ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Advertisements

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÁ PORADNA OPAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Mapování potřeb regionů ve vztahu k činnosti středisek výchovné péče a zařízení ústavní a ochranné výchovy POHLEDEM PRACOVNÍKŮ ORGÁNŮ SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ OCHRANY.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
Klára Lysová Pravidla Rady Kraje Vysočina pro poskytování stipendia pro studium na zahraničních středních školách v partnerských regionech.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Pedagogika a psychologie 3. ročník ŠKOLNÍ ZRALOST Mgr. Irena Kudláčková.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
konference k projektu Kraje Vysočina 2017 – Bezpečné klima na školách
Dětský domov a Základní škola Liptál
Úřad práce České republiky
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Centrum ÁČKO, p.o. Valašské Meziříčí
Institucionální cesta podpory
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Podpůrná opatření prvního stupně
Název projektu: Moderní škola
Název vzdělávacího materiálu
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Pracovnělékařské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Právo sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Školní poradenské pracoviště
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Právo sociálního zabezpečení
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Koordinovaný přístup a ESIF 2014+
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Návykové látky Alkohol
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ŠKOLSKÁ ETOPEDICKÁ ZAŘÍZENÍ

Přehled zařízení diagnostické ústavy dětské domovy se školou výchovné ústavy střediska výchovné péče

Hlavní účel zařízení zajišťovat nezletilé osobě (nejdříve od 3 let) nebo zletilé osobě do 19 let na základě rozhodnutí soudu náhradní výchovnou péči v zájmu zdravého vývoje, řádné výchovy a vzdělávání předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dítěte nebo narušení jeho zdravého vývoje zmírňovat nebo odstraňovat příčiny či důsledky vzniklých poruch chování a přispívat ke zdravému osobnostnímu vývoji dítěte

Diagnostické ústavy Zařízení plní zejména úkoly diagnostické (komplexní vyšetření dítěte po stránce pedagogické, psychologické, sociální a zdravotní) vzdělávací výchovné a sociální terapeutické (činnosti směřují k nápravě poruch v chování a v sociálních vztazích) organizační (umísťování dětí do dalších zařízení – dětské domovy, dětské domovy se školou, výchovné ústavy)

podle potřeby se zřizuje mateřská škola a základní škola pro děti s ukončenou povinnou školní docházkou se zřizují diagnostické třídy, v nichž je zajišťována příprava na budoucí povolání základní organizační jednotkou je výchovná skupina (4 – 8 dětí) pobyt dítěte trvá zpravidla 8 týdnů

Přehled diagnostických ústavů pro děti od 3 let do ukončení povinné školní docházky (dětské DÚ) Liberec, Hradec Králové, České Budějovice, Plzeň, Praha 4 – Michle, Dobřichovice, Brno – Hlinky, Bohumín, Olomouc pro děti po ukončení povinné školní docházky (DÚ pro mládež) Praha 2 (chlapci), Praha 4 – Hodkovičky (dívky), Brno – Veslařská (chlapci i dívky), Ostrava (chlapci i dívky) pro jednotlivé ústavy jsou vymezeny územní obvody pro děti-cizince je zařízení v Praze s územní působností pro celou ČR

Dětské domovy se školou pro děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky hlavní cílová skupina: děti s nařízenou ústavní výchovou, mají-li závažné poruchy chování nebo duševní poruchu vyžadující výchovně léčebnou péči a děti s uloženou ochrannou výchovou základní organizační jednotkou jsou rodinné skupiny (5 – 8 dětí zpravidla různého věku a pohlaví) podle potřeby se zřizuje mateřská škola a základní škola název od roku 2002 (bývalé dětské výchovné ústavy a zvláštní školy internátní)

Výchovné ústavy pro děti starší 15 let se závažnými poruchami chování, u nichž byla nařízena ústavní nebo uložena ochranná výchova umístěno může být i dítě mladší 15 let s tak závažnou poruchou, že nemůže být umístěno do dětského domova se školou základní organizační jednotkou je výchovná skupina (5 – 8 dětí) ústav plní hlavně úkoly výchovné, vzdělávací a sociální jako součást ústavu se zřizují školy (základní, střední), výuka probíhá většinou ve třídách s více ročníky

