Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace na téma hudební průmysl. 0.ÚVOD: I.Základní subjekty hudebního průmyslu: - Hudební vydavatelství, IFPI II. Důvody pro pokles prodeje hudebních.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Prezentace na téma hudební průmysl. 0.ÚVOD: I.Základní subjekty hudebního průmyslu: - Hudební vydavatelství, IFPI II. Důvody pro pokles prodeje hudebních."— Transkript prezentace:

1

2 Prezentace na téma hudební průmysl.

3 0.ÚVOD: I.Základní subjekty hudebního průmyslu: - Hudební vydavatelství, IFPI II. Důvody pro pokles prodeje hudebních nosičů: a)Kopírování kompaktních disků a jejich další šíření b)Internet a MP3 c)Nepříznivé ceny III. Důsledky poklesu prodeje pro hudební vydavatelství, pro spotřebitele a pro interprety. IV. Pokusy o zlepšení situace- snižování cen, ochrana před kopírováním, stahování MP3 z internetu za poplatek V. Statistiky prodeje hudebních nosičů u nás a ve světě. VI.Použité zdroje

4 Už několik let se mluví o krizi v hudebním průmyslu. CD nosiče se prodávají čím dál tím méně. Gramofonové firmy propouštějí zaměstnance, málo inzerují, věnují malou pozornost minoritním žánrům a méně prodejným titulům. Na situaci doplácejí všichni: obchodníci, umělci, hudební média i posluchači, kterým se zmenšuje možnost výběru i komfort s tím spojený.Proto sem se rozhodla přiblížit vám závažnost situace.

5 udební průmysl Základními subjekty hudebního průmyslu jsou: 1.Hudební vydavatelství- Patří sem velké mezinárodní firmy s pobočkami v různých státech. Největší podíl na zisku z propagace umělců, vydávání hudebních CD a DVD se záznamy koncertů má tzv. Velká Čtyřka do které zahrnujeme: Sony BMG, EMI,Warner music a Universal music. 2. IFPI- Mezinárodní federace hudebního průmyslu (Internacional federation of Phonografic industry) sdružuje výrobce a distributory zvukových a zvukově-obrazových záznamů. Má více než 1000 členů v 80 zemích celého světa. U nás je to nestátní, nevýdělečná a nezávislá organizace, která ochraňuje práva výrobců zvukových nahrávek a vede boj proti pirátství ve všech jeho podobách. HUDEBNÍ PRŮMYSL HUDEBNÍ VYDAVA- TELSTVÍ IFPI UMĚLCI POSLU- CHAČI

6 1.Kopírování Vypalování nejen hudby na kompaktních discích je nazýváno pirátstvím. To se obecně označuje jako neoprávněné kopírování a prodávání hudby, filmů, počítačových programů...atd…. Je to porušení autorského práva a je může být potrestáno žalobou. Přesto se stále velmi rozšiřuje, a to především proto, že IFPI proti němu málo zasahuje. Když si člověk koupí pirátskou kopii zákon neporušuje, pokud ji dál nekopíruje a neprodává.Velký vliv na pirátství má vzestup vypalovaček v domácnostech navržené firmou Philips. Vypalování nejen hudby na kompaktních discích je nazýváno pirátstvím. To se obecně označuje jako neoprávněné kopírování a prodávání hudby, filmů, počítačových programů...atd…. Je to porušení autorského práva a je může být potrestáno žalobou. Přesto se stále velmi rozšiřuje, a to především proto, že IFPI proti němu málo zasahuje. Když si člověk koupí pirátskou kopii zákon neporušuje, pokud ji dál nekopíruje a neprodává.Velký vliv na pirátství má vzestup vypalovaček v domácnostech navržené firmou Philips.

7 A stalo se moderní vlastnit padělky a ne originály. Tento problém se dá rozdělit do dvou skupin: 1.pasivní- počítač s vypalovacím zařízením dnes už vlastní každá druhá domácnost. Je finančně výhodnější si CD vypálit- 10 kč než koupit kč 2. aktivní- prodej CD bez autorských práv, hlavně je pro hudební průmysl nebezpečnější. Je rozšířen v hlavně chudých zemích světa v Malajsii, Tchaj-wanu a v bývalých státech Sovětského svazu. Zdejší výdělky lidem nedovolují pořizovat si originály. Obchodníci s nelegálními kopiemi vydělají skoro stejně jako při pašování drog a jsou za to menší postihy.Častým jevem jsou i půjčovny CD, jejich poplatek z kompaktních disků je protiprávní a velmi často se zde objevují padělané kopie.

