ROZVRSTVENÍ ČESKÉHO JAZYKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_028_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Rozdělení jazyků.
Obecné úvahy o jazyce Václav Ort.
JAZYKOVĚDA, JAZYKOVÁ KULTURA, ŘEČ A JAZYK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Obyvatelstvo EVROPY EU – OP VK – III/2 ICT DUM 2
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_HLAVE_CESKYJAZYK1_19
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.10
Indoevropská jazyková skupina
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Nářečí v českém jazyce 7. ročník Autorka. Mgr. Renata Fialová
NÁRODNÍ JAZYK jazyk, který používají příslušníci jednoho národa
Národnosti Jazyky.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.4.
INDOEVROPSKÁ RODINA indické íránské arménština germánské románské
III/2 9.C III Český jazyk a literatura Jazyky v Evropě – germánské, románské, slovanské IX. ročník Mgr. Miluše Malechová Obecné výklady.
SVĚTOVÉ A SLOVANSKÉ JAZYKY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ANOTACE Materiál seznamuje žáky s obyvatelstvem Evropy, evropskými jazyky, náboženstvím. Druh učebního materiálu DUM Očekávané výstupy Žák se seznámí s.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.7.
Útvary národního jazyka
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
 Vlajka:  Rozloha: km 2  Počet obyvatel:  Oficiální jazyk: nizozemština, francouzština, němčina  Ústavní zřízení: federativní konstituční.
Vývojové tendence češtiny v současnosti Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_KASPE_ANGLICTINA2_14
Evropská Unie Státy EU –průměrné teploty a srážky v hlavních městech.
59.1 Podstatná jména rodu středního – vzor kuře
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Obecné výklady o českém jazyce
Mateřský jazyk.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Jazykové rodiny Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Útvary národního jazyka, cvičení. Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa,
Indoevropské jazyky. ● Znáte biblickou pověst o zmatení jazyků? ● Co se pokouší vysvětlit?
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Obecné výklady o jazyce 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Obyvatelstvo Evropy V Evropě žije 742 milionů obyvatel Třetí nejlidnatější světadíl (po Asii a Africe) Nejvyšší průměrná hustota zalidnění – population.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_04 Název materiálu Útvary.
Postavení českého jazyka mezi evropskými
SKUPINY JAZYKŮ Jazyky se dají rozdělit podle příbuznosti do tak zvaných rodin. Ty se dále dělí na větvě. Větve tvoří podobné jazyky, které byly původně.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
VY_32_INOVACE_Z8-003 ZEMĚPIS 8.ROČNÍK NÁRODY A JAZYKY Název školy
ROZVRSTVENÍ NÁRODNÍHO JAZYKA
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rozvrstvení národního jazyka
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
OBECNÉ VÝKLADY O JAZYCE
Struktura jazyka.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Strom jazyků slovanských
Národní jazyk a jeho útvary
Základní škola Zaječí, okres Břeclav
JAZYK A JEHO ÚTVARY.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Slohové rozvrstvení slovní zásoby
Název školy: Střední škola dopravy, obchodu a služeb
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Dostupné z Metodického portálu
Charaktristika češtiny, národní jazyk a jeho útvary
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Obecné poučení o jazyce
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

ROZVRSTVENÍ ČESKÉHO JAZYKA Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk ROZVRSTVENÍ ČESKÉHO JAZYKA 1. Co je to baroša? a) nůše b) mladá fotbalistka c) šiška d) roura od kamen 2. Co uděláš, když ti Hanák nabídne legát? a) oblékneš si dlouhý kabát b) sedneš si c) zakousneš se do buchty d) v zoufalství uprchneš 3. Co je cemr? a) záda b) chlubivý člověk c) mladý králík d) část kroje 4. Co je to oharek? a) sváteční pečivo b) vajgl c) malý chlapec z Valašska d) okurka 5. Kde roste kozečka? a) pod stromem b) za stodolou, je to černý bez c) na poli, je to řepka olejka d) v podlaze, je to dřevomorka Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa

baltské jazyky: litevština, lotyšština… Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Co již znám. Český jazyk je západoslovanský jazyk a patří do rodiny jazyků indoevropských. baltské jazyky: litevština, lotyšština… germánské jazyky: němčina, angličtina, švédština, norština, dánština… románské jazyky: portugalština, francouzština, španělština, italština, rumunština slovanské jazyky: čeština, slovenština, polština, ruština,ukrajinština, běloruština… indoíránské jazyky: hindština, perština…

