Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti Pesimismus nebo optimismus Projekce Popularita Vzájemný vztah vnímajícího a vnímaného.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti Pesimismus nebo optimismus Projekce Popularita Vzájemný vztah vnímajícího a vnímaného."— Transkript prezentace:

1 Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti Pesimismus nebo optimismus Projekce Popularita Vzájemný vztah vnímajícího a vnímaného

2 1.První dojem - dovolíme, aby první dojem ovlivňoval další poznávání určitého člověka 1.Haló efekt - vnímání druhých na základě veřejného mínění 1.Soukromé teorie osobnosti - osobnost - charakteristika, poznávání osobnosti – význam,faktory zkreslující poznání. Získané vlastnosti osobnosti - charakter, schopnosti,zájmy.(hnědé oči => lump) 1.Pesimismus a optimismus - jsou sice protiklady, obojí jsou ale hodnotící postoje, které lze vyjádřit obecným tvrzením tvaru „všechno je X“, kde X je atribut (vlastnost). Takové výroky mohou mít v běžné řeči dobrý smysl. Člověk, který se právě vrátil z dovolené ve Středomoří, může říci: „Tady je všechno zelené“ a každý mu rozumí, protože si domyslí zamlčené předpoklady: 1) že „tam“ je tomu jinak a 2) že „všechno“ znamená všechny věci, které mohou a mají být zelené, tedy trávníky a lesy, a ne lidi nebo auta 1.Projekce - automatické vnímání vlastních (především negativních) vlastností na druhých 1.Popularita - označuje oblíbenost osoby, filmu, automobilu nebo jiného produktu u veřejnosti. Je to produkt veřejného mínění.

3 Individuální rozdíly při vnímání a pozorování: 1.Výběrovost vnímání - vnímání není pouze pasivní reagování, ale také výběr z množství podnětů - princip figury a pozadí \ to člověk zaměří své vnímání na konkrétní věc (figura) a ostatní (pozadí) filtruje jako šum. 2.Proces vnímání - vnímání není pouhým otiskem skutečnosti do psychiky, ale složitým psychickým procesem (zpracování vjemů - analyticko-syntetická činnost) - princip dobré figury \ to člověk se snaží dát všemu smysl (smysluplné tvary), ale má jiné fyziologické předpoklady (např. kvalitu receptorů) i jiné zkušenosti (asociace, vyhodnocení vztahů, atp.).

4 Faktory ovlivňující vnímání lidí a sociálních situací vztah mezi vnímajícím a vnímaným (to, jak danou osobu vnímáme, je ovlivněno naším vztahem k ní) optimista vnímá především kladné vlastnosti, pesimista si všímá hlavně záporných lidé také často připisují vnímaným osobám své vlastnosti (projekce) nebo se snaží jedinci připsat ty vlastnosti, které jsou typické pro jeho skupinu, ke které patří, jsou ovlivněni předsudky důležité je též pořadí informací, nejvíce jsme ovlivnění tzv. prvním dojmem čím více informací, tím více je naše představa o druhém člověku přesnější naše vnímání může zkreslit přetvářka vnímaného vnímání ovlivňuje také popularita osoby, kterou vnímáme


Stáhnout ppt "Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti Pesimismus nebo optimismus Projekce Popularita Vzájemný vztah vnímajícího a vnímaného."

Podobné prezentace


Reklamy Google