Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s."— Transkript prezentace:

1 Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s.

2 2 Plyn jako pohonná hmota pro automobily CNG – Compressed Natural Gas (Stlačený zemní plyn) Obsahuje 96–98% metanu Těžba - ropná (naftový) nebo uhelná (karbonský) ložiska Uskladněn v plynném skupenství v silnostěnných tlakových nádobách Vysoký tlak bar Lehčí než vzduch CNG (Zemní plyn) LPG – Liquefied Petroleum Gas (Zkapalněný rafinérský plyn) Obsahuje cca 50 % propanu + 50 % butanu (letní – zimní směs) Je vedlejším produktem při zpracování ropy v rafinériích Uskladněn v kapalném skupenství v tlakových nádobách V plynném skupenství těžší než vzduch LPG (Propan – Butan)

3 3 165 autobusů v městské hromadné a meziměstské linkové dopravě (severní Čechy – 90, Havířov – 42, Prostějov – 22, Frýdek-Místek – 5, …) 160 osobních automobilů provozovaných plynárenskými společnostmi Cca. 120 osobních automobilů provozovaných jinými osobami Cca. 8 nákladních a svozových vozidel odpadu Počet CNG automobilů – současnost CELKEM provozováno okolo 460 CNG automobilů

4 4 Evropská komise – scénář rozvoje alternativních paliv v dopravě Evropa (15) – záměr: 23,5 mil. CNG vozidel 47 mld. m 3 zemního plynu plnících stanic Druh paliva Zemní plyn%2510 Biopaliva%2678 Vodík%25 Celkem%281423

5 5 Strategické důvody Částečná náhrada ropných produktů alternativními palivy Zásoby ropy na 40 let Nestabilita zajištění dodávek z oblasti středního východu Postupné vyčerpávání ložisek v Severním moři

6 6 Ekologické důvody Zhoršení stavu ovzduší vlivem dopravy Redukce emisí – podstatně nižší emise z plynových motorů CNG automobily splňují normy Euro IV resp. V Připravovaná ekologická daňová reforma zvýhodní ekologické automobily

7 7 Ekonomické důvody – cena n Benzin bezolovnatý – 28 Kč/litr n Nafta motorová – 27 Kč/litr n LPG (Propan butan) – 16 Kč/litr n CNG (stlačený zemní plyn) – 15 Kč/m3 Konečná cena PHM vč. daní n Benzin bezolovnatý – 11,84 Kč/litr n Nafta motorová – 9,95 Kč/litr n LPG – 3,933 Kč/kg n CNG – 3,355 Kč/kg resp. 2, 35 Kč/litr Spotřební daně na PHM Při provozu automobilu platí: 1 litr benzinu = 1 m 3 CNG

8 8 Aktuální ceny stlačeného zemního plynu CNG – únor 2006 Praha 10 a Praha 415,50 Kč/m 3 (21,70 Kč/kg) Plzeň15,10 Kč/m 3 (21,14 Kč/kg) České Budějovice15,00 Kč/m 3 (21,00 Kč/kg) Hradec Králové15,10 Kč/m 3 (21,14 Kč/kg) Liberec15,64 Kč/m 3 (21,90 Kč/kg) Prostějov17,93 Kč/m 3 (25,10 Kč/kg) Frýdek – Místek11,90 Kč/m 3 (16,66 Kč/kg)

9 9 Bezpečnost Silnostěnné tlakové nádoby odolávající nárazu Nádoby umístěny na spodku vozidla Bezpečnostní ventil nádrže s elektromagnet. uzávěrem a tepelnou pojistkou Hrozba výbuchu plynu je minimalizována Lze parkovat v zabezpečených podzemních garážích

10 10 CNG automobily na českém trhu (vystaveny na parkovišti) 1. Autobusy: SOR EKOBUSKarosa CitelisTEDOM 123 G 2. Osobní a dodávkové automobily: Fiat Multipla Fiat Doblo Opel Zafira Opel Combo Citroen Berlingo

11 11 Plnící stanice CNG Veřejné – rychleplnící Firemní areálové Firemní či soukromé – pomaluplnící Hradec Králové Praha 4

12 12 Rozmístění veřejných a firemních plnících stanic – současnost a výhled 2006/7

13 13 Zemní plyn v dopravě – příležitosti Občané resp. státní, regionální a komunální správa –snížení emisí a externích nákladů v důsledku menší zátěže životního prostředí, zejména ve městech a lokalitách se zvýšenou intenzitou dopravy Provozovatelé veřejné autobusové přepravy osob –svou příležitost hledají, je zapotřebí motivace ze strany státu a plynárenství. Existují i aktivní společnosti. Provozovatelé firemních autoparků –snížení nákladů na provoz, není dostatečná nabídka CNG automobilů, nemají dostatek informací Majitelé soukromých osobních automobilů –snížení nákladů na provoz, není dostatečná nabídka CNG automobilů, nemají dostatek informací

14 14 Zemní plyn v dopravě – příležitosti Distributoři PHM a provozovatelé čerpacích stanic PHM –příležitost pro další obchodní aktivity resp. jejich částečný přesun z klasických PHM Automobilový průmysl –pro část trhu výroba a prodej CNG verzí automobilů a autobusů Plynárenství –zvýšení prodeje zemního plynu Majitelé soukromých osobních automobilů –snížení nákladů na provoz, není dostatečná nabídka CNG automobilů, nemají dostatek informací

15 15 Podpora ze strany státu a plynárenských společností Usnesení vlády ČR ze dne č. 563 o „Programu podpory užití zemního plynu v dopravě“ Dohoda mezi vládou ČR zastoupená ministerstvem průmyslu a obchodu (min. životního prostředí a ministerstvo dopravy) a plynárenskými společnostmi o „Vytvoření podmínek pro rozvoj užití zemního plynu v dopravě“

16 16 Děkuji za Vaši pozornost!


Stáhnout ppt "Užití zemního plynu v dopravě Tisková konference Praha 16. března 2006 Lubomír Kolman, Project Manager RWE Transgas, a.s."

Podobné prezentace


Reklamy Google