Výchovně léčebný režim pro děti s psychickým nebo psychiatrickým onemocněním a disharmonickým vývojem osobnosti, které mají závažné poruchy chování nebo extrémní poruchy chování tyto děti jsou diagnostickým ústavem umísťovány do zařízení, jejichž činnost nebo činnost jejich oddělení je specializovaná na výchovně léčebnou péči

závažné poruchy chování emoční poruchy vážné poruchy pozornosti s hyperaktivitou experimentování s návykovými látkami drogová závislost dětské domovy se školou, výchovné ústavy extrémní poruchy chování výrazné poruchy s antisociálním, sexuálně deviantním chováním drogová závislost výchovné ústavy

Střediska výchovné péče poskytují preventivní speciálně pedagogickou péči a psychologickou pomoc dětem s rizikem či s projevy poruch chování a negativních jevů v sociálním vývoji, u nichž není nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova, zletilým osobám do ukončení středního vzdělávání a klientům propuštěným z ústavní výchovy poskytují konzultace, odbornou pomoc osobám odpovědným za výchovu a pedagogickým pracovníkům spolupracují se školskými poradenskými zařízeními

Formy služeb ambulantní – na základě žádosti osob odpovědných za výchovu nebo klientů starších 15 let výchovně vzdělávací péče, poradenská činnost celodenní – na základě žádosti zákonných zástupců klienta nebo zletilého klienta základem je výchovná skupina (6 – 8 klientů) výchovně vzdělávací péče a stravování internátní – na základě žádosti zákonných zástupců klienta nebo zletilého klienta, pobyt trvá zpravidla 8 týdnů základem je výchovná skupina (6 – 8 klientů) výchovně vzdělávací péče, ubytování, stravování

Ústavní výchova a ochranná výchova ústavní výchova výchovné opatření, které nařizuje soud zejména v případě ohrožení nebo narušení výchovy dítěte nebo pokud rodiče nemohou výchovu dítěte ze závažných důvodů zabezpečit ochranná výchova ochranné opatření, které ukládá soud dětem, které vykazují známky protiprávního chování cílem je prevence, izolace a resocializace dětí s vážnými poruchami chování trvají nejdéle do dosažení zletilosti, v zájmu dokončení vzdělávání mohou být prodlouženy do 19 let

Opatření v zařízeních s dětmi s uloženou ochrannou výchovou používány speciální stavebně technické prostředky k zabránění útěku dětí mohou být využívány audiovizuální systémy za účelem zajištění bezpečnosti dětí, zaměstnanců, majetku o umístění a způsobu využití audiovizuální techniky musí ředitel zařízení předem informovat všechny děti a také všechny zaměstnance

Psychická způsobilost pedagogických pracovníků u každého pedagogického pracovníka ve všech uvedených zařízeních musí být před vznikem pracovněprávního vztahu zjištěna psychická způsobilost psychologické vyšetření provádí osoba, které byla udělena akreditace MŠMT délka: 4 – 6 hodin psychodiagnostické metody: standardizovaný test inteligence standardizovaný test pozornosti standardizovaný osobnostní dotazník polostrukturovaný rozhovor

Při vyšetření jsou zejména sledovány anamnestické údaje (zdravotní anamnéza, současný zdravotní stav, údaje o rodině, vzdělání, pracovní vývoj, koníčky) intelekt pozornost struktura a dynamika osobnosti hodnotová a zájmová orientace postoje k výkonu profese, motivace pro práci výstupem je psychologický posudek platný 7 let ode dne vydání

Zdroje Zákon č. 109/2002 Sb. ve znění zákona č. 383/2005 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízení Vyhláška č. 60/2006 Sb., o psychické způsobilosti pedagogických pracovníků Pipeková, J. (ed.): Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido, 2006.