ROZPOČTOVÝ VÝHLED ROZPOČET 2012 Sdružení tajemníků 24. září 2011 Špindlerův Mlýn.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

MAKROEKONOMICKÁ SITUACE V ČESKÉ REPUBLICE
Novela zákona č. 218/2000 Sb. – povinnost zřídit účty u ČNB
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
aneb Veřejné finance s citem Ing. Luděk Tesař
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Hospodářská politika státu
1 „Zájmy České republiky a přijetí společné měny“ Stav příprav v jednotlivých sektorech a úkoly pro další období Vladislav Flek vedoucí Organizačního výboru.
P ř íprava nového zákona o RUD Mgr. Petr Gazdík -starosta obce Suchá Loz -člen komise MF pro přípravu nového zákona o RUD.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ZÁKON O ROZPOČTOVÉM URČENÍ DANÍ č. 243/2000 Sb..  upravuje rozpočtové určení daně z přidané hodnoty, daní spotřebních, daní z příjmů, daně z nemovitostí.
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
Příprava nového zákona o rozpočtovém určení daní.
Mgr. Pavel PETR Katedra společenských věd VŠB - TUO
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Makroekonomické ukazatele
Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ing. Ivan Černý předseda Finanční komise SMO ČR.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
Obce jako oběť reforem? Obce jako oběť reforem? XIV. celostátní finanční konference 10. – 11. listopadu 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda SMO ČR Primátor.
Sněm Rady vysokých škol1 Ekonomické informace.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
„Realistický pohled na stav veřejných financí“ Ministerstvo financí ČR Praha květen 2010 Jan Zikl.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
ROZPOČTOVÉ URČENÍ DANÍ PRO OBCE
Financování kapitol státního rozpočtu II
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Návrh na změnu RUD (kompromisní návrh) Miroslav Kalousek, ministr financí ČR.
STATUTÁRNÍ MĚSTO CHOMUTOV Ing. Jan Mareš Závěrečný účet města za rok 2013.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
“Analýza agend a optimalizace výkonu státní správy v resortu životního prostředí” Aleš Vokál Ministerstvo životního prostředí.
Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Vybraná problematika činnosti Svazu měst a obcí České republiky Mgr. Ludmila Němcová Ing.
Porada ředitelky Krajského úřadu JMK s tajemnicemi a tajemníky obecních úřadů obcí typu I, II, III Brno, 10. prosinec 2015.
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ekonomická část (oddělení nepřímých nákladů) 10. dubna 2013 Ing. Michaela Stříbrná vedoucí odd.finan.nepř.nákladů
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Hospodaření fakultních nemocnic a dalších přímo řízených organizací v roce 2010 (11 FN + IKEM, NNH, MOÚ, ÚPMD)
1 Vývoj hlavních makroekonomických indikátorů české ekonomiky a jejich predikce I. Zdroj: Predikce makroekonomického vývoje na rok 2004, MFČR, 2004.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
1.1. Vývoj dávek nemocenského pojištění v ČR v letech 1993 – 2010 v kontextu hospodářského cyklu Ing. Yvona Legierská.
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
1 ČLFA  založena 1991 (ALS ČSFR, ALS ČR, ČLFA)  42 členů  cíle:  prosazuje prostředí vhodné pro rozvoj leasingu, úvěrů a factoringu  těžištěm je financování.
Teorie a praxe rozvoje měst a obcí
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
Soustava veřejných rozpočtů
Hospodaření obcí v roce 2016
Tisková konference ČMKOS
Příjmy a výdaje SR.
VLIV ZÁKONA O ROZPOČTOVÉ ODPOVĚDNOSTI NA ZADLUŽOVÁNÍ OBCÍ
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Hospodářská politika státu
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování OE
Tisková konference ČMKOS
Návrh rozpočtu kapitoly MŠMT na rok 2019 v Kč ve stavu projednaném vládou dne bez podílu výdajů od EU   Vládní návrh rozpočtu MŠMT na rok.
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

