Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění"— Transkript prezentace:

1 5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění
- Daně - vymezení pojmu a třídění - Přímé daně v českém daňovém mixu - Nepřímé daně Ostatní daňové příjmy Poplatky Úvěrové příjmy

2 Vybrané členění veřejných příjmů

3 5.1 Daně - vymezení pojmu a třídění

4 Veřejné příjmy Daňové Nedaňové: Nepřímé daně univerzální Přímé daně
- z podnikání - z veř. majetku - poplatky - dávky - apod. Daňové Nedaňové: Nepřímé daně univerzální Nedaňové, ale s charakterem daně: příspěvky na soc. zabezp. Přímé daně DPH (typ - daň ad valorem) důchodové majetkové selektivní spotřební daně (typ - daň ad rem, jednotková) cla dovozní daně

5 Veřejné příjmy neúvěrové (některé pojmy)
daně (rozmanitých druhů) cla (dovozní / vývozní) příspěvky (sociální pojistné, zdravotní...?) poplatky příjmy z veřejného podnikání příjmy z podnikání s majetkem pokuty DAŇ - nedobrovolná, neekvivalentní, neúčelová POPLATEK - dobrovolný, účelový, ekvivalentní

6 Daňová kvóta určuje podíl daňových výnosů na hrubém domácím produktu v běžných cenách – kvůli srovnatelnosti mezi zeměmi. Může mít podobu: Celkové daňové výnosy k HDP v % Výnosy ze zdanění fyzických osob k HDP v % Výnosy z pojistného (social insurance) k HDP v % ……..

7 Daňová kvóta celková 1996 (Tax to GDP ratio)

8 Daňová kvóta celková 2004 (Tax to GDP ratio)
Celková daňová kvóta v roce 2004 50,4 42,6 38,4 38,1 34,7 36,0 34,4 26,4 38,3 39,7 10 20 30 40 50 60 Švédsko Rakousko Bulharsko Velká Británie Polsko Japonsko OECD Evropa EU DK v %

9 Celkové daňové výnosy v % k HDP r. 2012
Cesta: Záložka Gogernment Statistics Pod tím: Annual Govenment finance statistics Záložka: Current Taxes on income, wealth, etc.

10 Vývoj daňové kvóty od r. 1999 do r. 2010. Zdroj Eurostat

11 Klasifikace daní Podle předmětu: důchodové majetkové ze spotřeby
výnosové z pracovní síly nebo mezd paušální nebo z hlavy

12 Klasifikace daní - pokračování
Podle předpokládaného přesunu: přímé - poplatník je nemůže přesunout ekonomicky (nikoliv právně! - to se nesmí) na jiný subjekt - daně důchodové a majetkové nepřímé - může dojít k přesunu např. zvýšením ceny výrobku nebo služby - daně ze spotřeby (třeba DPH) Ve skutečnosti se dá přesunout každá daň, takže toto třídění není moc přesné

13 Klasifikace daní - pokračování
Podle typu základu: valorické (ad valorem) - ze základu vyjádřeného v peněžních jednotkách specifické - základ je vyjádřen ve fyzických jednotkách (např. kusy, kilogramy, litry) VALORICKÉ DANĚ reagují na inflaci - základ roste, s ním tedy i daň (neplatí to o progresivních daních důchodových)

14 Daňový systém ČR

15

16 Nepřímé daně v ČR daň z minerálních olejů

17 Podíly jednotlivých druhů daní na celkovém výběru daní v ČR, 1993 - 2014

18

19 5.4 Ostatní daňové příjmy

20 Pojistné sociálního pojištění - tvoří přibližně 40 % všech daňových příjmů
Nesplňuje přesně definici daně, nicméně jako daň je vnímáno

21 5.5 Poplatky

22 Veřejné poplatky Poplatek má proti dani ekvivalenci - to znamená, že jej lze porovnávat s užitkem uživatelské poplatky - "cena" za veřejný statek vybíraná veřejnou organizací správní poplatky “cena” za prodej veřejného majetku nebo jeho pronájem

23 Veřejné podniky - vybírají uživatelské poplatky, t. j
Veřejné podniky - vybírají uživatelské poplatky, t. j. “cenu” za produkci veřejného podniku utility (dodávka elektřiny, plynu, vody telekomunikace - přirozený monopol) produkce “základních statků” v nerozvinutých zemích (u nás třeba bydlení) finance vzdělávání, zdravotnictví

24 5.6 Veřejné příjmy úvěrové

25 Veřejné příjmy úvěrové
Půjčky ve prospěch veřejných rozpočtů, od soukromých osob domácích i zahraničních, fyzických i právnických DOTACE jednoho veřejného rozpočtu z jiného veřejného rozpočtu NENÍ příjmem veřejných rozpočtů, je pouze transferem


Stáhnout ppt "5. téma: Veřejné příjmy – charakteristika, druhy a členění"

Podobné prezentace


Reklamy Google