Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

AMERICKÉ DRAMA 20. STOLETÍ Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "AMERICKÉ DRAMA 20. STOLETÍ Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."— Transkript prezentace:

1 AMERICKÉ DRAMA 20. STOLETÍ Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMAmerické drama 2. poloviny 20. století Označení DUMVY_32_INOVACE_01_02_20 Autor Mgr. Radek Šipula Datum Vzdělávací oblast Člověk a umění Vzdělávací obor Jazyk český Tematický okruh Divadlo Ročník 4. ročník, oktáva

2 ÚVOD:  pro americké poválečné drama je typické široké spektrum stylů, žánrů a osobností  vedle množství zavedených a uznávaných divadelních scén na newyorské BROADWAYI existovala po celé zemi řada menších divadel zaměřujících se na experimentální tvorbu 1]

3 4 HRY, KTERÉ PODLE ODBORNÍKŮ ZMĚNILY AMERICKÉ DRAMA:  DLOUHÁ DENNÍ CESTA DO NOCI od O´NEILLAO´NEILLA  TRAMVAJ DO STANICE TOUHA od T. WILLIAMSET. WILLIAMSE  MILLEROVA SMRT OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO MILLEROVA  KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ? od E. ALBEEHOE. ALBEEHO  O´NEILL WILLIAMS MILLER ALBEE

4 OTÁZKA NA ÚVOD:  Odborníci mají v otázce, které hry změnily tvář AMERICKÉHO DRAMATU, jasno. Zamyslete se nad tím, který z těchto autorů nespadá svou tvorbou do 2. poloviny 20. století.

5 ODPOVĚĎ: EUGEN G. O´NEILL

6 TENNEESSEE WILLIAMS:  americký dramatik, básník a prozaik  vlastním jménem THOMAS LANIER WILLIAMS  narodil se ve staré jižanské rodině vyznávající přísný náboženský puritanismus  od roku 1918 žila rodina v ST. LOUISE  od roku 1924 publikoval WILLIAMS básně ve školních novinách  o šest let později začal studovat žurnalistiku na MISSOURSKÉ univerzitě  spolužáci mu pro jeho jižanský původ a výrazný přízvuk začali přezdívat TENNESSEE (přezdívku si zvolil za svůj literární pseudonym)  poté, co nedokončil studia, vystřídal řadu profesí (živil se například jako úředník, hotelový poslíček, liftboy či myč nádobí)  procestoval AMERIKU, navštívil PAŘÍŽ i ŘÍM  jeho dramata byla úspěšně uváděna na BROADWAYI a získal za ně PULITZEROVU cenu  v roce 1963 zemřel na rakovinu jeho životní partner FRANK MERLO  T. WILLIAMS propadl depresím, které potlačoval alkoholem a drogami (zemřel 1983)

7 PŘEDSTAVITELÉ AMERICKÉHO DRAMATU 2. poloviny 20. století:  podle odborníků jsou NEJLEPŠÍMI AMERICKÝMI dramatiky 2. poloviny 20. století:  TENNESSEE WILLIAMS TENNESSEE WILLIAMS  ARTHUR MILLER ARTHUR MILLER  EDWARD ALBEE EDWARD ALBEE  THORNTON WILDER THORNTON WILDER  komerčně nejúspěšnějším dramatikem tohoto období se ale stal NEIL SIMONNEIL SIMON

8 OBECNÉ ZNAKY WILLIAMSOVY TVORBY:  T. WILLIAMS je považován za jednoho z nejvýznamnějších a současně nejkontroverznějších dramatiků americké poválečné vlny  prakticky celé jeho dílo je výrazně spjato s americkým JIHEM  psal především PSYCHOLOGICKÁ dramata  ve svých dílech primárně řeší problematiku mezilidských vztahů, zejména rozpor mezi snem a skutečností či pravdou a lží  některé náměty čerpal z vlastního života  své hrdiny vystavoval těžkým životním situacím, z nichž často utíkali k iluzím  pro jeho dramata jsou typické propracované charaktery postav  byl jedním z těch, kdo v americké literatuře bořili nejrůznější tabu  po celý život si udržoval nedůvěru a nesnášenlivost k dalším spisovatelům a literárním kritikům

