Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, 2013 - ZS Část III - Akustika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ultrazvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Advertisements

Zvukové jevy-akustika
záznam a reprodukce zvuku
Vytvořil: Martin Šturc
Akustika.
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Veličiny pro hodnocení zvuku
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Ultrazvuk Zdenka Suchánková 2.u.
17. Elektromagnetické vlnění a kmitání
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
ZVUK RYCHLOST ZVUKU Šablona č: III/2 Zkvalitnění výuky pomocí IT
Tato prezentace byla vytvořena
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Audio Josefína Čadská 4.A.
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Akustika.
Tato prezentace byla vytvořena
ULTRAZVUK Štěpán Balajka.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Karolína Hlaváčková, Leoš Kalina, Matyáš Baloun
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Směrové ultrazvukové reproduktory
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Spřažená kyvadla.
Akustika.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část III - Akustika.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
Akustika kmity 4 Hudební zvuk–tón. TÓN A NĚKTERÉ FYZIKÁLNÍ VELIČINY CHARAKTERIZUJÍCÍ JEHO VLASTNOSTI Tónem nazýváme zvuk, vznikající v klasických hudebních.
Materiál slouží k osvojení si znalostí o přenosu a záznamu zvuku. Seznámí žáky s historií nahrávání zvuku.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
Akustika Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
Elektroakustické měniče
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Mechanické kmitání, vlnění
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Zvuk a jeho vnímání Roman 2009, SPGŠ Futurum s.r.o.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hlasitost zvuku – závislost na frekvenci
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Část II – Skládání kmitů, vlny
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Akustika Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Zvukové jevy.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Mechanické kmitání, vlnění
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_09 Zvukové jevy –opakování A
Transkript prezentace:

Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část III - Akustika

Akustická výchylka, rychlost, tlak Akustická výchylka: (=výchylka elementů) Amplituda akustické výchylky: Akustická rychlost: (=rychlost kmitavého pohybu elementů) Amplituda akustické rychlosti: Akustický tlak: Amplituda: Efektivní hodnota:

Intenzita zvuku, hladiny intenzity zvuku Intenzita zvuku – energie vlnění vztažená na jednotku plochy a času - lze měřit elektrodynamickým mikrofonem - lze měřit piezoelektrickým mikrofonem Hladina intenzity zvuku: - práh slyšitelnosti pro 1kHz … 0dB práh slyšitelnosti pro 1 kHz … práh bolesti pro 100Hz … Velký rozsah (13řádů) – zavedena logaritmická stupnice: Hladina akustického tlaku:

Objektivní a subjektivní síla zvuku, hladiny hlasitosti změna intenzity zvukupocit nárůstu intenzity N[son] - Hlasitost 1son = 40 fonů = 40dB pro 1kHz Lidské ucho je na různé frekvence různě citlivé - zavádíme novou veličinu - Hladina hlasitosti - při tónu 1kHz Umožňuje vyjádřit subjektivní vjem zvuku Hladinu hlasitosti zvuku stanovíme jeho srovnáním s tónem 1000 Hz. Žádná z předchozích veličin není vhodná pro kvantifikování sluchového vjemu Zdroj: Závislost zjištěna experimentálně a upravena na:

Křivky stejné hladiny hlasitosti

Základy fyziologické akustiky Více na: Ušní boltec: - zachycuje zvuk a směřuje ho do zvukovodu - rozlišení směru zdroje zvuku Zvukovod: - dutinový rezonátor - zesiluje 3kHz-4kHz Bubínek: - přenos zvuku z vnějšího do středního ucha Kladívko, kovadlinka, třmínek (střední ucho): - velké kmity bubínku převádí na kmity s menšími amplitudami, ale mohutnějším silovým působením Hlemýžď (vnitřní ucho): - zužující se trubice, dlouhá 35mm, stočená do 2,5 závitů -trubice rozdělena na dvě poschodí bazilární membránou, poschodí jsou na konci propojeny - vstup do horního poschodí - blanka spojená se třmínkem - výstup ze spodního poschodí ukončen blankou - na membráně dochází k vyhodnocení kmitů kat=fyzika&xser=416b b61h&key=674 Hlas:

Základy hudební akustiky Tón: hudební zvuk Výška tónu: určena frekvencí (1. harmonické) Barva tónu: je dána obsahem a amplitudami vyšších harmonických Hlasitost: součet amplitud všech dílčích harmonických Časový průběh: (trvání tónu) při ubývání hlasitosti se mění barva tónu Ohmův akustický zákon: lidské ucho rozlišuje pouze amplitudy, nikoliv fázové posuvy Kombinace určitých tónů jsou konsonantní (libozvučné) – odpověď nalezl již Pythagoras – jsou to tóny o frekvencích s celočíselným poměrem: Durová stupnice (C, D, E, F, G, A, H, c): Základní tón – komorní a (a 1 ): 440Hz Zdroj: Přirozené ladění: Temperované ladění: Oktáva rozdělena rovnoměrně na 12 půltónů: C, C#, D, D#, E, F, F#, G, G#, A, A#, H, c Poměr frekvencí dvou po sobě jdoucích půltónů je

Hudební nástroje klasické Tónem nazýváme zvuk, vznikající v klasických hudebních nástrojích periodickým kmitáním: - pružných dřevěných plátků (klarinety, hoboje) - listových pružin (Harmonika) - umělých či přírodních blan (Tympány, buben) - strun (housle, klavíry, kytary, Loutny, vozembouch) - hudebníkových rtů (Horny, Trubky, pozoun). - nárazem proudu vzduchu na ostrou hranu otvoru (píšťaly u varhan). - mechanická rezonance ozvučných skříněk nástrojů - stojaté vlnění vznikající v trubicích dechových nástrojů - Helmoltzovy rezonátory. Další fyzikální děje podílející se na vzniku a trvání tónu v klasických hudebních nástrojích: (Tyto fyzikální děje zesilují některá pásma kmitočtů ) Více informací naleznete v prezentaci „Příloha1_klasické_hud_nástroje“

Hudební nástroje elektronické Elektronické hudební nástroje se jednak snaží napodobit zvuk klasických hudebních nástrojů, jednak vytvářet hudební zvuky zcela nové, do té doby neexistující. Elektromechanický princip – Elektromagnetický rotující tónový generátor – fonické kolo Princip samplování – převedení tónu skutečného hudebního nástroje na posloupnost číslic (navzorkování signálu) a operacemi s touto posloupností vytvářet tóny jiné výšky nebo i barvy … samplery Princip aditivní (součtové) syntézy – Fourierova diskrétní analýza – složení příslušných harmonických průběhů … syntezátory Zařízení pro úpravy hudebního signálu – kompresory, expandery, ekvalizéry, echo, reverb, delay, chorus atd. Více informací naleznete v prezentaci „Příloha2_elektronicke_hud_nastroje “

Fonograf Thomas Alva Edison - První přístroj na záznam a reprodukci hlasu - Kovový váleček s vrstvou vosku (u původního přístroje staniol). - Záznam se prováděl přes kovový trychtýř který zesiloval zvuk. - Dno trychtýře přelepené membránou. Na konci membrány byla přilepená jehla. - Při snímání se kmity jehly přenášely na membránu a ta kmitáním vytvářela zvuk. - Hloubkový záznam zvuku - Výhoda - stálá obvodová rychlost - Nevýhoda - nemožnost kopírování Analogové zpracování zvuku Zdroj: Mechanický záznam

Zdroj: Krystalová vložka – piezoelektrický jev MC – moving coil MM – moving magnet Gramofon berlínský herec Emile Berliner - Původní gramofony poháněny hodinovým mechanismem. - Zvuk vytvářen mechanickým přenosem záznamu z drážky desky na ozvučnou membránu reproduktoru (tzv. gramofonová trouba). - Stranový záznam zvuku - Postupně zdokonalen o elektrický pohon a elektrické zesilování zvuku. - Zavedení dlouhohrajících desek a stereofonního záznamu. - Stereo – kombinace stranového a hloubkového záznamu. (stranový - součtový signál (L+P), hloubkový - rozdílový signál) - Původně kovová jehla - Později krystalová vložka se safírovou jehlou. - Moderní gramofony - magnetodynamické přenosky s diamantovým hrotem. Zdroj:

