Komu se vyplatí další zpřísnění regulace maloobchodu? Marta Nováková prezidentka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství Mojmír Hampl Viceguvernér ČNB Žofínské fórum na téma „České zemědělství“ 10. března 2014.
Advertisements

Zahraniční obchod Platební podmínky.
ÚVOD DO MARKETINGU.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
VÝVOJ ČESKÉHO OBCHODU A OČEKÁVÁNÍ ZÁKAZNÍKŮ Z d e n ě k S k á l a R e s e a r c h D i r e c t o r R e t a i l & S h o p p e r I N C O M A t i s k o v á.
Tvorba cen v maloobchodě
Veronika Flíčková KS Česká Lípa 2.ročník
Svatomartinská konference Trendy a vývoje soutěžního práva 2009 Michal Petr Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ekonomická závislost Stálo 10 let čekání.
Aktuální vývoj v pojišťovnictví a jeho regulaci
HLAVNÍ TRENDY ROKU 2006 koncentrace trhu nabrala prudce tempo, TOP 10 obchodníků má 63% podíl na trhu rychloobrátkovým zbožím - o 10 pct více než před.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Place – místo prodeje (distribuce)
MALOOBCHOD - VYMEZENÍ SPECIFICKÉ FUNKCE MALOOBCHODU:
Výrobek a jeho životní cyklus
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu EXPORTNÍ STRATEGIE EXPORTNÍ STRATEGIE Exportní konference
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Zdaňovací období Novela DPH 2013
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval : Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Korupce a veřejné zakázky
Zákon o významné tržní síle a jejím zneužití Petr Vyhnálek
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Plynárenství v evropském kontextu Situace na trhu s plynem ČR Možnosti odběratelů při výběru dodavatele Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. 8. březen 2007.
VÍTÁME Vás na pravidelné snídani SOCR ČR Úterý Řečníci: Zdeněk Juračka, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Martin Ditmar, viceprezident.
2.Marketingové prostředí
Český trh práce  V současné době na českém trhu práce funguje více než 1800 agentur práce, které vlastní povolení ke zprostředkování od Ministerstva práce.
Soutěžní právo.
1 Přehled situace, dopad změn pro rok 2009 na odběratele, cenové srovnání dostupných evropských zemí Zdeněk K Á N S K Ý ENA s.r.o. listopad 2008
Vývoj požadavků na obchodování s elektřinou Ing.Karel Šimeček Seminář SVSE 11/2003.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
Klamavé obchodní praktiky Mgr. Ivana Picková SOS – Sdružení obrany spotřebitelů
TRIBUNA ČESKÉHO OBCHODU TZB 2011 – HOTEL CLARION, 29.BŘEZNA 2011 MICHAL ŠUSTR COUNTRY MANAGER pro ČESKO, SLOVENSKO a MAĎARSKO ARISTON THERMO CZ s.r.o.
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Ovlivní nová Společná zemědělská politika český potravinářský sektor? Ing. Miroslav TOMAN, CSc. Potravinářská komora ČR.
Pozice průmyslových spotřebitelů elektřiny Podzimní konference AEM 9/2007 K.Šimeček předseda předsednictva SVSE.
Asociace energetických manažerů a Sdružení velkých spotřebitelů Ing. Aleš Valla Obchodní ředitel MORAVIA ENERGO, a.s. Nová pravidla vyhodnocování odchylek,
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Význam sektoru obchodu v české ekonomice
Právo hospodářské soutěže
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Nájemní bydlení EKBY- 9. přednáška 26. dubna 2005.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Právo hospodářské soutěže
TRH (tržní mechanismus)
Snížit nebo nesnížit spotřební daň?. Navzdory zvýšení sazby nedošlo v roce 2010 k zvýšení výnosu SD.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Střední a východní Evropa - srovnání právní úpravy a zkušenosti z praxe Zákon o významné tržní síle JUDr. Barbora Dubanská, Ph.D., LL.M., CMS.
Tesco Store Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu 1. Tesco ve světě 2. Tesco v ČR 3. Hlavní poslání firmy 4. Formáty prodejních jednotek 5. Tesco.
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
MARKETING 4 Distribuce a Cena. Prodejní cesty spotřebního zboží Výrobce Spotřebitel agent velkoobcho dník maloobcho dník velkoobcho dník maloobcho dník.
Má české potravinářství ještě nějakou budoucnost? Ing. Miroslav Toman, CSc. prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR.
Zemědělci a potravináři se ode dna musejí odrážet společně
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Hospodaření obcí v roce 2016
Žofínské fórum Potraviny, kvalita, soběstačnost
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
Ing. Martin Pecina, MBA Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Životní cyklus organizace
Nová doba a ekonomika Jaký ekonomický systém je typický pro středověk?
Dopady oslabení kurzu na ceny potravin a české zemědělství
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Komu se vyplatí další zpřísnění regulace maloobchodu? Marta Nováková prezidentka

