Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fyzikální teorie a konstrukce motocyklů Josef Babor.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fyzikální teorie a konstrukce motocyklů Josef Babor."— Transkript prezentace:

1 Fyzikální teorie a konstrukce motocyklů Josef Babor

2 Tématické okruhy Celková stavba motocyklu (rámy) Spojka Brzdy (brzdící moment) Pružení

3 Rámy lisované odlévané mostové kolébkové -c páteřové -d …

4 Nejpoužívanější rámy Příhradový trubkový rám z chromomolybdenové oceli Kolébkový trubkový rám (Yamaha FZR1000)

5 Spojka 1)Zajištění pro demontáž spojky 2)Upevnění skříně spojky na klikový hřídel 3)Šrouby víka 4)Šrouby skříně 5)Koš spojky 6)Talířová pružina 6a)Talíř 7)Třecí obložení spojky 7a)Přítlačná deska 8)Víko skříně

6 Třecí síla, třecí moment spojky F t =F. F=p.S M s =F t.r s.i=F..r s.i

7 Třecí síla, třecí moment spojky tvoří-li třecí plocha kruhový prstenec, pak elementární třecí moment spojky: dM s =2..r 2.p..i.dr za předpokladu, že tlak na obložení bude na celý ploše stejný, přenese spojka třecí moment: účinný poloměr spojky je tedy: součinitel bezazbestového třecího obložení =0,30,4

8 Brzdy z polohy těžiště určíme statické zatížení předního (zadního) kola: G p(z) =(G.l z )/(l p +l z ) brzdící síla je dána dosaženým zpomalením a hmotností: F=m.a klopný moment se musí vyrovnat přetížením předního a odlehčením zadního kola: F.h=G b (l p +l z ) na předním kole je přetížení logicky: G cp =G p +G b brzdící síla na předním kole: F p =G cp.f na zadním kole: G cz =G z -G b brzdící síla na předním kole: F z =G cz.f kde f je součinitel tření mezi pneumatikou a vozovkou

9 Bubnová brzda po zjednodušeném výpočtu můžeme psát rovnici pro brzdný moment ve tvaru: M b =c.r b.K kde c je tzv. vnitřní převod brzdy a závislost vnitřního převodu na součiniteli tření se nazývá charakteristika brzdy

10 Charakteristika brzd

11 Kotoučová brzda brzdný moment kotoučové brzdy: M B =2..N.r pro vnitřní převod kotoučové brzdy plyne: c=2.

12 Pružení určující veličina pružení je netlumená vlastní kruhová frekvence: kde c je pružinová konstanta deformační charakteristika tlačné válcové pružiny je lineární (2) je potřeba dosáhnout progresivity („nelinearity“) pružiny (1) velmi důležitý je vlastní kmitočet pružení (nejpřijatelnější kmitočet je okolo 60 min -1 ) důležitou součástí je tlumení, které zabraňuje vzniku rezonance při přejezdu nerovností o stejné frekvenci, jako je vlastní kmitočet pružení

13 Progresivita pružiny proměnlivé stoupaní drátu, proměnlivý průměr drátu použití vzduchokapalinového odpružení (terénní KTM)

14 Teleskopická vidlice

15 Ukázka motocyklů

16 Závěr použité zdroje: Prof. Ing. František Vlk : Teorie a konstrukce motocyklů (Brno 2004) Ing. Pavel Husák : Sportovní motocykly (Praha 1972 – Naše vojsko) ukázky motocyklů:


Stáhnout ppt "Fyzikální teorie a konstrukce motocyklů Josef Babor."

Podobné prezentace


Reklamy Google