Vzdělávací program Roman Křivánek, Ladislava Šlajchová, Ivo Mikulášek, Pavel Faltýsek, Václav Trojan Praha, 4. listopadu 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Projekt: Cesta rozvoje středních škol v JmK CZ.1.07/1.3.10/ název operačního programu: OP VK číslo prioritní osy: 7.1 název prioritní osy: Počáteční.
Zkušenosti města Valašské Meziříčí s rozvojovými projekty Město Valašské Meziříčí Zdeněk Studeník Praha
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Hodnocení pedagogických pracovníků manažerská dovednost = účinný nástroj manažerská dovednost = účinný nástroj řízení a kontroly pracovníků řízení a kontroly.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE SEMIRAMIS o.s. Mgr. Simona Krajíčková.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ ČESKÉ BUDĚJOVICE ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autor bakalářské práce: Jitka Macháčková Vedoucí bakalářské práce: Ing.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Procesní management v oddělení logistiky
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Od skupiny ke kooperaci
Pracovní porada Pracovní list.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Úloha bodového systému
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Pracovní porada Pracovní list.
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
3. Metody pedagogické diagnostiky
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Gymnasium Jižní Město Praha
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Průběh tvorby Školních akčních plánů (ŠAP) v Libereckém kraji
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích
Synergie manažerského týmu
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Podpora supervizorů a lektorů zajišťující odbornou praxi studentů FZS TUL ve zdravotnických zařízeních Institucionální plán TUL pro rok 2017 Cíl 2: Diverzifikace.
Autoevaluace z pohledu
Centralizované rozvojové projekty 2017
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
PROCES STANDARDIZACE SOCIÁLNÍ PRÁCE V LOVOSICÍCH
Model intenzivní podpory
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Model intenzivní podpory
Vzdělávací program pro širší vedení škol
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Akční plán - plánované společné aktivity
Šablony I a jejich realizace
Vzdělávací kurzy Rodinného Integračního Centra zaměřené na problematiku poruch autistického spektra
Inovace VOV informace o projektu
Model intenzivní podpory
Model intenzivní podpory
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Transkript prezentace:

Vzdělávací program Roman Křivánek, Ladislava Šlajchová, Ivo Mikulášek, Pavel Faltýsek, Václav Trojan Praha, 4. listopadu 2015

1.Seznámení s východisky 2.Představení struktury programu 3.Pojmenování specifik 4.Sondy do dílčích částí 5.Evaluační zajímavosti Struktura vystoupení Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

1.Stávající situace v ředitelském vzdělávání 2.Výsledky šetření TALIS Výsledky dalších šetření ČŠI Východiska Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

Obsah programu Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002) Úvod MODUL setkání ve škole MODUL setkání ve škole (+hospitace) MODUL Závěrečná konference

Úvodní setkání Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)  Seznámení s obsahem projektu Kompetence III a s šetřením TALIS 2013  Zadání miniprojektu (plánovaná změna ve vlastní škole)  Nástroje pro zjišťování stavu školy  Identifikace slabého (či naopak silného) místa ve škole  Rozřazení do skupin (návštěvy škol)

Dílčí moduly Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)  Rozvoj sebe samých a druhých  Mentorské dovednosti vedoucích pracovníků  Řízení a vedení změny zdroje, literatura anotace cílové kompetence či profil absolventa použité metody a formy (stanovení minimálního rámce pro všechny lektory) problémové otázky impulsy a konkrétní otázky pro setkání na školách

Závěrečná konference Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)  Prezentace miniprojektů (provedená či plánovaná změna ve vlastní škole)  Report o postupu  Reflexe účastníků, podklad pro reflexi odborného mentora  Podklad pro evaluaci celého vzdělávacího programu

1.Zajímavá struktura programu i týmu 2.Heterogenní skupiny 3.Funkce „odborného mentora“ 4.Provázanost celého programu 5.Závěrečný miniprojekt 6.Otevřená evaluace, snaha o další využití Specifika programu Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

