Psychologie – úvodní informace PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. konzultační hodiny:St: 12:00 – 13:30 Čt: 9:30 – 11:00 č.108 studijní materiály.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Metody zkoumání ekonomických jevů
Představení projektu Seminář k projektu Vliv změn světa práce na kvalitu života Ing. Lenka Svobodová VÚBP Praha, 25. září 2006.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Didaktické prostředky
Sociologický výzkum.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
1. přednáška specifika vědeckého výzkumu pedagogických jevů
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Lineární regresní analýza
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Psychologie koučování
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Případová studie Seminář 2014.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
Úvod do psychologie
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Pedagogická diagnostika
Téma Hypotézy ve výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Personální plán pro podnikatelský plán
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Principy testování a měření
Metody psychologie.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Pedagogicko–psychologická diagnostika
Úvod do kvalitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Úvod do psychologie II. přednáška
Psychologie koučování
Základy statistiky.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Psychologie – úvodní informace PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. konzultační hodiny:St: 12:00 – 13:30 Čt: 9:30 – 11:00 č.108 studijní materiály ke stažení: Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.

Klasifikovaný zápočet  docházka na 5 ze 7 seminářů  zápočtový test (10 otázek, max. 100 b., 90 b. výborně, 75 b. velmi dobře, 60 b. dobře)  příprava na seminář (úkol, který osobně odevzdáte na hodině): 2 body  zápočtový test v zápočtovém termínu + 2 náhradní termíny.

Povinná literatura:  ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001  ATKINSON a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003  WÁGNEROVÁ, M., Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2004  STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002

Doporučená literatura:  HRABAL. Diagnostika. Praha: Karolinum, 2002  EVANS, ZARATE. Evoluční psychologie. Praha: Portál, 2002  KOUKOLÍK, F. Já. Praha: Karolinum, 2003  ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004  ŠAVRDA a kol. Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál, 2004  WORTMAN, C.B., LOFTUS,E.F., WEAVER, CH. Psychology: Fifth Edition. Boston: McGraw-Hill College, 1999

Metody psychologie Seminář 1

Psychologie jako věda Psychologie je vědou!!! Psychologie je nástrojem zlepšování kvality života... Základní výzkum + aplikovaný výzkum

Psychologie kontra selský rozum 1.Geniální lidé se obvykle špatně sociálně přizpůsobují 2.Člověk trpící schizofrenií má nejméně dvě odlišné osobnosti 3.Spokojení zaměstnanci jsou více produktivní 4.Většina lidí by na příkaz autority odmítla bolestivě ublížit druhým 5.To, jak je člověk atraktivní, nemá nic společného s tím, jak ho mají lidé rádi 6.IQ dětí jen velmi málo souvisí s jejich školními známkami

Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE VYSVĚTLENÍ teorie hypotéza REALIZACE VÝZKUMU operacionalizace hypotézy výběr metody výzkumu sběr dat analýza dat

Teorie  je pozorováno nějaké chování  vědec formuluje vědeckou otázku  formuluje teorii vysvětlení předpovědi… založena na poznatcích předchozích výzkumů!

Hypotéza = předpověď zformulovaná tak, že může být TESTOVÁNA = vychází z teorie = pomáhá testovat validitu teorie

Výzkum = testování hypotéz První krok: OPERACIONALIZACE = proces převodu hypotézy do sledu specifických, testovatelných procedur, které mohou být MĚŘENY či POZOROVÁNY závisí na vynalézavosti vědce!

Metody získávání dat

Analýza produktů např. historický výzkum  posouzení existujících záznamů s cílem potvrdit hypotézu + levný -neúplná data -nespolehlivá data -data neexistují

Přirozené pozorování  bez zásahů pozorujícího! +přirozené prostředí -nemožnost kontroly -nutnost čekat -reakce lidí, kteří vědí, že jsou sledováni

Dotazování = zjišťování chování, myšlení či postojů u vybrané skupiny lidí a zobecnění závěrů na celou sledovanou populaci + jednoduché a přímočaré + stačí relativně malý vzorek - nepřesná informace

Případová studie = podrobné zkoumání jedince nebo malé skupiny + přesnější pohled - opatrnost při zobecňování

Korelační výzkum = výzkum zjišťující vztah mezi dvěma či více proměnnými, tedy asociaci či „korelaci“  síla vztahu vyjádřena korelačním koeficientem r [-1,0;+1,0] + využitelný pro predikci (není nutné pochopení) - NELZE vyvozovat příčinný vztah

“Konzumace másla snižuje hladinu cholesterolu v krvi”  zdraví lidé nejsou motivováni jíst margarín a snižovat tak hladinu cholesterolu...  lidé z vesnice (zvyk, více přirozeného pohybu, více fyzické práce)  pravidelně sportující si mohou občas „dopřát něco méně zdravého“

3 podmínky pro vyvození kauzality 1. kovariance událostí 2. časová následnost 3. eliminace jiných možných příčin

Experiment = studie, ve které je jedna proměnná (nezávisle proměnná) měněna, s cílem zjistit, jaký vliv to má na jinou proměnnou (závisle proměnnou)  proměnná: jakýkoliv objekt, vlastnost nebo událost, které se nějak mění nebo kde existuje variabilita

SUBJEKTY (STUDENTI) 6 LIDÍ 3 LIDÉ 2 LIDÉ JAK DLOUHO TRVALO POSKYTNUTÍ POMOCI 52 sec,85% 93 sec, 62% 166 sec, 31% 1.identifi- kace subjektů 2.náhodné přiřazení subjektů k podmínkám 3. manipulace nezávislou proměnnou 4. měření závisle proměnné 5. srovnání výsledků skupin první je teorie!!!následuje replikace!!!

Psychologické testy

Vlastnosti testu  Standardnost a objektivita  Reliabilita  Validita Obsahová validita Kriteriální validita

Typy psychologických testů  Testy schopností (maximálního výkonu) testy všeobecných mentálních schopností (IQ) testy speciálních mentálních schopností testy výkonu a vědomostí testy dovedností  Testy osobnosti dotazníky výkonové testy osobnosti

Děkuji za pozornost! Nezapomeňte se připravit na další seminář