Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentační prostředky Petr Šmejkal Václav Martínek.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prezentační prostředky Petr Šmejkal Václav Martínek."— Transkript prezentace:

1 Prezentační prostředky Petr Šmejkal Václav Martínek

2 Dataprojektor 3 technologie –LCD - Liquid Crystal Display –DLP - Digital Light Processing –CRT - Cathode Ray Tube

3 LCD projektory U LCD projektorů dochází k prosvětlování tří TFT panelů, z nichž každý obsahuje jednu barevnou složku – červenou, modrou a zelenou. Nejvíce jsou v současnosti zastoupeny na trhu přístroje se třemi polysilikonovými zobrazovači. Využívají optické soustavy, které rozdělí bílé světlo do tří barevných složek - červené, zelené a modré. Jednotlivé barvy jsou posléze zpracovány na miniaturních LCD projekčních panelech. Všechny složky obrazu se dále na soustavě optických, spektrálně propustných hranolů složí a pomocí projekčního objektivu zobrazí na projekční ploše.

4 LCD projektory Přístroje lze rozdělit do několika kategorii lišících se velikostí zobrazovačů a technologií výroby TFT řídících tranzistorů. Velikost se přitom stále zmenšuje, nejnovější generace polysilikonových zobrazovačů (p - Si) mají už úhlopříčku pouhých 0,9". Obvyklé rozlišení těchto projektorů je SVGA a XGA, u některých i SXGA.

5 LCD projektory Výhody: –velmi vyspělá technologie –nejširší výběr –poměrně kvalitní podání barev (ne černé) Nevýhody: –černá barva - díky prosvětlování spíše šedá. –„transmisní" technologie (LCD) využívá součástek, které ovlivňují procházející světlo = je tak omezena velikostí propustné plochy jednotlivých pixelů.

6 DLP projektory DLP projektor obsahuje DMD čip s pohybujícími se mikroskopickými zrcátky a rotujícím barevným filtrem. DLP je reflexní technologie. DLP technologie překonala omezení dané velikostí propustné plochy pixelu, navíc jsou schopny odrážet světlo na více než 90% plochy jednotlivých obrazových bodů, a tím potlačují bodovou strukturu charakteristickou pro LCD projektory.

7 DLP projektory DLP projektory jsou vyráběny ve dvou variantách: –„jednočipové" DLP projektory - využívají rotujícího barevného filtru, aby postupně vytvořily na projekční ploše obraz ze všech tři barevných složek (R, G, B), –„tříčipové" projektory - obraz pro jednotlivé barevné složky vytváří na třech DMD čipech zvlášť a je složen na optických hranolech obdobně jako je tomu u LCD projektorů se třemi zobrazovači.

8 DLP projektory Mezi „jednočipovými" projektory nalezneme dnes vůbec nejmenší a nejlehčí datové projektory na trhu. „Tříčipové" DLP projektory jsou dnes vrcholem projekční techniky. Jedná se o poměrně rozměrné projektory se svítivostí i více než ANSI lm.

9 DLP Projektory Výhody –vysoký kontrast –1 x DMD (čip) : nejmenší projektory –3 x DMD (čip) : nejvýkonnější projektory Nevýhody: –U jednočipových DLP projektorů může díky rotujícímu filtru vznikat tzv. duhový efekt.

10 CRT projektory Základem CRT projektorů jsou 3 projekční obrazovky principiálně podobné těm, které jsou vestavěny v běžných televizních přijímačích. Každá z těchto obrazovek promítá v jedné ze základních barev (červené, modré a zelené) a výsledný obraz je potom složen na projekční ploše.