9 AUTOBIOGRAFICKÉ RYSY WILLIAMSOVY TVORBY:  WILLIAMSŮV život byl výrazně ovlivněn traumatickými zážitky z dětství  díky častým zdravotním problémům byl bázlivý, stydlivý, trpěl hypochondrií a neustálým strachem ze smrti, matka jej proto tomu ochraňovala, což údajně přispělo k faktu, že otec na něj hleděl s despektem (považoval ho za zženštilého) a zvýhodňoval spíše bratra DAKINA  TENNESSEE inklinoval ke své starší sestře ROSE, s níž ho pojilo silné sourozenecké pouto  byla to prý štíhlá a půvabná dívka, která trpěla vážnými nervovými záchvaty  ROSE měla od dětství přebujelou fantazii i značný sklon ke lhaní - její jednání vykazovalo rysy schizofrenie  v roce 1936 se stala rodinná tragédie, když se opilý otec pokoušel svou dceru uklidnit gestem, které si dívka vyložila jako gesto sexuální  matka se poté rozhodla pro radikální krok a nechala své dceři provést LOBOTOMII  od té doby již ROSE nebyla schopna jakékoli komunikace a zbytek života strávila v ústavech pro mentálně postižené  svou sestru WILLIAMS přivedl na divadelní prkna jako LAURU ve hře SKLENĚNÝ ZVĚŘINEC (LAURA však netrpěla nervovými záchvaty, ale kulhala)  ve stejné hře ukázal i matku, kterou představil jako nezkrotnou AMANDU WINGFIELDOVOU  otec se dostal na divadelní scénu jako tyran ve hře KOČKA NA ROZPÁLENÉ PLECHOVÉ STŘEŠE

10 SESTRA LAURA:  fotografie LAURA 1 fotografie LAURA 1  fotografie LAURA 2 fotografie LAURA 2

11 VÝZNAMNÁ DRAMATA:  T. WILLIAMS napsal více než 50 divadelních her  jeho psychologická dramata jsou rafinovanou směsí AUTOBIOGRAFICKÝCH prvků a FIKCE  proslulost si získal zejména těmito hrami:  SKLENĚNÝ ZVĚŘINEC  TRAMVAJ DO STANICE TOUHA  KOČKA NA ROZPÁLENÉ PLECHOVÉ STŘEŠE  SESTUP ORFEŮV

12 SKLENĚNÝ ZVĚŘINEC:  jednalo se o první autorův obrovský úspěch, který mu umožnil živit se pouze psaním  původně se jednalo o filmový scénář  autor do hry zapracoval vlastní zážitky z mládí a do tří hlavních postav přenesl vzpomínky na sebe, svou matku a sestru  děj je situován do doby hospodářské krize 30. let 20. století a odehrává se v NEW ORLEANS  základní dějová situace je velmi jednoduchá, jedná se o zoufalý pokus najít vhodnou partii pro postiženou dívku

13 SKLENĚNÝ ZVĚŘINEC - UKÁZKA:  Milovala barevné skleněné předměty a stěny pokojíku si kolem dokola ověsila poličkami s malými skleněnými figurkami těch nejněžnějších barevných odstínů. S nekonečnou láskou je omývala a leštila. Při vstupu do místnosti vás vždycky pohladil zvláštní měkký a průsvitný jas vycházející ze skla.  Tak plynul čas a sestře bylo třiadvacet. Děvče na vdávání a po pravdě řečeno, Laura ještě nikdy neměla schůzku s chlapcem. Myslím, že sama to zdaleka nepokládala za takovou hanbu jako matka. Jednou ráno mi matka u snídaně řekla: „Pročpak ty se nestýkáš s žádnými zábavnými přáteli? Co třeba u vás ve skladu? Nemáte tam nějaké mládence, které bys k nám mohl pozvat na večeři? Myslím, že by to bylo hezké, kvůli tvé sestře.“ O pár dní později jsem přivedl domů na večeři Jimma.  fotografie z představení 1 fotografie z představení 1  fotografie z představení 2 fotografie z představení 2  fotografie z představení 3 fotografie z představení 3

