Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického."— Transkript prezentace:

1 Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /3 AutorIng. Eduard Karola Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-Ak-SKV/3-ST-3/19 Název DUMNápravy Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP23-55-H/02 Obor vzděláváníAutoklempíř Vyučovací předmětSilniční a kolejová vozidla Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 17 – 18 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem; náplň: seznámení s významem, jednotlivými kategoriemi a použitím náprav Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slova Tuhá náprava, výkyvná náprava, náprava s nezávislým zavěšením kol, rovnoběžníková náprava, lichoběžníková náprava, zavěšení Mc Pherson Datum

3 1.Nápravy – účel, umístění na vozidle 2.Tuhé nápravy 3.Tuhá celistvá náprava hnaná 4.Tuhá jednodílná náprava 5.Tuhá skládaná náprava 6.Výkyvné nápravy 7.Rovnoběžníková náprava 8.Lichoběžníková náprava 9.Zavěšení Mc Pherson 10.Zadní náprava s nezávislým zavěšením kol 11.Výkyvné nápravy podle závěsných prvků 12.Druhy řídících náprav Osnova:

4 Nápravy – účel Náprava je část podvozku, jejímž prostřednictvím jsou dvě protilehlá kola dvoustopého automobilu zavěšená na jeho nosné konstrukci nebo na nosných částech podvěsu. Umožňuje přesné a pevné vedení kol a zabezpečuje přenos všech sil na nápravu. Nápravy jsou umístěny pod rámem resp. zavěšeny na samonosné karoserii a to buď úplně (tuhé nápravy) nebo částečně (ostatní). Podle konstrukce rozeznáváme nápravy: Tuhé Výkyvné

5 Tuhé nápravy Tuhá náprava má pevnou část (nápravnici nebo most) na jejíchž koncích jsou na čepech uložená kola. Nápravnice je z pravidla nosník plného průřezu. Most je dutý nosník, jehož střední díl tvoří skříň rozvodovky. Je-li tato náprava z jednoho kusu, nazývá se celistvá jednodílná náprava. Je-li složená sešroubováním nebo svařením dílů nazývá se skládaná náprava. Tuhá náprava vede dobře kola a nemění jejich rozchod. Její nevýhodou je však větší neodpérovaná hmotnost.

6 Tuhá celistvá hnaná náprava Je to zpravidla přední náprava, která je zároveň hnací. Hlavní nosná část je nápravnice, k níž jsou pomocí rejdových čepů připevněny čepy kol. Konce nápravnice tvoří oka rejdových čepů. Okolo čepu se otáčí čep kola. Je konstruována jako: Nerozvidlená nápravnice: Na každé straně nápravnice je jedno kolo, k němuž se rejdovým čepem připojuje rozvidlený čep kola. Obr. 2: Přední tuhá celistvá náprava s nerozvidlenou nápravnicí

7 Rozvidlená nápravnice: Čep kola je u této nápravnice svým okem upevněn do rejdového čepu a ten je uchycen do vidlice nápravnice. Obr. 1: Přední tuhá náprava s rozvidlenou nápravnicí

8 (S jednodílným mostem) se používá pro osobní automobily a pro lehké a střední nákladní automobily. Jednodílný most má výhodu v tom, že je velmi tuhý a pevný při nejmenší možné hmotnosti. Nevýhoda: Při poškození se musí celý most vyměnit. Tuhá jednodílná náprava Obr. 3. Zadní tuhá celistvá náprava

9 Je vytvořená ze dvou, tří nebo čtyř dílů. Při montáži i při opravách, zejména opravách těžkých automobilů, se lépe manipuluje s menšími celky. Při poškození není třeba měnit celý most, ale jen poškozenou část. Nevýhoda: Částečná nevýhoda je, že náprava má menší pevnost. Tuhá skládaná náprava Obr. 4: Zadní skládaná náprava

10 Výkyvné nápravy Každé kolo mají zavěšeno nezávisle pomocí závěsů spojených s nosnou konstrukcí automobilu tzv. polonáprav. Umožňují nezávislé pérování kol. Nárazy a výkyvy jsou omezeny jen na kolo, které překonává nerovnost a proto je automobil vystaven méně otřesům. Výhodou je nízká hmotnost neodpružených hmot. Rozdělují se dle těchto hledisek: 1/ dle charakteru konstrukčních prvků: - rovnoběžníkové - lichoběžníkové - McPherson 2/ dle uspořádání závěsných prvků: - kyvadlové - klikové - De Dion 3/ dle pohonu: - hnací - hnané 4/ dle vztahu k řízení: - s rejdovými koly - rejdovná

11 Má každé kolo zavěšeno na dvou příčných závěsných ramenech, popř. též listových perech stejné délky umístěných nad sebou. Rovnoběžníková náprava má při propérování velkou změnu rozchodu kol. Obr. 5: Rovnoběžníková náprava Rovnoběžníková náprava

