Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kreslicí nástroje VY_32_INOVACE_GR_786. KRESLICÍ NÁSTROJE 1. Plechovka - slouží k vyplňování výběru barvou nebo vzorkem. Nastavení: Režim - standardně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kreslicí nástroje VY_32_INOVACE_GR_786. KRESLICÍ NÁSTROJE 1. Plechovka - slouží k vyplňování výběru barvou nebo vzorkem. Nastavení: Režim - standardně."— Transkript prezentace:

1 Kreslicí nástroje VY_32_INOVACE_GR_786

2 KRESLICÍ NÁSTROJE 1. Plechovka - slouží k vyplňování výběru barvou nebo vzorkem. Nastavení: Režim - standardně je nastaven normální Krytí (0-100) nastavuje průhlednost vytvořeného přechodu. Standardně je nastaveno plné krytí (100 ). Hodnota 0 je průhledné krytí. Typ vyplňování - standardně je nastaveno vyplňování barvou popředí. Příklad: Vyplnění objektu pomocí nástroje Plechovka 1.1. Nástrojem Výběr obdélníku nakreslíme libovolný obdélník

3 1.2. Zvolíme nástroj Plechovka, nastavíme oblast na Vyplnit celý výběr 1.4. Pokud totéž provedeme, ale změníme hodnotu Krytí = 50, pak výsledek je: 1.3. Klepnutím do výběru se vyplní výběr nastavenou barvou.

4 1.5. Pomocí nástroje Výběr eliptických oblastí nakreslíme elipsu, vybereme plechovku, nastavíme Vyplňování vzorkem a klepneme do elipsy:

5 2. Mísení - vyplňování barevným přechodem - vyplní oblasti různými přechody - např. lineární, radiální atd. Nastavení: Režim a Krytí - viz Plechovka Posun posouvá začátek přechodu: 0 - přechod od kraje 50 - přechod začne v polovině objektu Tvar - určuje typ přechodu, např. lineární, radiální, čtvercový atd. Přiklad: Vyplnění objektu pomocí nástroje Mísení - varianta A: 2.1. Nakreslíme obdélník

6 2.2. Zvolíme nástroj Mísení, ponecháme základní nastavení - varianta A (Krytí … 100% Posun … … 0) 2.3. Klepneme do obdélníku tam, odkud má začít přechod, držíme levé tlačítko myši a táhneme do místa, kde má přechod skončit.

7 Varianta B: stejný postup, ale v kroku 2.2 nastavíme posun na hodnotu 70:

8 3. Tužka - je vhodná pro kreslení tvrdých tahů s ostrými hranami Nastavení: Režim, Krytí - viz Plechovka Stopa - klepneme na ikonu Stopa a vybereme vhodnou stopu Škála - jezdcem nastavíme velikost stopy Použít barvu z přechodu - otevře se nám nabídka různých typů přechodu a když si jeden vybereme, tužka bude kreslit barvou (nebo více barvami) tohoto přechodu Rovnou čáru - kreslíme tak, že vybereme počáteční bod, stiskneme a držíme Shift a vybereme koncový bod 4. Štětec - je vhodný ke kreslení neostrých tahů, stop s prolnutým okrajem. Nastavení: viz Tužka

9 Příklad - porovnání čáry tužkou a štětcem - je zřejmé, že tužka má ostré hrany a štětec ne: tužka štětec

10 5. Guma - odstraňuje části malby z aktivní vrstvy nebo výběru a nahrazuje je barvou pozadí [nebo je nahradí průhledností - pouze v případě, že upravovaná oblast podporuje průhlednost] Nastavení: Režim, Krytí, Stopa, Škála - viz předešlé nástroje Příklad použití: Ve vybarveném obdélníku vymažeme část pomocí gumy:

11 Pokud chceme mazat přesné hrany použijeme funkci Ostré hrany. Volba Opak gumy - [funguje pouze v případě, že upravovaná oblast podporuje průhlednost] - umožní vrátit zpět, co jsme vymazali. 6. Rozprašovač - nástroj, který emuluje tradiční sprej. Nastavení: Režim, Krytí, Stopa, Škála - viz předešlé nástroje Přeběh - jezdcem nastavíme rychlost aplikace barvy Tlak - jezdcem nastavíme množství barvy, které sprej nanáší 7. Inkoust - nástroj, který simuluje psaní (kreslení) perem. Umožňuje kreslit jednobarevné čáry s vyhlazenými okraji, je vhodný pro majitele tabletu. Nastavujeme Velikost (šíře stopy) a Úhel pera (úhel sklonu pera). Citlivost - udává, jak má reagovat myš na pohyb ruky. Typ - určuje tvar hrotu - kruh, čtverec, nebo kosočtverec. Tvar - pokud myší klepneme na bílý čtvereček uprostřed obrázku Tvar, můžeme nastavit tvar špičky pera podle vlastních představ. 8. Klonování - umožňuje přemalování části obrázku na jiné místo - můžeme tedy zkopírovat zdrojovou oblast do jiné části obrázku. Nastavení: Režim ponecháme Normální

