Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Dana Hrnčířová Ústav výživy 3. lékařská fakulta Univerzita Karlova v Praze MINERÁLNÍ LÁTKY A STOPOVÉ PRVKY.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Dana Hrnčířová Ústav výživy 3. lékařská fakulta Univerzita Karlova v Praze MINERÁLNÍ LÁTKY A STOPOVÉ PRVKY."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Dana Hrnčířová Ústav výživy 3. lékařská fakulta Univerzita Karlova v Praze MINERÁLNÍ LÁTKY A STOPOVÉ PRVKY

2 anorganické látky, cca asi 6 % hmotnosti těla stavba tkání (kostí a zubů) součást mnoha hormonů a enzymů vstřebání a využitelnost z potravy od jednotek do desítek procent z rostlinných zdrojů je nižší MINERÁLNÍ LÁTKY

3 sodík, draslík, vápník, fosfor, hořčík, chlor a síra V lidském těle se vyskytují od desítek po tisíc gramů. MINERÁLNÍ LÁTKY

4 DDD dospělí: 550 mg/den účastní se hospodaření s vodou v těle umožňuje činnost některých enzymů Nedostatek : vzniká po dlouhotrvajících průjmech, zvracení, nadměrném pocení svalové křeče, pokles krevního tlaku, někdy až poruchy srdeční činnosti a vědomí SODÍK (Na)

5 problém nadměrného příjmu jako součást NaCl DDD soli 5-6 g průměrný denní příjem v ČR je až 17g Nadměrný příjem Na: riziko hypertenze vznik otoků riziko poškození žaludeční sliznice zátěž ledvin SODÍK a SŮL (NaCl)

6 uzeniny, masné konzervy polévkové koření, instantní polévky a omáčky tvrdé sýry některé druhy pečiva brambůrky apod. nakládaná zelenina sójová omáčka fast food SODÍK – zdroje v potravě

7 DDD dospělí: 2000 mg/den nezbytný pro tvorbu buněk, pozitivně ovlivňuje správnou činnost svalů, zejména srdce zvýšený příjem draslíku může pomoci snížit krevní tlak (protiváha sodíku) při nedostatku (průjmy, nadměrné pocení, …) - zrychlení činnost srdce, svalová slabost zdroje: brambory, meruňky, celozrnné výrobky, sójová mouka, káva, obecně ve většině potravin vyjma tuků DRASLÍK

8 13-18 let 1200 mg/den od 19 let 1000 mg/den těhotné a kojící 1000 mg/den, do 19 let 1200 mg/den pevnost kostí a zubů účast na průběhu mnoha procesů probíhajících v těle (srážení krve, rytmické stahy srdce, přenos nervových vzruchů aj). využití řídí hormony štítné žlázy a příštítných tělísek, aktivní forma vitaminu D. vstřebávání - ve střevě, vylučování - stolicí a močí VÁPNÍK

9 VÁPNÍK - příznaky nedostatku arytmie svalové křeče křivice u dětí deformace dlouhých kostí a tvaru hrudníku osteomalacie dospělí měknutí a deformace kostí osteoporóza dospělí řídnutí kostí - vápník se začne uvolňovat z kostí, jsou křehké, snadno se lámou kazivost zubů, horší kvalita nehtů

10 VÁPNÍK - příčiny nedostatku nízký příjem vápníku v potravě nedostatečný příjem hořčíku a vitaminu D poruchy metabolizmu vápníku porucha vstřebávání vápníku nebo vitaminu D zvýšené ztráty vápníku aj.

11 VÁPNÍK Zdroje: mléko a mléčné výrobky (sýry, tvarohy,..) sardinky v oleji konzumované i s kostmi některé druhy zeleniny (květák, brokolice, luštěniny, …) ořechy, semena (mák) – využitelnost! minerální vody k příjmu přispívá i tvrdá pitná voda obiloviny – chudý zdroj, hůře využitelný

12 10-18 let 1250 mg/den, od 19 let 700 mg/den uložen v kostech a zubech spolu s vápníkem součástí bílkovin účast na pochodech, při nichž se v těle přeměňuje a uchovává energie. Zdroje: kolové nápoje, mléko a mléčné výrobky, maso, ryby, vejce, ořechy. FOSFOR

13 dospělí muži: mg/den ženy: mg/den více než polovina hořčíku uložena v kostech umožňuje činnost některých enzymů účast na přenosu nervových a svalových vzruchů nezbytný pro tvorbu bílkovin, tuků i sacharidů zvýšený přísun - pozitivní vliv na nemoci srdce a cév součást zeleného barviva chlorofylu HOŘČÍK (Mg)

14 HOŘČÍK - nedostatek Svalové křeče, slabost Podrážděnost Parestezie Extrasytoly Zvýšená pohotovost koronárních cév ke spasmům Křeče trávicí trubice Horší kvalita vlasů, nehtů

15 HOŘČÍK - zdroje rostlinné potraviny: listová zelenina ořechy celozrnné výrobky kakao a čokoláda tvrdá pitná voda

16 830 mg/den dospělí součást kyseliny chlorovodíkové (HCl) v žaludku příjem je zajištěn v dostatečné míře díky NaCl zdroje: kuchyňská sůl a slané potraviny CHLORID

17 součást některých bílkovin a vitaminu B1 vliv na činnost některých enzymů nedostatek: vzácný zdroje: bílkoviny obsažené v mléce a mléčných výrobcích, v mase, rybách a ve vejcích. SÍRA (S)

18 železo, zinek, jod, selen, fluor, měď, chrom, mangan, molybden a kobalt. někdy sem řadíme také další prvky: nikl, cín, … v lidském těle se vyskytují v malých množstvích: řádově desetiny miligramů až gramy STOPOVÉ PRVKY

19 dospělí muži: 10 mg/den ženy: mg/den těhotné: 30 mg kojící: 20 mg součást hemoglobinu, myoglobinu, transferinu, feritinu nutné k přenosu kyslíku červenými krvinkami součást mnoha různých enzymů ŽELEZO (Fe)

20 ŽELEZO - vstřebávání vstřebávání z potravy ovlivňuje: forma v potravině ostatní látky v potravě vstřebávání zhoršují soli vápníku, fosforu, látky obsažené v čaji a obilninách vstřebávání podporuje vitamin C, dobře se železo vstřebává z masa – bílkoviny?

21 ŽELEZO – nedostatek příčiny nedostatku: nízký příjem v potravě špatné vstřebávání nadměrné ztráty (krvácení, porod, kojení) projevy nedostatku: zvýšená schopnost vstřebávání čerpání z rezervních zásob chudokrevnost (bledost, únava, bušení srdce, …)

22 ŽELEZO – nadbytek škodlivý! volná frakce železa v krvi se podílí na vzniku volných radikálů – narušení buněčných struktur ukládání železa v některých orgánech – hl. játra (cirhóza), slinivka břišní (cukrovka), srdce, klouby atd.. typické bronzové zbarvení kůže získaná / vrozená hemochromatóza: nadměrné ukládání železa do tkání jaterní fibróza a cirhóza, fibróza pankreatu, poškození srdeční svaloviny a převodního srdečního systému, atrofie kůže se zvýšením koncentrace melaninu v kůži)

23 ŽELEZO – zdroje mýtus Pepka námořníka! špenát obsahuje 2,71 mg Fe/100g bohaté zdroje hemového železa játra, maso a vejce nehemové železo luštěniny, ořechy a semena, sušené ovoce, tmavě zelená zelenina a také obilniny (pro vysoký příjem)

24 Obsah železa ve 100 g syrového masa Kuřecí játra8,99 mg Hovězí játra4,90 mg Kuřecí maso (prsa)0,74 mg Krůtí maso (prsa)1,20 mg Králičí maso (stehno) 1,57 mg Vepřové maso (kýta)0,77 mg Hovězí maso (zadní)1,54 mg Tuňák1,02 mg Losos (umělý chov)0,34 mg

25 Zdroje non-hem železa ve 100 g potraviny v syrovém stavu Čočka velkozrnná7,54 mg Fazole hnědé5,02 mg Hrách4,43 mg Tofu5,36 mg Špenát2,71 mg Sušené meruňky2,66 mg Rozinky1,88 mg Kešu6,68 mg Lískový ořech4,70 mg Mandle3,72 mg

26 Dospělí muži 10 mg/den, ženy 7 mg/den, těhotné 10, kojící 11 mg/den součástí / vliv na cca 200 enzymů v těle podporuje hojení ran důležitý pro imunitní funkce Nedostatek: snížení odolnosti vůči chorobám, poškození kůže, nehtů, padání vlasů, špatné hojení ran, u mužů se snižuje plodnost Zdroje: maso, luštěniny, celozrnné obiloviny, mořští živočichové, mléko a vejce ZINEK (Zn)

27 µg, těhotné 230 µg, kojící 260 µg součást hormonů štítné žlázy Nedostatek: struma tloustnutí, únavnost, poruchy menstruačního cyklu, neplodnost... velký nedostatek jodu během těhotenství - děti mentálně retardované, kretenismus JÓD (I)

28 Zdroje: mořské ryby mořské plody některé minerální vody (Vincentka) mléko a mléčné výrobky a jiné výrobky obsahující jodem obohacenou sůl JÓD (I)

29 30-70 µg v potravinách přítomen ve skutečně malém množství, významný jako silný antioxidant nadměrný přívod selenu: nebezpečný (poškození jater a srdce) Nedostatek: nemoc Keshan, vyšší výskyt některých typů nádorů, při velkém nedostatku - onemocnění srdce a kloubů Zdroje: mořští živočichové, maso, vnitřnosti, vejce, chřest SELEN (Se)

30 Muži 3,2 mg/den, ženy 3,1 mg/den součást kostí a zubní skloviny zvyšuje odolnost zubů proti kazivosti Nedostatek: vyšší kazivost chrupu Nadbytek: poškození zubů i kostí Zdroje: čaj, pitná voda (dle konkrétní oblasti) zubní pasty FLUORID

31 1-1,5 mg/den nezbytná pro tvorbu červeného krevního barviva součástí mnoha enzymů význam pro tvorbu vlasů Nedostatek: porucha růstu vlasů a nehtů Zdroje: ryby, játra, maso, vejce MĚĎ (Cu)

32 µg/den metabolismus sacharidů a tuků snižuje chuť na sladké vliv na snížení hladiny krevních cukrů Zdroje: maso, sýry, ořechy, celozrnné obiloviny, kvasnice, pivo CHROM (Cr)

33 2-5 mg/den součást některých enzymů Nedostatek: se běžně nevyskytuje, mangan je obsažen ve většině potravin. Zdroje: Celozrnné výrobky, luštěniny, ořechy, kakao, listová zelenina MANGAN (Mn)

34 µg/den důležitý pro využití fluoru v zubech a pro mužskou potenci Nedostatek se běžně nevyskytuje, tělo jej potřebuje jen nepatrné množství, které získá z běžné stravy MOBYBDEN (Mo)

35 KOBALT (Co) součást vitaminu B12 nezbytný pro krvetvorbu Nedostatek: projevy nedostatku vitaminu B12 Zdroje: zelenina, celozrnné obiloviny, vnitřnosti

36 Doporučená literatura VÝŽIVOVÉ DOPORUČENÉ DÁVKY - Referenční hodnoty pro příjem živin Společnost pro výživu, 2011


Stáhnout ppt "Mgr. Dana Hrnčířová Ústav výživy 3. lékařská fakulta Univerzita Karlova v Praze MINERÁLNÍ LÁTKY A STOPOVÉ PRVKY."

Podobné prezentace


Reklamy Google