ROZPOČTOVÝ VÝHLED ROZPOČET 2012 Sdružení tajemníků 24. září 2011 Špindlerův Mlýn
Ing. Luděk Tesař 1998 – 2006 Ministerstvo financí 2002 – 2006 Úřad vlády ČR 2006 – 2007 Pardubický kraj Regionservis, spol. s r.o. od 2010WWW.CITYFINANCE.CZ
DOPORUČUJI SLUŽBY
SLUŽBY K ROZPOČTU A VÝHLEDU Obsahuje analýzu financí Uvádí doporučení Závazné ukazatele rozpočtů Informuje o slabých a silných stránkách financí, ohroženích a příležitostech Srozumitelný samosprávě Vypočítané DP na 2012 Výhled DP do roku 2014 Uvádí časové řady ekonomických dat za posledních min. 10 let Reaguje na legislativní změny Avízo o finančním zdraví Uvádí data novely RUD ROZPOČTOVÝ VÝHLED VÝPOČET DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ
WWW. CITYFINANCE.CZ OBJEDNÁVKY A INFORMACE
Východiska výhledu financí Přijmout rozdílnou strategii při změně RUD tzv. velké novele od 2013 Jinou města a obce do 50 tisíc obyvatel - pozitivní Statutární města – nulový Jinou Praha, Brno, Ostrava a Plzeň – negativní
Východiska výhledu financí Přijmout rozdílnou strategii při změně RUD Jinou statutární města, jinou města a obce Rok 2012 a 2013 – velká novela až od 2013 Ohrožení financí obcí: SAMOSPRÁVA – zejména budování nového majetku – nemáme na odpisy a děláme dluhy Stagnací ekonomiky – hospodářská recese Zásahy státu – redukce prostředků a změny Růst nákladů
VÝVOJ EKONOMIKY
Hlavní makroekonomické trendy I/II Není konec krize Riziko – vazba ČR na nestabilní Eurozónu Deficit SR na rok 2012 je 105 mld. Kč Příjmy 1084 mld. Kč Výdaje 1189 mld. Kč DP obcí a měst neporostou 125 mld. Kč (124 mld. Kč je očekáváno v tomto roce 2011) HDP +2,5% TESAŘ
Hlavní makroekonomické trendy II/II Spotřeba domácností +2% Spotřeba vlády -2% Inflace +3,5% Hlavní vliv má růst daní, zejména DPH Nezaměstnanost 6,5 % (mírný pokles) Mzdy a platy +4,4% Vysoké deficity vládního sektoru TESAŘ
Deficity státního rozpočtu v mld. Kč Ing. TESAŘ, mobil
DLUH VLÁDNÍHO SEKTORU TESAŘ
Zadluženost obcí, krajů a státu (mld. Kč) Kraje1,31, Obce Stát
ROZPOČET SAMOSPRÁVY NA ROK 2012
NA ČEM ZÁVISÍ PŘÍJMY A VÝDAJE Počet obyvatel Podnikatelé (živnostníci) Nemovitostech Velikost katastru Počet zaměstnanců Vlastní činnosti Provoz Majetek (odpisy) Lidé (platy a výdaje) Efektivita Investice Pozor - zvedá odpisy Ceny služeb PŘÍJMYVÝDAJE
Daňové příjmy obcí na rok 2012 Pokles 5 % nebudeme na výnosech r Velkým rizikem je růst daní spotřebních daní – obce neparticipují na růstu DPH TESAŘ oček index DPH59,961,564,4104,7 DPPO31,632,132,9102,5 DPFO32,43229,291,3 Celkem123,9125,6126,5100,7
Stagnace obcí, bujení státu
Stát řídí finanční diletanti, ale s vervou sobě vlastní. Luděk Tesař ZMĚNY S DOPADEM DO FINANCÍ SAMOSPRÁV TESAŘ