1.Okamžitá zpětná vazba po skončení semináře 2.Dotazníkové šetření po konferenci 3.Lektorský pohled 4.Rozhovory s odbornými mentory Evaluace vzdělávacího programu Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 Vnější inspirace – výsledky šetření Talis – důraz na pedagogický leadership  Vnitřní inspirace a zkušenost:  projekt UPROU (Učitelé pro učitele - OPRLZ)  projekt Ředitel (manažerské intervize - OPVK)  Leadership akademie (Rakousko, Michael Schratz) Pohled „odborného mentora“ Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 Odborný mentor?  Facilitátor?  Organizátor?  Průvodce?  Koordinátor?  Supervizor?  Na konci programu – odborný garant – klíčová osoba Název nebo hlavní role? Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

Úvodní setkání:  základní východiska a impulzy pro přípravu programu, jeho cíl, struktura  požadavky na absolventský výstup  identifikace slabého a silného místa ve škole  nejčastější změny ve škole  rozdělení účastníků do skupin a určení hostitelských škol Protože je hlavním pojítkem všech vzdělávacích částí programu! Především: Proč je to stěžejní osoba? Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

První skupinové setkání:  podpora sdílení zkušeností vedoucích pracovníků  vzájemná diskuse o problémových otázkách z oblasti leadershipu  diskuse k vývoji miniprojektů (konzultace)  spolupráce s ředitelem hostitelské školy, evaluace setkání. Protože je hlavním pojítkem všech vzdělávacích částí programu! Především: Proč je to stěžejní osoba? Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

Druhé skupinové setkání:  sdílení zkušeností v oblasti hospitační činnosti vedoucího pracovníka v konkrétní hodině pedagoga hostitelské školy  diskuse k vývoji miniprojektů (konzultace)  spolupráce s ředitelem hostitelské školy, reflexe, evaluace setkání Protože je hlavním pojítkem všech vzdělávacích částí programu! Především: Proč je to stěžejní osoba? Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

Závěrečná konference  přehlídka a prezentace zpracovaných miniprojektů ze strany autorů  společná diskuse, moderace, reflexe celého programu – podněty k pokračování Protože je hlavním pojítkem všech vzdělávacích částí programu! Především: Proč je to stěžejní osoba? Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 Znalost prostředí a cílové skupiny (vedoucí pracovníci škol) – porozumění, respekt  Lektorské a facilitační dovednosti  Schopnost koordinace a síťování  Organizační schopnosti  Schopnost (sebe)reflexe, vyhodnocení nových podnětů – viz nový/navazující cyklus OM je klíčová osoba celého vzdělávacího programu a díky němu je tento program ve své podstatě originální a výjimečný. Hlavní kompetence „OM“ Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

Ing. Ivo Mikulášek Základní a mateřská škola Dobronín  Účastník vzdělávacího programu  Ředitel hostitelské školy Pohled účastníka Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 Forma výstupu  Věcný obsah výstupu  Přínos pro absolventa, resp. jeho školu Sledování dopadu aktivity na získané či rozšířené kompetence vedoucího pracovníka ZŠ a jejich využití v praxi. Absolventský výstup Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 Plán/Realizace určité změny  Miniprojekt  Základní atributy: záměr, analýza vlivů, cíl, aktivity, přínosy, rizika + další nespecifikované údaje  Jednotná šablona – ppt  Veřejná prezentace miniprojektu Forma výstupu Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 Vazba na vzdělávací program  Vazba na pedagogické řízení školy  Reakce na analýzu vlastních manažerských potřeb a potřeb školy  Doporučení kolegů/účastníků vzdělávání  … + vlastní reflexe realizované změny Věcný obsah Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 Nejčetnější: klima školy, vzájemná spolupráce ve škole, komunikace, koncepce školy, kvalita poskytovaného vzdělávání, vlastní hodnocení školy, organizační a personální změny…  Ojedinělá: zavádění žákovských nebo učitelských portfolií, adaptační období začínajícího učitele, individualizace výuky… Témata Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 Teoretická příprava v rámci modulu č. 3  Realizovaná či komplexně naplánovaná změna  Průběžná možnost konzultací, oponentur a inspirací od kolegů/účastníků vzdělávání  Podpora ze strany odborného mentora  Připravená a vyzkoušená veřejná prezentace  Důkaz vlastního pokroku Přínos pro absolventa Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