14 TRAMVAJ DO STANICE TOUHA:  autor ukazuje složité vztahy mezi muži a ženami  neurotická odkvétající jižanská kráska BLANCHE přijíždí na návštěvu ke své těhotné sestře STELLE  STELLA je provdaná za dělníka polského původu STANLEYHO  BLANCHE svým vzhledem, chováním i názory STANLEYHO provokuje  navíc vychází najevo, že je alkoholička, která svého muže (homosexuála) dovedla k sebevraždě  napětí mezi ní a STANLEYM vyvrcholí tím, že STANLEY BLANCHE znásilní  nešťastná STELLA, která si tuto skutečnost odmítá připustit, nechá sestru odvést do nervového sanatoria a sama zůstává se svým manželem  ukázky - DIVADLO POD PALMOVKOU: UKÁZKA 1 (6:46)UKÁZKA 1  UKÁZKA 2 (5:15) UKÁZKA 2

15 KOČKA NA ROZPÁLENÉ PLECHOVÉ STŘEŠE:  obraz (ukázka je anglicky, 2:20) pokryteckých vztahů v jižanské rodině obraz  děj se odehrává během narozenin otce rodu, který má rakovinu, ale členové rodiny to před ním tají a chovají se tak, aby na ně myslel ve své závěti  na pozadí boje o majetek vystupují z minulosti složité vztahy mezi jednotlivými rodinnými příslušníky a odhalují se jejich charaktery  jednotlivé postavy jsou výrazně diferencovány mj. pomocí individuálních jazykových prostředků svých replik  ústředními postavami jsou MAGGIE (snacha) a BRICK (syn), který propadl alkoholu a odmítá lásku své ženy  tento fakt z MAGGIE udělá tvrdou, neurotickou potvoru, jež dokonce, aby se tchánovi zavděčila, předstírá těhotenství  díky touze po majetku se postavy chovají sobecky a pokrytecky, jedinou výjimkou je MAMKA  nevhodně se chová dokonce i přítomný důstojný pán, který místo duchovní útěchy opakuje taťkovi jména různých zesnulých, kteří ve své závěti pamatovali na církev

16 ARTHUR MILLER:  narodil se 17. října 1915 v rodině zámožného rakouského židovského přistěhovalce, během hospodářské krize však otec o veškerý kapitál přišel  dětství prožil v židovské enklávě v BROOKLYNU  studoval na MICHIGANSKÉ UNIVERZITĚ  díky svému levicovému smýšlení a humanistickým a demokratickým názorům se často dostával do sporu se zákonem  patřil mezi autory, kteří se programově snažil rozbít představy o Americe jako o ráji  v 50. letech byl vyšetřován parlamentním výborem senátora JOSEPHA McCARTHYHO, který se zabýval tzv. neamerickou činností  MILLER tehdy odmítl výboru udat své přátele, kteří sympatizovali s komunismem, a proto byl roku 1956 odsouzen za pohrdání KONGRESEM  od roku 1965 byl předsedou mezinárodního PEN KLUBU  jeho druhou ženou byla slavná americká herečka M. MONROE  za svou tvorbu byl oceněn PULITZEROVOU cenou  ARTHUR MILLER zemřel 10. února 2005  ukázka: MARYLIN M. (NĚKDO TO RÁD HORKÉ, 2:47), fotografie M. M.MARYLIN Mfotografie M. M.

