Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SLOGANY V PIVNÍ REKLAMĚ Kateřina Čechová Technická univerzita v Liberci Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SLOGANY V PIVNÍ REKLAMĚ Kateřina Čechová Technická univerzita v Liberci Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická."— Transkript prezentace:

1 SLOGANY V PIVNÍ REKLAMĚ Kateřina Čechová Technická univerzita v Liberci Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická

2 „Podavateli nejde o uspokojení adresátových stávajících skutečných potřeb, přání a tužeb, ale především o to, jak v něm požadované potřeby, přání a touhy vyvolat (a učinit je skutečnými).“ (PRAVDOVÁ, M. McDonald´s – tak trochu jiná kultura? Praha : Karolinum, s. 38.)

3 Odkaz k mužské zájmové skupině a maskulinitaOdkaz k mužské zájmové skupině a maskulinita Tradice a národní symbolikaTradice a národní symbolika Intertextualita, frazém a sdílená zkušenost se světemIntertextualita, frazém a sdílená zkušenost se světem Jazyková hra a prozodieJazyková hra a prozodie Podpora pozitivního sebehodnocení a pocitu vlastní výjimečnostiPodpora pozitivního sebehodnocení a pocitu vlastní výjimečnosti Nejvýraznější formální a sémantické tendence a komunikační strategie

4 1. Odkaz k mužské zájmové skupině a maskulinita odlišnost od světa ženodlišnost od světa žen obdiv ženské krásyobdiv ženské krásy touha po spolčování se a přináležitostitouha po spolčování se a přináležitosti dobrodružnostdobrodružnost sportsport „hospodská kultura“„hospodská kultura“ tykánítykání specifické lexikumspecifické lexikum plurálplurál otázkaotázka Užité jazykové prostředky

5 Muži touží, ženy žárlí. Skutečná klasika. (Litovel) intersubjektivitaintersubjektivita opozitnost (a)opozitnost (a) implicitní odporovací poměr (a)implicitní odporovací poměr (a) elipsa slovesa (b)elipsa slovesa (b)

6 2. Tradice a národní symbolika pivovarnictví jako národní dědictvípivovarnictví jako národní dědictví tradiční nápoj a konvenční hodnotatradiční nápoj a konvenční hodnota dobré vlastnosti Čechů a z nich plynoucí kvality výsledků jejich tvorbydobré vlastnosti Čechů a z nich plynoucí kvality výsledků jejich tvorby Užité jazykové prostředky prvky vyššího stylu – knižnost (lexikum, slovosled)prvky vyššího stylu – knižnost (lexikum, slovosled) výrazná metaforičnost (+ metonymie, synekdochy)výrazná metaforičnost (+ metonymie, synekdochy) pečlivě dodržovaná spisovnostpečlivě dodržovaná spisovnost slova cizího původuslova cizího původu první osoba pluráluprvní osoba plurálu

7 To nejcennější vychází vždy z nitra. Pravé bohatství se skrývá uvnitř. (Pilsner Urquell) větná konstrukcevětná konstrukce sémantický posunsémantický posun příznakové lexikumpříznakové lexikum

8 3. Intertextualita, aktualizace frazému a sdílená zkušenost se světem vytvoření intimního vztahu mezi účastníky komunikační situacevytvoření intimního vztahu mezi účastníky komunikační situace naznačení kongeniality s recipientem a jeho světemnaznačení kongeniality s recipientem a jeho světem Typy pretextů příslovípřísloví „konverzační frazémy“„konverzační frazémy“ filmové hláškyfilmové hlášky citátycitáty jiné reklamní textyjiné reklamní texty

9 Trhni si ! (Červený drak, Starobrno) nezdvořilost, verbální agresenezdvořilost, verbální agrese forma imperativuforma imperativu tykánítykání polysémiepolysémie …a přece se točí ! (Konrad) polysémiepolysémie

10 4. Jazyková hra a prozodie kooperacekooperace sdílení zkušenosti se světemsdílení zkušenosti se světem estetická funkceestetická funkce Typy jazykových her slovní hryslovní hry hry kontextovéhry kontextové hry referenčníhry referenční Prostředky polysémiepolysémie lexikální paralelalexikální paralela hlásková paralelahlásková paralela aliteracealiterace rýmrým

11 Ryzí pivo z hor (Holba) vibrant rvibrant r zvukový průběh vokálůzvukový průběh vokálů okolní konsonantyokolní konsonanty Napojte se na mystérium hojnosti ! (Zlatopramen) homonymiehomonymie mentální syntéza významůmentální syntéza významů vysoký stylvysoký styl

12 5. Podpora pozitivního sebehodnocení a pocitu vlastní výjimečnosti budování dokonalého fiktivního adresátabudování dokonalého fiktivního adresáta apel předkládán jako adorace již existujících vlastnostíapel předkládán jako adorace již existujících vlastností přímá adoracepřímá adorace


Stáhnout ppt "SLOGANY V PIVNÍ REKLAMĚ Kateřina Čechová Technická univerzita v Liberci Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická."

Podobné prezentace


Reklamy Google