Jaké si řekneme nové termíny? Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Jaké si řekneme nové termíny? Norma: soubor jazykových prostředků a zákonitostí jazyka, které jsou závazné. Kodifikace: zjištění, zachycení a uzákonění normy jazyka v jazyk. příručkách. Jazykové příručky: zejména Pravidla českého pravopisu, Slovník spisovného jazyka českého. Rozvrstvení českého národního jazyka: český národní jazyk má více podob, zahrnuje spisovný jazyk, obecnou češtinu, nářečí (dialekty a interdialekty), slangy a argoty.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Co si řekneme nového? Spisovná čeština: celonárodně uznávaná podoba jazyka, užívají ji úředníci, učitelé, vědci. Najdeme ji v učebnicích, v odborné literatuře, ale i v tisku. Hovorová čeština: mluvená varianta spisovné češtiny, má některé rysy společné s češtinou nespisovnou. Nářečí (dialekty): nespisovné útvary češtiny, místně omezené jazykové útvary více či méně odlišné od spisovného jazyka. Obecná čeština: nespisovný útvar češtiny, směs středočeského a ostatních nářečí, hovorové i spisovné češtiny. Slang: nespisovný útvar češtiny, jazyk, který používají lidé stejných profesí, zájmů. Argot: nespisovný útvar češtiny, mluva lidí „na okraji společnosti“, vulgarimy.

Příklady nespisovných útvarů českého jazyka Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Příklady nespisovných útvarů českého jazyka Nářečí - chodské [tuto habyste buli hu nás], hanácké [stréc vézli na vozéku móku] ostravské [ gdo chce chovať doma kury, ten nesmi mjeť v plotě ďury] Obecná čeština – [mašina, flaška, polífka, mlíko, s děckama,von,vona, abysme, dybysme, bejt, baštit, čumět, nafackovat, on řek, puč mi to, už ho znaj,voči se dívaj, krásnej pes, dobrýho študenta, s mladejma lidima, ňák, furt, velký stromy, velký zahrady, velký pole] Slang - studenti - [koule, úča, matyka, děják, zemák …] číšníci - [jít na plac, hankrle, debarasovat …] truhláři - [lajsna, pant, zapucovat, flik, duršlok…] myslivci - [světla, zbraně, pírko…] Argot -[sykora (policista), cejcha (vysoký trest), bagouni (drobné peníze), bora (pětikoruna), suchý (bez peněz), šáb (podíl na zlodějské kořisti), šábro (páčidlo)].

? Procvičení Rozhodni, zda je vyjádření spisovné, nebo nespisovné. Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Procvičení Rozhodni, zda je vyjádření spisovné, nebo nespisovné. Nespisovné vyjádření změň na spisovné. ? Jenom abysme to stihli a neřikali, ňák to dopadne. Na naší zahradě rostou velký stromy a moc krásný kytky. Voni mi to prej řikali, že se to může stát. Řek sem mu jasně, ať to nechá bejt, že už ho tady taky znaj. Prosim tě, puč mi tu tvojí propisku. Dneska sem z dějáku chytnul kouli a ta úča mě pěkně štve.

Výrazy hovorové angličtiny. Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Výrazy hovorové angličtiny. GONNA = going to Tento tvar se používá pro vyjádření úmyslu, záměru, či jisté budoucnosti: I'm gonna watch TV tonight. You're gonna like that. I'm not gonna tell you anything. (je zde důležité použít sloveso BE - I'm gonna, you're gonna, he's gonna...) WANNA = want to I wanna hold your hand. I don't wanna be late. What do you wanna do? Použijete-li tento tvar ve třetí osobě jednotného čísla, dopouštíte se gramatické chyby. Ve třetí osobě totiž není WANT TO, ale WANTS to. Nicméně, v hovorové angličtině se WANNA používá i ve třetí osobě.

zadání domácí přípravy Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Zpětná vazba zadání domácí přípravy Přepiš nespisovná vyjádření do spisovné podoby. Malý město, plamínek, lítat; malej dům, mlejn, plejtvat, bejt; votevřít, vokno; řek, moh, pích; dyž, japko, štyry; malý lidi, malý ženy, malý města; těma dobrejma lidma, ženama, chlapama, městama.

Použité zdroje publikace Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Použité zdroje publikace ČECHOVÁ, Marie a kol. Čeština - řeč a jazyk. 2. vydání Praha: SPN, 2000. ISBN 8085866579. internet http://www.helpforenglish.cz/ http://cs.wikipedia.org/wiki/Hovorov%C3%A1_%C4%8De%C5%A1tina http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1rodn%C3%AD_jazyk