Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

Akustika - zvuk, hlasitost, intenzita
Akustika.
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Akustika 4 (Hlasitost).
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 03 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Šíření.
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
Zvuk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Fyzika Zvuk.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Anotace Prezentace, která se zabývá zvukem. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají zdroje zvuku, jeho šíření a rychlost, tón,
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vznik a šíření zvuku.
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
8. ročník Zvukové jevy Vznik a šíření zvuku.
Smyslové vnímání Sluch
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Šíření zvukového rozruchu prostředím (Učebnice strana 169) Prostředí, kterým se šíří zvukový rozruch od chvějícího se tělesa k našemu uchu, je nejčastěji.
Vypařování a kapalnění
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Odraz zvuku (Učebnice strana 176 – 177) Setká-li se zvuk, který se šíří vzduchem, s překážkou, z části ho překážka pohltí, z části se od ní odráží a šíří.
Nucené chvění, rezonance (Učebnice strana 174 – 175) Když udeříte do těla ladičky, ozve se kovový zvuk, který trvá krátce a není příliš hlasitý. Poté.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
Vedení elektrického proudu v látkách. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 12 AnotaceZákladní.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk a jeho vnímání Roman 2009, SPGŠ Futurum s.r.o.
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Změny skupenství látek
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
AKUSTIKA.
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Zvukové jevy.
ZVUK.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Mechanické kmitání, vlnění
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Zvukové jevy.
Transkript prezentace:

Zvukové jevy

Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí

Otázky na úvod 1.Uveď příklady těles vydávajících zvuk. 2.Proč zahřmění slyšíme zpravidla po určité době od zablesknutí? Jak určíš vzdálenost bouřky? 3. Čím se od sebe liší struny kytary? 4. Slyšel jsi někdy ozvěnu?

Zvuk a jeho podmínky slyšitelnosti zvuk zvuková vlna rozkmitající ušní bubínek  kmitání se přenese po nervech do mozku, kde se projeví jako zvukový vjem podmínky slyšitelnosti zvuku zdroj zvuku prostředí, kterým se zvuk šíří indikátor (ucho)

Zdroj zvuku chvějící se těleso např. struna, křídla hmyzu chvěním zdroje dochází v okolním vzduchu ke zhušťování a zřeďování částic, které postupuje prostorem  projevuje se jako zvuková vlna další informace, animace a zajímavosti: Výukový program Fyzika zajímavě – elektřina 2 a akustika: kapitola Zvuky všeho druhu

Akustické prostředí prostředí, kterým se šíří zvuk zvuk se šíří v látkách pevných, kapalných i plynných k šíření zvuku je nutné prostředí z částic (nešíří se ve vakuu) rozdělení prostředí podle schopnosti vést zvuk: 1) vodič zvuku – prostředí, v němž se zvuk šíří dobře – např. vzduch, voda, ocel 2) zvukový izolant – prostředí, které zvuk pohlcuje – např. textil, koberce, molitan

Šíření zvuku Rychlost šíření zvuku ve vzduchu při 20 °C: 340 m/s ve vodě:1 460 m/s v oceli:5 000 m/s Odraz zvuku při nárazu zvukové vlny na překážku se zčásti pohltí a zčásti odrazí a opět se šíří – odraz zvuku  vzniká ozvěna nejlépe se zvuk odráží od kamene, kovů a jiných tvrdých látek

Výška tónu určuje ji kmitočet zvukového vlnění (počet kmitů za 1 s) větší kmitočet  vyšší tón lidské ucho schopno zachytit zvuky v rozsahu 16 Hz (nejhlubší) – Hz (nejvyšší zvuk) – infrazvuk: tóny o kmitočtech pod 16 Hz (sloni komunikují tony o frekvenci 1 Hz) – ultrazvuk: tóny o kmitočtech nad Hz (netopýři vysílají tóny o frekvenci až 200 kHz)

Hlasitost zvuku jak hlasitě zvuk vnímáme, ovlivňují: – mohutnost rozechvění zdroje – vzdálenost zdroje od ucha – prostředí, v němž se zvuk šíří hlasitost se porovnává se pomocí veličiny hladina zvuku – jednotka decibel (dB) – např. práh slyšení 0 dB, šepot 2O dB, hlasitý hovor na vzdálenost 1 m 50 dB, hlasitá hudba 80 dB, motocykl 90 dB, sbíječka 100 dB atd.

Výukový program Fyzika zajímavě další informace, animace a zajímavosti: Výukový program Fyzika zajímavě – elektřina 2 a akustika: kapitola Fyzika a hudba

Otázky k zopakování 1.Jak postupuje zvuk od zdroje k našemu uchu, abychom ho vnímali? 2.Uveď příklady zdrojů zvuku. 3.Ve kterém prostředí se zvuk nešíří vůbec? 4.Uveď příklady dobrých a špatných vodičů zvuku. 5.Jaké jevy nastávají, dospěje-li zvuk k překážce? 6.Vysvětli vznik ozvěny.

Shrnutí zvuk zvuková vlna rozkmitající ušní bubínek zdroj zvuku chvějící se těleso akustické prostředí prostředí, kterým se šíří zvuk výška tónu určuje ji kmitočet zvukového vlnění hlasitost zvuku hlasitost se porovnává se pomocí veličiny hladina zvuku