Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jitka Tomešová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha Školní oběd = součást zdravého jídelníčku dítěte.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jitka Tomešová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha Školní oběd = součást zdravého jídelníčku dítěte."— Transkript prezentace:

1 Jitka Tomešová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha Školní oběd = součást zdravého jídelníčku dítěte

2 Zdravá výživa dětí opestrost oodpovídající množství energie a živin odostatek vhodných tekutin opravidelnost: 4-6 denních dávek  3 hlavní jídla + svačinky  za dopoledne by měly děti přijmout více než polovinu celkové denní energie

3 Oběd jako součást zdravé výživy ooběd by měl pokrýt cca % energie oškoláci oběd často vynechávají nebo volí nevhodná jídla  fast food  školní bufet  obědy u babičky Řešením může být oběd ve školní jídelně.

4 Vliv rodičů oRodiče si stěžují, že  jejich dětem ve školní jídelně nechutná  nevaří zdravě  nevaří pestře… oRealita je ale jiná – přehnané nebo nereálné požadavky a představy rodičů  děti nejsou na podobná jídla zvyklé  pod zdravou výživou si rodiče často představují pouze alternativní výživu  rodiče nemají dobrý přehled o tom, co a jak ŠJ dětem připravuje a co jejich potomci skutečně jedí Role rodičů ve vztahu ke školnímu stravování a jeho oblibě u dětí je větší, než si rodiče uvědomují.

5 Vliv rodičů omnoho dětí jídla podávaná ve ŠJ nezná orodina se celkově stravuje nezdravě orodiče nechtějí dětem činit násilí a nechávají jim ve volbě stravy volnou ruku Děti mají strach nová jídla ochutnávat.

6 Vliv rodičů oCo mohou rodiče ovlivnit  dodržovat zásady zdravé výživy a naučit jim děti  umožnit dětem poznat co nejvíce pokrmů a potravin již v předškolním věku  jít dětem příkladem  odpustit si negativní komentáře podávaného jídla a přednášky zdravotního nebo socioekonomického rázu  nezavrhovat jednou pro vždy potraviny, které dítě momentálně odmítá  neselektovat potraviny, které „mají hodně tuku, hodně cukru, hodně energie, jsou celkově nezdravé…“  nenabízet dětem úplatky ani náhradu za odmítnutý pokrm  nenutit děti násilím, aby snědly vše, co mají na talíři a respektovat jejich momentální potřeby na příjem stravy Dítě kopíruje chování, které vidí v rodině.

7 Školní mýty oO školním stravování se traduje celá řada mýtů  UHO, UBO  obědy ve školní jídelně jsou stereotypní, málo pestré, málo chutné  jídelny vaří podle starých norem  „malá domů“  noční můry ze školní jídelny  poškození stravovacích návyků zážitky ze školní jídelny  děti ze školního stravování tloustnou  předávkování bílkovinami Těmto a dalším mýtům většina veřejnosti v důsledku tlaku médií v posledních měsících poměrně snadno uvěřila.

8 Školní stravování oZ jídelních lístků hodnocených v PCVD podobné závěry nevyplývají  jídelny vaří pestře a jídla vhodně kombinují  nic nenasvědčovalo tomu, že by po jídle v ŠJ mohly děti tloustnout nebo onemocnět oZ průzkumu „Jak jedí české děti“ z roku 2007 (děti ve 3. a 7. třídě z celé ČR) vyplynulo  strava dětí o víkendu vypadala podstatně hůře než ve školním týdnu  převažovala nepravidelnost  stejná jídla byla k obědu i večeři  hodně sladkostí spojených s návštěvou příbuzných  minimum pohybové aktivity

9 Jídelní lístky osestavovány vedoucím ŠJ s odborným vzděláním ve spolupráci s vedoucí kuchařkou oJídelní lístky musí  odpovídat zásadám zdravé výživy dětí  být dodržena pestrost a nápaditost, musí být moderní a pro děti atraktivní  odpovídat také technickým a personálním možnostem daného zařízení

10 Výběr jídel oza výhodu většinou považován výběr z více pokrmů oKlady  možnost výběru a pestrost nabídky je lákadlem  získání zkušeností s rozhodováním  možnost uplatnění znalostí zdravé výživy  dítě si většinou vybere, co mu chutná, a sníží se tak množství zbytků oZápory  nad zdravou výživou a zdravým rozumem zvítězí spíše chuť  výběr umožní systematické vyhýbání se zdravým pokrmům  možnost sklouznutí ke stereotypu  oslabuje výchovnou činnost, pokud nezvládne zařadit dokonalou kombinaci zdravých jídel do výběru Opět je nezbytná role rodičů = poradců, kteří se musí zajímat o stravu svých dětí a nenápadně jim z nabídky doporučit jídla zdravější.

11 Školní jídelny v médiích oVětšina článků tématicky homogenní  ŠJ dávají dětem nepřiměřeně vysoké dávky bílkovin  ŠJ vaří nezdravě  v blízké době dojde k reformě stravování a zajistí se dětem zdravé stravování oTest Mladé fronty Dnes, listopad 2007  prověřil ŠJ v celé republice  výsledky prokázaly, že školní jídelny vaří nejen zdravě, ale také chutně a moderně Přesto se stále dočítáme a doslýcháme o nesmyslných mýtech, starých normách, nezdravém a nechutném jídle, strašných zážitcích ze socialistických jídelen. Ani v minulosti nebyl školní oběd pro děti utrpením. Dnes je situace úplně jiná. To je třeba vzít na vědomí a nevracet se do minulosti.

12 Závěrem oAč mnozí školní stravování zatracují, většinou tak činí neprávem oŠkolní stravování dětem umožňuje kvalitně poobědvat a zároveň se vyhnout (nedobrovolnému) hladovění oKromě zdravotních výhod poskytuje školní stravování také výhodné ceny a úsporu času rodičům Zajít do školní jídelny na oběd je pro děti v drtivé většině správnou volbou.

13 Děkuji Vám za pozornost.


Stáhnout ppt "Jitka Tomešová, DiS. nutriční terapeutka Poradenské centrum Výživa dětí, Praha Školní oběd = součást zdravého jídelníčku dítěte."

Podobné prezentace


Reklamy Google