Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Cestovní ruch světa – opakování Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Cestovní ruch světa – opakování Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr."— Transkript prezentace:

1 Cestovní ruch světa – opakování Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Markéta Kraváčková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /1 AutorMgr. Markéta Kraváčková Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ZCR/4-PV-2/10 Název DUMCestovní ruch světa – opakování Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP63-41-M/01 Obor vzděláváníManagement hotelových a turistických služeb Vyučovací předmětZeměpis cestovního ruchu Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 18 – 19 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: opakovací kvízy na téma cestovní ruch světa Vybavení, pomůckyDataprojektor, atlas světa Klíčová slova CR světa, zdrojové a cílové oblasti CR, kvízy – Amerika, Evropa, Afrika, Austrálie a Oceánie, Asie Datum

3 Náplň výuky Cestovní ruch světa Zdrojové a cílové oblasti CR Nové divy světa Kvíz – Amerika Doplňovačka – Austrálie a Oceánie Spojovačka – Evropa Přesmyčky – Afrika Památky – Asie Cestovní ruch světa – opakování

4 Cestovní ruch světa Ve druhé polovině 20. století se cestovní ruch stal významným společenským, kulturním i ekonomickým jevem. Hlavní důvody rozvoje CR: - vzrůst životní úrovně ve vyspělých zemích (vyšší platy, více dovolené) - rozvoj letecké a silniční dopravy (dálnice) - mírová situace po II. světové válce Rozložení hlavních destinací světa je nerovnoměrné, což souvisí s uplatněním různých lokalizačních, selektivních a realizačních předpokladů

5 Zdrojové a cílové oblasti CR Oblasti CR jsou ve světě rozloženy nerovnoměrně (závislost na předpokladech CR). Zdrojové oblasti – oblasti, státy, odkud pochází nejvíce účastníků CR. Jsou to jádrové oblasti světa, které zahrnují vyspělé státy s vysokou životní úrovní. Mají nejlepší selektivní předpoklady pro CR. Často se vyznačují pasivním saldem CR. Patří sem zejména státy západní a severní Evropy, Severní Amerika, východní Asie. Nejvíce účastníků pochází z USA, Japonska, Německa, zemí Beneluxu, Dánska a severní Itálie. Cílové oblasti (destinace) – území, kam směřuje nejvíce turistů. Tyto oblasti mají zpravidla aktivní saldo cestovního ruchu.

6 Nové divy světa (doplň památku a stát) obr. 2 obr. 6 obr. 1 obr. 4 obr. 4 Obr. 5 obr. 3 obr. 3 obr.7

7 Z uvedených slov vyškrtněte jedno, které do skupiny logicky nepatří (víte proč?) – Amerika 1.Kuba, Jamajka, Barbados, Portoriko, Haiti 2.Kaskádové pohoří, Sierra Nevada, Andy, Kordilery 3.Lima, Ottawa, Quito, Rio de Janeiro 4.Titicaca, Amazonka, Paraná, Orinoco 5.Arizona, Alberta, Montana, Texas 6.Argentina, Peru, Chile, Brazílie 7.Yosemite, Everglades, Yellowstone, Chaco 8.Yucatán, Galapágy, Malpelo, Margarita

8 Austrálie a Oceánie, doplň text: 1.Původní obyvatelé Nového Zélandu se nazývají …… 2.Nejznámější symbol Austrálie a největší monolit světa …… 3.První město Austrálie založené Angličany …… 4.Objevitel Austrálie a Nového Zélandu …… 5.Skalní rentgenové malby se nachází v NP.…… 6.Hlavní město Nového Zélandu …… 7.Ostrov, na kterém žije endemit pes Dingo …… 8.Australské „zelené“ město zahrad a parků …… 9.Nový Zéland tvoří ostrovy …… a ……. 10.Státní zřízení Austrálie je …….

9 Spojovačka – UNESCO památky Evropy, doplň i město, popř. stát 1.Louvre 2.Belémská věž 3.Hofburg 4.Kronborg 5.Kreml 6.Suomenlinna 7.Tower 8.Ponte Vecchio 9.Apoštolský palác 10.Pantheon a.„Hamletův hrad b.Chrám všech bohů c.Most přes řeku Arno d.Vojenská pevnost e.Sixtinská kaple f.Španělská jízdárna g.Vasco de Gama h.Bývalé sídlo carů i.Muzeum, galerie j.Pevnost, bývalé vězení

10 Vylušti přesmyčky – Afrika 1.Dypakver 2.Torepria 3.Rymoko 4.Bemazzi 5.Nigantaga 6.Rakda 7.Rahaas 8.Romako 9.Hikáar 10.Másokols

11 Asie – ve kterém městě najdeme následující památky? 1.Zeď nářků 2.Palác Potala 3.Terakatová armáda 4.Zlatý pavilon 5.Palác Topkapi 6.Chrám Wat Phra Keo 7.Zakázané město 8.Velká mešita (Kaaba) 9.Atomový dóm (Památník míru) 10.Humaynova hrobka

12 Řešení – obrázkový kvíz Obr. 1 – Machu Picchu, Peru Obr. 2 – Koloseum, Itálie Obr. 3 – Socha Spasitele, Brazílie Obr. 4 – Tádž Mahal, Indie Obr. 5 – Petra, Jordánsko Obr. 6 – Chitzén Itzá, Mexiko Obr. 7 – Velká čínská zeď, Čína

13 Řešení – z uvedených slov vyškrtněte logicky jedno (proč?) 1.Barbados – nepatří do Velkých Antil, ale Malých Antil 2.Andy – pohoří leží v Jižní Americe 3.Rio de Janeiro – není hlavní město 4.Titicaca – není řeka, ale jezero 5.Alberta – je spolkovým státem Kanady, ostatní v USA 6.Brazílie – úřední jazyk je portugalština, jiné státy mají španělštinu 7.Chaco – není NP, ale památka indiánských kultur 8.Yucatán – je poloostrov, ostatní ostrovy

14 Řešení: Austrálie a Oceánie, doplň text: 1.Původní obyvatelé Nového Zélandu se nazývají Maorové 2.Nejznámější symbol Austrálie a největší monolit světa – Uluru (Ayersova skála) 3.První město Austrálie založené Angličany – Sydney. 4.Objevitel Austrálie a Nového Zélandu – James Cook. 5.Skalní rentgenové malby se nachází v NP Kakadu. 6.Hlavní město Nového Zélandu – Wellington. 7.Ostrov, na kterém žije endemit pes Dingo – Fraserův ostrov. 8.Australské „zelené“ město zahrad a parků – Melbourne. 9.Nový Zéland tvoří ostrovy Severní a Jižní. 10.Státní zřízení Austrálie je konstituční monarchie.

15 Řešení: spojovačka – UNESCO památky Evropy, doplň i město, popř. stát 1 i, Paříž, Francie 2 g, Lisabon, Portugalsko 3 f, Vídeň, Rakousko 4 a, Dánsko 5 h, Moskva, Rusko 6 d, Helsinky, Finsko 7 j, Londýn, Velká Británie 8 c, Florencie, Itálie 9 e, Vatikán 10 b, Řím, Itálie

16 Řešení: vylušti přesmyčky – Afrika 1.Kapverdy 2.Pretoria 3.Komory 4.Zambezi 5.Tanganika 6.Dakar 7.Sahara 8.Maroko 9.Káhira 10.Somálsko

17 Řešení: památky Asie 1.Jeruzalém 2.Lhasa 3.Xi-an 4.Kjóto 5.Istanbul 6.Bangkok 7.Peking 8.Mekka 9.Hirošima 10.Dillí

18 Seznam obrázků: Obr. 1. Martin St. Amant, [vid ], dostupné z: _Juin_2009_-_edit.2.jpg/614px-80_-_Machu_Picchu_-_Juin_2009_-_edit.2.jpg _Juin_2009_-_edit.2.jpg/614px-80_-_Machu_Picchu_-_Juin_2009_-_edit.2.jpg Obr. 2. Diliff, [vid ], dostupné z: ly_-_April_2007.jpg/800px-Colosseum_in_Rome%2C_Italy_-_April_2007.jpg ly_-_April_2007.jpg/800px-Colosseum_in_Rome%2C_Italy_-_April_2007.jpg Obr. 3. anonym, [vid ], dostupné z: Obr. 4. Dhirad, [vid ], dostupné z: g/728px-Taj_Mahal_in_March_2004.jpg g/728px-Taj_Mahal_in_March_2004.jpg Obr. 5. Berthold Werner, [vid ], dostupné z: 0px-Petra_Jordan_BW_36.JPG 0px-Petra_Jordan_BW_36.JPG Obr. 6. anonym [vid ], dostupné z: 9n_Itz%C3%A1.jpg/800px-El_Castillo%2C_Chich%C3%A9n_Itz%C3%A1.jpg 9n_Itz%C3%A1.jpg/800px-El_Castillo%2C_Chich%C3%A9n_Itz%C3%A1.jpg Obr. 7. Barsov [vid ], dostupné z: Ze%C4%8F2005.jpg Ze%C4%8F2005.jpg

19 Seznam použité literatury: [1] Holeček M., Mariot P., Střída M. Zeměpis cestovního ruchu, Nakladatelství České geografické společnosti, s. r. o, Praha 1999, ISBN


Stáhnout ppt "Cestovní ruch světa – opakování Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google