Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Světová populace Základní demografické charakteristiky – věková struktura, typy populací, územní rozmístění obyvatelstva VY_32_INOVACE_26-02.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Světová populace Základní demografické charakteristiky – věková struktura, typy populací, územní rozmístění obyvatelstva VY_32_INOVACE_26-02."— Transkript prezentace:

1 Světová populace Základní demografické charakteristiky – věková struktura, typy populací, územní rozmístění obyvatelstva VY_32_INOVACE_26-02

2 Věková struktura populace  Zastoupení jednotlivých věkových kategorií (poměrné)  Informace o aktuální struktuře populace  Předproduktivní věk let  Produktivní věk 15 – 60 let  Poproduktivní věk 60 a více let  Informace o vývoji populace v minulosti a možnost predikovat budoucí vývoj  Anomálie jednotlivých věkových kategorií  Podíl mladých lidí ku starým – budoucí demografický vývoj)

3 Demografická pyramida  Věková struktura dané populace  Určení typu populace a jejího budoucího vývoje  Výskyt silných slabých ročníků – interpretace zlomových momentů ve vývoji populace v minulosti)  Důležité pro populační politiku vlády - současní zaměstnanci = budoucí důchodci - současné děti = budoucí zaměstnanci

4 Demografická pyramida ČR 1980 a 2007 Autor: Neznámý Název: Population_pyramid_CZE_1980rel.png, Population_pyramid_CZE_2007rel.png Zdroj:

5 Typy populací  Progresivní typ  tvar pyramidy  populace rozvojových zemí, dříve běžný v celém světě  dětská složka (30 – 50% populace) převažuje nad reprodukční a ta nad postreprodukční  Budoucí vývoj – rychlý nárůst počtu obyvatel, dramatické zvýšení do 15 let, kdy se předreprodukční obyvatelstvo dostane do reprodukčního věku  Mladá, dynamická populace v 1. fázi demografické revoluce

6 Typy populací  Stacionární typ  tvar homole  populace středně rozvinutých zemí, ale třeba i USA  dětská složka ( % populace) v rovnováze s reprodukční – klesá počet narozených  počet obyvatel je stabilní  Budoucí vývoj – vyrovnaný typ, kde porodnost a úmrtnost jsou v rovnováze. Nedojde-li k dramatické změně, bude se populace stabilně vyvíjet  Vyrovnaná, statická populace ve 2. fázi demografické revoluce

7 Typy populací  Regresivní typ  tvar urny  populace většiny vyspělých zemí (Evropa)  dětská složka (10 – 15 % populace) dominuje reprodukční nebo dokonce postreprodukční  počet obyvatel se snižuje, populace stárne  Budoucí vývoj – počet obyvatel se bude snižovat, populace bude stárnout. Největší problémy, do 20 let, kdy silná reprodukční skupina přejde do posterprodukční a slabá dětská složka do reprodukční  Vymírající populace po skončení demografické revoluce

8 Typy populací podle věkové struktury Autor: Neznámý, Název: Typy_vekovych_pyramid.png Zdroj:

9 Územní rozmístění obyvatelstva  Obyvatelstvo rozmístěno na zemském povrchu nerovnoměrně  Příčiny  Přírodní podmínky - klima, nadmořská výška, vzdálenost od moře atd.  Ekonomické - exponované oblasti s vysokým potenciálem rozvoje, dopravní koridory  Politické - politická stabilita, války, míra svobody  Míra intenzity osídlení – počet obyvatel/km 2  Jádrové a periferní oblasti (viz mapa)

10 Jádrové a periferní oblasti z hlediska hustoty zalidnění Autor: Neznámý, Název: Population_density.png Zdroj:

11 Hustota zalidnění jednotlivých států Autor: Neznámý, Název: World_population_density_map.PNG Zdroj:

12 Některá specifika rozmístění obyvatelstva  90% populace žije na 15% zemské souše  50% populace žije na 5% souše (velikost Austrálie)  Přírodní faktory  do vzdálenosti 50 km od pobřeží žije 20% populace  v nadmořské výšce do 200 m žije 75% populace  v oblastech přímořského klimatu žije 70% populace  Socioekonomické faktory  v rozvojových zemích žije 80% populace  ¾ milionových měst se nachází ve středně a méně rozvinutých zemích

13 Děkuji za pozornost. Autor DUM: Mgr. Martin Brzóska


Stáhnout ppt "Světová populace Základní demografické charakteristiky – věková struktura, typy populací, územní rozmístění obyvatelstva VY_32_INOVACE_26-02."

Podobné prezentace


Reklamy Google