8 Pár zajímavostí o kopírování: Každé třetí CD na světě je vyrobeno jako pirátské.Odchod s nelegálními nahrávkami nese velké zisky a stojí na žebříčku kriminálních čiností hned vedle obchodu s drogami, zbraněmi a vedle prostituce Každé třetí CD na světě je vyrobeno jako pirátské.Odchod s nelegálními nahrávkami nese velké zisky a stojí na žebříčku kriminálních čiností hned vedle obchodu s drogami, zbraněmi a vedle prostituce Roční obrat s pirátskými kopiemi hudby se odhaduje na 4,5 mld. Eur Roční obrat s pirátskými kopiemi hudby se odhaduje na 4,5 mld. Eur V Rusku, Bělorusku a Ukrajině okrádají piráti hudební průmysl o 150 mil. Eur V Rusku, Bělorusku a Ukrajině okrádají piráti hudební průmysl o 150 mil. Eur V Čr. bylo v posledních letech zaznamenáno 500 případů ročně V Čr. bylo v posledních letech zaznamenáno 500 případů ročně 500

9 V Izraeli je každoročně vyprodukováno 2,5 mil pirátských CD a kazet V Izraeli je každoročně vyprodukováno 2,5 mil pirátských CD a kazet Z Malajsie je ročně dovezeno do Jižní Ameriky přes 20 milionů pirátských nahrávek k prodeji Z Malajsie je ročně dovezeno do Jižní Ameriky přes 20 milionů pirátských nahrávek k prodeji Ve Vietnamu je 98 % z prodeje CD pirátských Ve Vietnamu je 98 % z prodeje CD pirátských Prodej pirátských CD a počítačového softwaru v Číně dosahuje ročně částky 21 miliard 750 milionů Prodej pirátských CD a počítačového softwaru v Číně dosahuje ročně částky 21 miliard 750 milionů

10 2. MP3 V roce 1987 vznikl hudební formát MP3, ten se rozmohl především s rozvojem internetu. Koncem 90 let se tímto způsobem začala šířit hudba po celém světě, především nelegální cestou. Spolu s rozmachem internetu se stalo jeho nejvýhlášenějším audio standardem. Po řipojení k internetu si stáhnete písničku do formátu MP3 a pak ji buď posloucháte v hudebním přehrávači, na počítači nebo ji přes USB kabel přehrajete na přenosný MP3 přehrávač. V roce 1987 vznikl hudební formát MP3, ten se rozmohl především s rozvojem internetu. Koncem 90 let se tímto způsobem začala šířit hudba po celém světě, především nelegální cestou. Spolu s rozmachem internetu se stalo jeho nejvýhlášenějším audio standardem. Po řipojení k internetu si stáhnete písničku do formátu MP3 a pak ji buď posloucháte v hudebním přehrávači, na počítači nebo ji přes USB kabel přehrajete na přenosný MP3 přehrávač.

11 Internet Stahování hudby z internetu, je velmi rozšířené. Na první pohled se zdá, že seženeme za darmo spoustu muziky aniž bychom někomu něco ukradli. Stejně jako u pořizování kopií CD pro vlastní potřebu není ani výroba a vlastnictví počítačových souborů jakkoli právně napadnutelná. Pokud MP3 soubory začneme nabízet ostatním prostřednictvím internetu. Ve Spojených státech a několika dalších zemích, začal hudební průmysl stíhat jednotlivce ve věku kolem 12 let za porušování autorského zákona a chtěl po nich náhrady v řádech tisíců euro. Stahování hudby z internetu, je velmi rozšířené. Na první pohled se zdá, že seženeme za darmo spoustu muziky aniž bychom někomu něco ukradli. Stejně jako u pořizování kopií CD pro vlastní potřebu není ani výroba a vlastnictví počítačových souborů jakkoli právně napadnutelná. Pokud MP3 soubory začneme nabízet ostatním prostřednictvím internetu. Ve Spojených státech a několika dalších zemích, začal hudební průmysl stíhat jednotlivce ve věku kolem 12 let za porušování autorského zákona a chtěl po nich náhrady v řádech tisíců euro.

