Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

14. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ I. Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0214.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "14. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ I. Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0214."— Transkript prezentace:

1 14. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ I. Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0214

2 A. Ve stejném směru: Úkol 1: Pepa prochází vagonem rychlostí 3km/h ve směru jízdy, zatímco rychlík jede rychlostí 110km/h. Urči směr a velikost Pepovy rychlosti vzhledem ke krajině. v R = 110 km/h v P = 3 km/h celková rychlost Pepy: v = v P + v R v = = 113 km/h

3 B. V opačném směru: Úkol 2: Tučňák dokáže plavat rychlostí 8km/h. Urči směr a velikost rychlosti tučňáka vzhledem ke krajině, plave-li proti mořskému proudu, kde voda teče rychlostí 6km/h. v T = 8 km/hv P = 6 km/h celková rychlost tučňáka: v = v T - v P v = 8 - 6= 2 km/h

4 B. V opačném směru: Úkol 3: Urči směr a velikost rychlosti tučňáka vzhledem ke krajině, plave-li opět proti proudu, ale voda teče rychlostí 10km/h. Tučňák dokáže plavat rychlostí 8km/h. v T = 8 km/hv P = 10 km/h celková rychlost tučňáka: v = v T - v P v = = -2 km/h Otázka: Jaký je význam záporné rychlosti -2 km/h ?

5 B. V opačném směru: Úkol 4: Jakou rychlostí musí Hugo běžet na běžeckém trenažéru, aby nespadnul, jestliže se pás pohybuje rychlostí 18km/h? Jaká bude jeho rychlost vůči okolí?

6 Úkol 5: S jakou rychlostí se přibližují 2 protijedoucí auta, jede-li první auto rychlostí 100km/h a protijedoucí auto 110km/h? Poznámka: V případě, že nelze zabránit autonehodě, je mnohem bezpečnější náraz do stojící překážky (např. příkop, zeď), než srážka s protijedoucím vozidlem. → Pohyb a rychlost je relativní: I když jsem v klidu, mám rychlost 110km/h vůči přibližujícímu se autu. Jedu-li navíc rychlostí 100km/h vůči silnici, celková rychlost vůči protijedoucímu autu je 210km/h.

7 Úkol 6: S jakou rychlostí míjíme nákladní automobil, jedoucí rychlostí 70km/h, jedeme-li rychlostí 90km/h? Řešení: 20km/h

8 Úkol 7: Dva vlaky se míjí na rovnoběžných kolejích. Franta sedí ve vlaku jedoucím rychlostí 36km/h a pozoruje vlak jedoucí rychlostí 54km/h v opačném směru. Jak dlouhý je druhý vlak, jestliže kolem něj projížděl 8 sekund? Rychlost druhého vlaku vzhledem k Frantovi: Délka druhého vlaku: v = 90km/h = 25m/s l = s = vt = 25.8 = 200m

9 Úkol 8: V pondělí si Petr změřil, že pokud stojí na eskalátoru a nechá se vézt, dopraví ho ze stanice metra k východu za půl minuty. V úterý Petr při poruše vyšel po těchto schodech pěšky k východu za 2 minuty. Za jak dlouho se dostane z metra k východu, pokud další den půjde po pohybujících se schodech? eskalátor t E = 30s v E pěšky t P = 2min = 120s v p eskalátor +pěšky t = ? v = v E + v p s/t = s/t E + s/t P s/t = s/120 + s/30 t = 120/5 = 24s obecně: t = t E.t P /(t E + t P )

10 Úkol 9: Rybář dopluje v člunu po řece od mola u domu do rybárny vzdálené 240m po proudu za 20s, zpátky však dopluje za 40s. Urči rychlost člunu a rychlost proudu řeky. 1.celková rychlost po proudu: v 1 = v č + v p 2. celková rychlost proti proudu: v 2 = v č - v p v 1 = 240/20 = 12m/s v 2 = 240/40 = 6m/s Soustava 2 rovnic o 2 neznámých : v č + v p = 12 v č - v p = 6 v č = 9m/s v p = 3m/s


Stáhnout ppt "14. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ I. Mgr. Jana Oslancová VY_32_INOVACE_F1r0214."

Podobné prezentace


Reklamy Google