Osobnostní vlastnosti a výkonová motivace PhDr. Mgr. Štefan Medzihorský Vysoká škola aplikované psychologie Aktuální trendy aplikované psychologie práce.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Citlivost na hluk Přednáška 13.
Advertisements

Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
Systém včasného varování pro odhalení symptomů krize stavebního projektu Ing. Michal Vondruška K126.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
DOSPĚLÍ NA CESTĚ Lucie Myšková Vzdělávací trajektorie
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Jak se dělá andragogický výzkum
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
Osobnost Občanská výchova.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Definice motivace Teorie motivace Stimulace
DATUM / PŘEDNÁŠEJÍCÍNÁZEV KONFERENCE – KRÁTCE / MÍSTO KONFERENCE ROZPOZNÁVÁNÍ VÝRAZŮ EMOCÍ VE VZTAHU K CELKOVÉ EMOČNÍ INTELIGENCI Bc. Tereza Sadková Katedrové.
Psychodiagnostické metody 2012
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Personální management
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Tazatelská síť.
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Osobnost – situace – predikce chování
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Strachy v období rané adolescence
Nevšímal, P.; Fialová, H AT konference 2013
Řídící struktury, malé a velké organizace
Vůle.
Psychologie koučování
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Sociální psychologie osobnosti
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Řízení kariéry PhDr. Dana Bernardová, Ph.D.
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
MOTIVAČNÍ PROGRAM PRACOVNÍKŮ
Nástroje pro identifikaci silných a slabých stránek studentů VŠ Metody pro psychology a nepsychology Šárka Karmazínová (MU) Magda Šustrová (VUT v Brně)
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
Psychodiagnostické nástroje pro zjišťování odolnosti a reakce na stres PhDr. Simona Hoskovcová, PhD. Katedra psychologie FF UK.
Co je to osobnost?. Osobnost člověka je uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí jedince, které jsou v neustálé interakci s prostředím.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Konference Aeduca 2011 OSOBNOSTNÍ ROZVOJ V SOUVISLOSTI S ODVAHOU, MOTIVACÍ A ZÁJMEM USPĚT NA TRHU PRÁCE Barbora Novotná Březovská.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Přijímání zaměstnanců
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Assessment centrum.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Metody psychologie.
OSOBNOST Seminář.
OSOBNOST sportovce Seminář.
Standardy pro základní vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Psychologie koučování
Assessment centrum.
Rodičovství biologické a pěstounské
Test silných stránek (Scio)
Transkript prezentace:

Osobnostní vlastnosti a výkonová motivace PhDr. Mgr. Štefan Medzihorský Vysoká škola aplikované psychologie Aktuální trendy aplikované psychologie práce Praha

2 Osobnostní vlastnosti a výkonová motivace Analýzu výzkumu o kterém budeme dnes referovat, jsme zaměřili na možné vazby výkonové motivace s osobnostními vlastnostmi. Výkonová motivace neboli motivace k vysokému výkonu, není dosud některými autory zařazována mezi osobnostní vlastnosti. Dá se říci, že více teorií a výzkumů se týká vnějších zdrojů motivace, než vnitřních. Pokud zahrnují vnitřní (Maslow - potřeby, Herzberg - intrinzivní motivy), jsou teorie i výzkumy spíše zaměřené na procesy nebo strukturu motivace, než na její souvislosti s osobností.

3 Účastníci výzkumu byli manažeři na střední a vyšší úrovni řízení, v počtu 79 probandů:  19 žen, tj. 24% a 60 mužů, tj. 76 %  Věkové rozhraní 28 – 59 roků, průměrný věk 43 roků  Absolvovaná vysoká škola 53 probandů tj. 67%  Úplné střední odborné vzdělání 26 probandů, tj. 33%

4 K zjišťování vztahu výkonové motivace k osobnostním vlastnostem a dalším charakteristikám jsme použili pět standardizovaných testů a dotazníků: 1.LMI (Dotazník motivace k výkonu) 2.Bochumský osobnostní dotazník 3.NEO (Big Five) 4.Dotazník SVF 5.Test ICL (Leary)

Tabulka č.1 5

6 Výsledky testu LMI k výsledkům testu Big5 vykazují negativní korelaci vůči neuroticitě, ve většině faktorů p ≤ 0,01. Pozitivní korelaci vůči extraverzi a ve většině faktorů také významnou korelaci p ≤ 0,01 vůči svědomitosti. Pět faktorů LMI koreluje s otevřeností vůči zkušenosti. Dva faktory LMI – orientace na status a soutěživost, korelují negativně s přívětivostí. Celkově výkonová motivace koreluje s extraverzí, otevřeností vůči zkušenosti a svědomitostí. Celkově pak negativně s neuroticitou a částečně s přívětivostí.

Korelační analýza LMI s ICL icl1icl2icl3icl4icl5icl6icl7icl8 VytrvalostLMI1,310*,253* -,348** DominanceLMI2,383**,399** -,468** AngažovanostLMI3,390** -,394** Důvěra v úspěchLMI4,453**,267*,334** -,442** FlexibilitaLMI5,405**,425**,326** -,493** NebojácnostLMI7,302*,269* -,322* InternalitaLMI8,271*,289* -,325** Hrdost na výkonLMI10,277* -,346** Ochota učit seLMI11,360**,338** -,318*-,276* Preference obtížnostiLMI12,296*,248* -,289* SamostatnostLMI13,367** -,429** Orientace na statusLMI15,310* -,289* SouťeživostLMI16,251*,302* -,378** CílevědomostLMI17,335**,298* -,401**-,264* Dominance Asertivita Agresivita Kritičnost Submisivita Konformita Přátelskost Zodpovědnost Tabulka č.2 7

8 Korelační analýza výsledků testu motivace LMI a testu interpersonálních tendencí ICL vykazuje vysoké korelace. Pozitivně korelují téměř všechny položky LMI s dominancí a o něco méně s agresivitou (převážně p ≤ 0.01) Pět parametrů LMI koreluje pozitivně i s asertivitou. Naopak negativně korelují téměř všechny položky LMI se submisivitou. Celkově výkonová motivace koreluje s velkou částí proaktivních („silových“) osobnostních charakteristik. Naopak negativně koreluje LMI téměř ve všech faktorech se submisivitou.

