Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Karoserie a rámy automobilů a motocyklů Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Karoserie a rámy automobilů a motocyklů Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,"— Transkript prezentace:

1 Karoserie a rámy automobilů a motocyklů Střední průmyslová škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Vladimír Vítů. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika 1 DUM Název školy a adresa Střední průmyslová škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ /4 Autor ing. Vladimír Vítů Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Am-Aut/1-ST-2/2 Název DUM Karosérie a rámy automobilů a motocyklů Stupeň a typ vzdělávání Středoškolské vzdělávání Kód oboru RVP 23-68_H/01 Obor vzdělávání Automechanik Vyučovací předmět Automobily Druh učebního materiálu Výukový materiál Cílová skupina Žák, 15 – 16 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Náplň: motorová vozidla, karoserie a rámy Vybavení, pomůcky Dataprojektor Klíčová slova Podvozková, polonosná a samonosná karosérie, rámy automobilů a motocyklů Datum

3 Karoserie a rámy automobilů a motocyklů Náplň výuky Druhy karosérií, účel, umístění na vozidle Druhy rámů, účel, požadavky na rám

4 Karosérie a rámy osobních a nákladních automobilů a motocyklů Druhy karosérií: Podvozková – je upevněna na podvozku nebo na strojovém spodku, jehož tuhost umožňuje i jízdu bez karosérie (nákladní automobily) Polonosná – částečně přebírá nosnou funkci rámu, který proto může mít lehčí konstrukci Samonosná – zcela přebírá nosnou funkci rámu

5 Základní rozdělení motorových vozidel

6 Rámy automobilů Obdélníkový (žebřinový) – rám je tvořen dvěma podélníky (1), které jsou spojeny několika příčkami (2). Spojení je provedeno nýtováním nebo svařováním. Podélníky bývají v oblasti náprav ve svislém směru prohnuty, aby bylo umožněno pérování. Rám je poměrně pružný což je výhodné pro jízdu v terénu, ovšem nevýhodné pro části které jsou na něm umístěny. Obr. 1: Rám obdélníkový

7 Rám křížový – Tento rám má podélníky (2) prohnuty tak, že se ve střední části k sobě přibližují a vytváří písmeno X. Podélníky jsou uprostřed spojeny nejčastěji svařováním. Ve srovnání s obdélníkovým rámem má vetší tuhost, ale jeho použití není příliš časté. Obr. 2: Rám křížový

8 Rám páteřový nástavný – Na páteřový nosník (1) je vpředu pomocí příruby uchycen motor, vzadu skříň rozvodovky. Páteřovým nosníkem obvykle prochází spojovací hřídel. Rám se vyznačuje značnou pevností, zejména v krutu, a je tedy vhodný obzvláště pro vozidla, u nichž se předpokládá, že budou zajíždět do terénu. Nevýhodou je, že rám neumožňuje pružné uložení motoru, a to zesiluje hluk působený jeho vibracemi. Obr. 3: Rám páteřový nástavný

9 Rám páteřový rozvidlený – Tato úprava do jisté míry odstraňuje nevýhodu předchozí konstrukce, protože umožňuje pružné uložení motoru. Obr. 4: Rám páteřový rozvidlený

10 Rám plošinový – v tomto případě tvoří ocelová podlaha (2) karosérie nedílný celek s rámem. Rám může být tvořen zahnutými okraji plošiny a je tedy s plošinou z jednoho kusu, nebo je plošina vyrobena samostatně a spojena (nejčastěji svařena) s podélníky rámu (1). Konstrukce vlastně představuje přechod mezi samonosným rámem a samonosnou karosérií. Rám smíšený – Tento rám je tvořen kombinací konstrukčních prvků předchozích provedení. Rám pomocný – Pomocný rám slouží k uchycení větších skupin (např. přídavná převodovka) a je upevněn k nosnému rámu. Rám příhradový – Tento rám je tvořen příhradovou konstrukcí plechových výlisků. Uplatňuje se zejména u autobusů. Obr. 5: Rám plošinový