ROZPOČTOVÝ VÝHLED ROZPOČET 2012 Sdružení tajemníků 24. září 2011 Špindlerův Mlýn

Ing. Luděk Tesař  1998 – 2006 Ministerstvo financí  2002 – 2006 Úřad vlády ČR  2006 – 2007 Pardubický kraj  Regionservis, spol. s r.o.  od 2010WWW.CITYFINANCE.CZ

DOPORUČUJI SLUŽBY

SLUŽBY K ROZPOČTU A VÝHLEDU  Obsahuje analýzu financí  Uvádí doporučení  Závazné ukazatele rozpočtů  Informuje o slabých a silných stránkách financí, ohroženích a příležitostech  Srozumitelný samosprávě  Vypočítané DP na 2012  Výhled DP do roku 2014  Uvádí časové řady ekonomických dat za posledních min. 10 let  Reaguje na legislativní změny  Avízo o finančním zdraví  Uvádí data novely RUD ROZPOČTOVÝ VÝHLED VÝPOČET DAŇOVÝCH PŘÍJMŮ

WWW. CITYFINANCE.CZ OBJEDNÁVKY A INFORMACE

Východiska výhledu financí  Přijmout rozdílnou strategii při změně RUD tzv. velké novele od 2013  Jinou města a obce do 50 tisíc obyvatel - pozitivní  Statutární města – nulový  Jinou Praha, Brno, Ostrava a Plzeň – negativní

Východiska výhledu financí  Přijmout rozdílnou strategii při změně RUD  Jinou statutární města, jinou města a obce  Rok 2012 a 2013 – velká novela až od 2013  Ohrožení financí obcí:  SAMOSPRÁVA – zejména budování nového majetku – nemáme na odpisy a děláme dluhy  Stagnací ekonomiky – hospodářská recese  Zásahy státu – redukce prostředků a změny  Růst nákladů

VÝVOJ EKONOMIKY

Hlavní makroekonomické trendy I/II  Není konec krize  Riziko – vazba ČR na nestabilní Eurozónu  Deficit SR na rok 2012 je 105 mld. Kč  Příjmy 1084 mld. Kč  Výdaje 1189 mld. Kč  DP obcí a měst neporostou 125 mld. Kč (124 mld. Kč je očekáváno v tomto roce 2011)  HDP +2,5% TESAŘ

Hlavní makroekonomické trendy II/II  Spotřeba domácností +2%  Spotřeba vlády -2%  Inflace +3,5%  Hlavní vliv má růst daní, zejména DPH  Nezaměstnanost 6,5 % (mírný pokles)  Mzdy a platy +4,4%  Vysoké deficity vládního sektoru TESAŘ

Deficity státního rozpočtu v mld. Kč Ing. TESAŘ, mobil

DLUH VLÁDNÍHO SEKTORU TESAŘ

Zadluženost obcí, krajů a státu (mld. Kč) Kraje1,31, Obce Stát

ROZPOČET SAMOSPRÁVY NA ROK 2012

NA ČEM ZÁVISÍ PŘÍJMY A VÝDAJE  Počet obyvatel  Podnikatelé (živnostníci)  Nemovitostech  Velikost katastru  Počet zaměstnanců  Vlastní činnosti  Provoz  Majetek (odpisy)  Lidé (platy a výdaje)  Efektivita  Investice  Pozor - zvedá odpisy  Ceny služeb PŘÍJMYVÝDAJE

Daňové příjmy obcí na rok 2012  Pokles 5 % nebudeme na výnosech r  Velkým rizikem je růst daní  spotřebních daní – obce neparticipují na růstu DPH TESAŘ oček index DPH59,961,564,4104,7 DPPO31,632,132,9102,5 DPFO32,43229,291,3 Celkem123,9125,6126,5100,7

Stagnace obcí, bujení státu

Stát řídí finanční diletanti, ale s vervou sobě vlastní. Luděk Tesař ZMĚNY S DOPADEM DO FINANCÍ SAMOSPRÁV TESAŘ