11 CRT projektory CRT projektory jsou nejdéle používanými přístroji pro velkoplošné zobrazování. Výhody –vysoká spolehlivost –možnost dlouhodobého nebo trvalého provozu. –lze využít při potřebě zobrazovat na válcovou nebo kulovitou projekční plochu či navazovat obrazy ze dvou a více sousedních projektorů (trenažéry). –vysoká kvalita reprodukce barev –schopnost pracovat i v prašném prostředí (v zábavním průmyslu, tj. videokluby, diskotéky, domácí kina atd.). –nejvyšší rozlišení –nejvyšší kontrast

12 Důležité parametry rozlišení světelný výkon hmotnost a velikost funkce a počet a možnosti připojení externích zařízení záruka a náhradní díly

13 Rozlišení Nejkvalitnějšího obrazu dosáhneme, pokud fyzické rozlišení projektoru zvolíme stejné, jako rozlišení připojeného zdroje signálu (počítače, notebooku). Všechny projektory jsou samozřejmě vybaveny inteligentními konverzními mechanizmy, které dovolují zobrazovat rozlišení nižší i vyšší, než je rozlišení fyzické, drobné vady obrazu však nelze nikdy vyloučit. Časté jsou i případy, kdy firmy mají ve svých standardech předepsané rozlišení, ve kterém nakupují např. notebooky. Potom je vhodné se tohoto standardu držet i při nákupu prezentační a projekční techniky. A pokud přesto váháte - zvolte raději rozlišení vyšší. Ale!!! – vyšší rozlišení = vyšší cena

14 Rozlišení Rozlišení (zde jen výběr – více na ) –SVGA (800 x 600) (4:3) –XGA (1024 x 768) (4:3) –SXGA (1280 x 1024) (4:3) –WXGA (1280×768) (15:9) –WXGA+ (1440×900) (16:10) –WSXGA+ (1680×1050) (16:10) –UXGA – (1600 x 1200) (4:3) –HD-1080 – (1920 x 1080) (16:9) Digitální TV –DVD PAL – (720 x 576) (4:3 nebo 16:9) –tzv. HD Ready = HDTV 720p fyzických řádků (1366 x 720, 1280 x 720 (16:9 nebo 4:3) –tzv. fullHD = HDTV 1080 – 1080 fyzických řádků (1920 x 1080 (16:9))

15 Světelný výkon Svítivost určuje výkon projektoru. Je definovaná v ANSI lumenech a určuje, jak velkou úhlopříčku obrazu dokáže projektor kvalitně zobrazit. Obecně platí že pro úhlopříčku 3m při 100% zatemnění postačuje 850 ANSI lumenů, při použití takového projektoru se již nedoporučuje používat úsporný režim, protože výsledný obraz bývá poněkud tmavý. Pro použití úsporného režimu se doporučuje používat projektory s 1000 ANSI lumeny a více. Rozlišení a formát zobrazovacího prvku měříme v ANSI lm

16 Světelný výkon Čím vyšší je výkon projektoru, tím je promítaný obraz jasnější a kvalitnější. Vysoká hladina okolního osvětlení zvyšuje nároky na výkon. –Pokud dopředu nemáme přesnou představu o světelných podmínkách v místě projekce, počítejme raději s horší variantou a ponechme si dostatečnou rezervu světelného výkonu. Ale, pozor na cenu! – vyšší výkon = vyšší cena

17 Projekční vzdálenost krátká projekční vzdálenost (40 – 80 cm) běžná projekční vzdálenost (stínění)

18 Projekční plocha Přestože v nouzi je obvykle možné promítat obraz na čistou, pokud možno bílou stěnu, lze pořídit i plátno pro datový či „filmový“ projektor. Nabídka na trhu je bohatá a cenové rozpětí velké. závěsná rolovací stativová rolovací elektrická rámová Ve většině případů jsou ideální závěsná rolovací či stativová plátna, která zároveň patří k těm cenově nejdostupnějším. zpětná projekce, ta se ale obvykle používají pouze na výstavách či v luxusních firemních instalacích.

19 Projekční plocha vhodné rozměry –bílá zeď –běžné plátno –profesionální plátno

20 Projekční plocha Matná bílá - Základní typ povrchu s matnou bílou vrstvou a neprůsvitným látkovým podkladem je poměrně univerzální. Jeho výhodou je zcela neutrální barevné podání a široké pozorovací úhly - ty ale zároveň znamenají snadné odrážení okolního světla. Pro sledování na matném bílém plátně je tedy dobré mít velmi kvalitní zatemnění. Reflexní stříbrná - Reflexní plátna odrážejí světlo v užším zorném poli a nabízejí tak vyšší jas a kontrast, často ale za cenu mírného barevného zkreslení. Pozorovací úhel je výrazně menší (musíte tedy sedět poblíž „osy“ plátna), což ale zároveň znamená, že okolní světlo je odráženo v menší míře. Reflexní ztmavená - Tato speciální plátna (nabízí je např. Sony) využívají speciálního reflexního povrchu s tmavou úpravou, která téměř eliminuje odrazy okolních zdrojů světla (s výjimkou projektoru). Vysoký kontrast i při minimálním zatemnění je vykoupen menšími pozorovacími úhly, celkový dojem je výtečný.

