ale nesmí být ze stejného řízení), zadavatel schválí protokol o hodnocení zakázek a přijme nebo odmítne návrh výboru, vyrozumění kandidátů : Žadatel má právo si od zadavatele vyžádat seznam příčin neúspěchu Poučte se z vlastních chyb do příště

10 Etapy a zveřejňované dokumenty 8.Podpis smlouvy (Contract signature) – úspěšný uchazeč předloží „podpůrné dokumenty“ do 15 dnů (pozor na dokumenty partnerů), potvrzení expertů v týmu, prověření způsobilosti uchazeče, podpis, finanční záruka s první fakturou 9.Zveřejnění výsledku (Award notice) 10.Změny smlouvy v průběhu projektu možné – dodatky (opodstatněné) 11. Vyúčtovaní a vyžádat si "Certificat de bonne fin"

11 Praktická doporučení A na co si ještě dávat pozor

12

13

14 Další doporučení Příprava v ČR: Buďte aktivní a sledujte projekt již od počátku (ve chvíli vypsání výběrového řízení už je pozdě) Nastudujte si programové dokumenty předem (zejm. NIP a AAP) – základním zdrojem informací je web EuropeAid, přihlásit se lze také na rozesílky Delegací EU nebo si zaplatit vyhledávač klíčových slov na internetu Obraťte se s dotazy na Ministerstvo zahraničních věcí ČR Systematické budování konsorcií a hledání kvalitních partnerů a expertů (v době výběrového řízení už není čas, nesolventní partner může vaše konsorcium i potopit) Zvažte náklady na přípravu (někdy za to stojí i letenka) Příprava v zemi příjemce: Osobní kontakt s lokálními partnery (ví, co se přesně chystá a jaká jsou rizika) Na místních konferencích aj. akcích přijímající instituce se dozvíte mnoho důležitých informací a setkáte se s dalšími lidmi Znalost místních podmínek je zásadní (analýza z terénu, hledání partnerů, na kvalitě nabídky se to vždy pozná) Zavedená firma na místním trhu či známá NGO v teritoriu výhodou Komunikace s Delegacemi EU a českými ambasádami: Služby zaměstnanců těchto institucí jsou omezené, nikoliv však zakázané (sami ví, co vám mohou říci a co ne) Ptejte se, dokud není vypsáno výběrového řízení (pak už je možnost odpovědí limitovaná) Nepřehánět s lobbováním Delegace EU (protikorupční policie OLAF konflikt zájmů přísně hlídá) Využít služeb českých ambasád, které jsou v kontaktu s Delegacemi EU aj. lokálními partnery

15 Další doporučení Znalost procedur výběrových řízení EU (PRAG): Náklady na přípravu (cesta do přijímající země, dialog s lokálními partnery, čas a práce vašich zaměstnanců...) se mohou pohybovat v řádech desetitisíců Kč Nastudujte si pečlivě procedury PRAG (byla by škoda udělat technickou chybu v přihlášce, kvůli které by Vás vyřadili, a promarnit tak nemalé časové i finanční náklady, které jste věnovali přípravě). Pozor : nova verze v lednu 2016 (také v track changes) Čtěte pečlivě zadání (např. pokud má mít životopis klíčového experta 3 strany a vy pošlete 5 stran, hodnotící komise čte pouze první tři; nenabízejte, co zadavatel nepožaduje, byť je to sebelepší) Používejte klíčová slova ze zadání (pokud hodnotící komise klíčová slova vidí, dá body, pokud je nevidí, čte nabídku podrobněji a může odhalit více chyb) Žádejte podpůrné dokumenty od vašich partnerů hned na začátku (lhůty výběrového řízení jsou krátké) Ušetřte si administrativu a získejte první zkušenosti jako partner v rámci konsorcia Nabídněte něco navíc (nad rámec ToR) Využívejte oficiální lhůty pro kladení dotazů zadavateli během výběrového řízení (otázky i odpovědi všech kandidátů jsou veřejné) Vyžádejte si vysvětlení vašeho neúspěchu a poučte se do příště Nabídněte vaší expertízu Delegaci EU či Evropské komisi: Nabídnout expertízu operační sekci Delegací EU lze i legální cestou (Delegace EU vnější expertízu dokonce vyhledávají – např. kvalitní studie, podněty z praxe atd.) I vy se můžete stát externími konzultanty, členy hodnotící komise či získat exkluzivní výhodu formou rámcové smlouvy

16 Časté chyby Formální nedostatky přihlášky: pozdní doručení, chybí podpis, finanční nabídka není v samostatné obálce, původ či státní příslušnost dokumentace neodpovídá předlohám Komise (nesprávné formuláře) neúplná dokumentace absence dostatečné finanční záruky (na dodávky a práce) Obsahové nedostatky přihlášky: nezpůsobilost žadatele (zkušenosti, obrat aj.) v metodologii u služeb jen okopírování zadáni (Terms of Reference) místo zpracování nabídky na jejich základě či okopírovaní jiných dokumentu nabídka neodpovídá technickým požadavkům (ToRs u služeb, technická specifikace u zboží), nejasná metodologie nedostupnost odborníků v požadovaných termínech (nutné tzv. prohlášení o exkluzivitě a disponibilitě) odborníci nemají požadované zkušenosti (důraz je kladen na životopis klíčových expertů) nepřesné čtení / neporozumění zadání (např. neplést si cíle a aktivity) numerické chyby

17 Užitečné odkazy Výběrová řízení na EuropeAid: Praktický průvodce procedurami výběrových řízení EU (PRAG): + se změnamy Webové stránky Delegací EU: „EU pro podnikatele“ – web Stálého zastoupení ČR při EU v Bruselu: Fondy vnější spolupráce EU na webu Ministerstva zahraničních věcí ČR: Souhrnné teritoriální Informace z českých ambasád o jednotlivých zemích: Sektorové semináře EU v Bruselu:

18 S dotazy se můžete i po semináři obracet na Moc děkuji za vaši pozornost Thank you for your attention Grand merci pour votre attention

19 Podpůrné dokumenty

20 Podpůrné dokumenty

21 Podpůrné dokumenty

22 Podpůrné dokumenty

23 Podpůrné dokumenty

24 Podpůrné dokumenty

25 Podpůrné dokumenty

26 Podpůrné dokumenty