Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Publicistický styl Znaky a útvary. PUBLICISTICKÝ STYL RYSY  ZAMĚŘENÍ NA ČTENÁŘE  INFORMATIVNÍ FUNKCE  PŘESVĚDČOVACÍ, ZÍSKÁVACÍ FUNKCE JAZYK  USTÁLENOST.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Publicistický styl Znaky a útvary. PUBLICISTICKÝ STYL RYSY  ZAMĚŘENÍ NA ČTENÁŘE  INFORMATIVNÍ FUNKCE  PŘESVĚDČOVACÍ, ZÍSKÁVACÍ FUNKCE JAZYK  USTÁLENOST."— Transkript prezentace:

1 Publicistický styl Znaky a útvary

2 PUBLICISTICKÝ STYL RYSY  ZAMĚŘENÍ NA ČTENÁŘE  INFORMATIVNÍ FUNKCE  PŘESVĚDČOVACÍ, ZÍSKÁVACÍ FUNKCE JAZYK  USTÁLENOST  AUTOMATIZACE  OŽIVENÍ, AKTUALIZACE  KONTRASTNÍ SPOJENÍ  TITULKY  SLOVESNÉ A JMENNÉ KONSTRUKCE

3 masové sdělovací prostředky tisk rozhlas a televize

4 ZPRÁVA, OZNÁMENÍ  stručné, nekomentované zaznamenání události  zpráva – událost proběhla  oznámení – událost se připravuje

5 KOMENTOVANÁ ZPRÁVA  informace o události  hodnocení  ocenění  vysvětlení

6 ÚVODNÍK  závažné společenské nebo politické otázky  v novinách na čelním místě  hodnocení i komentář  zamyšlení nad řešením

7 GLOSA  krátká poznámka k denním událostem  stručný výklad

8 SLOUPEK  osobité zamyšlení nad aktuálními otázkami dne

9 ČLÁNEK  základní fakta  problém, událost, dění  ze světa i domova  připojena úvaha

10 REFERÁT  z latiny referere = přináším zprávu  průběh konferencí, přednášek, sjezdů  školní referáty  přesné citace

11 KRITIKA  referát nebo kritický posudek událostí kulturního života  kritika koncertů, výstav, divadelních a filmových premiér

12 RECENZE  kritický posudek nových knih

13 FEJETON  zpracovává zajímavá témata  lehčí a zábavnější tón  př. Jan Neruda: Studie krátké a kratší, Žerty hravé a dravé fejetony Ludvíka Vaculíka, Rudolfa Křesťana

14 REPORTÁŽ  uvádí čtenáře přímo do prostředí  iluze, že jsme svědky událostí  cestopisné reportáže (Karel Čapek, Hanzelka a Zikmund apod.)

15 INTERVIEW  řízený rozhovor se zajímavými lidmi (sportovci, umělci, politiky)  součástí novin jsou příspěvky čtenářů: dopisy, rodinná oznámení, inzeráty

16 PUBLICISTICKÉ VÝRAZY  ožehavý problém, žhavá současnost, mezilidské vztahy, zájem, veřejnost, zvedat hlas  městu hrozí dopravní infarkt, je to šedivé rozhodnutí, to je mohutný problém  staří občané město omlazují, mladí sotva popadají dech  Kam až dospějeme? Co zbude z koláče bez práce? Svítání za temné noci.  Krajina je tady vonná a šťavnatá.  Zpomalování rozvoje podnikání.  Nedodržování platných předpisů.

17 ČINNOSTNÍ UČENÍ S TISKEM Pomůcky: tisk (noviny, časopisy) Skupinová práce VYHLEDEJTE:  příklady různých forem publicistického stylu  jazykové výrazy  zajímavé titulky  časté fráze Zvolte mluvčího skupiny a předneste ….můžete si zahrát na reportéry……zvolte si vlastní prezentaci……….

18 Zdroje: Vlastní tvorba


Stáhnout ppt "Publicistický styl Znaky a útvary. PUBLICISTICKÝ STYL RYSY  ZAMĚŘENÍ NA ČTENÁŘE  INFORMATIVNÍ FUNKCE  PŘESVĚDČOVACÍ, ZÍSKÁVACÍ FUNKCE JAZYK  USTÁLENOST."

Podobné prezentace


Reklamy Google