Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."— Transkript prezentace:

1 Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_ČjL.2.25 Vytvořeno:5. 5. 2013 Ověřeno: 7. 5. 2013 Třída:2. OA, 2. VE

2 Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace. Předmět:Český jazyk a literatura Ročník:2. Autor:Mgr. Martina Sedlářová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:žádné Klíčová slova: kritický realismus v české literatuře, národopisné studie, Jan Herben, Tereza Nováková, venkovský román, sociální otázky, Antal Stašek, K. V. Rais, Josef Holeček, Alois Jirásek Anotace: Žák se z prezentace dozví o obsahu kritického realismu v české próze a dramatu a o nejvýznamnějších představitelích venkovské prózy, historického a sociálního románu. V závěru prezentace se nachází test pro zopakování látky formou otevřených otázek.

3 * Tendence sociální i národně osvobozenecké * Vyslovovat pravdu o životě * Realisté – pozorovat krajové a sociální prostředí * Národopisné studie – důraz na realistický detail (Jan Herben, Tereza Nováková) * Historický román – stále národně buditelské tendence (výchovná tendence národní) * Historická věrnost

4 * Vliv francouzské a ruské literatury * Povzbudit sebevědomí * Vrchol demokracie spatřován v husitství * (Palackého pojetí dějin) * Pečlivé studium pramenů * Historická věrnost * Venkovský román: * Dokumentární zpodobení lidu * Znalost venkova, národopisné studie * Regionální charakter prózy

5 * Návaznost na Hálka – vesnice prostředí klidu * Návaznost na Němcovou – popisnost, idealizace * Návaznost na Světlou – obětovná úloha ženy ve společnosti a její mravní zásadovost jsou oporami společnosti * Alois Jirásek – k venkovu (Povídky z hor) * Antal Stašek – sociální otázky * Josef Holeček – venkov, českobratrské tradice a reformace, patriarchální způsob života (epopej Naši)

6 * Drama: * Vliv – Ibsen, Gogol * V Národním divadle – stará deklamační historická tragédie a měšťanská veselohra * (dramaturg Ladislav Stroupežnický)), ředitel Adolf Šubert) * Realistické drama: * Naši furianti (Ladislav Stroupežnický) – vliv ruského realistického dramatu * Neúmorné překlady J.Vrchlického – do české literatury zanesl západní slovesnost

7 * Mrštík – ovlivněn ruskými realisty i Zolovým naturalismem * Rozvoj povídky a románu z venkovského prostředí: * Karel Václav Rais, Tereza Nováková, Josef Holeček a Antal Stašek

8

9 * Co je charakteristické pro kritický realismus v české próze? * Tendence sociální i národně osvobozenecké, výchovné národní záměr, povzbudit sebevědomí národa * Vyslovovat pravdu o životě * Realisté – pozorovat krajové a sociální prostředí * Národopisné studie – důraz na realistický detail * Historický román – stále národně buditelské tendence, Vrchol demokracie spatřován v husitství (Palackého pojetí dějin) * Pečlivé studium pramenů, historická věrnost

10 * Čím byl typický venkovský román? * Dokumentární zpodobení lidu * Znalost venkova, národopisné studie * Regionální charakter prózy * Kterými světovými dramatiky bylo ovlivněno české realistické drama? * Henrikem Ibsenem a N. V. Gogolem * Které nejvýznamnější české realistické dramatiky 2. poloviny 19. století znáte? * Ladislav Stroupežnický, Gabriela Preissová, Alois a Vilém Mrštíkové

11 Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace."

Podobné prezentace


Reklamy Google