21 Projekční plocha vs. projekční vzdálenost Vždy je třeba dbát na okolní vlivy prostředí (množství okolního světla dopadajícího na projekční plochu). Odhad - že světelný výkon 300 až 400 ANSI lm na 1 m je dostatečný. V praxi to znamená, že pro plátno se spodní hranou 150 cm, úhlopříčkou 187 cm, je dostatečný světelný výkon o rozpětí až ANSI lm. Při porovnávání světelných výkonů projekční techniky a projekčních ploch je třeba dát pozor na skutečnost, že poměr mezi osvětlením plochy a výkonem projektoru je funkcí kvadratickou, tudíž pokud je například 400 ANSI lm dostatečných v konkrétních podmínkách při úhlopříčce obrazu 150 cm, budeme pro úhlopříčku 300 cm, potřebovat ne 800 ANSI lm, ale čtyřnásobný světelný výkon, to znamená ANSI lm.

22 Funkce Nutno hledat funkce, které budeme potenciálně vyžadovat automatické nastavení parametrů obrazu digitální zoom korekci lichoběžníkového zkreslení v obou směrech. funkce PiP (obraz v obraze). připojení periferií (kamery, fotoaparátu, videa = nutno mít správný konektor) dálkové ovládání reproduktory

23 Počet a možnosti konektorů 3xRCA/cinch konektory 15pin D-SUB, DVI

24 Počet a možnosti konektorů HDMI konektory (přenos zvuku i videa) –Řada variant a velikostí A, B, C, D. Typy A a B jsou definovány od verze 1.0, typ C až od verze 1.3 a typ D od verze 1.4. Více na: Definition_Multimedia_Interfacehttp://cs.wikipedia.org/wiki/High- Definition_Multimedia_Interface

25 Počet a možnosti konektorů S-VIDEO/miniDIN konektor VGA (počet?)

26 Počet a možnosti konektorů SCART USB RS232

27 Počet a možnosti konektorů počet a funkce co chci prezentovat a jak více konektorů, vyšší cena

28 Hmotnost a velikost jak a kde chci projektor používat? –přenášet? –v místnosti? –cestovat?

29 Náhradní díly a záruka Klást otázky –záruka na projektor –životnost lampy –záruka na lampu –cena nové lampy, vyrábí se ještě? –cena oprav –záruční servis –propojovací kabely? (speciální, standardní)

30 Nechat si projektor předvést Kvalita obrazu je u datových projektorů jedním z hlavních parametrů a projektor není pořád nízkou investicí nechat si vybrané typy předvést, a to nejlépe vedle sebe. Většina projektorů nabízí vysoce kvalitní obraz, teprve srovnáním dvou nebo tří lze zjistit, jak se jednotlivé projektory liší. Při předvedení lze také prakticky vyzkoušet jednotlivé funkce a ověřit si uváděné parametry.

31 Interaktivní tabule jde v podstatě o druh dotykového displeje. Tabule tedy reaguje na dotyk nějakého zařízení (pera, hůlky nebo i prstu, záleží na výrobci a technologii) ovladač tabule převádí data o pozici kurzoru a akcích provedených nástroji či prstem na tabuli na signály, které zastupují kliknutí a pohyb myši nebo tabletu. Toho je podle druhu interaktivní tabule dosaženo: –A) buď povrchem citlivým na dotek (z něj je celá tabule) –B) systémem určujícím pozici za pomoci optického snímání (snímací zařízení je mimo tabuli).