12 Krytí - 100% znamená plné krytí, nižší hodnota znamená průhlednější stopu štětce. Stopa, Škála - viz předchozí nástroje Citlivost na tlak - nastavuje se při připojeném tabletu Slábnout - označením této volby můžeme nastavit hodnotu Délka a klonovat po tuto nastavenou vzdálenost Aplikovat chvění - přidává do procesu náhodnou odchylku Zdroj - pokud označíme volbu obrázek, bude jako zdroj pro klonování použit obrázek. Pokud označíme volbu vzorek, bude vykreslován vybraný vzorek. Zarovnání: ▪ Nic - výchozí nastavení  klonujeme standardním způsobem ▪ Sledující - klonujeme z místa, kde jsme skončili, stále se udržuje vzdálenost i směr mezi zdrojem a cílem ▪ Registrující - klonuje původní obrázek do nového ▪ Pevné - zdroj zůstává na místě, cíl vykresluje stále stejnou oblast pevného zdroje

13 Klonujeme tak, že ▪ vybereme zdrojovou oblast, stiskneme CTRL a klepneme LM (levým tlačítkem myši), pak uvolníme CTRL ▪ klepneme do zdrojové oblasti, stiskneme LM a pohybujeme kurzorem  vykresluje se klonovaná oblast; myš uvolníme. Ukázka klonování obrázku nebo jeho části: Vytvoříme zdrojový obrázek (který bude následně klonován): Výběr  Elipsa  Plechovka  vybarvit červeně Výběr  Obdélník  Plechovka  vybarvit žlutě zrušíme výběr (Vybrat  Nic) Tím jsme nakreslili zdrojový obrázek: Zdrojový obrázek naklonujeme do jiného místa:

14 zadáme příkaz Vybrat – Vše vybereme nástroj Klonování stiskneme Ctrl, klepneme do žlutého obdélníku a uvolníme Ctrl  tím jsme určili zdroj klonování klepneme do místa, kde chceme umístit klon, se stisknutým levým tlačítkem posouváme myší  pohybem myši vytváříme klon:

15 9. Rozostření - nástroj pro rozostření nebo zaostření části obrázku. Nastavení : Krytí, Stopa, Škála, Aplikovat chvění, Přeběh - viz předchozí nástroje Slábnout - označením této volby můžeme nastavit hodnotu Délka a ovlivňovat oblast po tuto nastavenou vzdálenost Ostré hrany - označením této volby skupinu pixelů zcela odstraníme Při fotomontáži má vložený obrázek do jiného pozadí ostré okraje: Po použití nástroje Rozostření není rozhraní mezi oběma obrázky patrné:

16 10. Rozmazání - slouží k rozmazání části obrazu, vytváří šmouhy a skvrny na obrázku Nastavení - viz Rozostření Postup práce je takový, že levým tlačítkem myši a táhnutím po určité oblasti vytváříme šmouhy. 11. Zesvětlení / Ztmavení - pomocí štětce můžeme zesvětlit nebo ztmavit požadovanou část obrázku. Nastavení : Krytí, Stopa, Škála, Slábnout, Aplikovat chvění, Ostré hrany - viz předchozí nástroje Typ - zvolíme zesvětlení / ztmavení Rozsah - určíme, jaký rozsah obrázku má být ovlivněn - stíny, střední tóny nebo světla.

17 PRACOVNÍ LIST - úkoly 1.Vybarvěte obdélníkový výběr libovolnou barvou ve dvou variantách: a) při plném krytí (100) b) při krytí 50 2. Vybarvěte eliptické výběry dvěma různými vzorky 3. Která část obrázku je kreslená štětcem a která tužkou? Vyzkoušejte.

18 4.Vybarvěte obdélník libovolnou barvou a použitím nástroje Guma vymažte část obdélníku. 5.Vyzkoušejte nástroje Rozostření a Rozmazání - na přiloženém souboru Fotomontaz rozpracovana.xcf.

19 Literatura: VYBÍRAL Josef: GIMP uživatelská příručka, Computer Press, Brno, 2004 MODR Vlastimil: 333 tipů a triků pro GIMP, Computer Press, a. s., Brno, 2010 Fotografie: vlastní


Stáhnout ppt "Kreslicí nástroje VY_32_INOVACE_GR_786. KRESLICÍ NÁSTROJE 1. Plechovka - slouží k vyplňování výběru barvou nebo vzorkem. Nastavení: Režim - standardně."

Podobné prezentace


Reklamy Google