17 VÝZNAMNÁ DRAMATA:  ARTHUR MILLER se proslavil zejména jako autor společensko - kritických dramat, ve kterých se snažil rozbít představy o Americe jako ráji  zajímal se také o problémy rodiny, morálky a lidské zodpovědnosti za situaci ve světě  k MILLEROVÝM nejlepším dramatům patří:  VŠICHNI MOJI SYNOVÉ  SMRT OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO  ČARODĚJKY ZE SALEMU  POHLED Z MOSTU

18 SMRT OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO:  psychologické drama z roku 1949  autor v něm kritizuje hodnoty americké společnosti založené na neustálém zvyšování výkonnosti a hromadění majetku  hlavním hrdinou je zestárlý obchodní cestující WILLY LOMAN  jeho představa o velkém úspěchu spočívá v oblíbenosti v kolektivu  když se u něho projeví vyčerpání a svou práci již nemůže nadále vykonávat, zaměstnavatel ho propustí  se svým neúspěchem se WILLY vyrovnává obtížně (nedokáže tuto skutečnost říct ani své ženě LINDĚ)  naději vkládá do svých synů, ti ale jeho představy o životě nesdílí  WILLY v závěru hry dojde k přesvědčení, že má vyšší cenu mrtvý než živý  proto úmyslně způsobí autonehodu, při níž umírá, aby jeho synům byla vyplacena pojistka a oni se mohli pokusit v životě uspět

19 FILMOVÁ VERZE:  ve filmové adaptaci se představil v roli WILLYHO LOMANA DUSTIN HOFFMANDUSTIN HOFFMAN

20 EDWARD ALBEE:  americký dramatik a scénárista  představitel absurdního dramatu  narodil se 12. března 1928 ve WASHINGTONU, ale vlastní rodiče nikdy nepoznal  když mu byly dva týdny, byl adoptován manželi ALBEEOVÝMI, kteří vlastnili síť revuálních VAUDEVILLOVÝCH scén  vyrůstal v bohatém newyorském předměstí  přestože se mu dostalo vynikajícího vzdělání, byl vyloučen z několika škol  v dospívání se dostával do konfliktů s matkou, protože se odmítal účastnit společenského života vyšší vrstvy  po ukončení VOJENSKÉ AKADEMIE v PENSYLVÁNII nastoupil na TRINITY COLLEGE, odkud ho však po dvou letech vyloučili  živil se různými pomocnými pracemi  od roku 1956 se věnuje výhradně literární činnosti  třikrát získal PULITZEROVU CENU: KŘEHKÁ ROVNOVÁHA, POBŘEŽÍ, TŘI VELKÉ ŽENY  jeho životním partnerem byl sochař JONATHAN THOMAS, který zemřel roku 2005

21 VYHLEDEJTE SLOVO:  Co znamená slovo VAUDEVILLE?

22 ODPOVĚĎ:  Vaudeville znamená zábavný divadelní program se zpěvy a tanci, předchůdce operety, varieté a muzikálu

23 OBECNÉ ZNAKY ALBEEHO TVORBY:  EDWARD ALBEE je považován za kontroverzního dramatika  v USA jeho tvorba vyvolává velmi rozporuplné reakce a jeho hry jsou považovány za značně SKANDÁLNÍ  v EVROPĚ byla jeho dramata naopak od počátku vysoce ceněna a jeho jméno je řazeno mezi jména předních představitelů amerického moderního dramatu  ve svých krátkých, často JEDNOAKTOVÝCH hrách důsledně dodržuje JEDNOTU MÍSTA, ČASU a PROSTORU  realistickým zobrazováním mezilidských vztahů vyvrací představu o AMERICKÉM SNU, v němž je štěstí ztotožňováno pouze s materiálním zabezpečením  jeho hry systematicky „ZKOUMAJÍ„ americké prostředí, útočí na fikce, které nahrazují skutečné hodnoty, kritizují pokrytectví, pýchu, krutost a hloupost  pro ALBEEHO hry jsou typické VYTŘÍBENÉ DIALOGY a SARKASTICKÉ POINTY  v propracovaných dialozích postavy postupně odhalují svou osamělost, vzájemné problematické vztahy a falešné hodnoty

24 ALBEEHO VÝZNAMNÁ DRAMATA:  STALO SE V ZOO  AMERICKÝ SEN  KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ? KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ?  POBŘEŽÍ POBŘEŽÍ  KOZA, ANEB KDO JE SYLVIE? KOZA, ANEB KDO JE SYLVIE?

