Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Pavel Suchánek Odborník na pohybové aktivity a sportovní výživu Laboratoř pro výzkum aterosklerózy, IKEM, Praha 24. dubna 2008 Sportujeme v každém.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Pavel Suchánek Odborník na pohybové aktivity a sportovní výživu Laboratoř pro výzkum aterosklerózy, IKEM, Praha 24. dubna 2008 Sportujeme v každém."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Pavel Suchánek Odborník na pohybové aktivity a sportovní výživu Laboratoř pro výzkum aterosklerózy, IKEM, Praha 24. dubna 2008 Sportujeme v každém věku

2 Pohybová aktivita U dnešních dětí se pohybová aktivita výrazně snižuje Podle průzkumu „Tajemství školních svačin“ z roku 2006 necvičí mimo hodiny tělesné výchovy –50 % žáků sedmých tříd –62 % žáků třetích tříd –stále častěji se také nechávají omluvit z hodin tělesné výchovy, aniž by měly zdravotní důvod Volný čas děti tráví u počítače a televize

3 Předškolní věk (3 až 6 let) Stoupá důležitost a hodnota fyzické aktivity - děti si snadno všimnou, kdo je lepší - snadná motivace Děti zvládají –chytání míče, základy plavání Vhodné aktivity –rozvíjející obratnost a mrštnost –kotrmelce, přeskoky, šplh, slalomové běhy Před specializací na konkrétní sport preferovat formu hry –představit dětem co nejvíce sportů a nechat je, aby si samy vybraly –najít vhodný poměr mezi aktivním a pasivním trávením volného času –zapojovat se do sportovních aktivit jako celá rodina (minimálně 30 minut denně, pořádat o víkendech celodenní výlety na kole, pěší túry, vyjížďky na běžkách)

4 Mladší školní věk (6 až 10 let) Častý nárůst tělesné hmotnosti z důvodu změny denního režimu –sezení ve škole, učení se na druhý den, domácí úkoly, zájmové kroužku + stres a nepravidelnost v jídelníčku Vyvážit sedavé aktivity odpovídajícím množstvím pohybu Vhodné aktivity –hry rozvíjející koordinaci a spolupráci, skupinové hry –sportovní kroužek, kolečkové brusle, skateboard –sportu věnovat 1-2 hodiny denně (odpočinkovým aktivitám věnovat stejné množství času, jako strávily ve škole) –možné zařadit i vlastní sportovní trénink, stále ve spojení s hrou posilovat pouze vlastní váhou těla (kliky, sedy/lehy, kotrmelce, dřepy) Rodiče by měli hmotnost svých dětí sledovat a v případě jejích zvyšování zařadit více sportovních aktivit namísto přísné diety

5 Střední školní věk (10 až 11 let) Těsně před nástupem puberty, vysoká potřeba pohybu –vysoká sportovní výkonnost – často vede trenéry k přetěžování dětí! –kroužky a sportovní oddíly jsou prospěšné – nejedná se však stále o vrcholový sport Vhodné aktivity –plavání, dětský taneční aerobik, tanec, florbal, bruslení Motivovat i děti s nadváhou –zapojit je do zájmových aktivit, které jsou s pohybem propojeny –turistické, junácké, pionýrské organizace, sokol Pozor i na opačný extrém –typický například pro baletky, tanečníky i jinak nesportující děti, které chtějí zhubnout –rodiče by měli nenápadně sledovat, zda kolik času potomek věnuje pohybové aktivitě a jaké množství jídla sní

6 Starší školní věk (12 až 14 let) Nástup puberty a puberta = rychlý růst –proměna celého těla, zvýšení podílu svalové hmoty, dozrávání kostí –zatím se nezpevňují šlachy a svaly Je možné zařadit posilování, např. zádových a břišních svalů –důležitá pestrost, neposilovat pouze jednu skupinu svalů na úkor jiné –jednostrannou sportovní zátěž vyrovnat jiným druhem sportu V pubertě mohou děti rebelovat vůči sportu obecně –potřeba motivace k rekreačnímu sportu s rodinou (jízda na kole či kolečkových bruslích, různé druhy tance, aerobic) –odmítnutím nebo vyloučením z klubu může vzniknout doživotní averze k veškerému sportu – potřeba motivovat alespoň k zájmovým aktivitám spojeným se sportem

7 Dorostový věk (15 až 18 let) Příprava na další studium či zaměstnání - klesá množství pohybových aktivit Motivovat ke sportu návrhem atraktivních sportů –aerobic, tanec, skateboard, squash, bojová umění Teenageři by se měli vyhnout posilování s těžkými činkami a velkým závažím –stále probíhá růst kostí a nesprávným posilováním by se mohl zpomalit –ve fitness centru zvolit spíše trenažéry (cyklistický, veslařský, běžecký) Po sportovní aktivitě by měl vždy (nejen u začátečníků!) následovat dostatečný strečink a odpovídající odpočinek

8 Závěrem Vhodný sport by si mělo dítě vybrat samo –rodiče by jej neměli nutit, zvláště ne do sportů, které si sami vysnili –pro děti se zdravotním omezením je třeba se o vhodných pohybových aktivitách poradit s dětském nebo sportovním lékařem Pohybové aktivity je také třeba zohlednit odpovídajícím způsobem v jídelníčku dítěte či dospívajícího

9 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "Mgr. Pavel Suchánek Odborník na pohybové aktivity a sportovní výživu Laboratoř pro výzkum aterosklerózy, IKEM, Praha 24. dubna 2008 Sportujeme v každém."

Podobné prezentace


Reklamy Google