12 Po nástupu MP3 Američan Shwan Fanning po šedesáti hodinách programování vymyslel Napster. Napster byla služba, která umožňovala uživatelům počítačů vyměňovat a sdílet soubory prostřednictvím centrálního serveru. Nabídnutý systém měl spoustu využití,ale většinou uživatelů byl používán ke stahování hudby. Celá řada interpretů na to zareagovala podrážděně. Na vrcholu jeho popularity se odhaduje,že díky němu si 30 mil. lidí vyměnilo tři mld. písniček měsíčně. Na většinu z nich se vztahovala autorská práva,ale nikdo z těch komu patřila, nedostal ani korunu. Napster fungoval tak, že pokud chtěl někdo chtěl os jiných soubor stahovat, musel také nějaké sdílet. Po nástupu MP3 Američan Shwan Fanning po šedesáti hodinách programování vymyslel Napster. Napster byla služba, která umožňovala uživatelům počítačů vyměňovat a sdílet soubory prostřednictvím centrálního serveru. Nabídnutý systém měl spoustu využití,ale většinou uživatelů byl používán ke stahování hudby. Celá řada interpretů na to zareagovala podrážděně. Na vrcholu jeho popularity se odhaduje,že díky němu si 30 mil. lidí vyměnilo tři mld. písniček měsíčně. Na většinu z nich se vztahovala autorská práva,ale nikdo z těch komu patřila, nedostal ani korunu. Napster fungoval tak, že pokud chtěl někdo chtěl os jiných soubor stahovat, musel také nějaké sdílet.

13 Napster byl nakonec poražen právníky hudebního průmyslu a byl uzavřen. Jeho místo ale zaplnili stovky podobných produktů. Počet stažených souborů, zůstává ředě desítek milionů denně. Mezi nejpoužívanější programy Napsteru patří: Morpheus, Soulseek, Kazaa, eMule, Bit Torrent, DC++ Napster byl nakonec poražen právníky hudebního průmyslu a byl uzavřen. Jeho místo ale zaplnili stovky podobných produktů. Počet stažených souborů, zůstává ředě desítek milionů denně. Mezi nejpoužívanější programy Napsteru patří: Morpheus, Soulseek, Kazaa, eMule, Bit Torrent, DC++ 3. Nepříznivé ceny: Ipřes pokles prodeje zůstávají ceny CD v každém státě stejné. Třeba na Ukrajině je plat učitele 1000 Kč., cena CD Kč. Ceny kompaktních disků se u nás pohybují od Kč, platy jsou zde sice vyšší- průměrně Kč, ale pořád je výhodnější koupit si prázdné CD za cca 20 Kč a pořídit si vypalovačku nebo si stahovat MP3 z internetu, za jeho používání při kabelovém připojení zaplatit přibližně 1000 Kč měsíčně. Konečnou podobu ceny každého kontaktního disku utváří daň z přidané hodnoty, která u hudebních nosičů tvoří 19 %.

14 Důsledky poklesů prodeje hudebních nosičů: a) Na vydavatelství: Přestávají fungovat osvědčené metody propagace a prodeje, dochází k rozvoji nových technologií, které hudebníkům umožňují pořídit si nahrávky i v domácích studiích a internet je pak prostředkem, jak je dále šířit. Z důvodů krize se hovoří o sloučení hudebních vydavatelství. Sony Music se sjednotilo s konkurentem se sjednotilo s konkurentem BMG a mluví se o sjednocení BMG a mluví se o sjednocení EMI a Warner Music.Je možné, EMI a Warner Music.Je možné, že z velké pětky vznikne velká že z velké pětky vznikne velká čtverka a tím nemusí slučování zcela končit. čtverka a tím nemusí slučování zcela končit.

