Luboslav Fiala Městská policie Brno Odbor prevence Zelný trh 13 602 00 Brno 548 210 035 Luboslav Fiala Městská policie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi D.R.A.K., o.s.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
Sociální program RPG Sociální program RPG
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Výstupy projektu „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ Kontrolní šetření kvality sociálních služeb Mgr. Blanka Mikaušová Odbor sociálních.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Hlavní město Praha Protidrogová politika hl. m. Prahy Krajské oddělení protidrogové prevence PRM MHMP Mgr. Nina Janyšková.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Horská služba ČR NONSTOP SOS
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Situace na trhu práce v JmK a veřejná služba
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
„Činnost krajských koordinátorů pro menšiny a krajských manažerů prevence v Kraji Vysočina“ Mgr. Lumír Bartů.
ProŽeny Třebíčské centrum o.s..
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Úřad práce České republiky
„Váš kraj, Váš rozpočet“
Spolupráce obce a ÚP ČR v Litvínově v SVL
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Hlavní město praha a integrace cizinců
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
eRecept – komunikace se základními registry
Základní informace o poskytovateli
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Přístupový systém aneb kontrola vstupů
Název projektu: Moderní škola
Evropský návratový fond (ENF)
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
GDPR aneb to chceme.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Dostupné bydlení v Hradci Králové jako nástroj sociální práce vedoucí k sociální změně PhDr. Marek Šimůnek, MBA Magistrát města Hradec Králové ANNO,
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
NEJČASTĚJŠÍ PŘÍČINY POŽÁRŮ V BYTOVÝCH DOMECH
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví ORP Chrudim Podpora sociální práce v obci Chrudim a ve správním obvodu obce s rozšířenou.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Koordinovaný přístup a ESIF 2014+
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Život bez střeva , Praha.
Programy na podporu bydlení
Integrované operační středisko – „srdce policie“
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
FÓRUM ZDRAVÉHO MĚSTA JILEMNICE Erbovní sál Krkonošského muzea
Transkript prezentace:

Luboslav Fiala Městská policie Brno Odbor prevence Zelný trh Brno Luboslav Fiala Městská policie Brno Odbor prevence Zelný trh Brno BEZPEČNÁ LOKALITA – BEZPEČNÉ BYDLENÍ Projekt prevence kriminality ve městě Brně

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO CÍLE PROJEKTU Faktické i pocitové zvýšení bezpečnosti obyvatelů domu. Faktické i pocitové zvýšení bezpečnosti obyvatel okolních domů. Snížení anonymity v domech a posílení pocitu osobní odpovědnosti. Snížení rizika pohybu cizích (neznámých, neoprávněných) osob v prostorách domů. Snížení rizika poškozování zařízení domů (vandalismu). Zamezení páchání trestných činů a přestupků v prostorách a okolí domů. Zlepšení situace v nabídce sociálních služeb přímo v domě či v jeho bezprostředním okolí. Prohloubení a popularizace spolupráce veřejností s policií a samosprávou.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO VYUŽITÍ PROJEKTU V PRAXI Výsledky tohoto projektu, poznatky a zkušenosti z jeho přípravy, realizace, fungování a zejména o jejich účinnosti, budou využívány při řešení podobných problémů v bytových domech a to ve všech formách vlastnictví (obecní, družstevní, osobní atd.). Vlastníkům a správcům bytových domů to umožní využívat těchto opatření v optimálním nastavení jejich rozsahu, obsahu a právním souladu. Půjde o alternativu k současné praxi opakujících se zásahů policie, které sice řeší konkrétní problém v konkrétním daném okamžiku, nicméně se nezabývá jejich příčinami a neřeší jejich recidivu.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO

POPIS VÝCHOZÍ SITUACE PROJEKTU Obytná plocha m2 13 podlaží 156 bytových jednotek Více než 500 obyvatel často i ze sociálně, etnicky nebo národnostně vyloučených menšin. Údaje z IS MP - ulice Koniklecová: r – 438 událostí r – 288 událostí (ke dni ) Z toho - v domě Koniklecová č. 5: r – 233 událostí (53%) r – 118 událostí (41%)

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO Analýza sociologického výzkumu v domě Koniklecová č. 5 70% respondentů se necítí v domě zcela bezpečně (ať už jen v noci, nebo celodenně). Nejvíce se cítí být ohroženi ve vstupních prostorách, na schodišti a ve výtahu. Ve svém bytě se většina respondentů cítí bezpečně během celého dne V domě se velmi často – zejména ve vstupních prostorách v odpoledních a večerních hodinách – pohybují cizí osoby, které u více než dvou třetin obyvatel vzbuzují obavy tím, že jsou pod vlivem alkoholu, znečišťují společné prostory nebo ruší noční klid Přesto se tomu obyvatelé nesnaží zamezit zamykáním vchodových dveří, které nikdy nezamykají celé tři čtvrtiny respondentů

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO Prostředí v domě není většinou považováno za bezpečné pro děti – analýza však neukázala, jednoznačný zdroj tohoto ohrožení, nejčastěji je zmiňován špatný technický stav domu. Senioři se v domě cítí spíše bezpečně, podle jejich výpovědi se setkávají s neslušným chováním a schválnostmi ze strany ostatních obyvatel, nikoli však s přímým ohrožením, jako jsou krádeže či agresivní jednání. Technické vybavení domu (s výjimkou výtahů a osvětlení na schodišti) bylo hodnoceno jako převážně funkční Obyvatelé domu jsou zcela neinformováni o základních bezpečnostních prvcích, jako je hasící systém, hlavní uzávěr vody, či přístup na střechu domu

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO JAK JE TO S OCHOTOU OBYVATEL DOMU OSOBNĚ SE ANGAŽOVAT - Respondenti vyjádřili velkou míru ochoty přijmout téměř všechna z nabízených technických opatření - Nejpozitivněji bylo hodnoceno zavedení kamerového systému u vstupu do domu a pravidelné návštěvy strážníka s územní odpovědností v domě - Vzhledem k tomu, že respondenti vyjádřili značnou míru obav při pohybu na schodišti a ve výtahu, přijali by i v těchto prostorách zavedení kamerového systému - Naopak se obávají posílení pravomoci domovníka, pověření domovníka dohledem kamerového systému a vytvoření pracovních skupin samosprávy domu

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO JAK VIDÍ SITUACI LIDÉ V OKOLÍ – FÓRUM NA WEBU MČ: Spojme my, bydlici v okoli, sily- pokud se samospravy spoji a najdou ve svých radach frustrovaneho asertivniho duchodce, který bude chodit na urad otravovat vzduch namitkami proti tomuhle nesmyslu, driv nebo pozdeji povoli. Vytvorme domobranu- stejne jako cikani po kazdem utoku spojuji sily a vyhrozuji domobranou, aby pritahli pozornost a vynutili si sve. Konejme take tak, aby se problemu zacala venovat pozornost medii. Volk ans gewehr- niceho se prumerny zlocinec nedesi vice, nez ze stane tvari v tvar pripravenemu a odhodlanemu cloveku. Investice do ZP a hromove hole jsou okolo nejaky pravidelny trenink. Tak do toho To co se v poslední době děje v okolí Koniklecové 5 je alarmující.Mám možnost porovnání.protože zde bydlím od roku 94.Cikánů je zde čím dál víc a podle toho také začíná vypadat zdejší kultura bydlení.Odpadky,nedopalky,řev ve dne v noci,vyrabované poštovní schránky a mohla bych pokračovat dál,ale ti kteří zde bydlí to důvěrně znají.Začínám vážně uvažovat o tom,že se odstěhuji,protože cikány za sousedy rozhodně nechci.Silně pochybuji o tom,že radnice se bude tímto problémem nějak zabývat.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO OPATŘENÍ, KTERÁ PŘIJALY MČ A MĚSTO: 1.Zřízena pozice domovníka, který v současné době pracuje na plný úvazek. 2.Byly provedeny stavební úpravy a vznikla klubovna pro děti obyvatel bytového domu. 3.Klubovna byla vybavena nábytkem a potřebami pro volnočasové aktivity dětí. 4.V klubovně byla zahájena činnost CVČ Lužánky, které prostřednictvím dvou pracovníků zajišťuje práci s dětmi. 5.V průběhu roku 2010 proběhla celková regenerace bytového domu v rámci projektu „Panel“. Dům byl zateplen, byla instalována plastová okna a balkonové dveře, byly instalovány nové balkony a byly vyměněny výtahy v souladu s evropskými bezpečnostními normami.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO Zásady jsou rozděleny do 7 částí: 1.OBECNÁ UPOZORNĚNÍ – odpovědnost, dohledový a vstupní systém, záznam dohledového systému, elektronické klíče, omezení volby klíčů, recepce a domovník. 2.VSTUPNÍ REŽIM – vstup do domu, návštěvy nájemníků, pohyb ve společných prostorách, ubytovna pro matky s dětmi, výtahy, klubovna, únikový systém. 3.OBČANSKÉ SOUŽITÍ, POŘÁDEK A ČISTOTA – užívání bytu a společných prostor, děti ve společných prostorách, noční klid, občanské soužití, čistota a údržba, chov zvířat, kouření ve společných prostorách. 4.SOUČINNOST PRONAJÍMATELE A MĚSTSKÉ POLICIE NEBO POLICIE ČR – zvýšený dohled, činnost územářů obou policií, prevence, pravidla pro využívání databází kamerového, přístupového a požárního systému. 5.PROVOZNÍ PODMÍNKY – ohlášení závad, úpravy bytů, odkládání předmětů, balkóny, výtahy, ohlašovací povinnost. 6.ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ – změny počtu osob žijících v bytě, hrubé porušení nájemní smlouvy, výpovědi z nájmu. 7.KONTAKTNÍ ÚDAJE – městská část, správa domu, domovník, správa ubytovny.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO INSTALACE PODPŮRNÝCH SYSTÉMŮ: 1. PROSTOR PRO DOPISNÍ SCHRÁNKY – je současně VSTUPNÍ HALOU domu. Jde o nejfrekventovanější prostor v domě a tvoří jakési „nárazníkové pásmo“ pro oprávněné i neoprávněné vstupy.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO 2. PROSTOR SCHODIŠTĚ – je stavebně oddělen od bytových chodeb a všech dalších společných prostor. Plní i funkci únikového schodiště.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO 3. VÝTAHY – při 500 nájemnících jsou maximálně využívány. Na malém prostoru kabiny dochází k velké koncentraci osob, které se často vzájemně neznají. Narušování intimní zóny člověka cizími lidmi bez možnosti úniku.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO 5. BYTOVÉ CHODBY – jsou chráněny přístupovým systéme jak z výtahu, tak ze schodiště. Jsou zde instalovány hlásiče kouře. Dohledový kamerový systém NENÍ v těchto společných prostorách instalován.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO 6. ÚNIKOVÉ CESTY – po směru úniku z kteréhokoliv podlaží ven z budovy nejsou dveře, které by byly uzamčené. Při úniku po schodišti je možno použít navíc i samostatný únikový východ (zadní dveře). Součástí únikového systému je také evakuační výtah. Pro případ mimořádných situací umožňuje systém jednoduché vypnutí celého elektronického přístupového systému.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO 8. INFORMOVÁNÍ NÁJEMNÍKŮ – bylo v několika fázích.

156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO OPATŘENÍ PLÁNOVANÁ NA III. ETAPU PROJEKTU: 1. Zahájení činnosti sociálního asistenta volnočasových aktivit v bytovém domě Koniklecová č. 5, který bude prostředníkem mezi městskou částí, oběma policiemi a nájemníky domu. Bude se podílet na osvětě, dohledu a konzultacích při řešení vzniklých problémů v domě a nízkoprahové klubovně. 2. Bude pokračovat činnost nízkoprahové klubovny v bytovém domě a spolupráce s CVČ Lužánky při zajišťování volnočasových programů pro děti. 3. Bude zahájena osvětová a informační kampaň Odboru prevence Městské policie Brno mezi nájemníky bytového domu v oblasti prevence kriminality a sociálně patologických jevů. 4. Bude pokračovat úzká spolupráce územáře městské policie a okrskáře policie republikové s domovníkem a městskou částí při řešení aktuálních problémů. 5. V lokalitě v bezprostředním okolí domu bude zvýšená hlídková činnost obou policií, která by měla minimalizovat předpokládaný přesun narušitelů veřejného pořádku z bytového domu do jeho okolí. 6. V případě potřeby bude nadále probíhat spolupráce s Probační a mediační službou ČR v rámci řešení případných konfliktů.

Partneři projektu: Odbor prevence kriminality MV ČR Probační a mediační služba ČR Policie ČR – KŘP JmK Preventivně informační oddělení Statutární město Brno Koordinační centrum prevence MMB Statutární město Brno Městská policie Brno – Odbor prevence Hasičský záchranný sbor JMK Statutární město Brno Městská část Brno – Nový Lískovec 156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO Asociace Grémium Alarm o. s.Betacontrol s. r. o.

Děkuji za pozornost Zdroj: Statutární město Brno Odbor prevence MP Brno OPK MV ČR 156 I MĚSTSKÁ POLICIE BRNO