Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1 Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

2 Grafický adaptér OB21-OP-EL-ELZ-MAR-U Ing. Josef Martinák ml.

3 Základní pojmy Grafická karta nebo také videoadaptér je hardwarová součást počítače která stará se o zobrazení výstupu(obrazu) na monitoru Grafická karta nebo také videoadaptér je hardwarová součást počítače která stará se o zobrazení výstupu(obrazu) na monitoru Připojena je buď přes slot na základní desce nebo může být na desce přímo integrována Připojena je buď přes slot na základní desce nebo může být na desce přímo integrována Pokud se jedná o integrovanou grafickou kartu, většinou obsahuje jen nejnutnější čipy, výjimečně se přidává i vlastní paměť Pokud se jedná o integrovanou grafickou kartu, většinou obsahuje jen nejnutnější čipy, výjimečně se přidává i vlastní paměť

4 Součásti grafické karty - GPU GPU(grafický procesor) je výpočetní jádro grafické karty. Obsahuje řadič paměti, unifikované shadery, TMU jednotky, ROP jednotky a další. Zpracovává 3D geometrii na 2D obraz, zobrazitelný na zobrazovacím zařízení. - Unifikované shadery - moderní náhrada za jednotky Pixel a Vertex. Každá firma má svoji vlastní architekturu shaderů. Jsou programovatelné a díky tomu nemusí počítat pouze zobrazovatelná data, ale i výpočty pro vědu a další. - Řadič pamětí - stará se o komunikaci mezi grafickou pamětí a GPU. - TMU jednotky (Texture mapping unit) - mapuje textury na objekty. - ROP jednotky (Render Output unit) - zabezpečuje výstup dat z grafické karty. GPU(grafický procesor) je výpočetní jádro grafické karty. Obsahuje řadič paměti, unifikované shadery, TMU jednotky, ROP jednotky a další. Zpracovává 3D geometrii na 2D obraz, zobrazitelný na zobrazovacím zařízení. - Unifikované shadery - moderní náhrada za jednotky Pixel a Vertex. Každá firma má svoji vlastní architekturu shaderů. Jsou programovatelné a díky tomu nemusí počítat pouze zobrazovatelná data, ale i výpočty pro vědu a další. - Řadič pamětí - stará se o komunikaci mezi grafickou pamětí a GPU. - TMU jednotky (Texture mapping unit) - mapuje textury na objekty. - ROP jednotky (Render Output unit) - zabezpečuje výstup dat z grafické karty.

5 Paměť Operační paměť grafické karty, jsou zde ukládány informace nutné pro grafické výpočty. Pokud je grafická karta integrovaná na základní desce, používá operační paměť celého počítače, jinak má vlastní paměť, nejčastěji nějaký typ GDDR (GDDR 2, 3, 4, 5) nebo DDR (1, 2, 3) kvůli nižší cenně. Dříve se používali SDR. Operační paměť grafické karty, jsou zde ukládány informace nutné pro grafické výpočty. Pokud je grafická karta integrovaná na základní desce, používá operační paměť celého počítače, jinak má vlastní paměť, nejčastěji nějaký typ GDDR (GDDR 2, 3, 4, 5) nebo DDR (1, 2, 3) kvůli nižší cenně. Dříve se používali SDR.

6 Další součásti grafické karty Firmware (BIOS) - základní programové vybavení grafické karty, které je na vlastním paměťovém čipu. Jsou v něm uloženy informace o jménu grafické karty, GPU, taktech GPU a grafické paměti, napětí GPU a grafické paměti a další informace. Firmware (BIOS) - základní programové vybavení grafické karty, které je na vlastním paměťovém čipu. Jsou v něm uloženy informace o jménu grafické karty, GPU, taktech GPU a grafické paměti, napětí GPU a grafické paměti a další informace. RAMDAC - Převodník digitálního signálu, se kterým pracuje grafická karta, na analogový nebo digitální, kterému rozumí zobrazovací zařízení (CRT monitory a LCD monitory propojeny přes analogové vstupy). RAMDAC - Převodník digitálního signálu, se kterým pracuje grafická karta, na analogový nebo digitální, kterému rozumí zobrazovací zařízení (CRT monitory a LCD monitory propojeny přes analogové vstupy).

7 Výstupy grafických karet VGA - Analogový grafický výstup (používán starými monitory CRT a kompatibilními zařízeními). Možno převést redukcí z digitálního výstupu DVI. VGA - Analogový grafický výstup (používán starými monitory CRT a kompatibilními zařízeními). Možno převést redukcí z digitálního výstupu DVI. DVI - digitální grafický výstup (používaný většinou LCD panelů, projektory a novějšími zobrazovacími zařízeními). DVI - digitální grafický výstup (používaný většinou LCD panelů, projektory a novějšími zobrazovacími zařízeními).

