Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr. et Mgr. Jitka."— Transkript prezentace:

1 Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Vývojová psychologie Téma: Adolescence - tělesný, kognitivní a emocionální vývoj Určeno pro: 2. ročník středních pedagogických škol Vytvořeno dne: Klíčová slova: adolescence, pubescence, hormonální změny, kognitivní změny, formální operace, emoční labilita, vyšší city Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad vývoje v období adolescence, tělesné, kognitivní a emocionální změny, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli a zařazení do periodizace lidského věku

2 raná (časná) adolescence, prepuberta raná (časná) adolescence, prepuberta 11 – 12 let; střední adolescence, pubescence, puberta střední adolescence, pubescence, puberta 13 – 16 let; pozdní adolescence, dospívání pozdní adolescence, dospívání 17 – 20 let;

3 raná adolescence dominují pubertální změny; dominují pubertální změny; pohlavní dozrávání; pohlavní dozrávání; patrný je zvýšený zájem o vrstevníky opačného pohlaví; patrný je zvýšený zájem o vrstevníky opačného pohlaví; změny ve vývoji kognitivních procesů; změny ve vývoji kognitivních procesů;

4 střední adolescence snaha co nejvíce se odlišovat od svého okolí (oblékání, poslouchání hudby); snaha co nejvíce se odlišovat od svého okolí (oblékání, poslouchání hudby); hledaní osobní identity, tj. vlastní jedinečnosti a autentičnosti; hledaní osobní identity, tj. vlastní jedinečnosti a autentičnosti;

5 pozdní adolescence posiluje se sociální aspekt identity, tj. potřeba někam patřit, podílet se na něčem a něco s druhými sdílet; posiluje se sociální aspekt identity, tj. potřeba někam patřit, podílet se na něčem a něco s druhými sdílet; zamýšlí se nad vlastní perspektivou, uvažuje o budoucích cílech a plánech a to jak z pohledu profesního tak i v oblasti partnerských vztahů; zamýšlí se nad vlastní perspektivou, uvažuje o budoucích cílech a plánech a to jak z pohledu profesního tak i v oblasti partnerských vztahů;

6 raná adolescence a) tělesný vývoj pubertální změny: pubertální změny: primárně hormonální, hladina hormonů se obvykle začíná zvyšovat okolo osmého roku života, primárně hormonální, hladina hormonů se obvykle začíná zvyšovat okolo osmého roku života, zjevné sekundární pohlavní znaky se začínají objevovat obvykle o čtyři až pět let později; zjevné sekundární pohlavní znaky se začínají objevovat obvykle o čtyři až pět let později; pubertální sekundární změny, pubertální sekundární změny,

7 vývojová stádia → dívky: 1.stádium: nejsou patrné téměř žádné viditelné pohlavní znaky; 1.stádium: nejsou patrné téměř žádné viditelné pohlavní znaky; 2.stádium: začíná se zvětšovat prsní tkáň pod bradavkou, okolo genitálu patrné první pubické ochlupení; 2.stádium: začíná se zvětšovat prsní tkáň pod bradavkou, okolo genitálu patrné první pubické ochlupení;

8 vývojová stádia → dívky: 3.stádium: objevuje se vnější kontura prsou, axilární ochlupení genitálu dospělého typu, zabírající menší oblast; někdy nástup menstruačního cyklu; 3.stádium: objevuje se vnější kontura prsou, axilární ochlupení genitálu dospělého typu, zabírající menší oblast; někdy nástup menstruačního cyklu;

9 vývojová stádia → dívky: 4.stádium: menstruační cyklus, zrychlený růst a přibývání na váze; 4.stádium: menstruační cyklus, zrychlený růst a přibývání na váze; 5.stádium: plný vývoj sekundárních pohlavních znaků; 5.stádium: plný vývoj sekundárních pohlavních znaků;

10 vývojová stádia → chlapci: 1.stádium: infantilní vývoj penisu i šourku, neobjevuje se ještě žádné ochlupení; 1.stádium: infantilní vývoj penisu i šourku, neobjevuje se ještě žádné ochlupení; 2.stádium: šourek a varlata se zvětšují, pigmentuje se kůže, první pubické ochlupení; 2.stádium: šourek a varlata se zvětšují, pigmentuje se kůže, první pubické ochlupení;

11 vývojová stádia → chlapci: 3.stádium: penis se zvětšuje více do délky, axilární ochlupení; 3.stádium: penis se zvětšuje více do délky, axilární ochlupení; 4.stádium: zvětšuje se délka i šířka penisu, vyvíjí se žalud, ochlupení dospělého typu, ne tak rozsáhlé; 4.stádium: zvětšuje se délka i šířka penisu, vyvíjí se žalud, ochlupení dospělého typu, ne tak rozsáhlé;

12 vývojová stádia → chlapci: 5.stádium: vnější pohlavní orgány plně vyvinuty, středové ochlupení, vousy, změna hlasu; 5.stádium: vnější pohlavní orgány plně vyvinuty, středové ochlupení, vousy, změna hlasu;

13 vědomí vlastních pubertálních změn má větší vliv na sebehodnocení u dívek než u chlapců; vědomí vlastních pubertálních změn má větší vliv na sebehodnocení u dívek než u chlapců; dívky vnímají pubertu a dospívání ve větší míře jako restriktivní zásah do svého života (problémy s menstruací, zvýšená kontrola); dívky vnímají pubertu a dospívání ve větší míře jako restriktivní zásah do svého života (problémy s menstruací, zvýšená kontrola); chlapci vnímají změny u sebe samých většinou pozitivně (růst svalové hmoty, síly, výkonu atd.) a také změna statusu jim přináší často více výhod než omezení; chlapci vnímají změny u sebe samých většinou pozitivně (růst svalové hmoty, síly, výkonu atd.) a také změna statusu jim přináší často více výhod než omezení;

14 b) kognitivní změny časná a střední adolescence období utváření formálních operací; časná a střední adolescence období utváření formálních operací; zakládá se nutná výbava abstraktního myšlení; zakládá se nutná výbava abstraktního myšlení;

15 b) kognitivní změny schopnost představit si reálně neexistující, schopnost představit si reálně neexistující, operování s abstraktními pojmy, operování s abstraktními pojmy, kombinační schopnosti a hledání alternativních řešení problémů, kombinační schopnosti a hledání alternativních řešení problémů, schopnost reflektovat sebe jako subjekt vlastního myšlení (vedou mimo jiné i k zvýšenému egocentrismu); schopnost reflektovat sebe jako subjekt vlastního myšlení (vedou mimo jiné i k zvýšenému egocentrismu);

16 b) kognitivní změny myšlenkové experimentování s různými pojmy, bere v úvahu všechny možné kombinace jednotlivých prvků a aspektů a objevuje důsledky takových operací; myšlenkové experimentování s různými pojmy, bere v úvahu všechny možné kombinace jednotlivých prvků a aspektů a objevuje důsledky takových operací; s přibývajícím věkem a životními zkušenostmi se přirozeně zvyšuje i kvantita informací uložených v dlouhodobé paměti; s přibývajícím věkem a životními zkušenostmi se přirozeně zvyšuje i kvantita informací uložených v dlouhodobé paměti;

17 b) kognitivní změny zvyšuje se selektivita (ve smyslu osobní relevance), a tím i efektivnost pozornosti; zvyšuje se selektivita (ve smyslu osobní relevance), a tím i efektivnost pozornosti; kombinace selektivní pozornosti, kvantity zkušeností, vědomí osobní relevance určitých informací a schopnosti formálních operací vede k větší strukturální a funkcionální kapacitě procesu zpracování informací; kombinace selektivní pozornosti, kvantity zkušeností, vědomí osobní relevance určitých informací a schopnosti formálních operací vede k větší strukturální a funkcionální kapacitě procesu zpracování informací;

18 c) emocionalita rozšiřuje se akční rádius emocionální odezvy na jednotlivé podněty; rozšiřuje se akční rádius emocionální odezvy na jednotlivé podněty; citové zážitky se diferencují, citové zážitky se diferencují, přibývá vyšších citů; přibývá vyšších citů;

19 časná a střední adolescence: čas zvýšené emoční lability, posunů nálad k negativním rozkladům, čas zvýšené emoční lability, posunů nálad k negativním rozkladům, období krizí a pocitových zvratů; souvisí to s hormonálními změnami, se zvýšenou mírou sebereflexe a egocentričnosti; období krizí a pocitových zvratů; souvisí to s hormonálními změnami, se zvýšenou mírou sebereflexe a egocentričnosti;

20 sebehodnocení je kolísavé, sebecit labilní; hraje tu roli i celková zvýšená únavnost; ochablost a apatičnost se střídá s krátkými fázemi vystupňované aktivity; sebehodnocení je kolísavé, sebecit labilní; hraje tu roli i celková zvýšená únavnost; ochablost a apatičnost se střídá s krátkými fázemi vystupňované aktivity; bouřlivost emocionálního vývoje puberty je dána typologickou charakteristikou jedince, výchovou, kulturními a sociálními faktory; bouřlivost emocionálního vývoje puberty je dána typologickou charakteristikou jedince, výchovou, kulturními a sociálními faktory;

21 pozdní adolescence: odeznívání náladovosti a vysoké lability, přibývání a diferenciace silných prožitků, proces jejich integrace do nových kvalit; odeznívání náladovosti a vysoké lability, přibývání a diferenciace silných prožitků, proces jejich integrace do nových kvalit; charakteristická větší extravertovanost, menší impulzivnost, emocionální dráždivost a vyšší stálost; charakteristická větší extravertovanost, menší impulzivnost, emocionální dráždivost a vyšší stálost;

22 zvláštní význam ve střední a pozdní adolescenci získávají emoce a city související s erotickou sférou života, estetické city a mravní cítění; zvláštní význam ve střední a pozdní adolescenci získávají emoce a city související s erotickou sférou života, estetické city a mravní cítění; často období „prvního vystřízlivění“, jež člověk zažívá při konfrontaci reality všedního dne se svými vysněnými představami a ideály; často období „prvního vystřízlivění“, jež člověk zažívá při konfrontaci reality všedního dne se svými vysněnými představami a ideály;

23 periodizace lidského věku prenatální období prenatální období kojenecké období kojenecké období batolecí období batolecí období předškolní období předškolní období mladší školní období mladší školní období adolescence adolescence prepuberta, starší školní období střední adolescence, puberta pozdní adolescence, dospívání dospělost dospělost stáří stáří

24 periodizace lidského věku početí – narození početí – narození 1. rok života 1. rok života 1-3 roky 1-3 roky 3-6 let 3-6 let 6-11 let 6-11 let ( ročník ZŠ) prenatální období prenatální období kojenecké období kojenecké období batolecí období batolecí období předškolní období předškolní období mladší školní období mladší školní období

25 periodizace lidského věku let let ( ročník ZŠ) let let ( ročník ZŠ) 15-18/21 let 15-18/21 let (střední škola-maturita) let let 60 let - † 60 let - † raná adolescence, starší školní období, prepuberta raná adolescence, starší školní období, prepuberta střední adolescence, puberta střední adolescence, puberta pozdní adolescence, dospívání pozdní adolescence, dospívání dospělost dospělost stáří stáří

26 Použité zdroje VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie, Portál, Praha ISBN LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Vývojová psychologie, Grada, Praha ISBN X MACEK, P.: Adolescence, Portál, Praha ISBN X osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.


Stáhnout ppt "Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov31 Autor Mgr. et Mgr. Jitka."

Podobné prezentace


Reklamy Google