32 Interaktivní tabule – dotyková technologie Měření odporu –Dvě elektricky vodivé plochy jsou odděleny malou vzduchovou mezerou. Při dotyku se obě plochy spojí a odstraněním vzduchové mezery dojde k uzavření elektrického obvodu. Velikost elektrického odporu závisí na přesné pozici (X,Y) stlačení obou ploch. Tato technologie povoluje jak užití stylusu, tak i prstu a také obvykle umožňuje využití stejných funkcí jako má běžná počítačová myš, tedy pravý, levý klik, pohyb a rolování. elektrického odporustylusu Elektromagnetická –Soustava drátů za interaktivní plochou vzájemně působí na cívku ve špičce stylusu a pozice souřadnic (X,Y) je určena indukcí elektrického proudu. Stylus může být buď aktivní (vyžaduje baterii nebo napájení ze sítě) nebo pasivní (elektrické signály vysílá tabule bez potřeby zdroje napětí ve stylusu). Jinými slovy, v interaktivní tabuli jsou magnetické senzory, které vysílají signál a posílají jej do počítače, pouze pokud je vyslaný signál aktivovaný stylusem. Tato technologie umožňuje uživateli přímý kontakt s plochou interaktivní tabule a obvykle umožňuje využití všech funkcí běžných pro počítačovou myš.

33 Interaktivní tabule – dotyková technologie Kapacitní –Funguje téměř na stejném principu jako elektromagnetická, tento typ snímače pohybu je založen na síti vodičů, které jsou umístěny za tabulí. V tomto případě ale dochází k ovlivnění elektrického pole i pouhým prstem uživatele. Při umístění prstu nad určité vodiče, dle souřadnic (X, Y) dojde ke změně kapacity, ze které se vypočítá pozice kurzoru. U této technologie tedy není zapotřebí žádný speciální stylus a veškerá elektronika je ukryta za tabulí.

34 Interaktivní tabule – měření pozice snímačem Laserová –Laserové vysílače a snímače jsou umístěny v obou horních rozích tabule. Laserové paprsky jsou za pomoci natáčení zrcátek promítány před celou plochu tabule, podobně jako maják natáčí svůj paprsek na moře. Reflektory na stylusu odrážejí paprsek zpět do jeho zdroje a pozice (X,Y) se vypočítá triangulací. U této technologie je tvrdý (obvykle keramický nebo ocelový) povrch, který má nejdelší životnost a nejsnáze se čistí. Stylus je pasivní, ale musí být reflexní, tato technologie není citlivá na dotek.

35 Interaktivní tabule – měření pozice snímačem Ultrazvuková + infračervená –Při tlaku na povrch tabule pero či stylus vysílají ultrazvuk a zároveň infračervený paprsek. Po přijmutí signály ultrazvukovým mikrofonem a senzorem pro infračervený paprsek se změří prodleva mezi oběma signály a vypočte se poloha stylusu. Tato technologie umožňuje použití jakéhokoli povrchu tabule, ale není citlivá na tlak. Optická a Infračervená –Po stisknutí povrchu prstem nebo stylusem se objekt zaměří kamerou nebo infračerveným paprskem. Software pak vypočte polohu objektu. Tato technologie umožňuje použití libovolného povrchu a není třeba speciálního stylusu.

36 Interaktivní tabule Interaktivní tabule může být připojena k počítači buď přes rozhraní jako jsou USB a sériový port nebo bezdrátově přes Bluetooth. Obvykle se ovladač zařízení instaluje do připojeného počítače. Ovladač tabule se zavádí po startu počítače automaticky a interaktivní tabule začne s počítačem komunikovat. Lze vpisovat poznámky, podtrhávat a zvýrazňovat v předem připravené prezentaci Přednášce dává nový rozměr, kterému říkáme interaktivita. Přednášející má navíc možnost ovládat prezentaci přímo z projekční plochy, což studentům usnadňuje sledování jednotlivých kroků výkladu a zvyšuje názornost. Rukou se ovládá, popisovači píše.

37 Interaktivní tabule Obvykle je tabule ovládána prostřednictvím software, který funguje jako (či zahrnuje): –ovladač (driver) – zprostředkovává komunikaci mezi tabulí a PC a popř. dalšími periferiemi, zajišťuje funkci tabule –kalibraci tabule software je nutno poučit, který bod na tabuli odpovídá dané poloze, abychom dotykem na jistý bod neklikali na ikonu vzdálenou několik mm vedle obvykle se provádí dotykem na řadu promítaných bodů, čím více bodů, tím přesnější kalibrace nutno provádět vždy, když došlo k posunu (nebo máme podezření, že došlo k posunu) obrazu dataprojektoru nebo tabule, ke změně rozlišení obrazu apod.