Optický záznam -Záznam zvuku na filmovém pásu - Hustotní záznam - Hustota zčernání vyvolaného filmu byla přímo úměrná okamžité hodnotě akustického tlaku zvukového signálu, který doprovázel danou filmovou scénu. - Kvazihustotní záznam - Propustnost zvukové stopy zaznamenané na filmovém pásu závisí na hustotě příčných kontrastních čárek ve zvukové stopě. Hustota těchto čárek je závislá na okamžité hodnotě akustického tlaku zaznamenávaného zvuku. - Plochový záznam - Část stopy bílá a část černá. Propustnost zvukové stopy pak závisí na vzájemném poměru těchto dvou ploch. Zdroj:

- 30. léta 20. století - Hlavní výhodou je možnost oprav záznamu jeho přemazáním. - První magnetické záznamy se pořizovaly na ocelové pásky. - Nahrazeny pásky s feromagnetickou vrstvou z magneticky tvrdé látky. - Pro tato zařízení se vžilo označení magnetofon. Magnetický záznam Magnetický záznam se provádí pomocí záznamové hlavy, která je tvořená magnetickým obvodem z magneticky měkké látky. Tento obvod je na jednom místě přerušen úzkou štěrbinou, v níž je vlepena vložka z nemagnetického materiálu. Na magnetickém materiálu je navinuto vinutí z tenkého měděného drátku. Pásek přiléhá ke štěrbině svou částí z feromagnetické látky a dochází k jeho zmagnetování. Snímání záznamu probíhá analogicky. Magnetofon obsahuje záznamovou, snímací a mazací hlavu. Zdroj:

Digitální zpracování zvuku Polovina dvacátého století - hledání cest, jak zlepšit přenos a zpracování analogového signálu. (přenos více telefonních hovorů; omezení zkreslení) Výhoda digitálního zpracování - signál je tvořen pouze dvěma diskrétními stavy (log0, log1), které se od sebe velmi snadno odlišují - omezeno zkreslení. Nevýhoda - ztráta některých hodnot původního analogového signálu. Shannon-Kotělnikovův teorém o minimální vzorkovací frekvenci - k přenosu signálu postačí přenést pouze omezený počet jeho okamžitých hodnot bez ztráty informace. Vzorkovací frenvence musí být minimálně 2x vyšší než nejvyšší digitalizovaná frekvence. 1) Bezztrátové zpracování: (audio CD) Vzorkování - u CD je každých 22μs prováděno měření (44,1kHz) Kvantizace - každému vzorku je přiřazeno 16-ti bitové číslo (65536 úrovní = 2x32768 úrovní) (DVD audio – 96kHz, 24bit) 2) Ztrátová komprese: (MP3) Potlačení zbytečných dat: stereofonní signál se shodnou informací; informace, jež člověk neslyší, nebo si je neuvědomuje (maskování); snížení kvantizace v určitých frekvenčních pásmech. Signál je převeden z časové do frekvenční oblasti (diskrétní kosinová transformace) Vytvoření datových rámců - každý rámec je rozdělen do 32 stejně širokých dílčích frekvenčních pásem. V každém pásmu je vybrán vzorek s maximální amplitudou – stanovení maskovacích prahů a kvantizace v jednotlivých pásmech. Více informací v prezentaci „Příloha3_komprese_MP3“

Ultrazvuk a infrazvuk Infrazvuk: f<16Hz Ultrazvuk: f>20kHz Ultrazvuk produkují někteří živočichové – netopýři, delfíni, můry…; pes slyší až do 100kHz Elektroakustické měniče využívající piezoelektrický a magnetostrikční jev Defektoskopie – schopnost odrazu ultrazvuku na materiálových přechodech Echolokace – měření vzdálenosti a polohy – sonar (lodě, ponorky, rybolov) Sonografie (zdravotnictví) MHz – odraz ultazvuku od orgánů (plodu v těle matky) Kavitace(čištění) - mechanické narušování povrchu prudkým nárazem kapaliny na předmět kHz … rychlé čištění velkých nečistot kHz … jemnější čištění kHz … velmi jemné čištění (například optiky) Další využití – měření tloušťky materiálu, sterilizace vody, mléka a jiných roztoků, zvlhčování vzduchu, promíchání galvanické lázně či vytváření suspenze, ultrazvuková liposukce … Dorozumívání některých živočichů (sloni, hroši, velryby, aligátoři) Bouře, přechody front, zemětřesení Stavební stroje, lokomotivy Neslyšitelný, ale může působit závratě, tlak v uších, infarkt…