12 Lichoběžníková náprava Má závěsná ramena různé délky. Horní rameno je kratší, dolní delší. Při propérování se rozchod kol mění málo. Nápravnice je na koncích zvýšená a tvoří oporu horního konce vinuté pružiny. K nápravnici jsou připojena dvě výkyvná ramena. Spodní rameno má tvar vidlice a je delší, horní rameno je jednoduché. Obě ramena vedou těleso čepu řízení. Spojení všech čtyř čepů tvoří lichoběžník. Obr. 6: Lichoběžníková náprava

13 Zavěšení s teleskopickou vzpěrou a závěsným ramenem. Teleskopická vzpěra slouží současně jako pružící jednotka (teleskopický tlumič pérování a vinutá pružina) Obr. 7: Náprava McPherson) Zavěšení McPherson

14 Zadní náprava s nezávislým zavěšením kol Současně vyráběné automobily mají zpravidla nezávislé zavěšení kol. Tím se odstraňuje jedna z nevýhod tuhé nápravy, kdy pod vlivem pevné vazby mezi levým a pravým kolem je jejich pohyb vzájemně ovlivňován. Další nevýhodou je hmotnost tuhé nápravy. Větší neodpérované hmotnost vlivem větších setrvačných sil nestačí sledovat nerovnosti povrchu. K odstranění nevýhod tuhé nápravy se používají různé druhy nezávislého zavěšení.

15 Výkyvné nápravy podle závěsných prvků 1. Kyvadlové nápravy: u nichž je každé kolo zavěšeno na jednom příčném nebo šikmém závěsném ramenu (polonápravě). Nezkrácené kyvadlové nápravy: jejichž polonápravy jsou přikloubeny k nosné konstrukci automobilu tak, že osa kývání leží v podélné rovině souměrnosti automobilu. Zkrácené kyvadlové nápravy: jejichž polonápravy jsou přikloubeny k nosné konstrukci automobilu tak, že osa kývání leží v podélné rovině souměrnosti, avšak v podstatě s ní rovnoběžný. Obr. 8: Schéma zkrácené kyvadlové nápravy

16 Obr. 9: Schéma kyvadlové nápravy se sníženou osou kývání Kyvadlové nápravy se sníženou osou kývání: které mají nejmenší změnu rozchodu kol a přitom jednoduchou konstrukci.

17 Úhlové kyvadlové nápravy: které mají polonápravy přikloubeny k nosné konstrukci tak, že osa kývání je s jeho podélnou rovinou souměrnosti výrazně různoběžná. Obr. 10: Úhlová kyvadlová náprava

18 2) Klikové nápravy: u nichž je každé kolo zavěšeno na jednom nebo na dvou podélných závěsných ramenech (klikách) popř. list. perech. 3) Náprava De Dion: je kombinací tuhé a výkyvné nápravy. Rozvodovka je připevněna k nosné konstrukci automobilu a každý hnací hřídel má dva klouby. Obě kola jsou spojena s příčně zavěšeným mostem, jejich vzájemná poloha se proto při propérovaní nemění. Obr. 11: Náprava De Dion

19 Druhy řídících náprav a) Náprava s rejdovými koly: je řídící náprava, která plní svou řídící funkci vychylováním kol do rejdu. Může být sunutá nebo hnací. b) Rejdová náprava: je řídící náprava, která se při řízení vychyluje do rejdu jako celek. Vidlice: slouží k zavěšení kola jednostopého (popř. třístopého) vozidla k nosné konstrukci. Vidlice podle konstrukce dělíme na: a) Pevné: které jsou pevně spojeny s rámem nebo čepem řízení jednostopého vozidla. b) Výkyvné: které jsou k rámu nebo čepu řízení jednostopého vozidla pohyblivě přikloubeny, nebo se s těmito pevně spojeny avšak mají pohyblivé prvky pro zavěšení kola.

20 Seznam obrázků Obr. 1: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Přední tuhá celistvá náprava s nerozvidlenou nápravnicí, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 64, ISBN Obr. 2: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Přední tuhá celistvá náprava s rozvidlenou nápravnicí, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 64 ISBN Obr. 3: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Zadní tuhá celistvá náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 65, ISBN Obr. 4: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Zadní tuhá skládaná náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 65, ISBN Obr. 5: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Rovnoběžníková náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 66, ISBN Obr. 6: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Lichoběžníková náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 67, ISBN Obr. 7: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Náprava McPherson, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 67, ISBN Obr. 8: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Schéma zkrácené kyvadlové nápravy, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 69, ISBN Obr. 9: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Schéma kyvadlové nápravy se sníženou osou kývání, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 70, ISBN Obr. 10: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Úhlová kyvadlová náprava, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 70, ISBN Obr. 11: PILÁRIK, M., PABST, J., Automobily. Náprava De Dion, Nakladatelství Informatorium 3. vydání Praha 1997, str. 71, ISBN

21 Seznam použité literatury [ 1] PILÁRIK, M., PABST, J.: Automobily. Nakladatelství Informatorium, 3.vydání, Praha, 1997, ISBN


Stáhnout ppt "Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Eduard Karola Dostupné z Metodického."

Podobné prezentace


Reklamy Google