Novela RUD Velká změna přijde až v roce 2013 Rok 2012 je s drobnou změnou u DPH V roce 2013 nastanou tyto změny (dle plánu): Posílení z dotací ze SR o 7 mld. Kč Mění se kritéria: Váha prostého počtu obyvatel z 3% na 10% Nové kritérium „počet žáků“ (začleněn příspěvek na školství 1,5 mld. Kč) Váha koeficientů velikostní kategorie klesne z 94% na 80% TESAŘ
Novela RUD Finanční dopady do obcí: Růst výnosu minimálně o 1,2 tis. Kč na obyvatele Týká se obcí do 100 tis. obyvatel Tratí Praha, Brno, Ostrava a Plzeň TESAŘ
Mění se sociální agenda Klesne příspěvek na výkon SS z tohoto titulu Z rozpočtů měst odplynou sociální transfery Zůstane jen malá část TESAŘ
DPH Od 1. ledna 2012 snížená sazba z 10% na 14% Od 1. ledna 2013 jednotná sazba 17,5% snížená sazba z 14% na 17,5% základní poklesne z 20% na 17,5% Zvýšený výnos daně obce nepocítí Změna podílu na DPH obce z 21,4% na 19,93% kraje z 8,92% na 8,29% Růst nákladů samospráv TESAŘ
DPH Povinné registrace od obratu 750 tis. Kč za uplynulých 12 měsíců (nyní 1 mil. Kč) Týká se cca 10 tis. subjektů Růst výnosů se netýká se obcí, pouze SR – argumentem je důchodová „reforma“ TESAŘ
Účetnictví - změny Povinnost odepisovat majetek k Sjednocení povinností zejména se statistikou Rozvíjení metodické podpory Změny v konsolidaci se připravují a probíhají TESAŘ
Platební styk samospráv se státem Povinný účet u ČNB Teprve poté možný převod na účty u komerčních bank V rámci změny rozpočtových pravidel Účinnost dnem vyhlášení TESAŘ
ROZPOČTOVÝ VÝHLED A FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ
Rozpočtová pravidla a výhled Je třeba aby byl aktuální Na 2 až 5 let následující po roce, na který se sestavuje rozpočet, tedy 2013 až 2014 min. Hlavním cílem je zajistit aby samospráva dostála závazkům Obsahuje především: příjmy, výdaje, pohledávky a závazky Porušení pravidel je správní delikt Hrozí pokuta 1 mil. Kč (od krajského úřadu) TESAŘ
PRINCIP RACIONALIZACE OBCE NÁSTROJE Zaměstnanci Majetek Organizace, společnosti, úřad PROCESY Řídící Hlavní Podpůrné STANDARDY MĚŘITELNÉ CÍLE MĚŘITELNÉ VÝSLEDKY
DOPORUČUJI STADRADY Plánovat finance měst Plán je přípravou a koncepcí řízení ISO 9001 Statutární město Děčín Lanškroun, Králíky, Přeštice MČ Prahy 2 CAF VZDĚLÁVAT ZASTUPITELE TESAŘ
PŘÍLEŽITOSTI Dotace na racionalizace a kvalitu Kontaktujte mne Ing. Luděk Tesař Projekt SMO + M. C. TRITON VZDĚLANÝ ZASTUPITEL Zdarma vzdělat zastupitele přímo na úřadě města Kontakt Bc. Lucie Pancová, mobil: TESAŘ
REKAPITULACE A ZÁVĚR
Závěr – hrozby pro finance měst 1. Samospráva – budování nového majetku – nemáme na odpisy 2. Stagnace ekonomiky – hospodářská recese 3. Zásahy státu – redukce prostředků a změny, zejména růst nákladů růstem daní TESAŘ
TESAŘ – SEMINÁŘE Jihlava Liberec Zlín Ústí nad Labem Karlovy Vary Chomutov Hradec Králové České Budějovice Brno Praha Ostrava Pardubice Lze též objednat konání u vás na úřadě na míru s analýzou financí či také s výhledem.
Kontaktujte mne, rád vám pomohu. KONTAKT T E S A Ř WEB mail tel mobil: