Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Speciální metody práce na ZŠS Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové programy, aromaterapie Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Speciální metody práce na ZŠS Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové programy, aromaterapie Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové."— Transkript prezentace:

1 Speciální metody práce na ZŠS Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové programy, aromaterapie Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové programy, aromaterapie Hraniční - ergoterapie, canisterapie, hipoterapie, míčkování, metoda Veroniky Sherborne, cvičení na podporu vestibulární stimulace, metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje (Castillo Morales) Hraniční - ergoterapie, canisterapie, hipoterapie, míčkování, metoda Veroniky Sherborne, cvičení na podporu vestibulární stimulace, metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje (Castillo Morales) Rehabilitační (fyzioterapeutické) – terapie reflexní lokomoce (Vojtova metoda), Bobathův koncept, Petöho terapie Rehabilitační (fyzioterapeutické) – terapie reflexní lokomoce (Vojtova metoda), Bobathův koncept, Petöho terapie

2 Bazální stimulace Bazální stimulace – pojem, pedagogicko-psychologická aktivita, nabízí velmi těžce postižením jedincům možnosti podpory a rozvoje. Jedná se o elementární základní nabídku, pojem stimulace se rozumí nabídka podnětů ve všem, kde těžce postižený člověk není schopen postarat o dostatečný přísun přiměřených podnětů pro svůj vývoj. Bazální stimulace – pojem, pedagogicko-psychologická aktivita, nabízí velmi těžce postižením jedincům možnosti podpory a rozvoje. Jedná se o elementární základní nabídku, pojem stimulace se rozumí nabídka podnětů ve všem, kde těžce postižený člověk není schopen postarat o dostatečný přísun přiměřených podnětů pro svůj vývoj.

3 Bazální stimulace Historie Historie Systém bazální stimulace – celistvost (vnímání, sociální zkušenosti, myšlení, komunikace, pocity, pohyb, tělesná zkušenost)- ukázky Systém bazální stimulace – celistvost (vnímání, sociální zkušenosti, myšlení, komunikace, pocity, pohyb, tělesná zkušenost)- ukázky Jednotlivé oblasti podpory – somatické, vibrační, vestibulární, orální, akustické, taktilně haptické, vizuální podněty - ukázky Jednotlivé oblasti podpory – somatické, vibrační, vestibulární, orální, akustické, taktilně haptické, vizuální podněty - ukázky

4 Bazální stimulace Východiska – u dětí s těžkým zdravotním postižením jsou extrémně redukované aktivity, jsou často omezeny na rudimentární životní úkony, za podpory a předkládání základních podnětů lze částečně dítě uvádět do okolního světa. Východiska – u dětí s těžkým zdravotním postižením jsou extrémně redukované aktivity, jsou často omezeny na rudimentární životní úkony, za podpory a předkládání základních podnětů lze částečně dítě uvádět do okolního světa.

5 Bazální stimulace Podstatou bazální stimulace je aktivní zapojení vnímání dítěte s těžkým zdravotním postižením. Podstatou bazální stimulace je aktivní zapojení vnímání dítěte s těžkým zdravotním postižením. Umožňuje interakci mezi dítětem a jeho prostředím, zajišťuje příjemné tělesné pocity jako základní požadavek pro zpřístupnění okolí, vychází z nižších smyslů, podněty se nabízejí postupně, vzájemně se střídají, nakonec dojde k jejich propojení. Umožňuje interakci mezi dítětem a jeho prostředím, zajišťuje příjemné tělesné pocity jako základní požadavek pro zpřístupnění okolí, vychází z nižších smyslů, podněty se nabízejí postupně, vzájemně se střídají, nakonec dojde k jejich propojení.

6 Snoezelen (snuffelen-čichat, doezelen-dřímat) Historie. Historie. Princip metody – prostředí, které umožňuje uvolnění, uklidnění, aktivizuje, podněcuje, nové zkušenosti. Interakce mezi klientem a terapeutem. Princip metody – prostředí, které umožňuje uvolnění, uklidnění, aktivizuje, podněcuje, nové zkušenosti. Interakce mezi klientem a terapeutem. Plní funkce: Relaxační – celkové uvolnění, poznávací – nové informace o sobě a prostředí kolem mě, interakční – vybízí k aktivitě. Plní funkce: Relaxační – celkové uvolnění, poznávací – nové informace o sobě a prostředí kolem mě, interakční – vybízí k aktivitě.

7 Vybavení místnosti Vodní postel s termostatem (teplota lidského těla), uzavřená místnost bez přístupu světla, klid, odhlučnění od okolního prostředí, zrcadlová stěna, přehrávač CD, relaxační hudba, přírodní zvuky, bublinkový válec, světelný válec s voskovými efekty, světelná doteková koule, světelný had, vodopády, světelné efekty. Předměty pro hmatovou stimulaci. Vodní postel s termostatem (teplota lidského těla), uzavřená místnost bez přístupu světla, klid, odhlučnění od okolního prostředí, zrcadlová stěna, přehrávač CD, relaxační hudba, přírodní zvuky, bublinkový válec, světelný válec s voskovými efekty, světelná doteková koule, světelný had, vodopády, světelné efekty. Předměty pro hmatovou stimulaci.

8 Formy, metody a techniky práce Náplň volného času. Náplň volného času. Bazální stimulace. Bazální stimulace. Edukace. Edukace. Terapie a podpůrné terapeutické metody (masáže, aromaterapie, muzikoterapie, podpora komunikace). Terapie a podpůrné terapeutické metody (masáže, aromaterapie, muzikoterapie, podpora komunikace). Diagnostika (SPC, raná péče). Diagnostika (SPC, raná péče). Uklidnění při afektech. Uklidnění při afektech. Relaxace (individuální, skupinová). Relaxace (individuální, skupinová).

9 Snoezelen Zásady práce Individuální přístup (znát diagnózu, anamnézu, aktuální zdravotní stav, cíl práce, volba vhodné metody). Individuální přístup (znát diagnózu, anamnézu, aktuální zdravotní stav, cíl práce, volba vhodné metody). Dobrovolnost nabídky – mnohostranná nabídka smyslových dojmů. Dobrovolnost nabídky – mnohostranná nabídka smyslových dojmů. Svoboda projevu – nic se nemusí, ale může, vše je dovoleno. Svoboda projevu – nic se nemusí, ale může, vše je dovoleno. Udržet mezilidský kontakt k osobě s těžkým postižením-akceptujeme jej, respektujeme a uznáváme. Udržet mezilidský kontakt k osobě s těžkým postižením-akceptujeme jej, respektujeme a uznáváme.

10 Snoezelen – tématické celky Seznámení s místností, objevování místnosti, vnímání účinků vodních sloupů, dotýkat se a být dotýkán, objevování předmětů a užívání jich jako zdroje zvuku, rozvíjení fantazie pomocí obrazů, pomocí zvuků, pomocí čichu a chuti, spojování vizuálních podnětů s rytmy a zvuky, meditace světlem a zvukem, zažít podvodní příběh, soustředit se, vzpomínání, dýchání, hluboké uvolnění, blízkost ke zvířatům, nalezení klidu. Seznámení s místností, objevování místnosti, vnímání účinků vodních sloupů, dotýkat se a být dotýkán, objevování předmětů a užívání jich jako zdroje zvuku, rozvíjení fantazie pomocí obrazů, pomocí zvuků, pomocí čichu a chuti, spojování vizuálních podnětů s rytmy a zvuky, meditace světlem a zvukem, zažít podvodní příběh, soustředit se, vzpomínání, dýchání, hluboké uvolnění, blízkost ke zvířatům, nalezení klidu.

11 Snoezelen – praktická ukázka

12 Počítače, výukové programy Využití v rámci edukace- čtení, psaní, počítání, smyslová, řečová výchova, věcné učení, rozumová výchova, rozvoj jemné motoriky. Využití v rámci edukace- čtení, psaní, počítání, smyslová, řečová výchova, věcné učení, rozumová výchova, rozvoj jemné motoriky. Prostředek komunikace s okolím. Prostředek komunikace s okolím. Volnočasové aktivity. Volnočasové aktivity.

13 Počítače, výukové programy Využíváním ICT dochází kvalitativně i kvantitativně k podpoře možnosti vzdělávání žáků s těžším stupněm postižení. Využíváním ICT dochází kvalitativně i kvantitativně k podpoře možnosti vzdělávání žáků s těžším stupněm postižení. Názornost a rozmanitost výuky, motivace žáků k získávání nových vědomostí a dovedností, stimulace k lepším výkonům, přispívá k tvorbě konkrétních názorných představ, posiluje obrazotvornost, hravou formou napomáhá k procvičování a zapamatování učiva. Názornost a rozmanitost výuky, motivace žáků k získávání nových vědomostí a dovedností, stimulace k lepším výkonům, přispívá k tvorbě konkrétních názorných představ, posiluje obrazotvornost, hravou formou napomáhá k procvičování a zapamatování učiva.

14 Počítače, výukové programy Využití: Příprava individuálních úkolů. Dodatková práce pro žáky s rychlejším tempem. Kontrola a hodnocení vypracovaných úkolů. Výukový program může přejímat různé funkce učební pomůcky.

15 Počítače, výukové programy Výkonné počítače, s větším monitorem (LCD, dotykové monitory). Výkonné počítače, s větším monitorem (LCD, dotykové monitory). Speciální klávesnice (t.MID-BIG), větší klávesy. Speciální klávesnice (t.MID-BIG), větší klávesy. Speciální myši, velkoplošná externí tlačítka. Speciální myši, velkoplošná externí tlačítka. Speciální programy s hlasovými povely a zvuky. Speciální programy s hlasovými povely a zvuky.

16 Počítače, výukové programy Výukové programy: Dětský koutek 4, 5, Pexeso – věcné učení, rozumová výchova. Brebta, Naslouchej a hraj si, Soví galerie, Soví ZOO – řečová výchova.

17 Hraniční metody Ergoterapie Ergoterapie Canisterapie Canisterapie Hipoterapie Hipoterapie

18 Míčkování Vychází a respektuje existenci energetických center – čaker a akupresurních bodů na různých částech těla, využívání prvků jógy. Vychází a respektuje existenci energetických center – čaker a akupresurních bodů na různých částech těla, využívání prvků jógy. Automasáž – u dětí oslabených, nemocných. Automasáž – u dětí oslabených, nemocných. Míčková masáž – pro děti s kombinací postižení. Míčková masáž – pro děti s kombinací postižení.

19 Míčkování Používá se molitanový míček velikosti míčku tenisového, součástí míčkování je poslech relaxační hudby. Používá se molitanový míček velikosti míčku tenisového, součástí míčkování je poslech relaxační hudby. Program zahrnuje 20 bodů a týká se 6 oblastí lidského těla. Program zahrnuje 20 bodů a týká se 6 oblastí lidského těla. 1. Temeno, hlava, ucho a obličej. 2. Šíje. 3.Hrudník. 4. Ruka, paže, rameno. 5. chodidla a dolní končetiny. 6. Záda.

20 Míčkování - postup Vhodné prostředí, zajištění personálu, výběr dětí, vhodná hudba. Vhodné prostředí, zajištění personálu, výběr dětí, vhodná hudba. Příprava dítěte - motivace, jednotlivé oblasti míčkování. Příprava dítěte - motivace, jednotlivé oblasti míčkování. Závěrečná relaxace. Závěrečná relaxace.

21 Metoda Veroniky Sherborne Zakládá se na analýze lidského pohybu, cílem přístupu je rozvoj osobnosti, jeho potenciálu, pomoc pochopit a vyzkoušet širokou škálu pohybových aktivit. Zakládá se na analýze lidského pohybu, cílem přístupu je rozvoj osobnosti, jeho potenciálu, pomoc pochopit a vyzkoušet širokou škálu pohybových aktivit. Sherborne vytvořila systém aktivit, které stimulují vývoj dítěte nejen po stránce pohybové, ale také emocionální, smyslové, rozumové – vhodné pro disharmonický a opožděný vývoj. Sherborne vytvořila systém aktivit, které stimulují vývoj dítěte nejen po stránce pohybové, ale také emocionální, smyslové, rozumové – vhodné pro disharmonický a opožděný vývoj.

22 Metoda Veroniky Sherborne Metoda vychází z přirozeného kontaktu rodičů s malými dětmi. Metoda vychází z přirozeného kontaktu rodičů s malými dětmi. Pohybem lze vyjádřit své pocity, získat volnost, vytvářet vlastní pohybové struktury a kompozice. Pohybem lze vyjádřit své pocity, získat volnost, vytvářet vlastní pohybové struktury a kompozice. Předpokladem tohoto konceptu je možnost poznání vlastní síly dítěte, učení spolupráci a sdílení. Předpokladem tohoto konceptu je možnost poznání vlastní síly dítěte, učení spolupráci a sdílení.

23 Metoda Veroniky Sherborne Dítěti jsou určité cviky nabízeny s tím, že je může podle vlastních nápadů obměňovat, čímž rozvíjíme dětskou spontánnost a kreativitu. Dítěti jsou určité cviky nabízeny s tím, že je může podle vlastních nápadů obměňovat, čímž rozvíjíme dětskou spontánnost a kreativitu. Cíle: Cíle: rozvíjet vztahy, rozvíjet uvědomění si vlastního těla za pomocí pohybových cvičení.

24 Metoda Veroniky Sherborne Nutná je akceptace individuálních zvláštností osob i jejich poruch (různé stupně a typy MP, autismus, DMO, poruchy chování a emocí, deprivované děti, smyslové postižení, chronicky nemocní, vady řeči). Nutná je akceptace individuálních zvláštností osob i jejich poruch (různé stupně a typy MP, autismus, DMO, poruchy chování a emocí, deprivované děti, smyslové postižení, chronicky nemocní, vady řeči). Metodou se děti motivují k cílené pohybové aktivitě, uvědomění si ovladatelnosti svého těla, usnadnění interpersonálních kontaktů, zlepšení iniciativy a aktivity, uspokojování vlastních potřeb. Metodou se děti motivují k cílené pohybové aktivitě, uvědomění si ovladatelnosti svého těla, usnadnění interpersonálních kontaktů, zlepšení iniciativy a aktivity, uspokojování vlastních potřeb.

25 Vestibulární stimulace Zdravý člověk je neustále v pohybu, mění své polohy v důsledku činností vykonávaných během dne – vnitřní sluchový orgán s jeho rovnovážným ústrojím získává přísun podnětů, které zpracovává. Zdravý člověk je neustále v pohybu, mění své polohy v důsledku činností vykonávaných během dne – vnitřní sluchový orgán s jeho rovnovážným ústrojím získává přísun podnětů, které zpracovává. Člověk s omezenými pohybovými aktivitami dostává tyto informace minimálně, ke změně polohy dochází jen velmi zřídka, tím ztrácí vestibulární aparát svou schopnost reagovat na změny polohy. Člověk s omezenými pohybovými aktivitami dostává tyto informace minimálně, ke změně polohy dochází jen velmi zřídka, tím ztrácí vestibulární aparát svou schopnost reagovat na změny polohy.

26 Vestibulární stimulace Orgán rovnováhy (vestibulární čidlo) tvoří větší část vnitřního ucha, reflexy vycházející z vestibulárního ústrojí slouží k dvěma mechanismům: Orgán rovnováhy (vestibulární čidlo) tvoří větší část vnitřního ucha, reflexy vycházející z vestibulárního ústrojí slouží k dvěma mechanismům: 1. Opěrná motorika (udržení rovnováhy) 2. Zraková fixace předmětu v okolí při pohybech hlavy a těla (řízení pohybu). Každá odchylka polohy hlavy je ihned korigována protisměrným pohybem očí – usnadňuje prostorovou orientaci.

27 Vestibulární stimulace Vestibulární systém Vestibulární systém - je vyvinutý již v 8 týdnu prenatálního věku, - vestibulární receptory jsou nejcitlivější ze všech smyslových receptorů.

28 Vestibulární stimulace Funkce – udržuje rovnováhu mezi procesem bdělosti a útlumu, zpracovává informace o postavení těla v prostoru, reaguje na působení gravitační síly, stabilizuje zrak přo pohybu, stimuluje posturální svaly, koordinuje pohyby, plynulost pohybu, kompletuje hmatové, zrakové informace – doplňuje obraz tělesného schématu, zaznamenává lineární, rotační a statické pohyby hlavy, stimuluje napětí okohybných a šíjových svalů

29 Vestibulární stimulace Cvičení vestibulárního aparátu dělíme na aktivní a pasivní. Cvičení vestibulárního aparátu dělíme na aktivní a pasivní. Aktivní – válení sudů, cvičení na balančních plochách, jízda na skateboardu, cvičení na míčích, cvičení na válcích. Aktivní – válení sudů, cvičení na balančních plochách, jízda na skateboardu, cvičení na míčích, cvičení na válcích. Pasivní vestibulární stimulace – cvičení v sedu, houpání v dece, tahání po zemi v dece, zabalit do deky a tahem za konec ho rozbalit apod. Pasivní vestibulární stimulace – cvičení v sedu, houpání v dece, tahání po zemi v dece, zabalit do deky a tahem za konec ho rozbalit apod.

30 Metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje – orofaciální regulační terapie Orofaciální komplex je orgánový systém, který je tvořen spojením různých anatomicko-fyziologických prvků a slouží k tomu, aby se rozvíjely následující funkce nebo k nim přispívaly: Orofaciální komplex je orgánový systém, který je tvořen spojením různých anatomicko-fyziologických prvků a slouží k tomu, aby se rozvíjely následující funkce nebo k nim přispívaly: Přijímání potravy – mimika –dýchání – fonace. Přijímání potravy – mimika –dýchání – fonace.

31 Rehabilitační metody Vojtova reflexní terapie Vojtova reflexní terapie Bobatův koncept Bobatův koncept Petöho terapie Petöho terapie

32 Model Portage Základní východiska-domácí péče, vybudování vztahu mezi postiženým dítětem a pečující osobou (rodičem). Je vytvořen pro rodiče – cílem je denní ovlivňování svého dítěte doma a co nejvhodnější podněcování jeho vývoje. Základní východiska-domácí péče, vybudování vztahu mezi postiženým dítětem a pečující osobou (rodičem). Je vytvořen pro rodiče – cílem je denní ovlivňování svého dítěte doma a co nejvhodnější podněcování jeho vývoje. Rodiče spolupracují se svým konzultantem, který je vede, tak aby do denní péče o dítě byly zavedeny přímé techniky učení. Rodiče spolupracují se svým konzultantem, který je vede, tak aby do denní péče o dítě byly zavedeny přímé techniky učení.

33 Model domácích návštěv Portage Je to jádro modelu, konzultant obvykle 1x za týden teoreticky i prakticky provádí nácvik konkrétní dovednosti, tak aby odpovídal úrovni dítěte. Je to jádro modelu, konzultant obvykle 1x za týden teoreticky i prakticky provádí nácvik konkrétní dovednosti, tak aby odpovídal úrovni dítěte. Tento nácvik je prováděn rodičem následující týden, je vybírán s rodiči, popsán v záznamu aktivit s metodickým postupem učení a výsledky. Tento nácvik je prováděn rodičem následující týden, je vybírán s rodiči, popsán v záznamu aktivit s metodickým postupem učení a výsledky.

34 Účastníci modelu Portage Domácí konzultant. Domácí konzultant. Rodiče. Rodiče. Pracovník přímého kontaktu v zařízeních pro děti se speciálními potřebami různého typu a charakteru. Pracovník přímého kontaktu v zařízeních pro děti se speciálními potřebami různého typu a charakteru. Supervizor. Supervizor.

35 Učení v modelu Portage Diagnostika dítěte – vyplnění seznamů dovedností v jednotlivých oblastech (motorika, sebeobsluha a soběstačnost, socializace, vědomosti, řeč) – stanovení současné úrovně dítěte v jednotlivých oblastech. Diagnostika dítěte – vyplnění seznamů dovedností v jednotlivých oblastech (motorika, sebeobsluha a soběstačnost, socializace, vědomosti, řeč) – stanovení současné úrovně dítěte v jednotlivých oblastech. Vytyčení cíle, zpracování záznamu aktivity (cíl učení, popis nácviku, způsob prezentace, způsob zaznamenávání, postup úspěchu. Vytyčení cíle, zpracování záznamu aktivity (cíl učení, popis nácviku, způsob prezentace, způsob zaznamenávání, postup úspěchu. Strategie učení – odebírání pomoci, učení rozlišováním bez chyb, rozkrokování, tvarování. Strategie učení – odebírání pomoci, učení rozlišováním bez chyb, rozkrokování, tvarování.


Stáhnout ppt "Speciální metody práce na ZŠS Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové programy, aromaterapie Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové."

Podobné prezentace


Reklamy Google