Novela RUD  Velká změna přijde až v roce 2013  Rok 2012 je s drobnou změnou u DPH  V roce 2013 nastanou tyto změny (dle plánu):  Posílení z dotací ze SR o 7 mld. Kč  Mění se kritéria: Váha prostého počtu obyvatel z 3% na 10% Nové kritérium „počet žáků“ (začleněn příspěvek na školství 1,5 mld. Kč) Váha koeficientů velikostní kategorie klesne z 94% na 80% TESAŘ

Novela RUD  Finanční dopady do obcí:  Růst výnosu minimálně o 1,2 tis. Kč na obyvatele  Týká se obcí do 100 tis. obyvatel  Tratí Praha, Brno, Ostrava a Plzeň TESAŘ

Mění se sociální agenda  Klesne příspěvek na výkon SS z tohoto titulu  Z rozpočtů měst odplynou sociální transfery  Zůstane jen malá část TESAŘ

DPH  Od 1. ledna 2012 snížená sazba z 10% na 14%  Od 1. ledna 2013 jednotná sazba 17,5%  snížená sazba z 14% na 17,5%  základní poklesne z 20% na 17,5%  Zvýšený výnos daně obce nepocítí  Změna podílu na DPH obce z 21,4% na 19,93% kraje z 8,92% na 8,29%  Růst nákladů samospráv TESAŘ

DPH  Povinné registrace od obratu 750 tis. Kč za uplynulých 12 měsíců (nyní 1 mil. Kč)  Týká se cca 10 tis. subjektů  Růst výnosů se netýká se obcí, pouze SR – argumentem je důchodová „reforma“ TESAŘ

Účetnictví - změny  Povinnost odepisovat majetek k  Sjednocení povinností zejména se statistikou  Rozvíjení metodické podpory  Změny v konsolidaci se připravují a probíhají TESAŘ

Platební styk samospráv se státem  Povinný účet u ČNB  Teprve poté možný převod na účty u komerčních bank  V rámci změny rozpočtových pravidel  Účinnost dnem vyhlášení TESAŘ

ROZPOČTOVÝ VÝHLED A FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ

Rozpočtová pravidla a výhled  Je třeba aby byl aktuální  Na 2 až 5 let následující po roce, na který se sestavuje rozpočet, tedy 2013 až 2014 min.  Hlavním cílem je zajistit aby samospráva dostála závazkům  Obsahuje především: příjmy, výdaje, pohledávky a závazky  Porušení pravidel je správní delikt  Hrozí pokuta 1 mil. Kč (od krajského úřadu) TESAŘ

PRINCIP RACIONALIZACE OBCE NÁSTROJE  Zaměstnanci  Majetek  Organizace, společnosti, úřad PROCESY  Řídící  Hlavní  Podpůrné STANDARDY MĚŘITELNÉ CÍLE MĚŘITELNÉ VÝSLEDKY

DOPORUČUJI STADRADY  Plánovat finance měst  Plán je přípravou a koncepcí řízení  ISO 9001  Statutární město Děčín  Lanškroun, Králíky, Přeštice  MČ Prahy 2  CAF  VZDĚLÁVAT ZASTUPITELE TESAŘ

PŘÍLEŽITOSTI  Dotace na racionalizace a kvalitu  Kontaktujte mne Ing. Luděk Tesař  Projekt SMO + M. C. TRITON VZDĚLANÝ ZASTUPITEL  Zdarma vzdělat zastupitele přímo na úřadě města  Kontakt Bc. Lucie Pancová, mobil:  TESAŘ

REKAPITULACE A ZÁVĚR

Závěr – hrozby pro finance měst 1. Samospráva – budování nového majetku – nemáme na odpisy 2. Stagnace ekonomiky – hospodářská recese 3. Zásahy státu – redukce prostředků a změny, zejména růst nákladů růstem daní TESAŘ

TESAŘ – SEMINÁŘE Jihlava Liberec Zlín Ústí nad Labem Karlovy Vary Chomutov Hradec Králové České Budějovice Brno Praha Ostrava Pardubice Lze též objednat konání u vás na úřadě na míru s analýzou financí či také s výhledem.

Kontaktujte mne, rád vám pomohu. KONTAKT T E S A Ř WEB mail tel mobil: