Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Šárka Honsová navštěvujících třídy s rozšířenou výukou tělesné výchovy se zaměřením na volejbal.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Šárka Honsová navštěvujících třídy s rozšířenou výukou tělesné výchovy se zaměřením na volejbal."— Transkript prezentace:

1 Šárka Honsová navštěvujících třídy s rozšířenou výukou tělesné výchovy se zaměřením na volejbal

2 2 Úvod  díky současnému životnímu stylu se zužuje základna sportujících dětí  důraz na co nejefektivnější výběr do specializovaných sportovních tříd  výkonnost v motorických testech je vedle biologického věku podmíněna somaticky  somatické charakteristiky jsou ve volejbalu základními předpoklady, které se díky velké genetické determinovanosti nedají příliš rozvíjet

3 3 Cíl práce  porovnat u sledované skupiny somatické parametry a somatotyp: s průměrnou populací s parametry, které jsou považovány u volejbalistů jako nejvíce vhodné

4 4 Teoretická východiska Upřednostňované somatické znaky je ve volejbalu nadprůměrná tělesná výška převaha délky dolních segmentů těla hráčů (délky končetin) smečaři nebo blokaři mají v porovnání s nahrávači delší dolní končetiny a kratší trup tělesná hmotnost a podíl tělesného tuku mají být co nejnižší, aby byly zajištěny dobré předpoklady pro výkon ve výskoku důležitý také rozvoj svalové hmoty, zvláště rozvoj svalstva stehna

5 Teoretická východiska  značná genetická determinovanost somatických parametrů omezená možnost rozvoje tréninkem poměrně dobrá možnost predikovat jejich vývoj  možnosti predikce tělesné výšky v dospělosti Šimková & Ramacsay, 1983; Šelingerová, Šelinger & Hiadlovský, 2005; Riegerová, Přidalová & Ulbrichová, 2006;  v pubertě se přesnost predikce většiny metod dočasně zhoršuje

6 6 Metodika Výzkumný soubor 25 chlapců z 6. – 9. ročníku sportovních volejbalových tříd ZŠ Bolevecká v Plzni Měření somatických parametrů standardním způsobem podle metody Martina a Sallera Měření kožních řas kaliperem harpendenského typu (výrobce SOMET)

7 7 Metodika  porovnání somatických charakteristik s populací pomocí normalizačního indexu N.I.  N.I. vyjadřuje skóre směrodatné odchylky N.I. v rozmezí ±0,75 SD - průměrný N.I. od ±0,75 do ±1,5 SD – nad(/pod)průměrný N.I. vyšší než ±1,5 - vysoce nad(/pod)průměrný  data populace 6. CAV v roce 2001 (Vignerová et al., 2006) antropologického měření při Čs. spartakiádě v roce 1985 (Bláha et al., 1987)

8 8 Výsledky

9 9

10  hodnoty sledovaných tělesných parametrů jsou u všech věkových kategorií chlapců značně variabilní  vzhledem k průměrnému pásmu populace nelze vysledovat žádný jednotný trend  chlapci navštěvující sledované třídy mají oproti průměrné populaci menší podíl svalové hmoty větší podíl tuku jsou biologicky méně vyzrálejší

11 11 Výsledky

12 12 Výsledky  vhodné somatotypy vyrovnaný ektomorf – u dvou chlapců (1,9-2,0-5,4; 2,2-2,1-5,1) mezomorfní ektomorf – u pěti chlapců (1,2-4,0-4,7; 2,0-3,1-5,3; 2,1-4,3-5,1; 1,5-3,2-4,5; 2,1-3,3-4,5)  kategorie podle motorické výkonnosti dominuje kategorie A (8 chlapců) v kategorii D se nachází 7 chlapců zastoupeny všechny kategorie

13 13 Závěry  hodnocení somatických parametrů je v systému výběru do specializovaných tříd důležitým článkem  zkoumané třídy s rozšířenou výukou TV se zaměřením na volejbal navštěvují jak děti somaticky disponované pro volejbal, tak jedinci, u kterých je již nyní jasné, že na základě svých somatických dispozic budou vrcholových výkonů dosahovat velmi problematicky

14 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Šárka Honsová navštěvujících třídy s rozšířenou výukou tělesné výchovy se zaměřením na volejbal."

Podobné prezentace


Reklamy Google