25 KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ?  aktéry dramatu jsou dvě manželské dvojice, primární je příběh stárnoucího profesora JIŘÍHO a jeho ženy MARTY, kteří si zpestřují život vymyšlenými příběhy a množstvím krutých her, jejichž prostřednictvím si vzájemně rozdírají duše (UKÁZKA Z FILMU, anglicky, 1:40)UKÁZKA Z FILMU  tyto dva doplňuje mladší dvojice, která stojí téměř na počátku jak vztahu, tak i kariéry  děj začíná ve chvíli, kdy docent historie JIŘÍ se svou ženou pozvou na návštěvu nového kolegu z univerzity, biologa NICKA s manželkou DRAHUNKOU, v průběhu návštěvy zúčastnění vypustí na světlo své nejhlubší a nejutajenější komplexy  manželství JIŘÍHO a MARTY se postupně proměnilo v urputný zápas, oba v něm udělali spoustu chyb (MARTA pije, JIŘÍ neuspěl jako profesor, dále jsou tu nevěry, vymyšlené dítě a řada dalších věcí, které by mnohá manželství nebyla schopna překonat)  po smršti ponižování, nadávek a ran pod pás se atmosféra v závěru zklidňuje a JIŘÍ s MARTOU se velmi jemně, prostřednictvím několikaslovných replik, sbližují a diváci s překvapením zjišťují, že se navzdory tomu, co si všechno ve hře řekli a udělali, mají vlastně rádi

26 KDO SE BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVÉ?  absurditu jednotlivých situací prohlubuje i jazyková stránka dialogů, které jsou prostoupeny bezobsažnými frázemi, vulgaritami a nonsensy  svým drsným ztvárněním negativních emocí vyvolalo toto drama ve své době skandál  v roce 1966 natočil režisér MIKE NICHOLS stejnojmenný film  s natáčením však byly problémy, protože film dlouho neměl tzv. cenzurní certifikát  v hlavních rolích zazářili ELIZABETH TAYLOROVÁ a RICHARD BURTON  fotografie z filmu 1 fotografie z filmu 1  fotografie z filmu 2 fotografie z filmu 2  fotografie z filmu 3 fotografie z filmu 3

27 KOZA, ANEB KDO JE SYLVIE?  uvedení této hry se stalo událostí (UKÁZKA, 2:51)UKÁZKA  díky svému bizarnímu a „zvrhlému“ příběhu se stala nejkontroverznější hrou sezony  na první pohled se jedná o banální měšťanskou komedii s milostnou aférou  hlavním hrdinou je úspěšný Martin GRAY, který právě oslavil padesátiny  je to vynikající architekt, milující manžel a otec a vážený odborník, který právě obdržel prestižní cenu a výnosnou vládní zakázku  tento muž je však nucen přiznat své milující ženě a homosexuálnímu synovi, že má sexuální poměr (on trvá na tom, že se jedná o lásku) s kozou jménem SYLVIE  šťastná rodina se tak ocitá před zhroucením, stejně jako kariéra hlavního hrdiny  vzájemně se milující lidé jsou nuceni řešit nečekaný úder a hledat odpovědi na různé otázky  hra se pohybuje na hranici mezi absurdní rodinnou komedií a sexuální tragédií  kritikové se shodují, že možná není dokonalá a že asi nepřekoná čas jako jiné ALBEEHO hry, rozhodně si však podle nich zaslouží pozornost (shodla se na tom i porota, která jí udělila cenu TONY)