15 b) Pro spotřebitele: hudební vydavatelství si kvůli snížení rozpočtu nemůže dovolit investovat do méně známých interpretů a tím se nám posluchačům snižuje výběr hudby i servis s tím spojený. Posluchači jsou ovlivněny médii, kromě internetu se začínající umělci objevují v televizi či v rádiu velmi málo. c) Pro interprety: Umělci dostávají z prodané desky kolem 10 % zisku. Hudební vydavatelství mají omezené rozpočty, proto si nemohou dovolit riskovat a investovat do méně známých umělců. Začínající umělci by měli co nejvíce hrát a doufat, že si jich někdo všimne, nebo si pořídit demo nahrávku a poslat ji do co nejvíce časopisů, či soutěží. Pokud ji pošlou do vydavatelství končí většinou v koši.

16 Snahy o zlepšení situace: Počátkem října roku 2002 největší vydavatelství na českém trhu- Universal music trvale snížilo ceny českých a slovenských interpretů o jednu třetinu. S podobnými akcemi přišli i BMG, EMI, Sony Music, Bonton a Warner Music. Tento krok hudební průmysl nepostavil na nohy, chtělo by to i zlevnění zahraničních titulů. Naštěstí se ceny začaly celosvětově snižovat takže originální alba jsou k dostání přibližně o 100 Kč levněji než dříve.Cca Kč. Počátkem října roku 2002 největší vydavatelství na českém trhu- Universal music trvale snížilo ceny českých a slovenských interpretů o jednu třetinu. S podobnými akcemi přišli i BMG, EMI, Sony Music, Bonton a Warner Music. Tento krok hudební průmysl nepostavil na nohy, chtělo by to i zlevnění zahraničních titulů. Naštěstí se ceny začaly celosvětově snižovat takže originální alba jsou k dostání přibližně o 100 Kč levněji než dříve.Cca Kč. Dodávání na trh CD s bezpečnostním systémem proti vypalování. S tím se objevily značné stížnosti spotřebitelů. Dodávání na trh CD s bezpečnostním systémem proti vypalování. S tím se objevily značné stížnosti spotřebitelů.

17 První problém je to, že ne každý přehrávač přehraje originální nahrávku, nemůže tyto soubory přehrát originální cestou.Data uložená na CD jsou totiž doplněna softwarovým zabezpečením proti kopírování, obsahují tedy něco navíc s čím výrobní norma CD-DA nepočítá. Největším problém je, že si posluchač nemůže vytvořit kopii, pokud nepočítáme složitou cestu na počítači, při které audio soubory ztrácejí část své kvality. Stahování MP3 z internetu za poplatek Stahování MP3 z internetu za poplatek Nejznámějším a nejrozšířenějším Nejznámějším a nejrozšířenějším placeným systémem stahování placeným systémem stahování hudby je iTuness společnosti hudby je iTuness společnosti Apple computer. V Británii se Apple computer. V Británii se cena za písničku cena za písničku

18 pohybuje kolem 79 pencí. U nás by se měla pohybovat okolo 35 Kč.Přesto většina lidí nepovažuje MP3 za něco za co by se mělo platit. A tak dávají přednost nelegálním serverům před legálními. pohybuje kolem 79 pencí. U nás by se měla pohybovat okolo 35 Kč.Přesto většina lidí nepovažuje MP3 za něco za co by se mělo platit. A tak dávají přednost nelegálním serverům před legálními.

19 Statistiky prodejů hudebních nosičů ve světě. ROK TRŽBY V MLD. EUR ,6 431, ,9 421, ,8 419, ,3 423, ,1 398, ,0 384, ,5 361, ,9 357, ,4 354,4

20 Statistiky prodeje u nás: ROKPOČET KUSŮ V MIL. TRŽBY V MIL. KČ 20006,59999, ,52953, ,69743, ,37727, ,98684,6

21 Zdroje: ublications/rin_orderhttp://ifpi.org/sitecontent/p ublications/rin_order.html ublications/rin_order Časopis Report, Lidové noviny, M.f Dnes Michaela Boráňová SV-AF


Stáhnout ppt "Prezentace na téma hudební průmysl. 0.ÚVOD: I.Základní subjekty hudebního průmyslu: - Hudební vydavatelství, IFPI II. Důvody pro pokles prodeje hudebních."

Podobné prezentace


Reklamy Google