Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie 28.5.2008, Jednání sekce silniční dopravy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie 28.5.2008, Jednání sekce silniční dopravy."— Transkript prezentace:

1 Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie , Jednání sekce silniční dopravy

2 Česká plynárenská unie Prezidium Výkonné pracoviště Energetický komitét ČR A A Shromáždění členů 8 regionálních obchodníků s plynem 8 provozovatelů regionálních distribučních soustav 1 národní obchodník s plynem 1 provozovatel přepravní soustavy 1 provozovatel podzemních zásobníků plynu Média, Styk s veřejností Legislativa Mezinárodní spolupráce Zaměstnavatelský svaz Energetická politika hlavní činnosti ČPU založena v roce 1994 v souvislosti se zahájením privatizace českého plynárenství, sdružení právnických osob s licencí na obchod, přepravu, distribuci nebo uskladňování zemního plynu, POSLÁNÍ: „Soustavné zlepšování podmínek pro podnikání plynárenském oboru v České republice a Evropské unii“.

3 Česká plynárenská unie V oblasti podpory užití CNG se ČPU zejména zaměřuje na: vytváření vhodných podmínek pro rozvoj; prosazování úprav legislativy; informování odborné i laické veřejnosti v rámci komunikační kampaně; propagaci předností CNG; podporu rozvoje výstavby plnících stanic CNG v ČR. Proč podpora využívání CNG? Celý svět, vč.EU a vč. ČR čelí vážným výzvám:  nedostatek ropy  rostoucí ceny klasických PHM  globální oteplování  znečišťování ovzduší = podpora vhodných alternativních pohonů vozidel splňujících současné ekologické požadavky Celosvětově přijato řešení: Bílá kniha dopravní politiky – náhrada 10% kapalných pohonných hmot zemním plynem do r. 2020

4  Palivo preferované EU  Do r z celkové 20% náhrady klasických PHM (10 % CNG, 8 % biopaliva, 2 % H2)  Využití primární suroviny bez potřeby nákladných úprav  Zaručená a stálá kvalita plynu v celé ČR  Uskladněn v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách  Oktanové číslo 130 – vysoký výkon motoru  Většina evropských automobilek nabízí vybrané modely s pohonem CNG  Zajištěný vývoj vozů a kvalita provedení  Plné garance servisu a záručních oprav  Nejbezpečnější pohonná hmota  Lehčí než vzduch, volně se rozptyluje  Vysoký tlak bar  Nejlevnější provoz Přínosy užití CNG CNG = nejvýznamnější a dlouhodobě nejperspektivnější alternativa okamžitě využitelná PHM propracovaná technologie k dispozici významné přínosy ve všech sledovaných oblastech plnohodnotná a dostupná náhrada části ropy splňuje nejpřísnější ekologické požadavky

5 Nástroje podpory využívání CNG v ČR  rok 2005 – základ změny v přístupu ČR Usnesení vlády ČR č. 563 z , úkoly zainteresovaným ministerstvům v oblasti podpory CNG jako alternativního paliva  rok 2006 Dobrovolná dohoda mezi státem a všemi plynárenskými společnostmi k podpoře CNG jako alternativního paliva v dopravě ze  rok 2007 Stabilizace spotřební daně na CNG od do r Národní program snižování emisí (06/2007)  rok 2008 Vládou a PSP ČR schválen návrh novely zákona o silniční dani Od ERÚ - odstranění diskriminačního poplatku v případě překročení denní kapacity na plnicích stanicích patřících dopravním podnikům

6 Dobrovolná dohoda – plnění ze strany státu v současné době nulová spotřební daň na CNG, od se bude pomalu zvyšovat až na min. hodnotu danou EU. dotace MD z Programu podpora obnovy vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové autobusové dopravy - až 900 tisíc Kč/nový autobus, - až 900 tisíc Kč/ s pohonem CNG - až 200 tisíc Kč/nízkopodlažní verze – 2011 sazba 0 Kč/t (0 Kč/m 3 ); 2012 – 2014 sazba 500 Kč/t (0,36 Kč/m 3 ); 2015 – 2017 sazba Kč/t (0,7 Kč/m 3 ); 2018 – 2019 sazba Kč/t (1,4 Kč/m 3 ); od 2020 – sazba Kč/t (2,39 Kč/m 3 ), resp. minimální úroveň dle EU.

7 silniční daň důvod novelizace stávající právní úpravy – realizace úkolů z Usnesení vlády č. 630 z , o Národním programu snižování emisí ČR, s cílem zapracovat do zákona o silniční dani nástroje ke stimulaci podnikatelské sféry k pořizování vozidel s příznivějšími emisními parametry Úprava silniční daně pro podnikatelské subjekty:  dříve sazba silniční daně dle norem EURO, nově od data první registrace vozidla  platba daně i z vozidel do 3,5 t  snížená sazba daně: pro majitele nových vozidel – první 3 roky o 48% nižší, další 3 roky sleva 40%  zvýšená sazba daně: majitelé vozů starších 18 let by měli platit o 25% více Osvobození pro autobusy CNG poskytuje úsporu cca Kč/rok/autobus  Osvobození od platby daně u vozidel CNG :  pro dopravu osob,  pro dopravu nákladů s největší povolenou hmotností méně než 12 tun,  pro čistící vozidla (chceme iniciovat u EK rozšíření platnosti osvobození i pro svozová vozidla, apod.). odstranění diskriminačního poplatku v případě překročení denní kapacity na plnicích stanicích patřících dopravním podnikům od 1.6.(ERÚ) jednosložková cena odstranění diskriminačního poplatku v případě překročení denní kapacity na plnicích stanicích patřících dopravním podnikům od 1.6.(ERÚ)

8 Souhrn podpor CNG v ČR stabilizace spotřební (resp. ekologické) daně do r Kč/bus od státu Kč/bus od plynárenských společností = plně pokryje rozdíl mezi naftovým a CNG autobusem možnost financování výstavby plnící stanice Usnesení vlády k Národnímu programu snižování emisí – v roce 2014 bude 25% vozidel státní správy obměněno za „čistá vozidla“ osvobození od silniční daně (návrh novely zákona v procesu schvalování ) možnost dotací EU pro jednotlivé regiony (ROP) při obnově vozového parku MHD či linkové dopravy za vozidla ekologická, příp. na výstavbu CNG stanic; možnost rozšířit stávající stanice PHM o stojany CNG, popř.o sdružené stojany.

9 Shrnutí hlavních výhod pro používání CNG v dopravě Strategické Ekologické Bezpečnostní Ekonomické - palivové nádrže na zemní plyn = silnostěnné tlakové nádoby (benzinové = tenkostěnné) - zásoby zemního plynu oproti ropě dvojnásobné, možnost využití primárního paliva, zemní plyn jako PHM má velikou budoucnost - snížení nákladů na PHM – u nákladních vozidel a autobusů – až o 35%, u osobních aut – až o 45% - snížení nákladů na výměny oleje - srovnatelné náklady na pořízení nového autobusu -CNG motory produkují až o 90% méně škodlivin. - splňuje nejnovější normy EURO

10 děkuji a těším se na dotazy… ČPU - vaše kontaktní místo pro české plynárenství


Stáhnout ppt "Zemní plyn v dopravě Ing. Markéta schauhuberová, Česká plynárenská unie 28.5.2008, Jednání sekce silniční dopravy."

Podobné prezentace


Reklamy Google