Koncepce rozvoje knihoven na léta 2016 - 2020 s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Plzeň 12.11.2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
E-Česko 2006 Státní informační a komunikační politika Praha Vladimír Mlynář.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
„Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech“
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Spolupráce lokálních institucí Seminář Komunitní role veřejných knihoven ZLÍN
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky & Ministerstvo vnitra Ing. Jaroslav Svoboda
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
Informace o přípravě Integrovaného operačního programu  Ministerstvo kultury  Ministerstvo informatiky Vít Richter Národní knihovna ČR
Jaký byl Březen měsíc internetu 2005? 20. dubna 2005 Vít Richter Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Národní knihovna ČR Tel: ,
Internetizace knihoven a SROP Roman Giebisch Vědecká knihovna v Olomouci.
Informační kulturní portál
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
Komunitní a otevřená škola
Koncepce internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS 2004.
Využití infrastruktury školské sítě pro internetizaci obcí Daniel Dočekal.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
9. Knihovna jako centrum komunitních aktivit a kreativity 14. Knihovna jako garant přístupu k internetu 15. Regionální funkce 16. Aktualizovat a zavést.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Příprava koncepce rozvoje knihoven v ČR na léta 2011 – 2014 Vít Richter Národní knihovna ČR Goetheinstitut Praha
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
Koncepce rozvoje knihoven na léta s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Sekce veřejných knihoven SKIP
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 26. srpna 2016.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Kvalita života Chybí zázemí pro setkávání lidí Chybí setkávání a společně trávený čas lidí, jako prostředek komunikace, posilování sociálních vazeb atd.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Nová témata v SCLLD Mgr. Jiří Hrubý MAS Bobrava, z.s.
Kvalita života Chybí zázemí pro setkávání lidí Chybí setkávání a společně trávený čas lidí, jako prostředek komunikace, posilování sociálních vazeb atd.
Duben 2013 Odbor informatiky KrÚ JMK Výzva č. 08 Integrovaného operačního programu na Integrovaného operačního programu na Rozvoj služeb eGovernmentu v.
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
Analytická část MAP pro SO ORP Český Brod
Prevence domácího násilí na vládní úrovni
MAP – Místní akční plán ORP RK
Integrovaný regionální operační program
Strategické řízení a plánování
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Metodické centrum pro výstavbu a rekonstrukci knihoven
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Název projektu: Ve škole po škole
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Polytechnické vzdělávání v praxi
Ing. Stanislava Správková
Aktuální informace o projektu
Klíčové aktivity projektu
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Transkript prezentace:

Koncepce rozvoje knihoven na léta s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Plzeň

Obsah Státní kulturní politika na léta 2015 – 2020 a její implementace Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020

Plán implementace Státní kulturní politiky na léta (s výhledem do roku 2025) Na co chceme (potřebujeme) finanční podporu ze státního rozpočtu?

Hlavní oblasti 1.Podpora vzdělávací role knihoven 2.Podpora výstavby a rekonstrukce knihoven 3.Odstraňování bariér, spolupráce, efektivnost 4.Podporovat akviziční činnost knihoven 5.Digitalizace knihovních fondů 6.Trvalé uchování tradičních a digitálních dokumentů 7.Služby knihoven v digitálním prostředí 8.Pracovníci – jejich vzdělávání a odměňování

Hlavní oblasti Podpora vzdělávací role knihoven Čtenářská, informační, digitální gramotnost, občanské vzdělávání Podpora výstavby a rekonstrukce knihoven Metodické centrum Dotační program na podporu výstavby knihoven IROP – krajské knihovny, MAS Novostavba Národní knihovny ČR Odstraňování bariér Spolupráce, služby pro specifické skupiny, dostupnost služeb v digitálním prostředí Ekonomická efektivnost, kvalita, zpětná vazba Pokračování ROI Benchmarking knihoven Standard VKIS Průzkumy čtenářství dospělých, dětí a mládeže

Podporovat akviziční činnost knihoven Dotační programy na podporu doplňování knihovních fondů Zajištění elektronických informačních zdrojů pro veřejnost Zajištění elektronických informačních zdrojů pro VaV, Národní licenční centrum Vybudování „depozitní knihovny“

Trvalé uchování knihovních fondů tradičních dokumentů Realizace Koncepce trvalého uchování knihovních fondů tradičních dokumentů v knihovnách ČR Vybudování ústřední depozitní knihovny Prosazení depozitního ukládání v systému českých knihoven včetně legislativních úprav Založení mezioborového metodického centra konzervace novodobých dokumentů, hromadné odkyselení knihovních fondů Standardy pro bezpečné uložení a ochranu knihovních fondů pro různé typy knihoven Koordinovaná systematické archivace digitálních dokumentů na fyzických médiích ve fondech knihoven

Digitalizace knihovních fondů Pokračování digitalizace knihovních fondů Vybudování Metodického centra digitalizace knihovních dokumentů, koordinace, standardizace digitalizace v knihovnách Koordinace digitalizace – NDK, krajské knihovny, specializované knihovny, propojení Registru digitalizace a Souborného katalogu ČR