28 UKÁZKA:  Muž stojí na kopci vedle svého auta. Stojí a dívá se na krajinu pod sebou, na pole a sady obtěžkané plody pozdního léta. Právě naplnil koš kukuřicí, rajčaty a těmi úžasnými bílými meruňkami, aby ho o chvíli později vložil do kufru auta a odvezl do města. Je to silný muž. Padesátník na vrcholu svých sil, manžel a otec. Úspěšný muž, architekt 27miliardového projektu Města budoucnosti, které má vyrůst právě v takové krajině. V krajině nedotčené urbanizací, právě v takové voňavé krajině. Má tolik práce ve městě, tolik práce na projektu města. Už dávno se s manželkou dohodli, že si někde na venkově najdou dům nebo chalupu. Potřebují občas vypadnout z města. Touha po přírodě, vůně venkova... Ještě jednou se zhluboka nadechl, zabouchl kufr auta a tehdy se to stalo, tehdy ji poprvé uviděl - kozu, obyčejnou kozu. Upírá na něho své oči, je to zjevení, ty oči... Okamžik čistoty a krásy. Mystický zážitek. Láska na první pohled. Není to obyčejná koza, je to Sylvie. Muž je zasažen bleskem, posledním bleskem prastarého mýtického světa. Zapomenutého světa, v kterém bohové, patroni lesů a polí, brali na sebe podobu zvířat, aby svedli pocestné.

29 E. ALBEE O SVÉ TVORBĚ:  V podstatě není možné psát o ničem jiném jako o životě, smrti, lidech a dalších zvířatech. A tak teda píšu o životě, smrti, lidech a dalších zvířatech.  Dramatik vždy komentuje lidi, ale problém je v tom, aby to dělal efektivně, aby to ještě bylo umění. Kritický komentář vzniká tak, že vytvoříte něčí život. Když však někoho berete jen jako zlého, nebo jen jako dobrého, je to bohapustá propaganda. Musíte odhalit obě tyto stránky. Postava, která by nevyvolávala sympatie, si nezaslouží žádnou pozornost, ani autorovu, ani divákovu.  Moje díla byla buď přeceňovaná, nebo podceňovaná. Předpokládám, že do doby, než skončím s psaním, a já plánuji psát až do devadesáti let, tedy, pokud budu ještě při zdravém rozumu, se to ustálí. Člověk si nemůže život komplikovat výkyvy módních trendů nebo názory kritiků.

30 THORNTON WILDER:  americký romanopisec a dramatik  narodil se 17. dubna 1897 v MADISONU v intelektuální a nábožensky založené rodině  dětství prožil v ČÍNĚ, kde jeho otec působil jako americký generální konzul  studoval na YALEOVĚ univerzitě, poté archeologii na AMERICKÉ AKADEMII v ŘÍMĚ  po studiích působil jako učitel jazyků na středních školách a na některých amerických univerzitách  za 2. světové války sloužil jako informační důstojník letectva v AFRICE a ITÁLII  po válce studoval evropské a orientální jazyky a věnoval se literární tvorbě  je trojnásobným držitelem PULITZEROVY ceny  THORNTON WILDER zemřel 7. prosince 1975

31 WILDEROVA TVORBA:  T. WILDER je znám především díky svým románům a divadelním hrám  jeho tvorba šla mimo módní směry a tendence  možná proto budila střídavě nadšení i nezájem  světové proslulosti dosáhla především jeho komedie DOHAZOVAČKA, která je celosvětově známá v muzikálové podobě pod názvem HELLO, DOLLY!