Kdo je SOCR? Druhý největší zaměstnavatelský svaz v ČR (25 let existence) Nezávislé a dobrovolné sdružení asociací, aliancí, družstev a firem podnikajících v malo- a ve velkoobchodě, v gastronomických, ubytovacích a dalších službách Zastupuje přes 6000 podnikatelů vytvářejících přibližně pracovních míst V případě novely zákona o významné tržní síle zastupuje: AHOLD Czech Republic, BILLA, Globus, MAKRO Cash & Carry ČR, Penny Market, Lidl Česká republika, TESCO STORES ČR, Kaufland Česká republika, Maloobchodní síť Hruška.

Regulace maloobchodu s potravinami

Regulace jako cesta ke zlepšení dodavatelsko- odběratelských vztahů v České republice Opatření: Zákon o významné tržní síle (ZoVTS) od Cíl: Ochrana dodavatelů potravin před velkými obchodními řetězci Výsledek: Stav právní i praktické nejistoty ohledně zakázaného jednání Postihy: Od roku 2010 došlo ze strany ÚOHS k udělení pouze 2 pokut (Kaufland v roce 2013, Globus v roce 2015). Důvodem vždy bylo nastavení delší než 30denní lhůty splatnosti faktur za dodané zboží. Globus se proti rozhodnutí odvolal. Podle nezávislé studie vnímají řetězec jeho dodavatelé jako seriózního partnera. Nízký počet šetření dokládá špatnou legislativní kvalitu zákona a popírá jeho smysluplnost.

ZoVTS neplní svoje poslání Současnost: Důvody, pro které byl ZoVTS přijímán, jsou dnes již přežité maximální lhůty splatnosti jsou dnes upraveny na základě evropské legislativy v rámci českého obchodního práva; nový občanský zákoník výslovně zakotvuje ochranu slabší strany. Hodnocení: V aktuální podobě těžko použitelný a zbytečný zákon.

Novela ZoVTS je legislativní zmetek Novela původní nejasnosti zákona nejenže neodstraňuje, ale ještě je výrazně prohlubuje – zcela nejasně vymezuje, co obchodník nesmí: výčet zakázaných jednání obsahuje i zákaz jednání v EU obvyklých, výčet zakázaných jednání je prakticky nekonečný, za tohoto nejasného stavu, co je zakázáno, jsou stanoveny likvidační sankce až v řádech miliard korun. Navrhovanými změnami v rámci novely ZoVTS budou znevýhodněni spotřebitelé, odběratelé a stát. Na straně obchodních řetězců povede ke „standardizaci“ podmínek a de facto k vyloučení svobodné soutěže.

Trvalá změna nákupního chování z malých do velkých prodejen a pro zboží v akcích Propagační akce změnily a ovlivňují naše nákupní chování.

Faktory ovlivňující volbu hl. nákupního místa Proč nejvíce nakupujete v prodejně, která je vaším hlavním nákupním místem? N = 1113 (celý vzorek) data v % POLOHA + SORTIMENT + SLEVY + CENY + KVALITA

Potraviny v Česku jsou jedny z nejlevnějších v EU ČR má podle Eurostatu šesté nejlevnější potraviny a nealkoholické nápoje v rámci EU (82 % průměru EU). Celkové náklady domácností na spotřebu jsou v ČR 74 % průměru EU, v Německu pak 102 % průměru EU. Graf: Index úrovně cen Potraviny a nealkoholické nápoje EU-28=100 - Zdroj: Eurostat

V ČR je na potraviny a nealkoholické nápoje sazba DPH ve výši 15 %, zatímco v Německu pouze 7 %. Od roku 2007 vzrostla sazba DPH v ČR na potraviny o 300 %. Vyšší daňové zatížení potravin znevýhodňuje zákazníky v ČR oproti SRN Graf: Index vývoje cen potravin a nealko a sazby DPH

Novela dopadá jen na obchodníky ÚOHS bude moci odběratele sankcionovat i za jednotlivá a v mnohých případech bagatelní pochybení (např. několikadenní zpoždění úhrady faktury). Novela nezohledňuje tzv. podmínku soustavnosti, která je jedním ze základních předpokladů naplnění deliktu zneužití významné tržní síly. Novela popírá fakt, že i dodavatelé mohou disponovat významnou tržní silou. V celé řadě sortimentních kategorií (např. tuky, minerální vody, piva, sušenky) je tržní síla jednoho dodavatele větší než tří největších obchodníků dohromady.