Dlouhodobé uchování digitálních dokumentů Národní koncepce dlouhodobé ochrany digitálních dat Legislativní úprava trvalé ochrany digitálních dat v knihovnách Zřízení metodického centra pro dlouhodobou ochranu digitálních dat Podpora open source řešení systému na dlouhodobou ochranu pro malé a střední instituce Zajištění rozvoje a provozu systému LTP Národní knihovny ČR Zřízení garantovaného datového centra pro zajištění bitové a logické ochrany digitálních dat knihoven Budování sítě certifikovaných úložišť v jednotlivých knihovnách Vytvořit podmínky pro certifikaci repozitářů

Uchování národního kulturního dědictví vzniklého v elektronické podobě Zajištění rozvoje a provozu systému WebArchiv včetně systému trvalého uchování Legislativní zajištění web-harvestingu Zavedení povinného výtisku elektronických publikací Návrh legislativní úpravy povinného výtisku elektronických publikací E-depozit (systém správy povinného výtisku elektronických publikací) Efektivní model konsorciálního přístupu k elektronickým zdrojům Zavedení sdíleného zpracování elektronických dokumentů, identifikátorů, retrospektivní katalogizace. Identifikační služby persistentních identifikátorů pro born digital dokumenty

Uchování a zpřístupnění národního zvukového dědictví Koncepce ochrany a zpřístupnění zvukových dokumentů jako významné součásti kulturního dědictví Vybudování metodického a digitalizačního centra pro záchranu zvukových dokumentů v Moravské zemské knihovně ve spolupráci s Národním muzeem Zajistit dlouhodobé úložiště pro uchování a zpřístupnění zvukových dat v rámci resortního LTP systému Provozovat a rozvíjet portál Národní fonotéka

Zpřístupnění výsledků digitalizace Centrální portál knihoven Podpora rozvoje digitálních knihoven Rozvíjet systém zpřístupnění digitálního obsahu Kramerius, Česká digitální knihovna, Manuscriptorium Standardizace, vytvoření otevřeného rozhraní (API) pro přístup Rozvoj webových a mobilních aplikací Centrální systém zpřístupnění děl nedostupných na trhu a dalších e- dokumentů Metodika pro práci s osiřelými Podpora tvorby systémů regionálních informací -bibliografických, faktografických, plnotextových, multimediálních) Uzavírání licencí a zpřístupnění digitálních dokumentů

Vzdělávání pracovníků knihoven Naplnit Koncepci celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven Zavést akreditovaný systém celoživotního vzdělávání pracovníků knihoven Metodika pro systém kreditů, vzor kariérního řádu pro různé typy knihoven Zpracování obsahové náplně a metodik kurzů pro dílčí profese „Knihovník“ včetně kurzů e-learningu Realizace kurzů v rámci dotačního programu VISK, vzdělávání v rámci tzv. regionálních funkcí knihoven a vzdělávacích aktivit knihoven pro veřejnost Vytvořit motivační systém v knihovnách včetně zavedení nefinančních odměn a benefitů

Platového ocenění zaměstnanců kulturního sektoru Analyzovat platové podmínky zaměstnanců v péči o kulturní dědictví a zavést opatření vedoucí k jejich adekvátnímu odměňování Návrh změny platových předpisů a navýšení limitu finančních prostředků pro odměňování zaměstnanců kulturního sektoru Realizace zpracování studie o platech zaměstnanců kulturního sektoru a stanovení jednoznačných pravidel pro stanovení rozpočtových limitů na platy zaměstnanců kulturního sektoru a jednotlivých příspěvkových organizací Ministerstva kultury ČR Aktualizovat katalog prací v profesi knihovník a propojit ho s vytvářenou Národní soustavou povolání a kvalifikací Zajistit dostatečný objem zdrojů na nadtarifní složky mzdy (minimálně 30 %) pro instituce v oblasti kultury, aby se mzda mohla stát skutečně motivačním faktorem

Související strategické materiály Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR Podporovat a rozvíjet práci škol, školských zařízení a knihoven jako center celoživotního učení Podpora a rozvoj škol a knihoven jako center celoživotního učení Zmapováním situace týkající se realizace dalšího vzdělávání ve školách, školských zařízeních a dalších mimoškolních zařízeních (v knihovnách, muzeích, vzdělávacích střediscích apod.)