11 Rám obvodový (perimetrický) – U tohoto rámu jsou podélníky (1) ve střední části rozšířeny až na šířku karosérie, v místě přední a zadní nápravy se zužují. Karosérie je tak ve své střední části podepřena, a proto může mít lehčí nosnou konstrukci. Obr. 6: Rám obvodový

12 Rámy motocyklů Rám otevřený – Spodní nosník (1) otevřeného rámu je spojen pouze s horním nosníkem (2). Teprve motor doplňuje a uzavírá konstrukci celého rámu. Nejčastěji se otevřené rámy používají pro malé a střední motocykly. Jejich výhodou je jednoduchá konstrukce, malá hmotnost a dobrý přístup k jednotlivým částem motocyklu. Obr. 7: Rám otevřený

13 Rám uzavřený – Rám je sestaven z nosných prvků (trubky, plechové výlisky), které spojují hlavu řízení (3) a zadní vidlici (4). Spodní nosník (1) umístěný před motorem a horní nosník (2) umístěný nad motorem tvoří uzavřenou rámovou konstrukci. Poháněcí ústrojí je v tomto případě v rámu pouze zavěšeno a nepřenáší žádné síly. Vidlice může být přímo součástí rámu nebo může být výkyvná. Konstrukce je vhodná pro terénní motocykly a lehčí a střední silniční stroje. Výhody jsou prakticky stejné jako v předchozím případě, navíc je rám pevnější. Pro velké motocykly se používá dvojitý uzavřený rám. Rám má konstrukci podobnou jako předchozí, má však zdvojený spodní a horní nosník, čímž se dosahuje zvýšení tuhosti při namáhání v kroucení a ohybu. U některých konstrukcí je jeden spodní nosník ke konstrukci přišroubován a je vyjímatelný. Tím se usnadní případná manipulace s motorem. Obr. 8: Rám uzavřený

14 Rámy z lehkých slitin – ve srovnání s ocelovými mají menší hmotnost. Nosníky mají většinou čtvercový nebo obdélníkový průřez, což zaručuje další zvýšenou odolnost proti namáhání, zejména v krutu a ohybu. Rámy traktorů Monoblokové uspořádání – jednotlivé skříně hnací soustavy jsou vzájemně spojeny šrouby a tvoří tak nosnou část vozidla. V předu může být doplněno pomocným žebřinovým rámem, čímž se zvětší rozvor. Rám se může rovněž použít pro zavěšení nářadí. Polorámový traktor – rám tvoří vidlice určená pro uložení motoru a napojená na převodovku. V případě potřeby je možno vyjmout motor bez nutnosti demontáže ostatních částí pohonu. Možnosti a způsoby oprav: Podélníky se neopravují, ale vyměňují. Je-li poškozený jeden, musí se vyměnit oba dva Příčky se neopravují, ale jednotlivě vyměňují, při výměně se příčky spojují: šroubováním nýtováním svařováním

15 Kontrolní otázky: 1. Vyjmenuj druhy karoserií. 2. Popiš druhy automobilových rámů. 3. Popiš druhy motocyklových rámů. 4. Popiš rámy traktorů.

16 Seznam obrázků: Obr. 1: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.27 Obr. 2: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.27 Obr. 3: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.27 Obr. 4: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.28 Obr. 5: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.28 Obr. 6: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.28 Obr. 7: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.29 Obr. 8: ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav.: Podvozky, Avid, Brno, 2010, str.29

17 Seznam použité literatury: [1] ŽDÁNSKÝ, Ing. Bronislav. Podvozky. 6. vydání. Avid, Brno, ISBN


Stáhnout ppt "Karoserie a rámy automobilů a motocyklů Střední průmyslová škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,"

Podobné prezentace


Reklamy Google