38 Interaktivní tabule –další nastavení tabule (barev a tloušťky pera, klávesnice apod.) –prezentační program – s řadou tabulí je dodáván program optimalizovaný pro realizaci prezentací pomocí interaktivní tabule lze tedy snadno přesunovat objekty po ploše přímo při výuce, což je u běžných prezentačních programů obtížné ukládat připravené snímky i snímky vytvořené přímo během výuky a zařazovat do prezentací dělat doplňovací úlohy některé programy obsahují i možnost vázat objekty na křivku (lze využít u demonstrace obíhání planet okolo slunce) či jednoduché skriptování (přiřazovat reakce některým objektům při působení nějaké akce) –databázi objektů (předkreslené snímky, které lze snadno vkládat do prezentací, tj. např. kádinky, modely molekul apod., databáze lze dále doplňovat)

39 Interaktivní tabule - nastavení

40 Smart Technologies = Smart Board SMART Board interaktivní tabule jsou složeny z flexibilní plastové fólie, ta je umístěna vpředu, a z pevné desky. Zadní strana fólie a přední strana zadní desky mají slabý nátěr odolného filmu. Tyto strany obou těchto částí jsou odděleny vzduchovou mezerou o velikosti přibližně 0,3 mm, což odpovídá cca třem lidským vlasům. Stlačením přední plochy se tato vzduchová mezera v daném místě sevře a dojte ke styku obou ploch. Tím se vyšle analogový signál, který je převeden do toku dat a ty se odesílají do počítače k dalšímu zpracování. Tato technologie umožňuje provést kontakt a to prstem, perem, nebo jakýmkoli jiným zařízením.

41 Smart Board Lze psát perem (umístěny na předním panelu) i prstem (ten pak funguje jako myš). umožňuje zvýrazňování a vpisování pomocí magnetických per a to kdykoli, tudíž i ve spuštěné aplikaci - není tím pádem nutno užívat funkci pro kopii obrazovky (Print screen). existuje jak s přední tak i zadní projekcí (tj. projektor je umístěn za tabulí = dražší řešení). Výhodou tabule se zadní projekcí je, že si přednášející nezaclání v promítání. Nevýhodou je však velký prostor za tabulí, který vyplňují komponenty zadního promítání. Obsahují softwarovou klávesnici (tj. klávesnici promítanou pomocí počítače na plochu) Zdroj:

42 Smart Board SMART žlábek na pera - Veškeré modely interaktivních tabulí SMART Board mají na předním panelu 4 žlábky na pera a jeden žlábek na speciální houbičku. Pera fungují na principu elektromagnetického pole a nikoli jako inkoustové či lihové popisovače. Princip spočívá v aktivaci kontrolky ve žlábcích na předním panelu. Když je pero vyjmuto ze žlábku, je tento úkon zaregistrován optickým senzorem a počítači je předána informace o používání tohoto popisovače. Jednotlivé žlábky jsou označeny pomocí barev (černá, zelená, modrá a červená). Od chvíle co je vzat nástroj (pero nějaké barvy nebo houbička) je tento nástroj považován na SMART Boardu jako aktivní, ale nelze jej však použít při další aktivaci nástroje jiného (např.: zvednu-li modré a následně červené pero, aniž bych modré vrátil zpět na původní pozici do žlábku, pak píši červeně pomocí libovolného pera nebo prstem). Díky tomuto systému se Vám může snadno stát, že v jedné ruce držíte pero a v druhé houbičku, kterou jste zvedli jako druhou, pak pomocí pera nebudete psát, ale mazat. Zdroj:

43 Smart Board Notebook software Notebook Software –Notebook software je dodáván přímo s tabulí a umožňuje uživateli udělat tabuli interaktivní pomocí nástrojů, které obsahuje. –obsahuje také multimediální prvky a nástroje pro editaci, ukládání a sdílení. –obsahuje funkci rozeznávání ručně psaného textu. To co je na tabuli napsáno, umí převést na text. Nevýhodou je chybějící český slovník a nutnost psát text značně čitelně, malé nuance jsou již často zaměnitelné za jiná slova a rozpoznávání není zcela dokonalé. Velkou výhodou oproti jiným produktům je možnost rozeznání skupiny slov, takže není nutností psát a rozeznávat každé slovo zvlášť. –Prostředí notebooku dělí zobrazovanou plochu na dvě části: samotnou pracovní plochu a panel nástrojů. V panelu pak najdeme 3 části: třídění stránek - pro zobrazování a organizování náhledů stránek Notebooku; Galerii - pro připojení a ukládání obrázků, zvuků, filmů, animací a textových souborů; a přílohy - pro připojení souborů, zkratek, a odkazů, které mohou být zpřístupněny v průběhu prezentace. –Notebook software umožňuje uživatelům vytvářet multi-stránky interaktivních dokumentů a prezentací tažením obsahu a stránek mezi pracovní plochou a panely, bez opuštění aplikace. Uživatelé mohou vytvořit vlastní obsah, nebo použít obsah z vyhledávací galerie edukačních materiálů. Notebook software může být aplikován také jako elektronický poznámkový blok využitelný pro psaní, editaci, ukládání a distribuování informací. Například, uživatel může psát poznámky do webových stránek nebo dokumentu a uložit si takto pozměněnou a zvýrazněnou stránku jako soubor Notebooku. –existují verze pro Windows, Linux a MacOS Zdroj:

44 Smart Board Notebook software Zdroj:

45 Smart Board - nevýhody psaní obyčejným fixem není doporučeno je třeba poměrně silného stisku zdroj:

46 ACTIVBoard - Promethean ACTIVboard využívá digitální elektromagnetický princip. disponuje tvrdým melaminovým povrchem, je velmi odolná lze popisovat běžnými fixy v případě zašpinění ji lze umýt běžnými čistícími prostředky rychlejší reakce nemá tužky, ale ovládá se perem nebo ukazovátkem, to má v podstatě funkci myši, nelze ovládat prstem, funkce pera se volí s pomocí ovládacího software zdroj:

47 ACTIVBoard – Ovládací software dva (funkčně zcela shodné, ale jinak vypadající) výukové SW: – ACTIVprimary pro 1. stupeň a ACTIVstudio pro děti starší. Rozdíl je zejména v grafickém pojetí, v umístění a velikosti ovládacích prvků, tak aby i prvňáček dosáhl na potřebné nástroje a mohl na interaktivní tabuli pracovat. Oba výukové SW jsou dodávány jako multilicence, která umožňuje instalaci na libovolný počet školních PC, vyučující povoluje také instalaci na domácí PC za účelem přípravy na hodinu. –Součástí SW je také databáze výukových objektů - knihovna obsahuje na pozadí, obrázků, mřížek,... Také doplňování dalších zdrojů vyučujícím je díky nástroji "fotoaparát" velice jednoduché. –funkce jsou velmi podobné jako v případě SMART Notebook zdroj:

48 ACTIVBoard - nevýhody nelze psát prstem nutno používat ukazovátko dodané výrobcem

49 Vizualizér v podstatě kamera upevněná na stojanu kamera zachycuje informaci přímo z průhledné nebo neprůhledné předlohy (knihy, příručky, slovníku, mapy i fólií atd.) kamera je schopna zobrazit 2D i 3D obraz zachycený obraz je zvětšen pomocí datového projektoru na projekční plátno (nebo jiným způsobem, TV). není nutné propojení s PC, ačkoliv i to je možné existuje velké množství modelů různých výrobců

50 Vizualizér

51 Vizualizér – důležité parametry je třeba sledovat podobné parametry jako u videokamer a fotoaparátů rozlišení optický zoom digitální zoom – podstatně méně důležitý parametr než optický zoom rychlost odezvy kamery (promítání v reálném čase, zamezení přítomnosti „šmouh“ během promítání) možnost automatického a manuálního ostření vyvážení barev možnost uložení obrázků do paměti propojitelnost a komunikace s PC (pro případ potřeby) Osvětlení (nejlépe horní i spodní a z více stran) snímací plochy kamery makrorežim (pro sledování malých objektů) dálkové ovládání Opět není špatné si vizualizér předem vyzkoušet - Vysoká kvalita obrazu, snadná obsluha a uživatelský komfort