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Podporovat vypracování účinných informačních strategií zaměřených na děti a mládež včetně informačních kampaní Rozšiřovat informační síť pro mládež s využitím podpory krajských úřadů, obcí, škol a školských zařízení, nestátních neziskových organizací, knihoven a dalších kulturních institucí za účelem umožnění rovného přístupu k informacím Usnadňovat přístup k informacím metodami a formami vhodnými a uživatelsky atraktivními pro děti a mládež Podporovat iniciativy a aktivity vedoucí k rozvoji kompetencí dětí a mládeže pro práci s informacemi Podporovat zavádění nových technologií a rovný přístup dětí a mládeže k jejich aktivnímu využívání

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Podporovat rozvoj organizací pracujících v neformálním a zájmovém vzdělávání Podporovat organizace pracující s dětmi a mládeží s důrazem na inkluzivní přístup a mezigenerační dialog Získávat a vzdělávat odborníky, kteří povedou děti a mládež ke smysluplnému využívání moderních technologií Podporovat výzkum v oblasti využívání volného času dětí a mládeže a reflektovat výstupy výzkumů v politice mládeže Vytvářet příležitosti pro další vzdělávání pracovníků pracujících s dětmi a mládeží v oblasti zájmového a neformálního vzdělávání

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Zlepšovat a rozšiřovat spolupráci škol a školských zařízení s knihovnami, muzei a dalšími organizacemi a institucemi v rámci společných projektů Podporovat využívání informačních a komunikačních technologií k aktivnímu trávení volného času Podporovat rozvoj kritického myšlení dětí a mládeže při vyhodnocování informací o nabídce volnočasových aktivit Podporovat mezigenerační a mezi vrstevnický dialog v oblasti trávení volného času Podporovat vytváření příležitostí pro smysluplné a aktivní trávení volného času dětí a mládeže vycházejících z jejich potřeb Podporovat nabídku akcí, které podněcují využívání kreativního a inovativního potenciálu dětí a mládeže

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Zlepšovat přístup dětí a mládeže s omezenými příležitostmi k informacím způsobem pro ně dostupným Podporovat využití potenciálu kulturních, společenských a vzdělávacích center k poskytování příležitostí k neformálnímu vzdělávání Podporovat informovanost dětí, mládeže a široké veřejnosti o rizikových mediálních obsazích a o vhodnosti konkrétních mediálních obsahů pro jednotlivé věkové kategorie dětí a mládeže Podporovat školy, školská zařízení a kulturní instituce ve vytváření vzdělávací nabídky zaměřené na porozumění médiím a její aktivní užívání Podporovat vhodnost i vyváženost zapojování nových informačních technologií při práci s dětmi a mládeží

Koncepce podpory mládeže na období 2014 – 2020 Zvyšovat informovanost o autorských právech Rozvíjet kompetence dětí a mládeže pro kreativní vytváření vlastních mediálních obsahů Využít potenciál sítě knihoven případně i jiných kulturních institucí jako přirozených komunitních center v obcích Podporovat projekty spolupráce škol a školských zařízení s knihovnami a dalšími kulturními institucemi pro rozvoj čtenářské gramotnosti dětí a mládeže Podporovat kampaně na rozvoj čtenářství a společenské prestiže četby Podporovat dostupnost služeb knihoven a kulturních zařízení ve městech i na venkově Vzbuzovat zájem dětí a mládeže o specifika vlastního regionu, včetně tradic a zvyků většinové společnosti i sociálních, etnických i kulturních menšin Podporovat vzdělávací projekty zaměřené na poznávání historie, tradic a kultury

Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 Zpracovat šetření o možnostech rozšíření U3V mimo stávající místa poskytování této formy vzdělávání, zvláště s orientací na využití sítě veřejných knihoven ČR Podporovat zaměření místních organizací na virtuální U3V a rozvíjet trénování paměti a dalších oblastí neformálního učení seniorů v městských a obecních knihovnách

Národní akční plán podporující pozitivní stárnutí pro období let 2013 až 2017 Motivovat mateřské, základní a střední školy a knihovny ke každoročnímu otevření jednoho dne seniorům Podpořit rozvoj multigeneračních center poskytujících zázemí pro setkávání napříč věkovými a sociálními skupinami, které zprostředkovávají vzdělávací, zájmové a další aktivity a služby Připravit metodiku pro práci městských a obecních knihoven zaměřenou na posilování sociálních vazeb a snášenlivosti v místní komunitě a na rozvíjení mezigeneračního dialogu dětí, mládeže a seniorů. Doplnit vzdělávání knihovníků o příslušnou oblast

Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 – 2020 Prostřednictvím knihoven zajistit přístup k internetu, k prostředkům ICT a k digitálnímu obsahu pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. Kontinuálně se obnovuje infrastruktura knihoven potřebná pro přístup k digitálnímu obsahu Podpora přístupu těchto osob k dostupným bezplatným veřejným sítím (např. v knihovnách) Meziročně se zvyšuje dostupnost knihoven, digitálních center a mobilních učeben pro osoby ohrožené sociálním a digitálním vyloučením a zlepšuje se vybavení knihoven potřebnými technologiemi umožňujícími přístup k digitálnímu obsahu  Mezigenerační vzdělávací programy, mobilní učebny, vytváření učebních středisek pro digitální vzdělávání v místech, kde se lidé každodenně shromažďují (školy, knihovny, muzea, areály pro trávení volného času).

Koncepce rozvoje knihoven na léta s výhledem do roku 2025 Inspirace a zdroje PhDr. Vít Richter, Plzeň