8 HDMI HDMI je zkratka anglického označení High-Definition Multi- media Interface. Je to rozhraní pro přenos nekomprimovaného obrazového a zvukového signálu v digitálním formátu. HDMI je zkratka anglického označení High-Definition Multi- media Interface. Je to rozhraní pro přenos nekomprimovaného obrazového a zvukového signálu v digitálním formátu. HDMI podporuje přenos videa ve standardní, rozšířené nebo high- definition kvalitě, a až 8-kanálový digitální zvuk. Rozhraní nezávisí na různých televizních a satelitních standardech, protože přenáší nekomprimovaná video data. HDMI podporuje přenos videa ve standardní, rozšířené nebo high- definition kvalitě, a až 8-kanálový digitální zvuk. Rozhraní nezávisí na různých televizních a satelitních standardech, protože přenáší nekomprimovaná video data. HDMI nedefinuje maximální délku kabelu. Jediným omezením je útlum signálu. Délka tudíž závisí na konstrukci a kvalitě materiálů, které byly použity. HDMI nedefinuje maximální délku kabelu. Jediným omezením je útlum signálu. Délka tudíž závisí na konstrukci a kvalitě materiálů, které byly použity. DVI signál je kompatibilní s rozhraním HDMI a to bez ztráty kvality obrazu DVI signál je kompatibilní s rozhraním HDMI a to bez ztráty kvality obrazu

9 Sloty pro připojení GK - AGP Patice pro připojení grafického adaptéru Patice pro připojení grafického adaptéru Z důvodu zobrazení videa ve velkém rozlišení byl při návrhu AGP kladen důraz na co nejvyšší rychlost přenosu dat s malou latencí Z důvodu zobrazení videa ve velkém rozlišení byl při návrhu AGP kladen důraz na co nejvyšší rychlost přenosu dat s malou latencí Technologie AGP vznikla úpravou sběrnice PCI, takže některé řídící signály jsou podobné (adresová a datová část AGP používá stejné vodiče pro přenos jako PCI). Došlo k několika modifikacím, z nichž nejvýraznější je odstranění arbitrážního obvodu. Z toho plyne, že je možné připojit pouze jedno zařízeni. Technologie AGP vznikla úpravou sběrnice PCI, takže některé řídící signály jsou podobné (adresová a datová část AGP používá stejné vodiče pro přenos jako PCI). Došlo k několika modifikacím, z nichž nejvýraznější je odstranění arbitrážního obvodu. Z toho plyne, že je možné připojit pouze jedno zařízeni.

10 Sloty pro připojení GK - PCIe Jedná se o standard systémové sběrnice, který byl vytvořen jako náhrada za starší standardy PCI a AGP Jedná se o standard systémové sběrnice, který byl vytvořen jako náhrada za starší standardy PCI a AGP Propustnost PCI-Express verze 1.x: - 1× MB/s (obousměrně 500 MB/s) - 4× - 1 GB/s (obousměrně 2 GB/s) - 8× - 2 GB/s (obousměrně 4 GB/s) - 16× - 4 GB/s (obousměrně 8 GB/s) Propustnost PCI-Express verze 1.x: - 1× MB/s (obousměrně 500 MB/s) - 4× - 1 GB/s (obousměrně 2 GB/s) - 8× - 2 GB/s (obousměrně 4 GB/s) - 16× - 4 GB/s (obousměrně 8 GB/s) V roce 2004 se PCI-Express stává novým standardem pro osobní počítače. High-end grafické karty obou hlavních výrobců (ATI Technologies a nVidia) byly pomalu a postupně předělávány z AGP na PCI-Express, což nakonec donutilo i ostatní firmy se přizpůsobit. V roce 2004 se PCI-Express stává novým standardem pro osobní počítače. High-end grafické karty obou hlavních výrobců (ATI Technologies a nVidia) byly pomalu a postupně předělávány z AGP na PCI-Express, což nakonec donutilo i ostatní firmy se přizpůsobit.

11 Sloty pro připojení GK - PCIe Propustnost PCI-Express 2.0: - 1× MB/s (obousměrně 1 GB/s) - 4× - 2 GB/s (obousměrně 4 GB/s) - 8× - 4 GB/s (obousměrně 8 GB/s) - 16× - 8 GB/s (obousměrně 16 GB/s) Propustnost PCI-Express 2.0: - 1× MB/s (obousměrně 1 GB/s) - 4× - 2 GB/s (obousměrně 4 GB/s) - 8× - 4 GB/s (obousměrně 8 GB/s) - 16× - 8 GB/s (obousměrně 16 GB/s)

12 Použitá literatura cs.wikipedia.org/wiki/Grafický_adaptér cs.wikipedia.org/wiki/Grafický_adaptér cs.wikipedia.org/wiki/GPU cs.wikipedia.org/wiki/GPU cs.wikipedia.org/wiki/HDMI cs.wikipedia.org/wiki/HDMI cs.wikipedia.org/wiki/AGP cs.wikipedia.org/wiki/AGP cs.wikipedia.org/wiki/PCIE cs.wikipedia.org/wiki/PCIE


Stáhnout ppt "Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google