Výsledek evaluace Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 Požadavek na výstup je legitimním a vhodným nástrojem k obsahové provázanosti programu  Forma „miniprojektu“ je oboustranně vyhovující  Zpracovaný výstup vede k vyšší spokojenosti účastníků vzdělávání  Požadavek na výstup zvyšuje efektivitu vzdělávání Význam ověřování výstupu pro řešitele projektu, potažmo pro budoucí vzdělavatele Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

 vzájemná výměna zkušeností v oblastech rozvíjení nových kompetencí  větší porozumění pro náročná témata  emoční a intelektuální podpora  příležitost změnit zaběhnuté stereotypy Výměna příkladů dobré praxe formou skupinových návštěv ve dvou školách… Setkávání ve školách

 Jaké jsou správné vlastnosti vedoucího pedagogického pracovníka a jak je systematicky rozvíjet?  Jak v řízení učitelských kolektivů stanovit cíle, systémy a procesy pro efektivní fungování vztahů a lidí?  Jak systematicky budovat důvěru ve své škole (růstové klima)?  Krize a krizové situace ve školách v oblasti lidských zdrojů, jak je zvládat a správně využít ve svůj prospěch? Vazba na M1 - Rozvoj sebe samých a druhých

 Připravenost školského prostředí/vlastní instituce pro zavádění mentoringu  Výhody a nevýhody mentoringu (interního či externího)  Kritéria výběru „správné/efektivní“ podpory pro jednotlivé učitele, sebe sama  Systém vyhodnocování efektivity zvolené podpory  Individuální profesní rozvoj učitele/ředitele (kariéra jednotlivce) vs. profesní rozvoj pedagogů celé školy Vazba na M2 - Mentorské dovednosti vedoucích pracovníků

 Vize školy, koncepce rozvoje školy  Public relations, fundraising včetně čerpání prostředků ESF  Inovace ve škole  Inkluzivní vzdělávání  Veřejné zakázky  Využívání informačních systémů včetně modulů InspIS Další často sdílená témata

Provedení společné hospitace během vzájemné návštěvy ve škole navazuje tematicky na modul č. 2 Mentorské dovednosti vedoucích pracovníků.  Ředitel školy plní roli vzdělávacího lídra, který má rozhodující vliv na kvalitu pedagogického procesu  Hospitace jako nástroj řízení pedagogického procesu má pro zvyšování jeho kvality značný potenciál Hospitace

Seznamte se s problematikou hospitační činnosti (např. studiem odborné literatury) a shlédněte alespoň jednu virtuální hospitaci. Zformulujte si vlastní (originální) cíl pro jednu hodinu hospitace, kterou společně absolvujete v hostitelské škole. Navrhněte si pro splnění cíle, který jste si stanovili, vlastní pozorovací arch (např. s využitím Aplikace Monitor). Úkoly pro individuální přípravu

Absolvujte ve skupině alespoň jednu hodinu společné hospitace. Diskutujte:  Zásady hospitační činnosti z hlediska zaměření programu Vzdělávací lídr  Schopnost hospitujícího poskytnout učiteli účinnou zpětnou vazbu (s využitím poznatků z modulů č.1 a č.2)  Potenciál hospitační činnosti jako nástroje řízení pedagogického procesu ve vlastní škole Úkoly pro setkání ve škole

Reflexe společné hospitace účastníky Vedl k debatě zda, jak, v jaké míře a za jakým účelem lze využít mentorské postupy pro vedení učitele ke zlepšení jeho výkonu (modul č.2). Standardní rozbor hodiny ředitelem hostitelské školy v přítomnosti ostatních účastníků.

Reflexe společné hospitace účastníky Vedla k závěru věnovat se metodice hospitační činnosti mnohem systematičtěji, neboť má velký formativní význam. Diskuze účastníků o průběhu hodiny, sledovaných jevech a jejich hodnocení pozorovateli s různými cíli, zkušeností, zaměřením)…

Reflexe společné hospitace účastníky Vedla k úvahám o plánování HČ, srovnání různých typů záznamů, o závislosti podoby hospitačního archu na cíli hospitace apod. Diskuze hospitujících se zaměřila na stanovení cílů hospitační činnosti v závislosti na skutečné úrovni pedagogické práce učitelů.

 Celkové shrnutí  Využití vzdělávacího programu  Poděkování autorskému týmu Závěrečné slovo Kompetence III (CZ.1.07/4.1.00/22.002)

Děkuji za pozornost Václav Trojan Odborný garant TALIS Fráni Šrámka 37, Praha 5