32 FILMOVÁ VERZE:  L. ARMSTRONG - HELLO DOLLY (2:29)HELLO DOLLY  fotografie z FILMU 1 fotografie z FILMU 1  fotografie z FILMU 2 fotografie z FILMU 2

33 NEIL SIMON:  nejúspěšnější americký dramatik posledních desetiletí 20. století  patří k nejhranějším a nejoblíbenějším světovým autorům  narodil se roku 1927 v NEW YORKU jako druhý syn židovského obchodního cestujícího  v 16 letech vstoupil do armády (konkrétně k vojenskému letectvu), kde pracoval jako redaktor  později studoval medicínu, ale studia nedokončil  poté pracoval jako úředník v podatelně firmy WARNER BROTHER´S  současně začal společně se svým bratrem DANNYM psát komediální skeče a seriály pro rozhlas a televizi  za práci pro televizi obdržel několik nominací na cenu EMMY  časem se s bratrem pracovně rozešel a začal psát pro divadlo  stal se nejúspěšnějším americkým komerčním dramatikem, pro BROADWAY vytvořil šňůru divadelních hitů  v roce 1973 se jeho kariéra otřásla, neboť napsal dvě hry, které u diváků i u kritiky naprosto propadly  uplatnil se nejen jako dramatik, ale také jako producent a scénárista  za své dílo získal řadu ocenění a v roce 1991 i PULITZEROVU cenu (ZTRACEN V YONKERSU)

34 SIMONOVA TVORBA:  navzdory faktu, že měl N. SIMON více úspěchů než kterýkoli jiný americký dramatik, ho kritici dlouho nebrali příliš vážně (více než dramatika ho vnímali jako PISATELE GAGŮ)  to se změnilo až v 80. letech, kdy získal tři ceny udělované za nejlepší divadelní hru sezóny (TONY)  téměř žádný americký dramatik neadaptoval tolik svých her pro film (SIMON je autorem více než 10 původních scénářů), získal za ně ZLATÝ GLÓBUS a třikrát byl nominován na OSCARA  slávu mu přinesly BOSÉ NOHY V PARKU  obrovský úspěch měly i komedie POSLEDNÍ ZE ŽHAVÝCH MILENCŮ a... VSTUPTE (ukázka z DIVADLA NA VINOHRADECH, 6:47)... VSTUPTE

35 NĚCO K ZAMYŠLENÍ:  Vyjmenujte alespoň dva americké dramatiky 2. poloviny 20. století.  Který z těchto dramatiků psal KOMEDIE.  Dokázali byste říct názvy některých slavných dramat tohoto období?

36 ODPOVĚDI NA OTÁZKY:  T. WILLIAMS, A. MILLER, E. ALBEE, N. SIMON, T. WILDER  N. SIMON  SKLENĚNÝ ZVĚŘINEC, KOČKA NA ROZPÁLENÉ PLECHOVÉ STŘEŠE, TRAMVAJ DO STANICE TOUHA, SMRT OBCHODNÍHO CESTUJÍCÍHO, KDO SE BOJÍ V. WOOLFOVÉ?...

37 ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:  1] - NEUVEDEN. New_York_City_-Broadway commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Broadway.jpg  DOLEJŠÍ, Pavel: Školní slovník světových spisovatelů. 1. vydání. Nakladatelství Pavel Dolejš, s. ISBN  KARPATSKÝ, Dušan: Malý labyrint literatury. 4. vydání. Praha: Albatros, s. ISBN  WILLIAMS Tennessee: Tramvaj do stanice touha. V nakladatelství Arthur 1. vydání, s. ISBN  WILLIAMS Tennessee: Kočka na rozpálené plechové střeše. 1. vydání. Arthur, s. ISBN

38 ZDROJE A POUŽITÁ LITERATURA:  ALBEE, Edward: Hra o manželství. Koza aneb kdo je Sylvie? 1. vydání. Romeo, s. ISBN  ALBEE, Edward: Kdo se bojí Virginie Woolfové? 2. vydání. Arthur, s. ISBN


Stáhnout ppt "AMERICKÉ DRAMA 20. STOLETÍ Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro."

Podobné prezentace


Reklamy Google