Pozice dodavatelů a odběratelů na MO trhu potravin v ČR Velmi nízká koncentrace na straně obchodu. Velmi vysoká koncentrace na straně dodavatelů.

Novelizovaný zákon je kontraproduktivní i pro samotné dodavatele Zavádí rovnostářské principy (nostalgie po stavu před rokem 1989?). Uměle redukuje konkurenční principy. Uměle udržuje ekonomicky nekonkurenční producenty. Zpomalení technického a technologického pokroku dodavatelů a výrobkových inovací >> zaostávání za evropskou a světovou konkurencí. Konečný celospolečenský důsledek novely se bude výrazně míjet se záměrem původního zákona i jeho současné novely.

Mýty a fakta: ÚOHS M. Jurečka, ministr zemědělství M. Balaštíková, poslankyně PČR (ANO) M. Toman, prezident PK ČR a AK ČR

Hrozí růst cen českých potravin? „Jako představitelné náklady u spotřebitele u některých variant se jeví ve zvýšení ceny potravin v důsledku promítnutí nákladů ostatních subjektů na základě aplikace tohoto zákona.“ Zdroj: Hodnocení dopadů regulace (RIA) k zákonu, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití

Hrozí pokles množství českých potravin na pultech řetězců? „Vyrovnání smluvních vztahů může přinést jistý náklad smluvní straně s významnou tržní silou a může dojít např. k následnému omezení sortimentu. Toto se může promítnout i do nákladů koncového spotřebitele.“ Zdroj: Hodnocení dopadů regulace (RIA) k zákonu, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití

Marian Jurečka Kvůli novele se dodavatelé domohou vyšších nákupních cen. Obchodník vzhledem k výši zisků – pouhých 1,5 až 2.5 % – nedokáže nárůst nákupních cen absorbovat a bude je muset promítnout do vyšších cen pro zákazníky. „Není racionální důvod pro zdražení potravin v souvislosti s novelou ZoVTS.“ Z důvodu omezení kontroly kvality ze strany řetězců hrozí zhoršení celkové jakosti nabízených potravin. Snížení odpovědnosti dodavatelů za kvalitu výrobků navíc představuje výraznou hrozbu v souvislosti s poškozením značky daného obchodníka. „Obchodní řetězce nemusejí mít vlastní orgány ke kontrole potravin od dodavatelů.“ Navrhovaná tuzemská úprava mezi odběrateli a dodavateli není v EU běžná. Srovnatelná je pouze v Maďarsku a na Slovensku. V Maďarsku: odchod investorů a odliv investic, na Slovensku: zhoršení vztahů mezi řetězci a dodavateli. „Evropská komise by měla připravit opatření, která zamezí nepřiměřené ekonomické síle řetězců, a vytvořit rámcová pravidla pro celou EU.“

Připravované zpřísnění regulace dodavatelsko- odběratelský vztahů není v EU běžné S výjimkou Maďarska a Slovenska jsou úpravy vztahů odlišné nebo vycházejí z rozdílných podmínek: německá úprava platí pro všechna odvětví a nedopadá selektivně pouze na některé z nich; italská úprava spočívá na rozdíl od novely na principu závislosti (a chrání tedy skutečně ty malé), platí na obě strany smluvního vztahu a stanoví sankce v rozmezí 516 až eur (ve výjimečných případech 500 tisíc eur); britská úprava vychází ze stavu, kdy čtyři největší řetězce ovládají 85 % trhu – to je neporovnatelné se situací v ČR, kde tři největší řetězce ovládají třetinu trhu. Další příklady: Belgie – jde cestou samoregulace. Bulharsko – podle tamní komise na ochranu hospodářské soutěže se koncept významné tržní síly ukazuje v praxi jako neefektivní (maloobchodníci začnou vyhledávat zdroje v zahraničí a následně upřednostňovat i větší dodavatele na úkor menších). Slovinsko – podepsán etický kodex, kterým se dodavatelsko-odběratelské vztahy v potravinách regulují prostřednictvím „měkkých“ prvků práva.

Margita Balaštíková „Česko má snad nejhustší síť těchto stores v Evropě na obyvatele.“ „Vzhledem ke značnému počtu super a hypermarketů nemohou všechny prosperovat.“ „Obchodní řetězce záměrně vytlačují české potraviny z nabídky.“ „Obchodní řetězce přestávají společnosti prospívat.“ Podle průzkumu společnosti GfK Czech má největší prodejní plochu v přepočtu na obyvatele Nizozemsko, druhé je Rakousko a třetí Švýcarsko. ČR skončila až na 19. místě. Podle dalšího průzkumu GfK Czech mezi českými domácnostmi se zvýšila obliba hypermarketů, naopak poklesl zájem o menší prodejny. Čísla hovoří jasně. Podle šetření ministerstva zemědělství se objem tuzemského zboží na pultech prodejen pohybuje mezi 65–85 %. Co potom znamenají obří investice řetězců pohybující se v řádech stovek miliard korun. Obchodníci jsou dále důležitými plátci daní a dávají práci desítkám tisíc lidí.

Miroslav Toman Není pravda. Označování původu potravin stanovují právní předpisy jak pro značkové výrobky, tak pro potraviny pod privátní značkou obchodníka. „Obchodní řetězce nemají zájem, aby spotřebitel věděl, odkud potraviny pochází, což jsou například privátní značky.“ V řetězcích se prodává průměrně okolo 75 % potravin od dodavatelů se sídlem v ČR a 20 % od dodavatelů zahraničních. Pokud se stejným přístupem rozumí srovnání tohoto podílu, pak to v důsledku novely ZoVTS opravdu hrozí. „ZoVTS bude tlačit na obchodní řetězce, aby přistupovaly stejně jak k domácím, tak k zahraničním producentům.“ Naprostá chiméra. Obchodník pracuje s celkovou marží. Marže jsou zásadně ovlivňovány prodejem v akcích (téměř 50 % potravin se prodává za akční ceny). Pokud PK ČR předkládá balíček výrobků, kde je marže vyšší, každý obchodník nabídne balíček potravin, u nichž je marže mnohem nižší než průměrná či dokonce záporná. Zajímavé srovnání: průměrný zisk obchodníků 1,5 až 2,5 % průměrný zisk potravinářů 5 až 7 % „Průměrné marže nebo obchodní přirážky jsou okolo 24 %. Když se k tomu připočtou ostatní bonusy, tak marže vystoupají až na 300 %.“

Počítat lze i s dopady do tuzemské ekonomiky (utlumení investic obchodníků a s tím spojený růst nezaměstnanosti či pokles výběru daní) Dopady, pokud bude novela schválena Výsledkem schválení novely bude: ZVÝŠENÍ CEN ZBOŽÍ OMEZENÍ TUZEMSKÉHO SORTIMENTU V NABÍDCE OBCHODNÍCH ŘETĚZCŮ POKLES EXPORTU ČESKÝCH POTRAVIN DO ZAHRANIČÍ SE VŠEMI SOUVISEJÍCÍMI DŮSLEDKY

SOCR navrhuje zrušení NZoVTS bez náhrady V ČR se na základě evropské praxe rozvíjí Iniciativa pro férový obchod. Subjekty do ní zapojené mají vůli řešit případné problémy bez vměšování státu. ZoVTS nepřispěl ke zlepšení dodavatelsko- odběratelských vztahů v ČR, nenaplňuje hlavní účel předpisů týkajících se ochrany hospodářské soutěže a neslouží ani k ochraně svobodného tržního prostředí a smluvní volnosti. Vztahy v maloobchodě se nijak neodlišují od vztahů v jiných odvětvích (např. stavebnictví, doprava, farmacie) a jsou regulované zákonem o ochraně hospodářské soutěže.

DĚKUJI ZA POZORNOST

BACK UP

Typ hlavního nákupního místa Hlavní nákupní místo potravin (vývoj) N = 1113 (celý vzorek) data v % *malé samoobsluhy a pultové prodejny ROSTE HYPERMARKET / KLESÁ DISKONT A MENŠÍ PRODEJNA