Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Oborová praxe ZŠ MOHELNO Zpracoval: KAREL MALÝ 5.3.-16.3. 2007
2
úvod Praxi jsem si odbyl na základní škole v Mohelně. Na této škole jsem prožil krásných a bezstarostných devět let mého života, takže když jsem se rozhodoval o místě vykonání praxe volba byla jasná. Výtvarnou výchovu na této mikroregionální škole vyučují dvě paní učitelky a i přes jejich jiné aprobace ( český jazyk, občanská výchova a hudební nauka, anglický jazyk) musím uznat,že byly velice kreativní a ochotné mi v mé začínající profesi pomoci. Ve škole se výtvarná výchova vyučuje jedenkrát dvě hodiny týdně, přičemž každý ročník se sestává ze dvou tříd.
3
První dny jsem si netroufal ještě odučit ani minutu, tak jsem chodil nejprve na hospitace a když jsem viděl, že si na mě žáci a zejména žákyně zvykli, tak jsem si to vyzkoušel i od kantorského stolku…
4
Svoji výuku jsem si rozdělil na dvě věkové skupiny a to na žáky šestých a sedmých tříd a na žáky osmých a deváté třídy.
5
Mladší žáci S žáky šestých tříd jsem se pokoušel dělat a pracovat s technikami a materiály přímo dostupnými ve škole a skromném kabinetě výtvarné výchovy. S žáky jsme si vyzkoušeli práci na hrnčířském kruhu. Nakonec všichni udělali popelníky… A velký úspěch sklidil sešit s japonskými skládačkami s papíru, do kterých byly děti tak zabrány, že nás musela přerušit až paní učitelka zeměpisu, když vešla do třídy…
9
A druhý týden kreslili a malovali na téma co se mi honí hlavou. Bohužel nemám tuto práci fotodokumentovanou. Fantazie některých dětí nezná mezí…. A protože jsme pořád na vesnici, té se honilo hlavou ježdění na koni, tomu samopaly, tomu zase jitrnice a škvarky z víkendové zabíjačky. Myslím, že tato práce je bavila a mohli se uvolnit a pustit svoji fantazii z jinak přísného vyučovacího stylu paní učitelky.
10
Sedmá třída Na žáky sedmé třídy jsem si nachystal výrobu olejového papíru a následnou výrobu japonské vazby, která se nám protáhla po dobu 14 ti dnů. Každý žák si posléze odnesl knížku s autorským listem od každého spolužáka podepsaného. Z této práce jsem měl velice dobrý pocit, protože jsem na žácích viděl jak je práce baví a chtějí, aby právě jejich papíry byly ozdobou kamarádovy vazby. Studenti to i mezi sebou kontrolovali, takže motivace byla velká.
11
Osmá třída S žáky osmých tříd jsem zkusil kreslit portrét. Před osmou třídou jsem byl varován předem, ale stejně předčili moje očekávání. Třída se sestávala z dvaceti chlapců a jedné dívenky. Po úvodním slovu o tématu a navozením slov jako busta, anfas, halb anfas, profil, kánon, atd. Jsem rozdal rudky a společně jsme vybrali model. Jen sem stačil dojít do kabinetu pro papíry, už byly veškeré rudky vystříleny po nemohoucím modelu. Nicméně po prvopočátečním nezdaru sem se s žáky docela uklidnil. Nakonec jsem si kresbu střihl taky a získal jsem jejich nehynoucí obdiv. V závěru hodiny si největší výtečníci nechali od spolužáků zavázat oči a před třídou se museli nakreslit na tabuli a kamarádi jim radili co a zda jim ještě na portrétu chybí.
12
Následující týden si měli donést kladívko a železný odpad jako jsou různé pružiny, drátky, hřebíčky, šrouby, vruty… Zkusili jsme aktivní grafiku. Téma jsem zadal : krajina, ve které bych chtěl jednou žít… Myslím si, že pan ředitel nebyl tak nadšený pílí žáků a s jakou vervou destruovali plastovou matrici, asi celá škola musela slyšet naši práci, ale radost dětí z čisté tvorby byla vidět, tak i ostatní učitelé museli chtě, nechtě přimhouřit oči. Bylo vidět, že se s takovou netradiční technikou nikdy nesetkali, přesto vznikli zajímavé díla. O které se starali a hlídali si je jako oko v hlavě.
13
Obrazová část
18
Devátá třída Pro devátou třídu jsem si nachystal dataprojekci obrázků uměleckých děl, ne všem tak známých, jak jsem zjistil letmým testem. Na stěnu jsem promítal obrazy a žáci měli za úkol se určitým způsobem zapojit, či zakomponovat do děje na stěně. V celé místnosti bylo přítmí a to navozuje pocity odvahy, které jsem ze začátku trochu postrádal. Ovšem po několika minutách se figuranti za velkých aplausů jen hrnuli a střídali, že ani nechtěli přestávku. Když došli moje materiály, tak všichni ochotně navrhovali co mam stáhnout z internetu… Nakonec sem s tak obávanými deváťáky strávil asi nejhezčí chvíle během celé praxe
19
Obrazová část
24
Nevím, jestli bych chtěl být někdy učitelem, ale ta práce mě bavila i přes to posedávání s věčně znuděnými a životem otrávenými pedagogy. I na žácích jsem viděl, že je těch „jiných“ čtrnáct dní bavilo. A potkávat je a slýchat: „dobrý den pane učiteli“ se taky člověku vryje do paměti.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.