52 Vizualizér - výhody lze ukázat posluchačům libovolný předmět, i velmi malý možnost i velkého zvětšení lze pracovat i s klasickými průhlednými fóliemi i s knihou, malé obrázky lze snadno zvětšovat, velké zmenšovat u kvalitních vizualizérů podání barev

53 Vizualizér - nevýhody někdy pomalejší odezva kamery = „šmouhy“ při pohybu objektu během promítání u nekvalitních vizualizérů barevné podání

54 Stereoskopická projekce - stereoskopie Slovo stereoskopie vzniklo z řeckých slov stereos (pevné, trojrozměrné) a slova skopien (vidět). Stereo - hojně používáno především ve zvukové oblasti, původně byl spjat s obrazem. Princip prostorového vidění je znám ji přes 160 let; díky technologickému vývoji prochází stereoskopické zobrazování neustálým vývojem. Daniel Laubr: Diplomová práce, https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf

55 Stereoskopická projekce, vidění Pojmy monokulární a binokulární klíče Proces analýzy scény a posuzování hloubky dvou sloučených obrazů, dopadajících na sítnici je samozřejmá a automatická činnost. Možnost vnímat hloubku je pro nás důležitá vlastnost, zejména v případě, kdy chceme určit jak daleko je od nás daný předmět a chceme-li zjistit jeho tvar. Hloubku usuzujeme z mnoha podnětů. Existuje řada vodítek, ty dělíme na –monokulární, pokud platí pro jedno samostatné oko –binokulární, pokud jsou potřeba oči obě. Rozdílná vodítka pokrývají různé rozsahy vzdáleností. Některá umožňují přesné relativní i absolutní určení hloubky, některá pouze její hrubý odhad. Použití všech monokulárních vodítek je vázáno na určité podmínky. Pokud scéna obsahuje dostatek monokulárních vodítek, bude působit plastičtěji i pomocí stereoskopického zobrazení. Vodítka lze také dělit na: –fyziologická – vrozená, souvisí většinou s funkcí oka (akomodace, konvergence) –psychologická - nejsou na rozdíl od fyziologických vrozená (stín, gradient textur, …), závisí na našem vnímání a oči jsou zde pouze zprostředkovateli vjemu, všechna psychologická vodítka jsou zároveň vodítka monokulární a při vhodném použití mohou posílit celkový prostorový efekt. Daniel Laubr: Diplomová práce, https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf

56 Stereoskopická projekce - Anaglyph Anaglyph je jednoduchá metoda k prostorovému zobrazení obrazu nebo videa. Poprvé byla použita v roce Uživatel k pozorování potřebuje brýle s barevnými filtry. Nejčastěji anaglyph využívá červený filtr pro levé oko a doplňkový azurový filtr pro pravé oko. Pokud se na anaglyph podíváme s brýlemi, tak oko zakryté azurovým filtrem uvidí pouze červené části obrazu a oko zakryté modrým filtrem vidí pouze azurové části obrazu. Mozek slouží obraz dohromady, rozdíly v obrazech vedou k pocitu hloubky jde o jednoduchý a levný způsob vhodný i pro více diváků. Metoda však vždy zkreslí určitým způsobem barevnou informaci a je zde patrné rušení v podobě duchů. Je zřejmé, že pro projekci anaglyphu postačí jakýkoliv projektor. Světelný útlum brýlí je okolo 30%-50%. Daniel Laubr: Diplomová práce, https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf

57 Stereoskopická projekce - obvykle se využívá metod rozdělení obrazu, který je pak vhodně rozdělený posílám do jednoho a druhého oka lze dělit na: Aktivní - Tato metoda využívá střídavého zakrývání levého a pravého oka. Vyžaduje použití aktivních brýlí, tedy brýlí, které vyžadují ke své funkci napájení. Jsou synchronizovány se zobrazovací frekvencí a zajišťují střídavý průchod levých a pravých obrazů. Daniel Laubr: Diplomová práce, https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf

58 Stereoskopická projekce - aktivní Existuje řada výrobců stereo-brýlí pro domácí i profesionální použití. Liší se způsobem přenosu synchronizačního signálu a způsobem připojení ke zdroji signálu. Aktivní brýle umožňují v daném okamžiku divákovi pozorovat scénu pouze jedním okem, jelikož střídavě zakrývají výhled levého a pravého oka. Jsou synchronizovány s frekvencí zobrazovací jednotky, která vysílá střídavý obraz pro levé a pravé oko. Každé oko vidí svůj obraz s poloviční frekvencí zobrazovací jednotky. (jednoduchým technicky proveditelným způsobem je využití aktivních brýlí a grafické karty firmy nVidia, která umí rozložit obraz na dvě složky+ nutno ale aktivovat v ovládacím panelu) U aktivní projekce není třeba dvou projektorů, speciálních monitorů či pláten, ale existují vhodnější a méně vhodná řešení Daniel Laubr: Diplomová práce, https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf

59 Stereoskopická projekce - pasivní Pasivní projekce využívá polarizace světla. Světlo z projektoru prochází skrz polarizační filtry, přičemž obraz pro každé oko je polarizován rozdílně. Divák využívá polarizační brýle a do oka dopadá odpovídající obraz Pro pasivní stereoskopické promítání jsou zapotřebí pasivní polarizační brýle, polarizační filtry, dva projektory a speciální plátno. Daniel Laubr: Diplomová práce, https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf

60 Stereoskopická projekce - pasivní Pro pasivní stereoprojekci postačí jeden CRT nebo DLP projektor pracující na dvojnásobné frekvenci, před který je umístěn modulační panel z tekutých krystalů, který zajišťuje správnou polarizaci. LCD projektory nejsou vhodné pro pasivní projekci s jedním projektorem (až na vyjímky) Daniel Laubr: Diplomová práce, https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf

61 Stereoskopická projekce - srovnání -jinak jde (až na Anaglyph) o finančně nákladná řešení, které ale nezkreslují obraz jako např. anaglyph -Nákladnost technik pasivní i aktivní projekce a jejich technická úroveň je podobná závisí spíše na určení, dle toho je třeba vybírat vhodné řešení -více v níže uvedené diplomové práci, kde se lze více dozvědět i o formátech a způsobech projekce, v případě koupě nějakého takového řešení je nezbytné se o těchto formátech informovat od prodejce tohoto řešení. -Více na: Daniel Laubr: Diplomová práce, 2006, vypracovaná na FEL, ČVUT v Praze, dostupná z https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf Daniel Laubr: Diplomová práce, https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf

62 Stereoskopická projekce – některé softwarové prostředky [s1] Autodesk Maya - 3D animační studio. [s2] BMP to AVI Sequencer - Volně dostupný program napsaný v Javě, ze sekvence obrázků vytvoří videosoubor. [s3] EyesWeb - Volně dostupný nástroj pro analýzu obrazu, zvuku a videa pro Win32, [s4] Huffyuv video codec - Volně dostupný, bezeztrátový a rychlý video codec pro Win32. [s5] Microsoft VisualStudio.NET Vývojový nástroj pro Win32. [s6] OpenSceneGraph - Sada knihoven pro trojrozměrnou grafiku, vizualizaci a modelování. Vytvořen pomocí OpenGL a standartního C++. [s7] StereoMovie Maker - Volně dostupný editor stereoskopického videa. Umo žňuje konverzi mezi formáty. [s8] StereoMovie Player - Volně dostupný stereoskopický přehrávač; [s9] StereoPhotoMaker - Volně dostupný program pro editaci a konverzi stereoskopických obrázků. [s10] Stereoscopic Player - Stereoskopický přehrávač s pokročilými funkcemi. [s11] VirtualDub – Volně dostupný program pro základní i pokročilé operace s videem. Daniel Laubr: Diplomová práce, https://dip.felk.cvut.cz/browse/pdfcache/laubrd1_2006dipl.pdf

63 Děkuji za pozornost, bylo-li za co...


Stáhnout ppt "Prezentační prostředky Petr Šmejkal Václav Martínek."

Podobné prezentace


Reklamy Google