Helmholtzův rezonátor Zesílení určité frekvence = Ústní dutina – zesiluje určité frekvence – tvarování hlásek

Akustický zkrat - Neoddělením prostoru před a za membránou reproduktoru dochází k efektu, kdy se tlaky před a za membránou vyrovnávají. - Nastává pro nízké frekvence, když se vlnová délka reprodukovaného kmitočtu blíží vzdálenosti, kterou musí zvuk urazit od přední strany membrány k její zadní straně a setkají se tak vlny s různou (nejhůře opačnou) fází, čímž dochází k jejich interferenci. - Problém akustického zkratu řešíme umístěním reproduktoru do ozvučnice - oddělením prostor před a za membránou. - Tlak za membránou se dá využít za pomoci tzv. basreflexu Více na: /tec_audio.aspx?c=A071118_182350_tec_audio_NYVhttp://technet.idnes.cz/k-cemu-tam-ta-dira-sakra-je-o-reprosoustavach-a-bassreflexu-pns- /tec_audio.aspx?c=A071118_182350_tec_audio_NYV Odrazivost a pohltivost V uzavřené místnosti následuje po primárním zvuku řada zvuků odražených od stěn a předmětů. Primární zvuk se jimi zesiluje a prodlužuje. Nechť se z vlnivé energie W vyslané ze zdroje pohltí v prostoru část W a. Zbytek energie W r se od stěn odrazil: a – činitel akustické pohltivosti (absorpce) r – činitel akustické odrazivosti Pro běžné materiály je a v rozmezí 0,02 – 0,2 Činitele a a r jsou funkcí frekvence – zpravidla se udávají hodnoty pro 3 frekvenční obory: Nízké, střední a vysoké akustické kmitočty. Nechť je prostor složen z částí s činiteli absorpce a 1, a 2 … o plochách S 1, S 2 … Můžeme pak psát: Výraz aS pak nazýváme celkovou pohltivostí uvažovaného prostoru. Bezodrazová místnost Dozvuková komora

Dozvuk Doba, za kterou intenzita právě ukončeného signálu klesne na miliontinu původní hodnoty: V – objem místnosti S – celkový vnitřní povrch místnosti a – činitel absorbce místnosti β – činitel absorbce zvuku ve vzduchu Při započítání absorbce zvuku ve vzduchu: Optimální doba dozvuku pro různé prostory A – varhanní hudba B – orchestrální hudba, C – komorní hudba D – řeč, činoherní divadlo E – opera F – víceúčelový sál, zkušebna orchestru G – kino s jednokanálovým rařízením

Ozvěna Je-li doba mezi příchodem původního a odraženého zvuku dostatečně dlouhá, vnímáme odražený zvuk jako samostatný. Člověk vysloví průměrně 5 slabik za 1 sekundu. Doba mezi původním a odraženým zvukem pro jednoslabičnou ozvěnu: Dráhový rozdíl původního a odraženého zvuku: Nachází-li se pozorovatel v těsné blízkosti zdroje, musí být jeho vzdálenost od odrazivé překážky alespoň 34m. Při odrazu od více stěn v prostoru vzniká vícenásobná ozvěna.

Maskování Nechť zní tón o frekvenci f a prahovém tlaku p 0. Zazní-li druhý tón o frekvenci f´ s efektivním tlakem takovým, že sluch přestane vnímat první tón, říkáme, že tón o frekvenci f je maskován tónem o frekvenci f´. Poté zvyšujeme tlak p 0 až k hodnotě p, kdy ho ucho opět postřehne. Poměr nazýváme stupeň maskování. U sinusových průběhů je největší hodnota maskování pro blízké frekvence a frekvence blízké jejich násobkům. Pokud jsou frekvence velmi blízké, maskování mírně klesá (vlivem rázů). Tóny mohou být maskovány hlukem. Aby byla řeč srozumitelná, musí se její hladina tlaku zvýšit alespoň o 10dB nad hladinu maskujícího hluku. Využití maskování: - Překrytí slabých, avšak nepříjemných zvuků zvuky silnějšími, ale příjemným. - Komprese zvukového signálu (MP3) - hlasité zvuky překryjí ty tiché, není třeba se jimi zabývat.