Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Publicistický styl Znaky a útvary.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Publicistický styl Znaky a útvary."— Transkript prezentace:

1 Publicistický styl Znaky a útvary

2 PUBLICISTICKÝ STYL RYSY JAZYK USTÁLENOST AUTOMATIZACE
ZAMĚŘENÍ NA ČTENÁŘE INFORMATIVNÍ FUNKCE PŘESVĚDČOVACÍ, ZÍSKÁVACÍ FUNKCE USTÁLENOST AUTOMATIZACE OŽIVENÍ, AKTUALIZACE KONTRASTNÍ SPOJENÍ TITULKY SLOVESNÉ A JMENNÉ KONSTRUKCE

3 masové sdělovací prostředky
tisk rozhlas a televize

4 stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla
ZPRÁVA, OZNÁMENÍ stručné, nekomentované zaznamenání události zpráva – událost proběhla oznámení – událost se připravuje

5 KOMENTOVANÁ ZPRÁVA informace o události hodnocení ocenění vysvětlení

6 ÚVODNÍK závažné společenské nebo politické otázky
v novinách na čelním místě hodnocení i komentář zamyšlení nad řešením

7 GLOSA krátká poznámka k denním událostem stručný výklad

8 SLOUPEK osobité zamyšlení nad aktuálními otázkami dne

9 ČLÁNEK základní fakta problém, událost, dění ze světa i domova
připojena úvaha

10 REFERÁT z latiny referere = přináším zprávu
průběh konferencí, přednášek, sjezdů školní referáty přesné citace

11 KRITIKA referát nebo kritický posudek událostí kulturního života
kritika koncertů, výstav, divadelních a filmových premiér

12 RECENZE kritický posudek nových knih

13 FEJETON zpracovává zajímavá témata lehčí a zábavnější tón
př. Jan Neruda: Studie krátké a kratší, Žerty hravé a dravé fejetony Ludvíka Vaculíka, Rudolfa Křesťana

14 REPORTÁŽ uvádí čtenáře přímo do prostředí
iluze, že jsme svědky událostí cestopisné reportáže (Karel Čapek, Hanzelka a Zikmund apod.)

15 INTERVIEW řízený rozhovor se zajímavými lidmi (sportovci, umělci, politiky) součástí novin jsou příspěvky čtenářů: dopisy, rodinná oznámení, inzeráty

16 PUBLICISTICKÉ VÝRAZY pozor na fráze
ožehavý problém, žhavá současnost, mezilidské vztahy, zájem, veřejnost, zvedat hlas městu hrozí dopravní infarkt, je to šedivé rozhodnutí, to je mohutný problém staří občané město omlazují, mladí sotva popadají dech Kam až dospějeme? Co zbude z koláče bez práce? Svítání za temné noci. Krajina je tady vonná a šťavnatá. Zpomalování rozvoje podnikání. Nedodržování platných předpisů. pozor na fráze

17 ČINNOSTNÍ UČENÍ S TISKEM
Pomůcky: tisk (noviny, časopisy) Skupinová práce VYHLEDEJTE: příklady různých forem publicistického stylu jazykové výrazy zajímavé titulky časté fráze Zvolte mluvčího skupiny a předneste ….můžete si zahrát na reportéry……zvolte si vlastní prezentaci………. fantazie při prezentaci

18 Zdroje: Vlastní tvorba


Stáhnout ppt "Publicistický styl Znaky a útvary."

Podobné prezentace


Reklamy Google