Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úloha 1 Měření vzdálenosti pomocí ultrazvuku na vstupu mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úloha 1 Měření vzdálenosti pomocí ultrazvuku na vstupu mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013."— Transkript prezentace:

1 Úloha 1 Měření vzdálenosti pomocí ultrazvuku na vstupu mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013

2 Zadání úlohy Sestavit zařízení, které bude měřit vzdálenost nejbližšího předmětu před senzorem. V případě výskytu předmětu, vypíše program na displeji mikropočítače NXT informaci o vzdálenosti. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Úlohu lze použít např. jako hlídač určitého malého prostoru v oblastech měření vzdálenosti i bez přítomnosti světla.

3 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás Navrhnout algoritmus pro uvedenou úlohu - Sestavit zařízení z komponent podle zadání (mikropočítač NXT, ultrazvukový senzor) - Připojit senzor k mikropočítači - Naprogramovat mikropočítač NXT - Otestovat systém, zapsat hodnoty do tabulky - Provést změny nastavení – konfigurace Postup

4 Vstupní zařízení: Ultrazvukový senzor Výstupní zařízení Displej mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Použité díly

5 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Algoritmus

6 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace

7 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace

8 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace

9 Spustíme vývojové prostředí LEGO MINDSTORMS Education NXT Programming V záložce File vybereme možnost New a vytvoříme nový projekt Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

10 V pravé části programu se nachází nástrojová lišta s programovými komponenty Nástrojová lišta obsahuje tři záložky, zvolíme prostřední – Kompletní zobrazení Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

11 Flow Loop Smyčka je část kódu, který se opakuje, pokud je splněna podmínka Smyčka se nachází v záložce Flow pod tlačítkem s názvem Loop Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Smyčka

12 Klikneme-li levým tlačítkem myši na programovatelný prvek, vyvoláme nabídku vlastností Control – Nastaví podmínku, kdy se má smyčka opakovat  Forever – Běží do nekonečna  Sensor – Běží pokud je na určitém sensoru daná hodnota  Time – Běží po určitý čas  Count – Běží po určitý počet opakování  Logic – Běží pokud má proměnná danou hodnotu Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Vlastnosti smyčky

13 Flow Loop Pro čtení dat ze senzoru opakovaně použijeme smyčku Z panelu nástrojů vložíme komponent Smyčka do vlákna programu Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

14 SensorUltrasonic sensor Senzorový prvek umožnuje číst data ze sensoru Ultrazvukový sensor se nachází v záložce Sensor pod tlačítkem s názvem Ultrasonic sensor Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Sensor - Ultrazvuk

15 Klikneme-li levým tlačítkem myši na programovatelný prvek, vyvoláme nabídku vlastností Port – Nastaví port, na kterém se nachází senzor Compare – Nastaví měřenou vzdálenost Show – Nastaví zda měřenou hodnotu dostáváme v palcích nebo v centimetrech Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Vlastnosti Sensor - Ultrazvuk

16 SensorUltrasonic sensor Vložíme ultrazvukový senzor do smyčky Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

17 Klikneme na něj levým tlačítkem a nastavíme: 1.Nastavíme port, na kterém se nachází senzor 2.O Comapre se nezajímáme, chceme pouze číst hodnotu 3.Nastavíme výstupní hodnotu v centimetrech Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

18 Chceme-li zobrazovat hodnotu, kterou přečteme ze senzoru, použijeme prvek Display Tento prvek se nachází v záložce Action pod tlačítkem s názvem Display Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem ActionDisplay

19 Klikneme levým tlačítkem myši na programovatelný prvek a vyvoláme nabídku vlastností Action – Text – Nastaví display pro zobrazování textu Clear – Nastaví, zda se má celá obrazovka překreslit Text – Nastaví text, který se má zobrazit Position – Nastaví pozici textu Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Vlastnosti Display

20 ActionDisplay Vložíme display do vlákna programu, do smyčky, za komponentu ultrasonického senzoru Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

21 Klikneme na něj levým tlačítkem a nastavíme: 1.Nastavíme Action na Text 2.Zaškrtneme možnost Clear 3.Vymažeme textové pole 4.Zvolíme Line 1 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

22 Každý prvek má panel proměnných hodnot, ten zobrazíme levým kliknutím na zvýrazněnou plochu Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s proměnnými

23 Výstupní port Distace (číslo): Poskytuje hodnotu vzdálenosti, kterou mění senzor Vstupní/Výstupní port Text (text): Nastaví hodnotu, která se bude zobrazovat na displeji Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s proměnnými

24 Vzhledem k tomu, že port Distance u Ultrasonického senzoru poskytuje číslo a port Text u prvku display vyžaduje text, musíme použít převodník, pomocí kterého převedeme číslo na text. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s proměnnými

25 Pro převod čísla na text použijeme prvek Number to Text Nachází se v záložce Advenced pod tlačítkem s názvem Number to Text Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Seznámení s prvkem Advenced Převodník Number to Text

26 Vložíme prvek Number to Text do vlákna programu, do smyčky mezi prvky Sensor a Display. Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

27 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program „Přípojné body“ proměnných hodnot můžeme spojovat pomocí kliknutí levým tlačítkem na „Přípojné body“, které chceme spojit. 1.Spojíme výstupní hodnotu senzoru Distace s vstupní číselnou hodnotou prvku Number to Text

28 Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program 1.„Přípojné body“ proměnných hodnot můžeme spojovat pomocí kliknutí levým tlačítkem na „přípojné body“, které chceme spojit. 2.Spojíme výstupní hodnotu senzoru Text vstupní hodnotou prvku Text prvku Display

29 Program je dokončen, už ho stačí jen nahrát tlačítkem PLAY Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace - Program

30 Spustíme program Na displeji se zobrazí vzdálenost v centimetrech (cm) Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Postup realizace 56 cm

31 Provedeme měření událostí ve svém okolí (vzdálenost spolužáka, výšku třídy, velikost lavice atd.) Výsledky zapíšeme do tabulky Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Popis výstupu

32 Děkuji za pozornost Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Po provedení úlohy ukliďte pracoviště a zkontrolujte, zda máte všechny zapůjčené součástky.

33 Použité zdroje a literatura Projekt CZ.1.07/1.1.16/ Bc. Štěpán Janás 2013 Všechna díla jsou z dílny autora.


Stáhnout ppt "Úloha 1 Měření vzdálenosti pomocí ultrazvuku na vstupu mikropočítače Projekt CZ.1.07/1.1.16/01.0030 Bc. Štěpán Janás 2013."

Podobné prezentace


Reklamy Google