9 U následujících korelačních analýz osobnostního testu BIP s ICL (Leary) a s testem Vyrovnávání se zátěží SVF (Copingové strategie), v souladu s dnešním tématem se zaměříme jen na tři první motivační faktory BIP:  Motivace k výkonu  Motivace k utváření  Motivace k vedení

Korelační analýza BIP s ICL icl1icl2icl3icl4icl5icl6icl7icl8 Motivace k výkonuBIP1,312* -,327** Motiváce k utvářeníBIP2,404**,363** -,320* -,295* Motivace k vedeníBIP3,327**,324** -,276* Flexibilita BIP5,315*,266* -,342** Rozhodnost BIP6 -,260*,270* Schopnost kontaktůBIP8,318* -,311* Sociabilita BIP9 -,266*-,484**-,394**,303*,371** Orientace na tým BIP10,303* Schopnost prosadit seBIP11,301*,342** -,382** Emocionální stabilitaBIP12,338** Odolnost vůči zátěžiBIP13,339** -,379**-,357**,252* Sebevědomí BIP14,336**,261* -,341** Dominance Asertivita Agresivita Kritičnost Submisivita Konformita Přátelskost Zodpovědno st Tabulka č.3 10

Výsledky korelace všech tří motivačních faktorů BIP s ICL jsou obecně nižší (část p ≤ 0,05). Všechny 3 motivační faktory korelují pozitivně s dominancí, naopak se submisivitou korelují všechny negativně. Motivace k utváření a k vedení koreluje pozitivně ještě s agresivitou. Motivace k utváření koreluje negativně s přátelskostí. 11

Korelační analýza BIP a SVF s1s3s5s6s7s8s10s11s12s13 Motivace k výkonuBIP1.368**.465**.773**-253*-.289* -.456**-.282* Motivace k utvářeníBIP2.380**.345**.350**-.302** -.267*-.301* -.278* Motivace k vedení BIP3.386**.315**.551** -.362** -.413** Svědomitost BIP4.297*.301* Flexibilita BIP5.286*.431** -.316*-.339** Rozhodnost BIP6.322*.296*.393** -.318* Senzitivita BIP7.452** Schopnost kontaktů BIP8.335**.380** -.464**-.292* Sociabilita BIP9.339**.378** Orientace na týmBIP **-.256**.254*.396* Schopnost prosadit seBIP11.396**.334**.312*.496** -298* -.447**-.318* Emocionální stabilitaBIP12.428**.343**.513** -.357**-.298*-.440** Odolnost vůči zátěžiBIP13.335**.266*.449**.737** -.399**-.381** Podhodnocení Odklon Kontrola situace Kontrola reakcí Pozitivní sebeinstrukce Potřeba sociální opory Úniková tendence Perseverace Rezignace Sebeobviňování Tabulka č.4 12

13 Korelační analýza všech 3 motivačních faktorů BIP s faktory SVF vykazuje vysoké korelace (převážně p ≤ 0,01). Z toho u adaptivních faktorů byly všechny korelace pozitivní a u neadaptivních všechny korelace negativní. Pozitivní korelace vykazovaly s faktory : podhodnocení, kontrola situace, kontrola reakcí a pozitivní sebeinstrukce. Negativní korelace s faktory potřeba sociální opory, únikové tendence, rezignace a sebeobviňování. Celkově převaha adaptivních copingových strategií pozitivně koreluje s většinou motivačních faktorů BIP.

14 Souhrn Za reflektování stojí vybrané výsledky analyzovaného výzkumu, zejména vysoké pozitivní výsledků LMI s výsledky Big5 v dimenzích extroverze a svědomitost, částečně i otevřenost vůči zkušenosti. Naopak také vysoké negativní korelace LMI s neuroticitou. Rovněž vysoké pozitivní korelace LMI s dimenzemi ICL: dominance, agresivita a z části i asertivita. Naopak výrazně negativní korelace LMI s dimenzí submisivita.

15 Za další analýzu rovněž stojí výsledky korelace BIP ve třech motivačních faktorech s ICL, které vykazují pozitivní korelaci s dominancí a s agresivitou. Naopak negativní korelaci se submisivitou. Výsledky korelace BIP s SVF vykazují vysoce pozitivní hodnoty s většinou faktorů. U adaptivních faktorů SVF jsou všechny korelace pozitivní a u neadaptivních faktorů jsou negativní.

16 Závěr V uskutečněném výzkumu jsme našli mnoho typů osobnostních vlastností, se kterými výkonová motivace signifikantně korelovala. Jsou to především proaktivní, „silové“ a adaptivní rysy osobnosti se kterými koreluje pozitivně. Naopak negativně výkonová motivace koreluje s neuroticitou, submisivitou a neadaptivními copingovými strategiemi. Výsledky nejsou reprezentativní vzhledem k rozsahu souboru. Mohou však přispět k dalšímu zkoumání výkonové motivace jako osobnostní charakteristiky.

17 Děkuji Vám za pozornost www: vsaps.cz